Vänja vid sadel

T

Throlla

Hur beter ni er när ni vänjer era unghästar att vid att ha sadel/jord?
Jag gjorde som så nu att jag satte på jorden försiktigt, tog av den igen och sen satte jag på den och lät henne skritta lite med den. Det gick hur bra som helst.
Men om hon hade varit orolig vad hade varit bäst då; att sätta på jorden ordentligt och släppa henne så hon fått reagera av sig (och upptäcka att sadeln faktiskt sitter kvar) eller ta det en steg i taget, dra åt lite hårdare varje dag och hoppas att jorden sitter på plats ifall hon börjar röra sig?
 
Jag tycker nog det är bäst att spänna så den sitter kvar, men göra det i små etapper och sedan släppa hästen i en inhägnad. Då får den själv känna hur det känns uatn att vi påverkar nånting. Rätt snabbt upptäcker de ju att det där otäcka faktiskt stannar kvar... :smirk: Men första gången skulle jag nog bara låta den stå i gången med sadel + gjorden rätt löst spänd (men ändå spänd)
 
Jag hade sadeln på mitt föl rean som 3 veckor då kjag började ridastoet=) Han fick aggera som sadelbock då jag skulel rida fick han ha på sig sadeln när jag satte på skydd och tränset på stoet och efterridturen fick han ha på sig den när jag tog av allt och borstade stoet.Han gick bara runt i boxen som inget hade händ och åt lite hö=)
Så gjorde jag=)
 
Jag började med täckesjord och sen en enkel tömkörningsgjord. Jag hade henne i boxen och lät henne äta hö. Lärde henne att den kunde var ovanpå och tas av. Fra och tillbaka. Satt fast löst och ryggade ett steg och sen fram tillbaka till höhögen. Sedan lite mer stramt runt magen och några fler steg så att hon känner att den följer med även när man rör på sig.
Jag använder alltid den långsamma, mjuka linjen. Tycker att släppa dem och låta dem panikrusa kring är ett sätt att skapa spänningar. Klart att en del hästar tål det men en del unghästar blir mycket stressade istället.
 
Först täckgjord i boxen

Longergjord med vojlock när jag longerar, om hästen reagerar kraftigt på detta så släpper jag den lös med en longergjord jag vet inte trasas sönder av bockningar och rullningar och låter hästen knasa sig bäst den vill i paddocken tills den uppenbart fattar att prylen inte försvinner.

Sadel först när longergjorden kan sitta utan problem, och då samma sak där, lugnt i boxen först, sen longeras och ev vid problem även löslongeras i paddocken tills skyggheten släppt.

Brukar funka finfint.
 
Har gjort precis som caballus skriver, det brukar gå lugnt och städat tillväga om man gör så. Vet att det finns många som låter dem braka loss direkt, lösa, i ridhus eller paddock med en ordentligt spänd sadel och det kan man kanske göra om man är riktigt rutinerad och har öga för vilka hästar som orkar med detta utan att bli för stressade. Själv tycker jag att det känns lite onödigt brutalt. Lycka till med din unghäst :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp