Vänja vid katter och smådjur - tips och erfarenheter?

ako

Trådstartare
Om två veckor får vi hem en 7 mån gammal cockerhane. Han skulle blivit avelshane men är kryptokid, så därför omplaceras han från en kennel. Han verkar jättego, lugn och glad och van vid barn men har inte träffat katter eller kaniner innan. Vi har ju haft katt och hund i många år innan (dock ej kaniner, de kom efter gamla hundens bortgång)) så katterna har ju haft hund (utseendemässigt mkt lik dessutom) innan men det är ju ändå ett pyssel. Så mitt i glädjen över att ha hittat en lämplig hund (vi ville ha en yngre cocker men inte valp och de växte inte direkt på träd 😅) har jag nu börjat oroa mig för hur alla fyrbeningarna ska trivas i hop… Är ju läääänge sen vi skaffade hund sist (15 år sen) och jag försöker minnas allt om valp- och unghundshantering jag någonsin lärt mig).
Så tips, råd och pepp efterlyses 😃! Tack 🤗!
 
Om två veckor får vi hem en 7 mån gammal cockerhane. Han skulle blivit avelshane men är kryptokid, så därför omplaceras han från en kennel. Han verkar jättego, lugn och glad och van vid barn men har inte träffat katter eller kaniner innan. Vi har ju haft katt och hund i många år innan (dock ej kaniner, de kom efter gamla hundens bortgång)) så katterna har ju haft hund (utseendemässigt mkt lik dessutom) innan men det är ju ändå ett pyssel. Så mitt i glädjen över att ha hittat en lämplig hund (vi ville ha en yngre cocker men inte valp och de växte inte direkt på träd 😅) har jag nu börjat oroa mig för hur alla fyrbeningarna ska trivas i hop… Är ju läääänge sen vi skaffade hund sist (15 år sen) och jag försöker minnas allt om valp- och unghundshantering jag någonsin lärt mig).
Så tips, råd och pepp efterlyses 😃! Tack 🤗!
Se till att katterna kan gå undan på platser dit hunden inte kan följa efter. Kolla flyktvägarna - finns det något rum/hörn där någon kan bli trängd?

Se till att ägna tid tillsammans med hund och kaniner. Lite avstånd, minimalt med drama. Här finns kaniner och de låter man bli.

(Vi hade katt som flyttade in med kanariefåglar och som senare hanterade undulater, marsvin och hamster utan problem. Detta trots att han var en sork- och råttjägare per excellens. Taxen (jakthund) hanterade att ett gäng katter flyttade in. Min podengo portuguese (jagar med syn och lukt) hanterade katter hemma hos förra dagmatte och hennes bekantskapskrets - trots att han har mest jakt av alla hundar som passerat genom mitt liv. Och katterna flyttade in hos dagmatte så de fanns inte där före honom)
 
Back in the day så hade vi katt och kanin samtidigt. Kaninen var äldre (och väldigt trygg och välhanterad) och katten kom in i huset som kattunge. Det tror jag generellt är en bra utgångspunkt - en trygg och stadig individ som är på sin hemmaarena och en ung och utforskande individ som får lära sig hur man beter sig. Vi hade utöver det en hund (DSG) som vi passade lite då och då som var ung, men inte valp. Som @BornAgain skriver så är det bra att se över skrymslen och vrår - vem kommer in var och var kan de fastna/bli trängda? Finns det någonstans båda djuren kommer in, men där det är svårt för oss människor att nå dem?

I övrigt så hade vi koppel på katten första gångerna den träffade kaninen, och koppel på hunden första gången han träffade katten (hans jaktinstinkt kickade in på kaninen så vi satte undan kaninen de dagarna hunden kom till oss). Det kändes tryggare att relativt smidigt kunna både smidigt korrigera och faktiskt också panik-rycka bort det starkare djuret, om en sådan situation skulle uppstå. Passade dem noga i början så att de var lugna tillsammans - ingen fick leka med någon annan förrän de lärt känna varandra bättre. Sen får man bara ha respekt för att olika djurslag kommunicerar olika och att det kan bli missförstånd kanske framförallt i början, men också efter att de lärt känna varandra.

Katten och hunden hade väldigt mycket utbyte av varandra - de lekte med munnar och klor och trivdes väldigt bra med varandra. Katten och kaninen funkade också bra tillsammans, men vi fick passa dem så att inte katten började leka för mycket med kaninen - speciellt i de där smygande överfallen som katten gjorde på alla individer i hushållet :angel: :D

1916161_243449705672_7898674_n.jpg
 
Hittade ju den här gamla tråden 😊. Hunden tittade på katterna och kaninerna gång, katterna fräste, hunden backade och sen var det bra. Alla trivs ihop. Har nog aldrig varit med om en så enkel sammanförsel av djur någonsin 😊. Katter och hund sover i soffan i hop och kaninerna nosar han snällt på när tillfälle ges, de är dock mestadels bakom kompostgaller i dotterns rum, lite säkerhet behövs kanske ändå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Som några av er kanske minns har vi funderat allvarligt på att skaffa en Springer Spaniel. Nu kom det perfekta tillfället fortare...
Svar
12
· Visningar
1 542
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp