Vänja hästen vid något den är livrädd för?

Ingen av mina har nånsin reagerat på blod.

Ingen av mina heller. Den ena slickar gärna i sig det och tycker att älghuvuden är spännande men underliga eftersom de inte blåser tillbaka när hon blåser på dem. Den andra tycker enligt sambon eventuellt att det är lite obehagligt men jag har svårt att tro det. Den hästen hade tydligen reagerat en dag när han gav dem middagshö precis efter att han flått en ren. Jag tror mer på att hästen tyckte att renlukten var underlig (de luktar också lite speciellt). Om hästar var rädda för blod skulle de ju få det väldigt svårt när de själva blir skadade.
 
Ingen av mina heller. Den ena slickar gärna i sig det och tycker att älghuvuden är spännande men underliga eftersom de inte blåser tillbaka när hon blåser på dem. Den andra tycker enligt sambon eventuellt att det är lite obehagligt men jag har svårt att tro det. Den hästen hade tydligen reagerat en dag när han gav dem middagshö precis efter att han flått en ren. Jag tror mer på att hästen tyckte att renlukten var underlig (de luktar också lite speciellt). Om hästar var rädda för blod skulle de ju få det väldigt svårt när de själva blir skadade.

Ja för att inte tala om hur bökigt det skulle bli när de fölar ;)

Just det där att slicka i sig både sitt eget blod och kompisars blod har jag sett flera gånger. När jag var liten hade vi biffkor med, som slaktades hemma. Ingen häst brydde sig varken om det, blodlukten, hudar som hängde för torkning eller färska kohuvuden och koben som låg på stallplanen (hundarna fick dem och la dem på alla möjliga ställen).

Jag har slaktat en häst på slakteri. Den knallade in (det STANK blod därinne enligt min näsa) utan att bry sig. Pga ett litet missförstånd låg en nyss slaktad häst i rännan bredvid, tappad på blod, med avkapade ben (redo att hängas upp och flås). JAG kände "helvete, hon kommer flippa ur". Hästen knatade lugnt in, och jag fick dra bort den från att nosa på den döda hästen. Jag kastade min jacka efteråt för jag tyckte inte jag fick bort blodlukten som satt sig fast hur mkt jag än tvättade.

När grannens får dö kan det ibland ligga ett kadaver under en presenning vid vägen där jag rider, i väntan på lantbrukstjänst. Ibland har det inte varit nån presenning ens. Hästarna kunde inte bry sig mindre. Inte när det jagats heller. Eller kompisen avblodats..

Ibland kan man tycka de borde bry sig MER, liksom hey det ligger ett dött däggdjur här, det kan finnas rovdjur här - det kan bli DU som blir käk nästa gång? Men nä, döda djur och blod är ingen fara men HJÄÄÄLP vad är det där för löv som blåser i vinden, flyyyy!

Så, jag tror absolut enstaka hästar kan ha svårt med blod för de sammanknippar det med en tidigare negativ erfarenhet. Mer än enstaka hästar kan säkerligen ha "svårt med blod" för att människan vet att det är blod/döda djur/har slaktats/etc någonstans och omedvetet spänner sig och förväntar sig reaktion, hästen känner det och reagerar och - "kolla den var rädd för blodet/slaktboden/etc".
 
Jag tänker att problemet kan bli bättre om du jobbar med hans andra rädslor.

Tillåter du att han står still och tittar i 1 minut för att det prasslar? Ta kontrollen och begär att han ska fortsätta gå. Du vet ju att det inte är något farligt, ska inte det räcka?

Jobbar du på det så lär det lösa sig.
 
Ang blodlukträdsla /rädsla för svin eller what not så för att vara lite krånglig ...

Jag tycker det är svårt att dra någon allsanning generellt alls utifrån det och folks många förslag/åsikter utifrån mina egna åsikter och erfarenheter ...

Ang grisar så finns det ju sen flera decennier en allmän åsikt att hästar är helt galet rädda för lukten av gris.
Det stämmer på en del hästar . Vi har massor med vildsvin här runt Nuvarande stall och de både matar och jagar dem . Inga av hästarna reagerar på lukten alls , inkl ädla dressyrblod som tillochmed skrittas ut i skymningen ...

MEN : det verkar vara väldigt olika som sagt ! Jag har tyvärr varit med om en väns häst som reagerade så mycket på grisar (både tamgrisar i inhängnad och minsta lukt av svin) att den en olycklig dag slog över och dog då den landade på en bergknalle .

Sen har jag oftast i decennier erfarit att de flesta hästar faktiskt inte reagerar särskilt på gris, vare sig lukt eller åsyn av dem.

Ang blod så lite samma där - det finns ingen norm alls att hästarna blir rädda för blod i sig eller att andra djur (inkl andra hästar - rent av deras vänner) avlivas och avblodas nära dem .
Har erfarit mååånga gånger under alla år att snarare är hästarna lugna och dämpade ... inkl dagarna efter att en nära vän avlivats och avblodats så att de definitivt uppfattat det, att det varit så lugnt och dämpat .

Å andra sidan : haft erf under de många åren av några få dramatiska olyckor där hästar i stallet under natten fastnat /drabbats av akut sjukdom av annan sort där blod varit rikligt .
Hästarna i stallet har då varit otroligt chockade, rädda och upprörda minst något dygn och då har det dels misstänkts för att det är den kvarvarande blodet i stallet efter de hästarna som drabbats som de reagerat på , men ffa traumat av annan art vad det verkar - att en flockmedlem (häst som bor i stallet - inte att hästarna egentligen umgåtts som flock/vistats i hage ihop osv) haft ångest och skadat sig och skapat skräck hos de övriga i stallet på Box nattetid då ingen kan fly eller agera egentligen .... :( bara ren skräck och oro hos samtliga :(

Ursäkta det långa inlägget !
 
Senast ändrad:
Lägg svinskit i en hink i stallet. Det är till 95% svinlukten dom reagerar på.
Angående då djur blir rädda vid slakt så tror jag att det är adrenalinet dom reagerar på. En mycket stark larmsignal.
 
Mina hästar har varken reagerat på slakt/avlivning (får och häst) eller blod. Har avlivat flera får och ett par hästar inne i lagården i nära anslutning till stalldelen utan att någon annan visat någon oro. I och för sig så har de djur som slaktats/avlivats har inte hunnit reagera på att det var på gång, så att det skulle bli ett adrenalinpåslag då verkar osannolikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 915
Senast: Grazing
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 479
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp