Vänja häst vid körvagn

Sryoqwe

Trådstartare
Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon gång. Kanske närmre i tid om jag inte kommer kunna rida varje dag.

Min häst är en varmblodstravare, inkörd och körd i kanske ett år, efter det sporadiskt körd. Vet att hon var svår att köra in pga väldigt mycket temprament och egna åsikter.hon har lugnat sig något efter det. Mycket häst och reaktiv, samtidigt som hon alltid är kontrollerbar och aldrig har stuckit. Aldrig visat tecken på att vara bakskygg. Hon är vad jag vet enbart körd med olika travvagnar, jag har använt en sulky. Den passar dock inte till vad vi gör och jag tycker inte om att inte se framför hästen. Hon är tömkörd en del i alla gångarterna, även på rakt spår.

Hur skulle nu göra för att vänja en sådan häst vid vagnar där kusken sitter mer ovan hästen? Brukar hästarna reagera på det?
Jag tänker att vi börjar med att vänja vid linor och att dra tyngre saker som låter lite, men jag är inte kunnig. Det kanske inte behövs när hon redan är van vid vanliga skaklar?

Och om det står att en vagn passar hästar som är 160-170cm, så borde det fungera även om hästen är 172cm? Hur exakt är det?
 
Angående tillvänjning av skaklar, en travhäst är inte van att skaklarna tar i kroppen/lågt på bakbenen. Många bryr sig inte öht, medan andra kan bli rädda, så jag skulle träna på det. Samma med baksele, vänj in försiktigt, en del blir rädda för bakselen.
 
Jag hade nog börjat med att ta reda på ordentligt hur hon är körd och med vilken typ av utrustning. Har hon varit ned dövad, gått med helstängt eller öppet huvudlag osv för att bilda sig en rejäl uppfattning om vad hästen är van vid. Sen utgår man från de och bygger vidare med de som är tanken att ni vill göra i framtiden :-) De flesta travhästar är lätt att lära om men inte alla, man får helt enkelt pröva sig fram, och ta hjälp av någon som är kunnig inom körningsbiten.
 
Angående tillvänjning av skaklar, en travhäst är inte van att skaklarna tar i kroppen/lågt på bakbenen. Många bryr sig inte öht, medan andra kan bli rädda, så jag skulle träna på det. Samma med baksele, vänj in försiktigt, en del blir rädda för bakselen.
Baksele har jag använt när jag kört henne, det var inga problem. Men låga skaklar får vi testa försiktigt :)
Jag hade nog börjat med att ta reda på ordentligt hur hon är körd och med vilken typ av utrustning. Har hon varit ned dövad, gått med helstängt eller öppet huvudlag osv för att bilda sig en rejäl uppfattning om vad hästen är van vid. Sen utgår man från de och bygger vidare med de som är tanken att ni vill göra i framtiden :-) De flesta travhästar är lätt att lära om men inte alla, man får helt enkelt pröva sig fram, och ta hjälp av någon som är kunnig inom körningsbiten.
Jag tror inte att jag kan få reda på alla detaljer, hon var iväg på träning utomlands. Vet att hon är körd med rockard, även i vatten. Bilden jag sett från det tror jag inte att hon hade skygglappar. När jag kört henne har det varit med ett vanligt träns utan något extra, det fungerade bra. Ska försöka hitta tränare när vi tar tag i körningen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 259
Senast: Takire
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 931
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 729
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 920
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp