Vänja hästen vid något den är livrädd för?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med dito att göra.
Han är i grunden en häst som är rätt "uppmärksam på sin omgivning", han tittar mycket på saker osv. Dock är det på en väldigt harmlös nivå. Det kan vara att om det t.ex. prasslar i en buske vänder han på huvudet, spetsar öronen och tittar med -> O_o blick för att sedan max 30 sekunder senare bara fortsätta med det vi gjorde, om man leder honom kanske stanna upp några sekunder och titta på nyss nämnda sätt eller så. Detta sker på daglig basis, men är liksom inget problem tycker jag. Hans normala reaktion vid "oj, det där var väl märkligt!"- situationer/inte total rädsla är att "frysa fast" och "fnorka". Detta brukar han göra i 30 sek - 1 min och sen är det inget mer med det. Också i mina öron rätt så harmlöst, och hanterbart.

Däremot vildsvin är något helt annat för honom. Reaktionen är fortfarande densamma, men x100 så stark. Minst. Problemet är att precis vid stallet så finns det ett förråd som jägarna använder för att stycka och förvara vildsvinen de skjuter. Styckningen av vildsvinen brukar normalt sett ske precis utanför förrådet också. Problemet är att vi måste gå förbi där för att komma till ridhus och ridbana m.m. Man kan teoretiskt gå på andra sidan av stallet också, men då får man "krångla runt" mer och delvis gå igenom stallet m.m. Helt enkelt är det mer osmidigt. Det är också så att från den del av stallet han står i, så kan jag inte på förhand se om de håller på med vildsvinen/just gjort det. Så när det upptäcks, är det redan för sent så att säga...
Det som konkret händer om de håller på/precis hållit på med vildsvin vid förrådet är att först tvärnitar. Sen står han "fastfrusen" i marken, tokspänd och jättestressad, och "fnorkar" så till den grad att han nästan låter "grymtande". När han är i detta "mood" går det inte att komma varken framåt eller bakåt (eller i någon annan riktning heller för den delen). Utan han bara står där, fastfrusen som en flämtande staty med ett ansiktsuttryck som bokstavligen är O.O . :( För att väl få bort honom därifrån/kunna vända åt andra hållet behövs ofta flera personer. Det har hänt att det fått vara en person bakom, jag som håller i, och en framför, som "bogserat" bort honom. Eller som en gång, när jag hade ridit, stod vi i 10 min innan mamma kom (för att hämta mig egentligen!) och fick hjälpa till att "bogsera" iväg honom... Turligt nog när man ska "bogsera" honom är det inte så att han tvärvänder, skenar eller så, utan han går bara med väldigt korta, små och spända steg, och fortfarande är väldigt allmänt spänd (brukar dock avta när man kommit en 20-30 m bort).

Att flytta vildsvinsförrådet är inget möjligt alternativ. Och det tycker jag inte heller ska behövas. Andra hästar i stallet reagerar inte alls så kraftigt. Visst, någon kanske typ "tittar till" lite (i stil med som H.H gör när han bara vanligt tittar på saker), men inte mer. Det är liksom bara Herr Häst som har såna här enorma problem. Samtidigt är ju hans reaktion på ett sätt rätt så harmlös. Han gör ju inget potentiellt "farligt" som typ kastar sig bakåt, skenar iväg eller något. Utan det är liksom bara tar....totalstopp. Sen är jag ju givetvis medveten om att det är jättejobbigt för honom, att han blir jättestressad mm. Men jag menar att det är ju liksom inte så farligt för mig, som det teoretiskt hade kunnat vara.

Därför har jag börjat fundera på om det på något sätt går att "vänja" honom vid lukten av/vildsvin? Hur bör jag i sådana fall gå till väga? :up:

Edit: Såg nu att det blev väldigt långt och rörigt. Hoppas någon förstår ändå!
 
Har du väntat ut honom någon gång? Om han i vanliga fall står stilla i 30 sek-1 min och sen går vidare och det här skrämmer honom betydligt mer än en prasslande buske behöver han kanske stå och tänka över det en längre tid innan han bestämmer sig för att gå vidare på egen hand? Hur länge står han stilla där innan han går vidare självmant?
 
Jag har en häst som kan reagera så där. Henne brukar jag leda förbi jobbiga saker ett par gånger och därefter rider jag förbi tillsammans med stadigt sällskap. Sen kan jag rida förbi på egen hand.
 
Om någon av de andra hästarna är totalt oberörd och kan gå först eller till och med stå där och äta hö tillsammans med din Herr Häst när jägarna håller på så kan det hjälpa. Hästar lär sig många gånger fortare av en hästkompis förutsatt då att kompisen verkligen är lugn :)
 
Har du väntat ut honom någon gång? Om han i vanliga fall står stilla i 30 sek-1 min och sen går vidare och det här skrämmer honom betydligt mer än en prasslande buske behöver han kanske stå och tänka över det en längre tid innan han bestämmer sig för att gå vidare på egen hand? Hur länge står han stilla där innan han går vidare självmant?

Jag vet inte hur länge han skulle stå om han fick stå så länge han ville. Men en gång stod han i 20 min innan någon kom och kunde hjälpa oss därifrån, och då hade han inte självmant "gett upp" än.....
 
Om någon av de andra hästarna är totalt oberörd och kan gå först eller till och med stå där och äta hö tillsammans med din Herr Häst när jägarna håller på så kan det hjälpa. Hästar lär sig många gånger fortare av en hästkompis förutsatt då att kompisen verkligen är lugn :)

Det där lät ju som ett väldigt smart tips! :up:
 
Bygg en hage precis där han brukar frysa fast. In med Herr Häst i hagen en dag när de styckar och sätt dig med en kopp kaffe och en bra bok inom synhåll. Upprepa tills hästen slutar bry sig.

Tyvärr skulle den hagen stå väldigt mycket ivägen då :(
Men det finns hagar ganska nära lite "brevid" så att säga. Där har han faktiskt stått vid något tillfälle - utan att bry sig nämndvärt. Dock ligger dessa typ 30 m bort eller så, så det är väl precis lite för långt för att han ska bry sig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min häst fixar inte blodlukten (antar jag det är) men han fryser för att sen explodera. Att ta sig förbi är möjligen möjligt om man sitter av och leder förbi.

Jag hade
Låtit honom stå och tänka dvs låtit det ta tid.

Absolut tagit draghjälp av annan obryddhäst , helst flera stycken.
 
Kolla med jägarna om de kan höra av sig i förväg så du kan planera lite träning.
Ta med en stol, bok, fika och höpåse till hästen. Ställ påsen på backen framför pålle och slå dig ner och vänta ut honom. Man får kanske räkna med en timme eller så, möjligen lite längre. Kolla om stallkompisar kan strosa förbi några gånger under tiden, kanske komma och käka lite hö en stund och snacka lite. När han väl slappnar av, stanna ett tag till. Helst lika länge som det tog för honom att vara fryst. Så han verkligen får möjlighet att känna att det var no biggie.
 
Jag vet inte hur länge han skulle stå om han fick stå så länge han ville. Men en gång stod han i 20 min innan någon kom och kunde hjälpa oss därifrån, och då hade han inte självmant "gett upp" än.....


Fast 20 min är inte heller så himla länge. Jag förstår att känns så om du irriterat står och vill rida. Men se det som en träningssession. Han kanske behöver en timme. Bara han hinner bli rädd, processa, och tagga ned.

@As_Vegas förslag med en hage var bra. Synd att det ev inte funkar för er.
 
Fast 20 min är inte heller så himla länge. Jag förstår att känns så om du irriterat står och vill rida. Men se det som en träningssession. Han kanske behöver en timme. Bara han hinner bli rädd, processa, och tagga ned.

@As_Vegas förslag med en hage var bra. Synd att det ev inte funkar för er.

Nja, kanske. Men samtidigt har jag inte tyckt det varit hållbart bara stå hur länge som helst, i stort sett varje dag (för jägarna är där nästan dagligen, iaf nu på hösten). Nu har jag löst det med att gå runt åt andra hållet, men det är ju inte heller någon permanent lösning...

Men får väl ta någon helg nu och försöka lära honom :up:
 
Det är ju inte vildsvin han är rädd för då, han reagerar på döda djur, lukten av blod etc. Tror inte du kan vänja honom vid det, det ligger så djupt rotat och är en instinktiv rädsla. Hästar är flyktdjur. De måste vara på sin vakt mot rovdjur annars kommer de inte överleva. Hästar kan skilja mellan döda djur som dött av sjukdom/avlivats av djurskyddsskäl och djur som dödats för människors egoistiska skäl. Jag bor långt ute i skogen och det finns en skjutbana väldigt nära. Hästarna bryr sig inte om skott. Men när jägarna dödar något blir hästarna väldigt upprörda och rädda! Jag kan se på dem om det var en övning, om skottet missade djuret eller om det dödade, långt innan jag får det bekräftat av grannarna att de fällt ett djur. Hästarna vet.

Där jag hade mina hästar tidigare bestämde de sig plötsligt för att de skulle skaffa fem grisar. Hästarna var nyfikna på dem och den ena grisen brukade rymma in till en av mina hästar. Det var inga problem alls, hästarna tyckte grisarna var spännande och roliga.

Men den dagen grisarna dödades fick hästarna panik... I en hel vecka efter det var de på helspänn och stirrade på platsen de hade dödats och traktorn människorna hade använt för att köra bort dem. Jag hade låtit hästarna vara inne den dagen men de hörde ändå grisarnas förtvivlade skrik och kände deras rädsla, panik och dödskamp. Min ena häst hoppade på mig så jag bröt foten när jag försökte ta ut honom på kvällen, han var helt panikslagen och blockerad, jag har aldrig sett honom så rädd.
 
Nja, kanske. Men samtidigt har jag inte tyckt det varit hållbart bara stå hur länge som helst, i stort sett varje dag (för jägarna är där nästan dagligen, iaf nu på hösten). Nu har jag löst det med att gå runt åt andra hållet, men det är ju inte heller någon permanent lösning...

Men får väl ta någon helg nu och försöka lära honom :up:


Fast 20 min är inte heller "hur länge som helst" direkt... poängen är ju att ha en träningsplan så att han ska bli kontaktbar trots svin- och blodlukt. På så sätt slipper ni att han låser sig i andra situationer - ex vid vildsvinsdoft i skogen, eller vid nästa jaktsäsong.
 
Det är ju inte vildsvin han är rädd för då, han reagerar på döda djur, lukten av blod etc. Tror inte du kan vänja honom vid det, det ligger så djupt rotat och är en instinktiv rädsla. Hästar är flyktdjur. De måste vara på sin vakt mot rovdjur annars kommer de inte överleva. Hästar kan skilja mellan döda djur som dött av sjukdom/avlivats av djurskyddsskäl och djur som dödats för människors egoistiska skäl. Jag bor långt ute i skogen och det finns en skjutbana väldigt nära. Hästarna bryr sig inte om skott. Men när jägarna dödar något blir hästarna väldigt upprörda och rädda! Jag kan se på dem om det var en övning, om skottet missade djuret eller om det dödade, långt innan jag får det bekräftat av grannarna att de fällt ett djur. Hästarna vet.

Där jag hade mina hästar tidigare bestämde de sig plötsligt för att de skulle skaffa fem grisar. Hästarna var nyfikna på dem och den ena grisen brukade rymma in till en av mina hästar. Det var inga problem alls, hästarna tyckte grisarna var spännande och roliga.

Men den dagen grisarna dödades fick hästarna panik... I en hel vecka efter det var de på helspänn och stirrade på platsen de hade dödats och traktorn människorna hade använt för att köra bort dem. Jag hade låtit hästarna vara inne den dagen men de hörde ändå grisarnas förtvivlade skrik och kände deras rädsla, panik och dödskamp. Min ena häst hoppade på mig så jag bröt foten när jag försökte ta ut honom på kvällen, han var helt panikslagen och blockerad, jag har aldrig sett honom så rädd.
I vårt jaktlag har vi använt häst för att dra ut de döda djuren och det har gått jättebra. Det gäller att träna dem och vänja successivt, olika individer reagerar olika starkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp