Vänja häst vid ny transport

Frokennordberg

Trådstartare
Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport.

Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke från honom. Han är lugn men klart obekväm med förändringar och tappar modet/självförtroendet.

Hans vanliga är en Böckman (tror jag) och mitt släp är en Kylinge Apollo. Det han verkar vara skeptisk mot är stången mellan golv och tak, där mellanväggarna fäster.

När vi hade lyft ur all inredning så kunde han efter lite om och men tänka sig att kliva på - men det går ju inte att köra utan frambommar.

Lastträning står alltså på agendan - men hur ska vi göra det på bästa sätt? Är vi rätt ute om vi fortsätter med ”tomt” släp tills han är bekväm med att gå på och vistas i släpet, och sedan sätta in del för del av inredningen?

Det är fronturlastning på det, är det någon vinst i att gå igenom släpet?

En variant är såklart att skaffa en hellång frambom så att pinnen inte alls behöver vara med, men ultimat är att göra honom bekväm med befintligt.
 
När jag köpte ny transport lasttränade jag en gång innan vi skulle åka på riktigt. Min är just sån att hon bara vill åka i den invanda transporten. Eftersom hon inte är svårlastad annars krävdes inte så mycket. Lite lugn och ro, godis och gott om tid så att det blev en avslappnad situation. Jag tror det viktigaste är att se till att det inte blir bråk och upprörda känslor. 👍
 
@Frokennordberg tyvärr kan det ibland bli stor skillnad för en del hästar med släp som ditt med helbom i mitten fram om de inte är vana. Men om hästen är okomplicerad sen tidigare att lastas/åka går det såklart att vänja den även om det krävs lite jobb /extra träning . 😄👍
 
Att han kommer att vänja sig är jag ganska övertygad om, det är mest tillvägagångssättet vi fnular på, så att vi gör det på smidigast sätt för alla inblandade. Vi har verkligen ingen brådska, så det får ta den tid det tar! :)

Som sagt, den spontana tanken är att vi fortsätter med ”tomt” släp tills han är bekväm med att gå på under de förutsättningarna, och sedan sätta in del för del av inredningen.
Om det finns andra tankar kring bästa tillvägagångssätt så dela gärna med er av dem!
 
Är det tvärstopp med inredningen?
Jag hade öppnat fronturlastningen och gått rakt igenom flera gånger. Om hästen kan motiveras att gå på även med inredning så hade jag låtit den vara kvar.
 
Är det tvärstopp med inredningen?
Jag hade öppnat fronturlastningen och gått rakt igenom flera gånger. Om hästen kan motiveras att gå på även med inredning så hade jag låtit den vara kvar.

Mja, kanske inte totalt tvärstopp. Eller ja, han ville ju inte gå på med den i men han ställer sig självmant på rampen. Det var klart högre motivation att gå in utan den, därav tanken att "rida på den vågen" inledningsvis.
 
Mja, kanske inte totalt tvärstopp. Eller ja, han ville ju inte gå på med den i men han ställer sig självmant på rampen. Det var klart högre motivation att gå in utan den, därav tanken att "rida på den vågen" inledningsvis.
Jag hade inte krånglat med inredningen. Bättre köra såsom transporten kommer se ut men räkna med att det tar lite tid.

Hade du fronten öppen?
 
@MiniLi
Yes, vi körde lite olika varianter med allt öppet, inget öppet, delar öppet... Verkade inte göra varken till eller från men å andra sidan så testade vi "alla varianter" på ganska kort tid så kan ju bero mer på det.
 
Min unghäst har blivit bortskämd med att åka b-kortslastbil senaste halvåret och när han skulle åka vanlig släp blev det helt plötsligt protester. Eller ja, han ställde sig på rampen och ville sen inte gå längre in.

Så han fick stå där, fullt fokus på mig och huvudet framåt, efter några minuter gick han in utan konstigheter. Eftersom han inte var rädd så var det bara att vänta ut honom.
Tränade lastning 2-3 ggr i veckan under några veckors tid och åkte däremellan på två träningar och en tävling.

Jag hade inte börjat strula med att ta ut inredning och anpassa, träna så som hästen kommer åka i släpet.
 
Min gamle hade inte åkt så mycket när jag köpte honom -08 så jag fick lägga ner lite jobb för att kunna skicka in honom. Ett måste eftersom jag alltid åker ensam.
När jag köpte nytt släp -14 var det som om han aldrig åkt tidigare. Han gick bara in om jag ledde och hade någon på utsidan som stöttade med en lina. Så det var bara att ta lite tid att träna, men det gick fort över.

Så, beroende på nivån på hästens förskräckelse över det nya släpet så hade jag antingen börjat med att gå rakt genom eller bara vänligt stöttat i ”såhär ser släpet ut, varsågod att gå in.”
 
Min unghäst har blivit bortskämd med att åka b-kortslastbil senaste halvåret och när han skulle åka vanlig släp blev det helt plötsligt protester. Eller ja, han ställde sig på rampen och ville sen inte gå längre in.

Så han fick stå där, fullt fokus på mig och huvudet framåt, efter några minuter gick han in utan konstigheter. Eftersom han inte var rädd så var det bara att vänta ut honom.
Tränade lastning 2-3 ggr i veckan under några veckors tid och åkte däremellan på två träningar och en tävling.

Jag hade inte börjat strula med att ta ut inredning och anpassa, träna så som hästen kommer åka i släpet.
Min gamle hade inte åkt så mycket när jag köpte honom -08 så jag fick lägga ner lite jobb för att kunna skicka in honom. Ett måste eftersom jag alltid åker ensam.
När jag köpte nytt släp -14 var det som om han aldrig åkt tidigare. Han gick bara in om jag ledde och hade någon på utsidan som stöttade med en lina. Så det var bara att ta lite tid att träna, men det gick fort över.

Så, beroende på nivån på hästens förskräckelse över det nya släpet så hade jag antingen börjat med att gå rakt genom eller bara vänligt stöttat i ”såhär ser släpet ut, varsågod att gå in.”

Tryggt att höra att det finns fler vanedjur, och att det går att vänja om/till :laugh:
 
Är bara att lastträna mer, skicka in och gör det till en vana att åka i nya släpet.

Min är lättlastad men det tog ändå 2 pass med lastträning för att hon skulle lasta sig själv igen när jag hade fått hem henne.

Hade inte tagit bort stången i kylingen, släpet blir mycket vingligare och klenare utan.

Har haft en kylinge och nu en ifor, tycker att släp med stång i mitten är mycket bättre än de utan då det blir mycket stabilare inredning och enklare att flytta mellanväggen ^_^.
 
@Buck Tack för input om stabiliteten, funderade lite på hur mycket det skulle påverka om man inte skulle ha den. Min har störtbågar fram och bak (sett några Kylinge utan) så tänker att det stabiliserar också, men stången är väl där av en anledning :D

@Lovisaleonora Bra tips, tar med mig det till när häst och transport bor på samma gård och vi sätter igång!
 
Puttar upp den här tråden!

I onsdags klev han på transporten helt och hållet för första gången. Helt tom och med skötardörr och fronturlastning öppen. Det tog en liten stund innan han beatämde sig men sedan gick han lugnt på och vi gjorde om det två gånger till. Igår gjorde vi det igen, började med allt öppet och han klev på direkt. Stängde sen fronten och han klev på utan tvekan. Kunde till och med skicka in honom!

Idag satte jag in mittstolpen igen och nej, då var det med ens obekvämt. Han började gå på men backade igen när han var nära stången.

Efter en liten stund gick han dock med på att gå in i alla fall och fick mumsa godsaker i lugn och ro. Gjorde om det, och sen stängde jag fronturlastningen och gjorde det på nytt. Han är absolut tveksam men gör det.

Planen är att fortsätta lasta med bara mittstolpen ett tag till innan jag sätter upp den lilla mellanväggen fram. Den krävs ju tyvärr för att man ska kunna fästa bommarna 🙄

@Buck hur stor häst körde du i ditt Kylinge? Han får plats på längden utan problem, jag är bara nojig att det är för lite plats framtill, på bredden? Även jag blir lite lurad av den där jäkla stolpen och utrymmet 😅

Han kommer att åka brett så baktill finns plats.

4AD2051D-1D56-4716-848A-33E4C98E7CE9.jpeg
 
Är det du som har lastat honom i den tidigare transporten eller är det någon annan? tänker om ni gör på olika sätt och det gör honom förvirrad.

Sedan är det faktiskt större skillnad emellan olika transporter än vi som ägare märker, endel sviktar mer i rampen när hästen går på, och rör sig med när hästen står inne, så det kan vara någon sådan skillnad som hästen reagerar på. Det är bara att lastträna tills hästen vant sig :)
 
Är det du som har lastat honom i den tidigare transporten eller är det någon annan? tänker om ni gör på olika sätt och det gör honom förvirrad.

Sedan är det faktiskt större skillnad emellan olika transporter än vi som ägare märker, endel sviktar mer i rampen när hästen går på, och rör sig med när hästen står inne, så det kan vara någon sådan skillnad som hästen reagerar på. Det är bara att lastträna tills hästen vant sig :)

Både och :)

Nu går han på mitt släp med delar av inredningen i så vi fortsätter i godan ro så att han känner sig bekväm hela vägen. Skönt att inte ha någon brådska. Nu är det nog mest jag som funderar på om bredden är tillräcklig, men jag ser ju att han får plats 😅
 
Puttar upp den här tråden!

I onsdags klev han på transporten helt och hållet för första gången. Helt tom och med skötardörr och fronturlastning öppen. Det tog en liten stund innan han beatämde sig men sedan gick han lugnt på och vi gjorde om det två gånger till. Igår gjorde vi det igen, började med allt öppet och han klev på direkt. Stängde sen fronten och han klev på utan tvekan. Kunde till och med skicka in honom!

Idag satte jag in mittstolpen igen och nej, då var det med ens obekvämt. Han började gå på men backade igen när han var nära stången.

Efter en liten stund gick han dock med på att gå in i alla fall och fick mumsa godsaker i lugn och ro. Gjorde om det, och sen stängde jag fronturlastningen och gjorde det på nytt. Han är absolut tveksam men gör det.

Planen är att fortsätta lasta med bara mittstolpen ett tag till innan jag sätter upp den lilla mellanväggen fram. Den krävs ju tyvärr för att man ska kunna fästa bommarna 🙄

@Buck hur stor häst körde du i ditt Kylinge? Han får plats på längden utan problem, jag är bara nojig att det är för lite plats framtill, på bredden? Även jag blir lite lurad av den där jäkla stolpen och utrymmet 😅

Han kommer att åka brett så baktill finns plats.

Visa bifogad fil 53972
I min kylinge ht1300 så åkte min häst på 167cm i mkh och 155 i täcke (med lite bredare bakbom.)
I min kompis kylinge apollo så åkte en häst på 173cm i mkh och 155 i täckte :).
Inte mycket rum över men hästarna åkte bra :), jag hade förresten installerat extra ventilation på min då jag helst körde med bakre luckan stängd, ca 15 cm av hästens rumpa syntes över rampen och var flera gånger svansen hängde utanför 😆. Så kändes säkrare med stängd lucka.

(Nu har jag en pytte häst och stort släp så kör alltid med öppen lucka bak ;).)
 

Liknande trådar

Träning På lördag ska jag hämta upp mitt nya stjärnskott i Örebro. Det är en resa på 11 mil enkel väg och jag har ett vanligt enkelaxlat släp...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp