vänja av fölet

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni vid av vänjning
När börjar ni , hur gammal är då fölet.

Hur gör ni när ni börjar ta ut fölis ensam utan mamma.
De blir ju ofta stirriga .
min fölis är ju nu 41/2mån ca mitt första föl
Vi rider då lämnar vi fölis i boxen han blir lite stirrig i början . :banana:
 
Mitt föl är 5,5 månader.
Vi har endast haft henne i egen box då vi fodrat, och det går jättebra så länge hon ser sin mamma. Vi har inte ridit ut med enbart stoet då hon har varit halt och inte rids än. Vi kommer dela dem nattetid några veckor, men att de får gå ihop dagtid, sedan tar vi bara isär dem för fölet ska flyttas.
Fölis är mycket självständig och så när de är i hagen, eller när man är ute och promenerar med dem.
Hon vänjs av helt månadsskiftet okt/nov då är hon 6 månader lite drygt.
Jag tror det kommer gå bra.
 
På mina första två föl har vi gjort som beskrivs ovan. Fölet går ihop med mamman på dagarna (minimerar risken för sprängda staket och såna skador som kan komma av det) och så separeras de i varsin box på natten. Efter 2-3 veckor separeras de permanent (i mitt fall har jag då hämtat hem mina ston, då hingsthållaren har behållt fölen).
Nu när mitt ena sto går med sitt andra föl (han är 5 månader gammal) så kommer vi att göra annorlunda och köra med "skarp avvänjning". Det beror på två saker.
Dels är det bättre för stoet med en omedelbar och permanent separation. Hon sinar fortare och om man bara tar bort all kraftfoder från stoet under de första tre dagarna och ser till att motionera henne på morgonen när hon stått still inne, så minskar risken för juverinflammation.
För fölet blir det ju lite jobbigare att mamma tas bort helt och hållet från en dag till en annan, men i det här specifika fallet så har vi ändå valt att göra så för stoets skull. Dels för att det inte finns någon som kan longera stoet varje morgon i de där mjukavvänjningsveckorna (bör man göra för att undvika juverinflammation), dels för att stoet har fallit så i vikt den senaste tiden att ju fortare han blir avvand, desto bättre för henne.
Jag kommer alltså helt sonika att komma och hämta stoet när fölungen är lite drygt sex månader gammal. Fölungen kommer att stå kvar hos min kompis så länge, för förmodad försäljning.
Båda de här sätten används av stuterier så valet får man göra själv. Har man tid att longera stoet på morgonen och kanske viss brist på hagar där de inte ser varandra så kanske den mjukare avvänjningen är bättre för alla inblandade. Är fölet redan sålt, eller mamman ska flytta, så kan man nog lika gärna göra slag i saken och separera dem på en gång Då blir det bara ett STORT trauma för fölungen, istället för två nästan lika stora (separation och flytt) efter varandra.
 
Min fölis är sex månader exakt på tisdag. Hon har i en dryg månad stått själv på nätterna men gått med mamma på dagarna. Mamma lullar bara i hagen så fölis är inte van att vara själv i boxen. I hagen är inga problem.

Mamma åker härifrån nästa lördag, och kommer inte tillbaka. Tänkte separera på dagtid med innan, men efter lite funderande och frågande beslöt jag mig för att inte göra det.
 
Ska jag behålla fölet.. ja, då kör jag den bästa o snällaste varianten, dvs fölet går med mamma (dagtid fr. ca 7-8 mån. ålder) tills stoet själv vänjer av, brukar bli runt 8-9 mån. ålder om hon är dräktig igen!
Är fölet tingat/sålt, då blir det nattbox fr. tidigast 5½-6 mån. ålder, o går med mamma på dagarna i ca 2-3 veckor till leverans/hämtning! Detta är 'snittet' för mina avvänjningar, sen beror det alldeles på fölis.. hur den är 'psykiskt' mm!
Föl har ju vetenskapligt sett ingen 'egen' fungerande tarmflora förrän vid ca 6 mån. ålder, därför är jag mycket skeptisk till alltför tidig avvänjning! Finns massor av hästar som utvecklat 'magsårsproblem' i unga år :crazy:, och om det påverkats av *för tidig* avvänjning kan jag inte uttala mig om, men jag föredrar 'den försiktiga o snälla' vägen till bra matsmältning & självständighet.. helst gå med mamma dygnet runt 'i minst 6 månader!!!

Mvh
Bia
 
Två saker:

1) Fölets magtarmflora måste ju fungera själv innan dess, det klarar sig ju inte på mammas mjölk allena vid 5-6 månaders ålder utan behöver allra minst bra bete/hö också.

2) Utomlands avvänjer man otrevligt tidigt, typ vid 4 månader, ganska ofta. Undrar om det finns studier på hur det gått med magen då?

Jag tror magsårsproblemen mer hör ihop med att folk inte har så där superbra hö som behövs, utan de proppar i fölisen extrema mängder kraftfoder istället..

Jag hade planerat att ha mitt med mamma dygnet runt tills hon var 7 månader, avvänja nattetid då och avvänja helt vid åtta månader. Men mamma mjölkade för bra, så det blev halv avvänjning vid fem månader och hel vid sex istället vilket jag tycker är lite för tidigt men vad gör man? Hon har plåtmage hitills iaf =)
 
1) Fölets magtarmflora måste ju fungera själv innan dess, det klarar sig ju inte på mammas mjölk allena vid 5-6 månaders ålder utan behöver allra minst bra bete/hö också.

2) Utomlands avvänjer man otrevligt tidigt, typ vid 4 månader, ganska ofta. Undrar om det finns studier på hur det gått med magen då?

1). Glömde ju nämna detta med foder till fölis fram till avvänjningen, Tack!!!
Mina fölisar äter från mammas krubba från 'scratch' dvs.. från några dagar gamla... samt även hö & betet senare, så gör förhoppningsvis alla fölisar.. självklart!!!
Men det hjälper ändå inte helt o fullt, de kan inte bilda *egen tarmflora* ändå.. förrän vid ca 6 mån. ålder, därför bör de dia 'vid sidan om mat/hö/bete' helst så länge som möjligt, dvs: minst ca 6 månader!

2). Har aldrig sett några vetenskapliga studier om 'hur magen reagerar' vid förtidiga avvänjningar, t.ex som du nämner.. *utomlands vid ca 4 m ålder*, däremot vet jag att det finns magsårshästar (födda utomlands och förtidigt avvanda) som har problem som unghästar/vuxna!!! Bevis nog för min del!!!!

Sen motsäger du argumentet *otrevligt tidigt* med tron att: magsårsproblemen kan bero på *icke superbra hö*, utan de proppas i en massa kraftfoder.. det sistnämnda kan jag absolut hålla med om.. det är en *bidragande* bov i sammanhanget, FÖR MKT HAVRE och stress vid för tidig avvänjning, (hökvalitén har inget samband alls med magsår att göra)!!!

Att din fölis klarade avvänjningen vid 5m (halvt) & 6m (helt) tyder inte på 'plåtmage'.. utan en socialt bra uppväxt samt ngt tidig utveckling av sin egen tarmflora, skulle jag tro!!?? Jag är dock ingen expert på området, hört o läst.. 'varhelst jag kommit åt' samt praktiserat på mina egna uppfödningar (dock aldrig för tidigt), med lyckade resultat!

Mvh
Bia
 
Jag tror det beror mkt på hur fölet är. Om fölet blir jätte stressat och oroligt när h*n är utan mamma så kan de nog få magsår, men har man en relativt lugn fölis samt att man har tagit isär mamma och föl några minuter /dag så kan man nog vänja av ganska tidigt.

Jag har också mitt 1:a föl hemma nu, han är underbar, lugn, bryr sig inte nå om vart mamma tar vägen, bryr sig inte om han står ensam i stallet utan han väntar på mig.
Han är 5 månader nu, nästintill avvand, de går i skilda hagar och står bredvid varandra i egna boxar.

Stoet har sinat och fölet ser ut att vara riktigt välmående, fint hull, har växt jämnt, bra ben, glimten i ögat, snäll och lugn.

Väldigt många håller för både öron och ögon över att de blev så tidigt avvanda men han har varit självständig länge, har blivit utfodrad i egen box sen han var 4 månader, (han var väldigt kaxig och åt upp sin mammas foder). Men det är från person till person, sen växte han lite för mkt och lite för fort. En anledning till att sära på dem. Han går med min shettisvalack nu.

Men snälla ni, inga påhopp nu är ni snälla.. Har ni sett mitt föl och sto, ser de dåliga ut?? Tack.

Hade bra!!

Mvh Lisa.
 
Jag hoppar inte 'på' någon ;), var o en har sin tro.. och vi alla bör hjälpa varandra!
Som jag sa förut: *Ingen kan ALLT* :D!
Man 'lyssnar där'.. 'ser här'.. 'lär sig av egen erfarenhet'.. osv, osv!!!

Lycka till med *alla härliga fölisar*, en vacker dag ska dom också visa vad *de avlats fram för*... :), och då hoppas man ju att det 'man trodde på'.. var det rätta :o!!

Mvh
Bia
 
Som jag sa förut: *Ingen kan ALLT* :D!
Oops.. nu fick jag svara mig själv :o!! Ingen kan ALLT.. hade jag inte *uttryckt i skrift förut*, bara i mitt huvud.. men det är defakto ett sant påstående!!!

Mvh
Bia
 
Har inte haft några problem med det alls, ston tar normalt inte emot sin egen hingstunge.. absolut inte mina ston :cool:! Men givetvis måste man hålla kollen ändå, man törs ju inte vara 100% säker, ivarjefall inte med nyinköpta ston & ungston :o, dom får egen hage!! Har fått rätt så många hingstungar under åren, och inte alltid betäckt om stoet/stona igen samma år, och de har sedan gått tillsammans i minst 7 - 8 månader dagtid! Alla mammorna *har gaddat ihop sig* mot ev. klättrande ungar.. hos mig har naturens lag funkat mkt bra!!
Men jag har hört att det hänt.. att nåt sto betäckts med någon annans unge (ålder på ungen=?), och även något sto.. med sin egen (ålder där=?), så man måste vara mycket observant vid brunsterna!!!

Mvh
Bia
 
Fast det borde vara ganska enkelt att bevisa/inte bevisa den där tesen.. Alla flaskföl borde få magproblem. Ett nappat föl sätter du ju över på "fast föda" såfort som möjligt, och det är tvungen att klara sig utan mammas mjölk. Får ju substitut (mjölkersättning) i början men inte ens en bråkdel av tiden som diande föl får. Så där borde det verkligen ge statistiskt utslag?

Som sagt, jag kritiserar inte heller, jag bara funderar högt =)

Sen tror jag faktiskt min dam HAR "plåtmage", så mkt mediciner och jox hon fått är det ett under att hon INTE fått dålig mage, och hon var ganska stressad (för att uttrycka det milt) vid avvänjningen och det var trassel att få henne att äta det hon skulle i början, hon grävde upp boxen etc. Och hon åt med mamma från några dagars ålder med, men sen HELT utan kraftfoder hela sommaren och så lades det på hyfsat fort på hösten. (Innan ni ylar, observera att det fanns veterinärmedicinska anledningar till samtliga, det är inget jag skulle gjort om jag haft ett val).
 
Har nu separerat föl och sto nattetid ikväll för första gången. Det gick jättebra. Lite orolig var lillan ju, men det fanns ju mat i krubban! :idea: :d så hon lugnade ner sig efter en stund och åt upp allt. Sedan åt hon sitt hö, och vi satt kvar i sadelkammaren och lyssnade ett bra tag (tills kvällsfodringen) och de "hummade" och smågnäggade lite någon enstaka gång, annars var det ko-lugnt.
Sedan när jag kvällsfodrade fölis blev hon mest glad över att jag kom och hade mer mat, än orolig.
Lade in all mat + höet och sedan åt hon utan att en enda gång fundera över mamma. Då åkte vi hem. (står i kollektiv)
Ägarna till stallet skulle gå ner och kika vid 11-snåret innan de lägger sig och se så allt är lugnt.
Jag tror det blir så bra så. :D
Fölis är så intelligent!!! :love: Och faktum är att stoet tyckte det var skönt att slippa fölet vid maten. Och jag tror att fölet tycker det är trångt ihop med en småsurig mamma i boxen också. Så nu var precis lagom tid att börja med varsin box. :smirk:
 
Dia eller 'nappa flaska' & medikamenter =ingen skillnad för fölisar's mage! Har följt 1 föl vars mor dog ca 1½ dygn efter fölningen (tarmvred + bristning av densamma, därmed bukhinneinfl.) Detta föl fick vara med om mycket , olika ston hemmavid att *tutta på*.. alla sparkade och bet!!! Ungen kom till oss vid 14 dgr ålder, då ett av våra inackorderingsston (halvblod) fått en dödfödd unge, vi dränkte in denna 14 dgr's krake med fostervatten från efterbörden och *så fortsatte traumat* för kraken!!! Efter 2 veckor gav vi upp, allt gick ju bra då vi 'passade' stoet.. både ute o inne, fölis fick dia då.. men stoet accepterade aldrig den *som sin*, jagade, sparkade & högg efter 'kraken'.. så fort vi inte var i närheten!!
Denna fölis var alltså ca 1 månad då hon fick åka hem igen till sin släktflock, och enbart leva på mjölkersättning ur hink samt hö mm.. sedan blev det bete (fortsatt mjölkers. fast i mindre o mindre doser på dagtid) ända fram till ca 6 månaders ålder, då hon helt & fullt bara åt gräs på betet.. och accepterade att hon =en häst som tillhör flocken!

Hejohååå. vilken uppfödningskostnad :eek:!!!

Inga magsår där inte.. inga problem ö.h.t, trots allt strul ända från födseln, blev sedemera en underbar ridhäst & sedan även mamma själv:D!

Detta är en ARAB :love:!!!

Fattar väl jag med... att du inte hade något annat val med din fölis, kanske hamnar jag också i 'den situationen' en dag, så jag *ylar definitivt inte*!

Mvh
Bia
 
Precis, jag tror inte det är mjölken som ger tarmflora, precis som jag sa. Så magsårsproblemen får man nog söka i stress, fel mat etc. =)
 
vänja av fölis

Mitt föl är 5 mån den 25 okt
Han är bara stressad en stund när man rider i väg , sedan lugnar han sig .Men när man leder honom från hagen då blir han orolig. men i dag fodrade lunschen i varsin box.
lite stress men gick bra . Fortsätter varje dag att dela på de en stund . Jag rider ca 1 timme 11/2. för att vänja honom. Vi började tidigt med detta .
Men led ut honom ensam utan mamma är besvärligt
Har ni några tipps på hur man tränar detta . :banana:
 
Håller med dig.. mjölken (dia el. nappa) ger inte tarmflora, ej heller fodret ungen får i sig före avvänjningen.. eller stressen då mamman rids etc, etc,!!!

Enbart 'åldern' ger tarmflora.. det är en tillväxtprocess, inget föl är född med det.. inget föl 'kan bilda egen tarmflora' förrän vid en viss ålder (individuellt, men vid ca 6 mån. ålder!).. oavsett omständigheterna som jag tidigare nämnt!

Däremot kan fölis få magsår för att man vänjer av för tidigt.. (oavsett om den diat el. nappat flaska/hink, o foder).. alltså *INNAN* den bildat sin egen tarmflora!

Likaså kan en äldre häst få magsår vid miljö- o/el. foderbyten.. därför att dess tarmflora då blir *störd*, vem vet om denna häst kanske vandes av för tidigt som föl, men klarade av det då!!?

Mvh
Bia
 
Re: vänja av fölis

Fortsätt som du gör nu... lunch i varsin box, och rid ut stoet, men sen förstår jag inte varför du måste leda ut honom utan mamma.. redan nu?

Låt honom dia efter mammas ridtur o led ut dom tillsammans ett tag, sen går du vidare efter nå'n vecka - 14 dgr.. med *ensamt uttag*!!

Mvh
Bia
 
Hittade 'lite läsvärt' om detta ämne här : allt det gamla jag läst förr.. hittade jag inte nu!!

Mvh
Bia
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: Teilani
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Hedinn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp