Vänner och deras brister

Kom på att jag bröt med en vän för några år sedan på grund av att jag inte stod ut med hennes åsikter. Hon uttryckte mer och mer rasism och droppen kom när hon skrev en rasistisk kommentar på min FB. Tänkte innan att hon i alla fall respekterade att jag inte delade hennes åsikter men nu gick hon över gränsen.
 
Jag har klippt helt med en fd vän efter många år. Jag hade överseende med mycket, sa ifrån många gånger och var alltid den som stöttade och ställde upp tills jag en dag fick nog efter jag upptäckte hur falsk hon var. Hon vet varför även om hon inte köper det men det skiter jag i.

Vi har en gemensam vän och det påverkar varken gemenskapen eller det avslutade. Bara för att jag inte vill ha något med en att göra så ändrar det inte på vänskapen med den andra.
 
Jag har också väldigt svårt för människor som gnäller på minsta lilla sak som att det är världens största problem. Det är ett personlighetsdrag som har vuxit fram hos mig efter att min pappa gick bort i cancer efter en väldigt kort och intensiv sjukdomsperiod. Efter det sätter jag liksom ribban för vad som är ett jobbigt problem på den nivån, vilket såklart inte alltid är schysst. Nu har det gått några år och jag har fått lite distans, och kan börja lyssna på vänner som har problem utan att tycka att de bara gnäller.

Däremot, kommer de till mig och ojar sig över att en viss färg på läppstift var slut på Åhlens så är jag ganska tydlig med att jag inte orkar lyssna på sådan orimligt gnäll. Obs att det är skillnad på att säga "fan vad surt, jag skulle köpa ett läppstift och så var det slut, jag hade ju planerat att ha det till min 30-årsfest imorgon" och "alltså jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv nu när korall0456 inte fanns, min 30-årsfest imorgon är helt förstörd!" där alltså det sista citatet är något jag skulle bli extremt irriterad på.
Haha, jag är ungefär så som du beskriver att du inte står ut med. Lite "lätt" neurotisk och småsaker kan rasera en dag. Detta till trots att jag också har liknande upplevelser som du har, min mamma gick bort i cancer efter en kort och intensiv period. Sedan har jag själv en rätt tung kronisk sjukdom att hantera, men det är ändå en del av min personlighet. Och jag tycker att andra som också är omständliga är charmiga. Men... det är ändå viktigt med någon form av självinsikt och att kunna skratta åt eländet.
 
Min närmaste vän har jag mycket gemensamt med men vi kan inte diskutera politik, det går bara inte då hon har drar mycket åt gamla kommunist vänstern och jag liberala åsikter.
Vi har löst det så att vi inte pratat politik.
 
Min närmaste vän har jag mycket gemensamt med men vi kan inte diskutera politik, det går bara inte då hon har drar mycket åt gamla kommunist vänstern och jag liberala åsikter.
Vi har löst det så att vi inte pratat politik.
Lite OT, eftersom att det rör en annan typ av relation. Jag drar också åt det liberala hållet och är tillsammans med en kommunist :D Det går ändå bra att prata lite lätt om politik och vi har trots allt vissa grundläggande värderingar gemensamt. Gissar dock att det inte skulle gå om den ena försökte övertyga den andra om att den hade rätt (sen är jag nog mer vänster än jag tror och han mer liberal än han vill ge sken av).
 
Lite OT, eftersom att det rör en annan typ av relation. Jag drar också åt det liberala hållet och är tillsammans med en kommunist :D Det går ändå bra att prata lite lätt om politik och vi har trots allt vissa grundläggande värderingar gemensamt. Gissar dock att det inte skulle gå om den ena försökte övertyga den andra om att den hade rätt (sen är jag nog mer vänster än jag tror och han mer liberal än han vill ge sken av).
Vårt prat om politik sträcker sig till att fråga om den andra vet vad den ska rösta på och om det är svårt att bestämma sig :).
Har utöver det inte pratat politik på många år som tur är (om det nu går att säga att det är att prata politik).

Vi hade heta diskussioner om medborgarlön, hur mycket staten ska gå in och försöka styra ens liv och om människor var kapabla till att själv fatta vettiga beslut i sina liv mm.
Om vi bortser från medborgarlön och hur mycket staten ska äga har vi troligen hyfsat lika uppfattning om hur resultaten ska bli men inte om hur vi ska komma dit:p
 
Lite OT, eftersom att det rör en annan typ av relation. Jag drar också åt det liberala hållet och är tillsammans med en kommunist :D Det går ändå bra att prata lite lätt om politik och vi har trots allt vissa grundläggande värderingar gemensamt. Gissar dock att det inte skulle gå om den ena försökte övertyga den andra om att den hade rätt (sen är jag nog mer vänster än jag tror och han mer liberal än han vill ge sken av).

Jag ser det lite som religion... pyssla gärna med det om du vill men dra inte in mig :D Sedan tycker jag att det är skillnad på att diskutera samhälle/politik och att försöka övertyga någon att ändra åsikt/värva till ett parti. Det sistnämnda får mig att slå bakut snabbt, oavsett parti.
 
Jag har inget problem alls med vänner som har andra åsikter än mig gällande frågor som är personliga, politiska, religiösa osv så länge ingen försöker omvända mig eller blir otrevlig på grund av sina åsikter. Generellt så tycker jag människor som är annorlunda är de som är intressantast och som ger mig mest att umgås med eftersom de vidgar min världsbild. Har inget emot någon som kan motivera och diskutera kring sina åsikter även om jag själv inte håller med.
Men om någon är elak eller kränkande eller alltid vill diskutera/tjafsa kring bara en viss sak då tappat jag intresset och brukar välja att umgås med någon annan istället.
De enda jag egentligen undviker är folk som alltid är negativa, självömkande och gnälliga utan att försöka göra någonting åt det. Jag har inte tillräckligt med energi själv för att alltid orka peppa och muntra upp någon som vägrar ta eget ansvar för sitt liv. Självklart kan man vara ledsen och bitter ibland men lite självironi och vilja behövs för att jag ska klara av att stötta.
 
Jag har pausat vänner.
Av lite olika skäl.

Jag tror att jag har en massa dåliga sidor som folk kan störa sig på. Men jag vet inte om dt är tillräckligt för att pausa vänskapen.
 
Religion och politik är dåliga samtalsämnen generellt. Kommer ihåg när granntanten (tillika min polare) vrålade ”säg inte att du gått och blivit SOCIALDEMOKRAT”?!

:rofl:

En bekant drog något skämt om sossar, eller rättare sagt använde det lite som skällsord. Jag sa att det är intressant att observera att högern alltid måste distansera sig från sossar i alla möjliga sammanhang. Allt från att motståndarlaget i sport kallas "jävla sossar" till att saker och ting är "sossigt". Jag sa att jag ser det som att högern ibland verkar ha ett nästintill desperat behov att visa att de tillhör just gruppen höger. Jag ser inte alls samma behov hos sossarna att uttrycka sin grupptillhörighet. Det blev tyst :p :angel:
 
De enda jag egentligen undviker är folk som alltid är negativa, självömkande och gnälliga utan att försöka göra någonting åt det. Jag har inte tillräckligt med energi själv för att alltid orka peppa och muntra upp någon som vägrar ta eget ansvar för sitt liv. Självklart kan man vara ledsen och bitter ibland men lite självironi och vilja behövs för att jag ska klara av att stötta.

Precis så!
 
För övrigt håller jag helt med gällande det här med olika (demokratiska) åsikter. Jag diskuterar gärna med folk som tycker annorlunda än mig, jag tänker att det är ju då man lär sig nya saker. Men så fort någon blir dominant i diskussionen eller har svårt att ta in mitt perspektiv så surnar jag direkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 791
Senast: skiesabove
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 087
Senast: Fazeem
·
Relationer Jag har egentligen aldrig haft vänner efter grundskolan och vet inte riktigt hur man gör. Jag har ju dessutom varit sjuk mycket och har...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Wille
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp