Vänliga veckan

Ska du göra goda gärningar?

  • Ja!

    Röster: 2 10,5%
  • Jag ska försöka!

    Röster: 7 36,8%
  • Nej

    Röster: 10 52,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    19
  • Omröstning stängd .

Asko

Trådstartare
Jag råkade få höra att det tydligen var något som kallades Vänliga veckan den här veckan. Jag hade ingen aning om vad det var så jag googlade och upptäckte att det var något som faktiskt har funnits sen 1946. Men jag har aldrig hört talats om det, vilket känns lite tråkigt med tanke på att det sker på samma vecka som alla hjärtans dag - som är ett betydligt större jippo som affärerna tjänar på. Medan vänliga veckan känns mera som något som inte alls behöver innebära pengar. Det kan helt enkelt vara ett leende mot någon, ett telefonsamtal till mamma, lekstund med husdjuret eller att man frågar hur någon mår. Det känns lite som något som kan behövas i dagens samhälle.

Så kom jag på tanken att utmana mig själv till att göra en god gärning per dag den här veckan! Något som jag gör för att göra någon annan lycklig. Men jag behöver ju inte vara själv om det kom jag på nu - så därför kom jag på tanken att skapa en tråd om det på buke. Stora eller små gärningar, alla räknas! Jag hoppas att det här kan bli en inspirerande och positiv tråd!
 
Nu är måndagen redan snart över så man får kanske utöka veckan till nästa vecka måndag istället för söndag för den som vill :D

För min del så känner jag att jag har gjort en god gärning idag som fick mig att le nästan resten av dagen :love: Så det känns som en utmärkt början!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men så roligt! :heart
Jag ska absolut anstränga mig lite extra.
Känner också att det blev en bra början när jag trots en TOTALtokig dag på jobbet lyckades hitta en tjusig porslingsvas åt en gäst som fått blommor av sin fästman. (Egentligen hade jag tänkt hämta en ishink ). De blev så glada över det lilla!
 
Jag är lite negativ till sådant här. Jag tycker att normalläget alltid borde vara att vara vänlig mot sina medmänniskor/djur. Inte att det ska behövas en särskild vecka till det. Att göra det där lilla extra för någon annan, hålla upp dörren, le när någon stannar för en vid ett övergångsställe eller andra småsaker behöver inte ta någon energi eller kosta några pengar men det kan lyfta någon annans hela dag.
Samtidigt, om det kan få människor att fundera över hur de gör i sin vardag och att de kan börja visa vänlighet istället, inte bara under en vecka utan hela tiden, så är det ju positivt.
 
Men så roligt! :heart
Jag ska absolut anstränga mig lite extra.
Känner också att det blev en bra början när jag trots en TOTALtokig dag på jobbet lyckades hitta en tjusig porslingsvas åt en gäst som fått blommor av sin fästman. (Egentligen hade jag tänkt hämta en ishink ). De blev så glada över det lilla!
Vad skoj! Både att någon annan tycker att det låter bra och att det gick så bra.
 
Jag är lite negativ till sådant här. Jag tycker att normalläget alltid borde vara att vara vänlig mot sina medmänniskor/djur. Inte att det ska behövas en särskild vecka till det. Att göra det där lilla extra för någon annan, hålla upp dörren, le när någon stannar för en vid ett övergångsställe eller andra småsaker behöver inte ta någon energi eller kosta några pengar men det kan lyfta någon annans hela dag.
Samtidigt, om det kan få människor att fundera över hur de gör i sin vardag och att de kan börja visa vänlighet istället, inte bara under en vecka utan hela tiden, så är det ju positivt.
Jag förstod att man kan känna så, men samtidigt tänkte jag att det kan ibland behövas en lite extra push till att göra något. Jag hoppas att det här kan bli något som man kommer tänka på när/om man hamnar i någon situation där man kan göra något och därmed pusha en till det steget så att säga. Bara den här veckan eller resten av tiden.
Eller så kan man göra något som man egentligen inte hade tänkt göra alls, dvs ingår inte i ens vanor. Eller något man har tänkt göra länge men inte kommit till skott med. Dvs något extra.
 
Nej. Jag tänker bete mig som vanligt. Sånt där ingår i min vardag. Jag ler mot mötande när jag är ute med hunden, håller upp dörren för andra, frågar om någon behöver en extra hand m.m. så jag gör det liksom hela tiden. Jag är för snäll ibland. Kör in folk till stan som missat bussen från vår håla för att nästa kommer inte förens om en timma, trots att jag har annat att göra.
Jag kan säkert göra ännu bättre men det orkar jag inte gå runt och fundera över. Jag tar det när jag hamnar i situationen istället.
 
Jag är lite negativ till sådant här. Jag tycker att normalläget alltid borde vara att vara vänlig mot sina medmänniskor/djur. Inte att det ska behövas en särskild vecka till det. Att göra det där lilla extra för någon annan, hålla upp dörren, le när någon stannar för en vid ett övergångsställe eller andra småsaker behöver inte ta någon energi eller kosta några pengar men det kan lyfta någon annans hela dag.
Samtidigt, om det kan få människor att fundera över hur de gör i sin vardag och att de kan börja visa vänlighet istället, inte bara under en vecka utan hela tiden, så är det ju positivt.

Och jag har svårt att se vad som skulle kunna vara negativt med att göra lite Extra för folk? Generellt snälla och hjälpsamma antar jag att folk är, men att ge lite mer än vanligt och kanske tänka på det under en vecka kan väl aldrig dra åt fel håll? Man kanske inte alltid orkar och kanske inte alltid kan.

Jag är defintivt mer pepp på en vänlighetsvecka än en alla hjärtans dag.
 
Och jag har svårt att se vad som skulle kunna vara negativt med att göra lite Extra för folk? Generellt snälla och hjälpsamma antar jag att folk är, men att ge lite mer än vanligt och kanske tänka på det under en vecka kan väl aldrig dra åt fel håll? Man kanske inte alltid orkar och kanske inte alltid kan.

Jag är defintivt mer pepp på en vänlighetsvecka än en alla hjärtans dag.
Det är såklart inte något negativt att göra lite extra. Det trodde jag framgick. Det negativa är att det ska behövas en särskild vecka för att vara vänlig. Det borde vara så självklart hela tiden.
 
Jag tycker det är fint, men lite trist att samhället känner att det behövs.

Självklart försöker jag vara vänlig och hjälpsam vanliga veckor med, men jag ska försöka lite extra nu.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är lite negativ till sådant här. Jag tycker att normalläget alltid borde vara att vara vänlig mot sina medmänniskor/djur. Inte att det ska behövas en särskild vecka till det. Att göra det där lilla extra för någon annan, hålla upp dörren, le när någon stannar för en vid ett övergångsställe eller andra småsaker behöver inte ta någon energi eller kosta några pengar men det kan lyfta någon annans hela dag.
Samtidigt, om det kan få människor att fundera över hur de gör i sin vardag och att de kan börja visa vänlighet istället, inte bara under en vecka utan hela tiden, så är det ju positivt.
Jag brukar vara som dig, men tänker att under en "vänlig vecka" så kan det ju också vara att bara uppmärksamma de bra sakerna som ändå sker.

Igår tex ringde jag ett telefonsamtal åt en vän. Vännen tyckte att det skulle ha blivit jobbigt att ringa, samtidigt som jag inte hade några problem med det. Då skrev hon upp vad hon behövde veta, jag ringde och berättade för henne vad som sagts. Det är inget konstigt för mig att göra sådant, men visst känns det trevligt att tänka på som "en bra sak jag gjort för någon annan", framförallt med tanke på att det för mig är lätt att annars lägga märke till allt negativt som sker överallt hela tiden.
 
Det är en ny dag och solen börjar dagen med en energisk insats :D Jag håller på med rengöring av kaffemaskiner på jobbet, och har plockat undan lite också (det sista ingår egentligen inte i mina arbetsuppgifter) för att underlätta för städarna. En positiv effekt jag märkt av detta är att jag lägger mera märke till andras vänliga beteenden! Det hade jag inte ens tänkt på, det känns lite extra positivt nu.
Men jag tänkte leta reda på en organisation som jag har i tankarna senare för att se om jag kan donera lite pengar - som det extra för dagen :up:
 
Jag tycker visserligen det är ganska fånigt med alla olika dagar/veckor/månader (våfflans dag och sånt) men tycker ändå att just vänlighet och godhet kan aldrig få för mycket uppmärksamhet. Det klart det inte får bli någon slags ursäkt för att vara ovänlig övriga 51 veckor, men vem tänker så? :confused: Det vore ju som om folk som firar alla hjärtans dag aldrig visar sin partner kärlek annars.

Jag försöker vara vänlig, hjälpsam och empatisk generellt men tänker att det kan vara ett bra tillfälle att som flera andra skrivit göra det där extra som jag varken vill eller kan göra hela tiden. T.ex. skicka iväg en större engångssumma till välgörenheterna jag är månadsgivare till, fixa en jobbig uppgift åt kollegan på jobbet, bjuda på frakten när jag säljer något, laga middag fast det är sambons tur osv.
 
Jag råkade få höra att det tydligen var något som kallades Vänliga veckan den här veckan. Jag hade ingen aning om vad det var så jag googlade och upptäckte att det var något som faktiskt har funnits sen 1946. Men jag har aldrig hört talats om det, vilket känns lite tråkigt med tanke på att det sker på samma vecka som alla hjärtans dag - som är ett betydligt större jippo som affärerna tjänar på. Medan vänliga veckan känns mera som något som inte alls behöver innebära pengar. Det kan helt enkelt vara ett leende mot någon, ett telefonsamtal till mamma, lekstund med husdjuret eller att man frågar hur någon mår. Det känns lite som något som kan behövas i dagens samhälle.

Så kom jag på tanken att utmana mig själv till att göra en god gärning per dag den här veckan! Något som jag gör för att göra någon annan lycklig. Men jag behöver ju inte vara själv om det kom jag på nu - så därför kom jag på tanken att skapa en tråd om det på buke. Stora eller små gärningar, alla räknas! Jag hoppas att det här kan bli en inspirerande och positiv tråd!

Vad definierar du som en "god gärning"?
Jag ser att du skrivit exempel, men de känns ju som sådant man ju gör ändå. Att leka med husdjuret eller att fråga hur någon mår.
 
Nej. Jag tänker bete mig som vanligt. Sånt där ingår i min vardag. Jag ler mot mötande när jag är ute med hunden, håller upp dörren för andra, frågar om någon behöver en extra hand m.m. så jag gör det liksom hela tiden. Jag är för snäll ibland. Kör in folk till stan som missat bussen från vår håla för att nästa kommer inte förens om en timma, trots att jag har annat att göra.
Jag kan säkert göra ännu bättre men det orkar jag inte gå runt och fundera över. Jag tar det när jag hamnar i situationen istället.

Fast det där med att vara "för snäll", snäll trots att man inte vill eller själv blir drabbad negativt av det, tycker jag är något annat. Det handlar ju mer om att själv försöka undvika negativa känslor, som dåligt samvete, eller om rädsla för att säga nej/sätta gränser.
 
Jag försöker alltid vara glad, trevlig och hjälpsam, men en extra push till att t ex göra nåt litet extra för en främling kan väl inte skada.

Alldeles nyss i mataffären var det rabatt på olika ostar och av den ena sorten var det bara en kvar. Jag stod med en av varje i händerna och hörde att det äldre paret bredvid mig letade efter den det bara var en kvar av så jag lät dem få den. Det får bli min dagens goda gärning. :)
 
Vad definierar du som en "god gärning"?
Jag ser att du skrivit exempel, men de känns ju som sådant man ju gör ändå. Att leka med husdjuret eller att fråga hur någon mår.
Jag personligen planerar att ge pengar till förening/-ar, jag är annars dålig på att donera. Tänker ofta att jag skulle göra det men så kommer jag aldrig till skott, därför känns den här veckan som ett bra tillfälle! Och så planerar jag att köpa blommor till mamma, jag gör det då och då visserligen men tänker absolut göra det den här veckan iallafall.
Men jag är lyckligt lottad som kan spendera pengar på sånt, det är inte alla som har den möjligheten och jag vill inte utestänga någon bara för att de inte har råd. Därför skrev jag att både stort och smått räknas, om du förstår vad jag menar :)
 
Fast det där med att vara "för snäll", snäll trots att man inte vill eller själv blir drabbad negativt av det, tycker jag är något annat. Det handlar ju mer om att själv försöka undvika negativa känslor, som dåligt samvete, eller om rädsla för att säga nej/sätta gränser.

Fast jag menade inte det på något negativt vis. Jag menade mer att jag kan vara mer snäll än jag måste för sakens skull. Jag behöver ju inte ge en främmande människa skjuts in till stan (1,2-1,5 mil) men tyckte synd om människan som annars skulle missat nästa transportmedel. Och mellanbarnets kompis som missade skolbussen häromveckan som jag trots att jag inte hade tid att köra hem ändå körde ikapp bussen så hon kom hem och slapp stå på skolgården i ösregn. Hon kunde lika gärna fått vänta på att någon kunde hämta henne men jag funkar inte så. Så oavsett om jag vill eller ej så är jag mer snäll än jag behöver ibland utan att det för den sakens skull skulle påverka mig negativt. Inte mer än att jag skulle må dåligt av att inte ha möjlighet att hjälpa isf. Men det är så jag är som person. Å andra sidan vet jag själv hur jag uppskattar när någon är vänlig mot mig. Jag träffade tex på en trevlig man förra veckan som kunde växla en tjuga till mynt så jag kunde betala min parkering då maskinen vägrade kort. Idag vägrade den mynt :banghead:
Det går på automatik för mig. På gott och ont kanske.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 344
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När man tröttnar på att ha tankarna malande i huvudet, men inte känner att det finns någon som det fungerar att prata om ämnet med kan...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 163
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp