Vänja in bete eller grovfoder

R

Raderad medlem 142449

Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig hört eller märkt någonting negativt av det.

Men nu har jag märkt att en del vänjer in betet. 30 minuter dag 1, en timme dag 2 och så vidare. Hur vanligt är detta? Och hur gör man rent praktiskt när betet ligger långt, kanske miltal, ifrån stallet där man normalt står?

Har även hört att en del gör likadant vid byte av grovfoder, t ex vid flytt mellan stall eller byte av leverantör. Att man fasar ut det gamla och fasar in det nya grovfodret. Jag har alltid bara bytt rakt av. Är det fel?

Hur resonerar ni andra?
 
Med bete så beror det ju mkt på hur vinterhagen ser ut. Tex i mitt förra stall så växte det mycket gräs även i vinterhagen så hästarna hann ju vänja sig successivt allt eftersom gräset började växa. Då är det ofta lättare att släppa dem direkt på bete. I nuvarande stallet växer det väldigt sparsamt i vinterhagarna så det skulle vara extremt olämpligt att släppa direkt på bete, då måste man vänja dem successivt eftersom det kan bli farligt att gå från inget gräs alls till kraftigt bete dygnet runt.

Grovfoder skiftar jag successivt om jag har möjlighet men tycker inte att det är riktigt lika kinkigt. Har bytt rakt av om det varit svårt att fasa över. Hästarna kan ju bli dåliga i magen om man byter foder för fort, men på en frisk häst brukar det inte bli någon hälsofara.
 
Jag försöker fasa över grovfoder.

Med betet har det alltid varit så att mina hästar gått i 'vinterhagar' med gräsväxt så de har vant in sig själva.
 
Du behöver ju inte vänja in hästen på gräs på samma ställe som den ska gå på bete. Jag handbetar alltid min successivt inför sommarbetet.
 
Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig hört eller märkt någonting negativt av det.

Men nu har jag märkt att en del vänjer in betet. 30 minuter dag 1, en timme dag 2 och så vidare. Hur vanligt är detta? Och hur gör man rent praktiskt när betet ligger långt, kanske miltal, ifrån stallet där man normalt står?

Har även hört att en del gör likadant vid byte av grovfoder, t ex vid flytt mellan stall eller byte av leverantör. Att man fasar ut det gamla och fasar in det nya grovfodret. Jag har alltid bara bytt rakt av. Är det fel?

Hur resonerar ni andra?

Ja det är fel. Hästar är grovfoderomvandlare och deras matsmältningsystem bygger på en väl fungerande tarmflora. Att byta så stora mängder foder rakt av är sällan bra och bör absolut undvikas.

Våra två vänjs in på gräs genom att gräset börjar växa, de går på 1.5 ha vintertid. På den känsliga hästen märks det varje gång gräset varierar i sin tillväxt av regn/värme o dyl. Inte tillräckligt dock för att jag skulle vilja begränsa honom mer än att jag minskar ytan för att hålla hullet nere för att sedan öka ytan igen mot sensommaren.

Grovfoder köper vi ett parti för hela säsongen och märker sällan skillnad mellan balar (småbalshösilage).
 
När jag stod i stall som inte hade gräshagar så brukade jag gå med hästen och beta längs med vägkanter/skogen när det kom gräs så han blev lite van vid gräset.
Numera så vänjs dom in efterhand som gräset växer upp i hagen.
Grovfoder brukar jag försöka fasa in över några veckor men det är inte alltid det går.
 
Vänjer in i år mest för att det inte finns gräs i deras vinter hage. Kommer börja med några timmar nu på söndag och öka på fram till första juni då de får gå ut på bete
 
Tror det beror på att många idag har små hagar = inget gräs, så hästarna får ingen naturlig invänjning. Jag har stora hagar, så mina vänjer sig själva genom att äta det gräs som kommer upp i hagen innan betes släpp.
Har man sommarbetet långt bort kan man handbeta eller hägna in en liten gräsplätt och släppa där som invänjning.
 
Jag betar in mina över flera veckors tid. De har inte särskilt mycket gräs i sin vinterhage så jag vill inte gå direkt från den till 12h gräs.
 
Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig hört eller märkt någonting negativt av det.

Men nu har jag märkt att en del vänjer in betet. 30 minuter dag 1, en timme dag 2 och så vidare. Hur vanligt är detta? Och hur gör man rent praktiskt när betet ligger långt, kanske miltal, ifrån stallet där man normalt står?

Har även hört att en del gör likadant vid byte av grovfoder, t ex vid flytt mellan stall eller byte av leverantör. Att man fasar ut det gamla och fasar in det nya grovfodret. Jag har alltid bara bytt rakt av. Är det fel?

Hur resonerar ni andra?
I det stallet jag hade hästen i hade vi inget bete, det vi gjorde var att låta hästarna handbeta lite utefter vägar eller annat runt stallet där det fanns lite gräs. Va inga problem att släppa på bete senare, va lite olika tider för var gång började me kortare tid i början och längre tid de andra dagarna.
 
Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig hört eller märkt någonting negativt av det.

Men nu har jag märkt att en del vänjer in betet. 30 minuter dag 1, en timme dag 2 och så vidare. Hur vanligt är detta? Och hur gör man rent praktiskt när betet ligger långt, kanske miltal, ifrån stallet där man normalt står?

Har även hört att en del gör likadant vid byte av grovfoder, t ex vid flytt mellan stall eller byte av leverantör. Att man fasar ut det gamla och fasar in det nya grovfodret. Jag har alltid bara bytt rakt av. Är det fel?

Hur resonerar ni andra?
I stall där det varit helt grusat/sandat i hagarna har jag försökt beta in vid sidan av, dvs antingen beta för hand eller kanske låta hästen stå några timmar om dagen i en temporärt uppsatt hage på någon del av gården där det växer lite grann.

I andra stall, som det jag står i nu, har det varit en naturlig tillväxt i vinterhagen som gör att hästarna vänjer in sig själva. Vi har också flera hagar att växla mellan så för att kunna vänja in dem på successivt kraftigare bete. Skulle aldrig gå från grushage till att släppa på kraftigt bete utan invänjning!

Gällande höbyten så kör jag alltid 50-50 i någon vecka, om möjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 386
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 523
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp