Vänja katten vid flytt/kollektivtrafik

Sasse

Trådstartare
Jag har rätt nyligen flyttat till lägenhet där det är ok att ha djur, och funderar på om jag ska ta med mig en eller båda mina katter för att se hur det kan fungera. De har alltid bott hos mina föräldrar och har haft möjlighet till utevistelse i form av trädgård. I lägenheten finns varken uteplats eller balkong, vilket såklart kommer bli en omställning. Förutom det kommer en flytt även innebära att katten/katterna får vänja sig att åka kollektivtrafik när vi behöver ta oss runt, hälsa på föräldrarna, veterinären eller vad som. Jag åker i princip aldrig med någon av dem eftersom de lätt bli stressade.

Jag kommer testa med den lugnare av katterna först. Han är inte lika mycket utomhusnörd som den andra, klarar bilåkning lättare, har fixat "flytt" till semesterhus tidigare, osv. Frågan är hur man lättast går tillväga att vänja vid att åka kollektivtrafik? Jag kan i viss mån fixa gångavstånd till olika saker, men eftersom han väger bly föredrar jag om han kan lära sig att acceptera buss :D

Utevistelsen hoppas jag kan lösas genom att dra med honom till någon park alt. åka kollektivtrafik till större grönområde då och då.

Ni som reser mycket med era katter, hur gjorde ni för att vänja dem vid det? Något speciellt man ska tänka på?
Och ni som har konverterat era utekatter till innekatter, hur har det gått?
 
@Sasse ang att vänja dem vid att resa så är det som vid all annan inlärning dvs det behövs ske regelbundet och ofta under lugna förhållanden. Steg ett är att katterna är trygga med att lastas in i väska och inte associerar det med stress . Sen får man utifrån det börja utsätta dem under bra förhållanden och vara lyhörd på hur de reagerar. Katter är ju ”snälla” i det att de ofta bara kryper ihop och vill gömma sig under stor stress, så viktigt att ha en bra väska som går att täcka för på alla sidor samtidigt som den erbjuder bra klimat för katten.

Ang att skola om äldre utekatter till rena innekatter beror även det på individer och förutsättningar.

Jag hade nog inte valt att göra bägge omskolningar med dels det och sen samtidigt mycket resande parallellt på äldre katter.
 
@Sasse ang att vänja dem vid att resa så är det som vid all annan inlärning dvs det behövs ske regelbundet och ofta under lugna förhållanden. Steg ett är att katterna är trygga med att lastas in i väska och inte associerar det med stress . Sen får man utifrån det börja utsätta dem under bra förhållanden och vara lyhörd på hur de reagerar. Katter är ju ”snälla” i det att de ofta bara kryper ihop och vill gömma sig under stor stress, så viktigt att ha en bra väska som går att täcka för på alla sidor samtidigt som den erbjuder bra klimat för katten.

Ang att skola om äldre utekatter till rena innekatter beror även det på individer och förutsättningar.

Jag hade nog inte valt att göra bägge omskolningar med dels det och sen samtidigt mycket resande parallellt på äldre katter.
Herrn som följer med först gillar sin transportväska som tur är, men själva åkandet är inte lika kul. Jag brukar bara åka med honom 1,5 h en gång om året så van är han inte direkt. Till en början lär han få åka bilturer, men över tid kommer det gå över i buss/tåg. Jag tänkte inte ta allt på en och samma gång, han kommer få landa i lägenheten en tid innan jag börjar dra med honom på ställen. Han är en sådan katt som ser mig som en trygghet när han blir orolig, så det är relativt lätt att lugna honom genom att plocka upp i famnen. Tror det är relativt lätt att ställa om honom till komplett innekatt också, han är knappt ute som det är, men ändå van vid att kunna vara ute åtminstone 5 min.

Den andra katten är svårare, han är som sagt utenörd, och flyr hellre än att krypa ihop om han blir rädd. Det blir troligen svårare för honom med en flytt och allt vad det innebär, men han ska inte flytta förrän tidigast nästa vinter, så då får jag se hur det går. Tills dess kan jag vänja honom vid bilturer om inte annat.

De är 10 respektive 6-7 år.
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 620
Senast: Tass
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 179
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Jag har en ganska liten uteplats intill min lägenhet, lite gräsmatta, någon rabatt och en altan. När jag precis flyttade hit och skulle...
Svar
6
· Visningar
3 872
Senast: ponilover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp