Vänja hästen på bete

Idapockey

Trådstartare
Hej! Har tänkt på det här med betet, vet ju att man helt plötsligt inte bara ska sätta ut hästen på betet dygnet runt osv.
Hur vänjer ni in era hästar på betet? Har ni några tips? Och när släpper ni ut de helt på betet, hur långt innan börjar ni vänja in de?
Lite många frågor men vill vara 100 på hur det ska ske😊
 
Vi började beta för hand. Dvs leda hästen till gräs i grimskaft och låta den beta lite. Bärjade först med några minuter och sen utökades successivt varje dag fram tills betet.

Har för mig vi började ca 2 månader innan betessläpp.
 
Jag har inte heller behövt vänja in. Hästarna vänjer in sig själva allt eftersom gräset kommer.
 
Börja långsamt om det är så att du har hagar med noll gräs i. Vet några som tycker halv dag är att börja långsamt men det resulterar typ alltid i att deras hästar blir varma i hovarna och väldigt ont i magen.

Hade handbetat först och lagt på lite längre tid för varje vecka.
 
Vi började beta för hand. Dvs leda hästen till gräs i grimskaft och låta den beta lite. Bärjade först med några minuter och sen utökades successivt varje dag fram tills betet.

Har för mig vi började ca 2 månader innan betessläpp.
Kanske bör tilläggas att det rört sig om när hästen gått i en hage där knappt inget gräs växer längre (upptrampad).
 
Vi har vinterhagen uppdelad i två delar. Den bortersta delen används bara när det är snö och sen som invänjning på gräs på våren och reservbete om det behövs på hösten. På våren öppnas grinden till den bortre hagen ett par timmar om dagen så hästarna får gå en stund på gräs. Tiden förlängs gradvis men halvbloden får gå där längre än ponnyerna.
Våra hästar har väldigt olika näringsbehov därav att den bortre delen inte år öppen året runt.
När hästarna sen släpps på bete så får de gå i en skogshage och de med högst näringsbehov går dagtid i en hage bredvid med kraftigare bete.
 
Mina vänjer sig själva i stort sett, sedan har jag en mindre gräsyta/hage jag släpper på 1 timme i taget i ett par veckor också för säkerhets skull, och utökar långsamt under den tiden.
Har haft fånghäst som det gick illa för och slipper det gärna genom att göra allt förebyggande jag kan komma på. Vallbete går äldre hästar aldrig på utan det blir skogsbete/begränsat bete.
 
Hej! Har tänkt på det här med betet, vet ju att man helt plötsligt inte bara ska sätta ut hästen på betet dygnet runt osv.
Hur vänjer ni in era hästar på betet? Har ni några tips? Och när släpper ni ut de helt på betet, hur långt innan börjar ni vänja in de?
Lite många frågor men vill vara 100 på hur det ska ske😊


Beror på dina förhållanden.
Om ni har hagar med gräs att släppa i successivt så är det enklast . Om inte krävs tillvänjning. Jag tycker det är enklast om det går att släppa hästen på en plats med gräs korta stunder och öka successivt. Brukar tex i de fall det inte finns möjlighet utifrån själva hagarna, släppa hästen på remsa med gräs mellan andra hagar , eller stängsla in någon annan mindre plats med gräs enkelt lite temporärt

Om detta inte går får man handbeta dem och/eller plocka kassar med gräs .

Att släppa oinvand häst på bete dvs rejält bete i en sommarhage rakt av är inte ett alternativ .
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp