Vänner som ställer in i sista stund?

Röd

Trådstartare
Hur vanligt är det med vänner som ställer in i sista stund? Har ni sådana? Hur hanterar ni dem?

Har ett par vänner som gör så i perioder, de har alla möjliga ursäkter som man vet bara är skitsnack. Ofta är det också de som bjuder in så vill de inte ses förstår jag inte varför de bjuder in från första början?

ställer man in för att man inte har lust den dagen? Eller man fickförfrågan om något roligare?

Har man bestämt så har man tycker jag, sen kan saker skita sig absolut o man kan bli sjuk men när det händer hela tiden börjar man ju tröttna...

En gammal god vän ville komma hit och hälsa på i helgen. Roligt tyckte jag och städade hanlade mat och lånade häst så vi kunde ta en ridtur ihop. Tackade också nej till några andra vänner som ville ses. Strax innan hon skulle komma skickar hon ett sms att hon inte känner sig helt bra. Det kan ju hända men hon Har gjort så väldigt ofta det senaste. Det är alla möjliga ursäkter, en gång mådde hon inte bra när vi skulle ses ändå ser jag bilder på Facebook att hon är ute på annat...

Vad gör man med dessa vänner? Om jag slutar umgås med alla som gör så har jag inte så många kvar?
 
Jag tänker att det antagligen beror på psykisk ohälsa i någon grad (eller respektlöshet gentemot min tid/känslor) men blir ändå ledsen såklart. Löser det genom att knyta vänskapsband till fler personer så inte lika mycket hänger på just den där man inte kan lita på dyker upp.

Förvånansvärt ofta rättar det där till sig om man investerar lika mycket tillbaka som de investerar i en själv. Har också någon gång avböjt att göra planer en vecka i förväg med motiveringen "jag vill inte hålla lördagen öppen för något som ändå antagligen inte blir av" men då hade det gått rätt långt och jag var villig att avsluta vänskapen om hen inte skärpte sig.
 
Jag tänker också att det kan bero på psykisk ohälsa men det vet man ju oftast om ifall det är en nära vän

Nu i corona-tider kan det ju vara att personen är lite nojig och blir osäkerom hen känner sig förkyld eller nptlitet som hen annars inte brytt sig om att ställa in.
 
Hur vanligt är det med vänner som ställer in i sista stund? Har ni sådana? Hur hanterar ni dem?

Har ett par vänner som gör så i perioder, de har alla möjliga ursäkter som man vet bara är skitsnack. Ofta är det också de som bjuder in så vill de inte ses förstår jag inte varför de bjuder in från första början?

ställer man in för att man inte har lust den dagen? Eller man fickförfrågan om något roligare?

Har man bestämt så har man tycker jag, sen kan saker skita sig absolut o man kan bli sjuk men när det händer hela tiden börjar man ju tröttna...

En gammal god vän ville komma hit och hälsa på i helgen. Roligt tyckte jag och städade hanlade mat och lånade häst så vi kunde ta en ridtur ihop. Tackade också nej till några andra vänner som ville ses. Strax innan hon skulle komma skickar hon ett sms att hon inte känner sig helt bra. Det kan ju hända men hon Har gjort så väldigt ofta det senaste. Det är alla möjliga ursäkter, en gång mådde hon inte bra när vi skulle ses ändå ser jag bilder på Facebook att hon är ute på annat...

Vad gör man med dessa vänner? Om jag slutar umgås med alla som gör så har jag inte så många kvar?

Jag har varit den som ställt in med kort varsel många gånger och det gjorde oerhört ont när jag fick motta en hel del skit för det från några vänner, eftersom jag hade försökt vara öppen med dem att det berodde på att jag inte mådde (psykiskt) helt bra och att åka iväg en helg osv kunde helt enkelt bli alldeles för ångestväckande för mig. Detta var nära vänner, så jag kunde vara öppen med dem (och vi kunde lösa det senare) men det fanns också bekanta jag ställde in med som jag inte var lika öppen med, men de var förstående ändå.
Den varianten av inställda umgängen finns ju, och är viktig att beakta.

Den andra typen, "jag bokar in mig på det här tills något roligare dyker upp"/"hoppsan jag fick ett mer attraktivt umgängesalternativ" är ju såklart ännu mindre charmerande att hantera och skall i mina ögon bemötas annorlunda.

Min poäng är att det är viktigt att försöka reda i vilken variant eller var på "skalan" det är, innan man agerar på det.
 
Jag har en del såna. Hanterat det lite olika. Nära vänner vet man oftast varför och där har jag större överseende med det, men händer det ofta så minskar min benägenhet att boka in saker. Jag har en del själv att ta hänsyn till och behöver planera min tid vilket gör att jag för att orka en aktivitet kan jag ha rensat schemat flera dagar runt, då är det surt att behöva ställa in, så då väljer jag ofta lättare och kortare aktiviteter som tar mindre energi, aktiviteter som inte behöver förberedelser (tex handla/laga mat, dyra bokningar osv) och aktiviteter som är vettiga att göra på egen hand eller med fler personer så det ändå kan bli av även om någon ställer in och blir det av som tänk - jättekul, blir det inte det så går livet vidare och det är inte så mycket mer med det. De människor som inte ger mig så mycket och som ofta ställer in brukar jag dock fasa ut ur mitt liv.
 
Jag har förklarat för mina vänner att när jag gör så, då mår jag inte bra. Dom vet vad som gäller och vill dom inte acceptera det så fine. Då får dom bli sura. Däremot så gör jag aldrig så för att hoppa på nått annat kanske roligare. Det kan jag inte med. Då förstår jag om dom skulle lacka ur
 
Hur vanligt är det med vänner som ställer in i sista stund? Har ni sådana? Hur hanterar ni dem?

Har ett par vänner som gör så i perioder, de har alla möjliga ursäkter som man vet bara är skitsnack. Ofta är det också de som bjuder in så vill de inte ses förstår jag inte varför de bjuder in från första början?

ställer man in för att man inte har lust den dagen? Eller man fickförfrågan om något roligare?

Har man bestämt så har man tycker jag, sen kan saker skita sig absolut o man kan bli sjuk men när det händer hela tiden börjar man ju tröttna...

En gammal god vän ville komma hit och hälsa på i helgen. Roligt tyckte jag och städade hanlade mat och lånade häst så vi kunde ta en ridtur ihop. Tackade också nej till några andra vänner som ville ses. Strax innan hon skulle komma skickar hon ett sms att hon inte känner sig helt bra. Det kan ju hända men hon Har gjort så väldigt ofta det senaste. Det är alla möjliga ursäkter, en gång mådde hon inte bra när vi skulle ses ändå ser jag bilder på Facebook att hon är ute på annat...

Vad gör man med dessa vänner? Om jag slutar umgås med alla som gör så har jag inte så många kvar?
Jag hade en god vän som var sån. Kunde ställa in samma dag på allt från fikaträffar (i detta fall avbokad heldag pga lång resa eftersom vi bodde i olika städer) till en konsert i en annan stad mm. De senare åren var det betydligt fler inställda träffar än faktiska träffar. Det blev dumpa på den vännen tyvärr.
 
Mange av mine venner har kronisk sykdom (leddgikt, fibromyalgi osv). De kan avlyse på kort varsel av den enkle grunn at de ikke kan forutse dagsformen mange dager i forveien. Jeg kvitter meg ikke med venner grunnet avlysninger. Det kan fort være flere grunner til det og jeg velger å ha tillit til at mine venner har gode grunner for å avlyse uten at det må forklares i detalj.
 
Jag har varit den som ställt in med kort varsel många gånger och det gjorde oerhört ont när jag fick motta en hel del skit för det från några vänner, eftersom jag hade försökt vara öppen med dem att det berodde på att jag inte mådde (psykiskt) helt bra och att åka iväg en helg osv kunde helt enkelt bli alldeles för ångestväckande för mig. Detta var nära vänner, så jag kunde vara öppen med dem (och vi kunde lösa det senare) men det fanns också bekanta jag ställde in med som jag inte var lika öppen med, men de var förstående ändå.
Den varianten av inställda umgängen finns ju, och är viktig att beakta.

Den andra typen, "jag bokar in mig på det här tills något roligare dyker upp"/"hoppsan jag fick ett mer attraktivt umgängesalternativ" är ju såklart ännu mindre charmerande att hantera och skall i mina ögon bemötas annorlunda.

Min poäng är att det är viktigt att försöka reda i vilken variant eller var på "skalan" det är, innan man agerar på det.

Den övre varianten har varit/är jag. Har fått ställa in pga psykisk ohälsa allt för mycket men försökt förklara och vara öppen om det. Den andra varianten har vi vänner som är, det är inte lika roligt och känns väldigt otrevligt..
 
Hur vanligt är det med vänner som ställer in i sista stund? Har ni sådana? Hur hanterar ni dem?

Har ett par vänner som gör så i perioder, de har alla möjliga ursäkter som man vet bara är skitsnack. Ofta är det också de som bjuder in så vill de inte ses förstår jag inte varför de bjuder in från första början?

ställer man in för att man inte har lust den dagen? Eller man fickförfrågan om något roligare?

Har man bestämt så har man tycker jag, sen kan saker skita sig absolut o man kan bli sjuk men när det händer hela tiden börjar man ju tröttna...

En gammal god vän ville komma hit och hälsa på i helgen. Roligt tyckte jag och städade hanlade mat och lånade häst så vi kunde ta en ridtur ihop. Tackade också nej till några andra vänner som ville ses. Strax innan hon skulle komma skickar hon ett sms att hon inte känner sig helt bra. Det kan ju hända men hon Har gjort så väldigt ofta det senaste. Det är alla möjliga ursäkter, en gång mådde hon inte bra när vi skulle ses ändå ser jag bilder på Facebook att hon är ute på annat...

Vad gör man med dessa vänner? Om jag slutar umgås med alla som gör så har jag inte så många kvar?


Man blir irriterad, men lär sig efter ett tag att inte göra så stora åthävor. När vännen bokar in sig på en lunch så väljer jag en dag då jag inte måste avbokad en massa annat. När vännen säger att hen vill träffas så kan jag även fråga om vi kan vara flera som träffas (personer som vännen känner och är trygg med), så när vännen avbokar blir inte aktiviteten förstörd.

Jag vet ju att risken är hög att vännen inte kommer, och det långa samtal med alla ursäkter och förklaringar som jag får sedan. Så jag försöker erbjuda umgängesformer som är på vännens villkor, och minimerar min irritation. Annars kan vi prata på telefon och mail, det går också bra.

Nu vet jag ju vad det handlar om med just den här personen som jag känt i många år. Det hade varit annorlunda om det var en helt ny bekantskap som kanske även ville att jag skulle fixa och boka middagar etc för att sedan bara strunta i det hela. Jag tänker att det finns 3 varianter;
- psykisk ohälsa, personen blir rädd/stressad och det låser sig
- fysisk ohälsa, personen blir lätt sjuk, har problem med tarmarna eller nåt annat som gör det krångligare att åka runt till främmande platser eller hem till folk.
- personen är respektlös och nonchalant

Det finns absolut respektlösa och nonchalanta människor, men var lite försiktig så att du inte dömer ut en person utan att ha hela bilden.
 
Äh! Om någon ställer in nått, så har väl denne en anledning?
Det är ju inte ett kontraktsbrott direkt.
De är min egen vilja om jag vill känna mej dissad, eller om jag satsar på ett nytt tillfälle.
Ingen av mina vänner ska behöva redogöra för mej med vilken anledning dom ställer in. Jag funderar inte ens på varför, jag hittar väl på nått annat. Nästa gång kan det vara jag som har huvudvärk, eller att det bara inte passar.

* Jenny *
 
Jag är en sådan där som ständigt ställer in, men å andra sidan ser jag numera till att inte binda upp mig eller planera någonting stort med andra heller. Arrangeras det partaj någonstans är det oskrivet att jag kanske kommer ( 99% av gångerna inte, men jag uppskattar att det meddelas att jag är välkommen ändå). Planerar vi hundpromenad är vi överens om att vi hörs på morgonen den dagen och ser hur vi känner.
Har man en vän som tenderar att ställa in är det väl bara att låta bli att binda upp sig på just den aktiviteten, så spelar det inte så stor roll? Tacka inte ja till en hel eftermiddag eller någonting som kräver stor planering helt enkelt, så får det kvitta om det blir av eller inte.
 
Jag har haft sådana vänner också och det gjorde mig irriterad till sist. Nu är jag mer förstående. Jag bokar gärna in och planerar men ibland när dagen väl kommer har man ingen ork eller helt enkelt lust. Det är aldrig något personligt gentemot den jag ska träffa utan det handlar om att jag haft mycket under den perioden med studier, träning, barn, djur. Så då väljer jag helt enkelt att stanna hemma och vara själv.

Anledningen till att folk nog ibland kommer på ursäkter är för det är svårt att vara ärlig för man vill inte att den andra ska tro det är något mot hen.
 
För mig är den stora skillnaden huruvida det alltid är jag som tar initiativ att ses eller inte. Är det någon som ställer in ofta men också hör av sig ofta och vill ses antar jag för det mesta att den personen har det lite tufft just nu eller så, men ändå vill ha min kvar som vän. Är det bara jag som hör av mig och vill göra grejer brukar jag låta det gå 3-4 gånger, sen antar jag att vännen bara är för feg för att säga att den inte vill ha med mig att göra längre.
 
Hur vanligt är det med vänner som ställer in i sista stund? Har ni sådana? Hur hanterar ni dem?

Har ett par vänner som gör så i perioder, de har alla möjliga ursäkter som man vet bara är skitsnack. Ofta är det också de som bjuder in så vill de inte ses förstår jag inte varför de bjuder in från första början?

ställer man in för att man inte har lust den dagen? Eller man fickförfrågan om något roligare?

Har man bestämt så har man tycker jag, sen kan saker skita sig absolut o man kan bli sjuk men när det händer hela tiden börjar man ju tröttna...

En gammal god vän ville komma hit och hälsa på i helgen. Roligt tyckte jag och städade hanlade mat och lånade häst så vi kunde ta en ridtur ihop. Tackade också nej till några andra vänner som ville ses. Strax innan hon skulle komma skickar hon ett sms att hon inte känner sig helt bra. Det kan ju hända men hon Har gjort så väldigt ofta det senaste. Det är alla möjliga ursäkter, en gång mådde hon inte bra när vi skulle ses ändå ser jag bilder på Facebook att hon är ute på annat...

Vad gör man med dessa vänner? Om jag slutar umgås med alla som gör så har jag inte så många kvar?

Jag är en sådan "vän". Eller ja, jag har inte så mycket vänner eftersom jag hellre umgås med mig själv. Men blir ofta bjuden på ditt och datt eftersom vi är en small community här på ön jag bor. Jag säger oftast ja men för att vara ärlig dyker jag sällan upp.

Oftast för att jag inte orkar eller har lust att vara social. Men jag vet inte om det är en acceptabel ursäkt?

Har t o m struntat i att gå på ett bröllop och bjudning pga att jag inte "orkade" :meh:

Så från mitt perspektiv på din fråga, ta det inte personligt.
Eller som jag skrev till en kollega som bjudit mig på sin födelsedagsfest "no sorry, i won't come tonight, but don't feel special about it. I don't go to many parties"
 
Hur vanligt är det med vänner som ställer in i sista stund? Har ni sådana? Hur hanterar ni dem?

Har ett par vänner som gör så i perioder, de har alla möjliga ursäkter som man vet bara är skitsnack. Ofta är det också de som bjuder in så vill de inte ses förstår jag inte varför de bjuder in från första början?

ställer man in för att man inte har lust den dagen? Eller man fickförfrågan om något roligare?

Har man bestämt så har man tycker jag, sen kan saker skita sig absolut o man kan bli sjuk men när det händer hela tiden börjar man ju tröttna...

En gammal god vän ville komma hit och hälsa på i helgen. Roligt tyckte jag och städade hanlade mat och lånade häst så vi kunde ta en ridtur ihop. Tackade också nej till några andra vänner som ville ses. Strax innan hon skulle komma skickar hon ett sms att hon inte känner sig helt bra. Det kan ju hända men hon Har gjort så väldigt ofta det senaste. Det är alla möjliga ursäkter, en gång mådde hon inte bra när vi skulle ses ändå ser jag bilder på Facebook att hon är ute på annat...

Vad gör man med dessa vänner? Om jag slutar umgås med alla som gör så har jag inte så många kvar?

Jag hade fragat rent ut varfor de stallde in och forklarat att jag inte riktigt trodde pa deras forklaring och berattat varfor. Ar de sa goda vanner som man tror loser det sig da ... om inte har man en falsk van mindre.
 
Är det en någon som ständigt ställer in för att istället vara med andra, ja då bokar jag bara in träffar med personen där jag själv skulle varit hemma. Det vill säga att personen är välkommen hit men det är inte hela världen om hen ställer in i sista minut. Vilket gör att jag också säger nej till att ses nånstans ute med personen om hen ställt in flertal gånger förut i sista stund.

Hade en sån bekant där våra barn lekte ihop, hon ställde liksom aldrig in utan dök bara emellanåt inte upp på de ställen vi bestämt. När jag smsade för att kolla vart hon var så fick jag alltid tillbaka att hon var iväg på annat, och att jag borde förstått att hon var uppbokad på annat då hon inte dök upp. Jo visst, men då barnen såg fram emot att leka med hennes barn så är det till god ton att höra av sig.Vi var med andra ord hennes reserv ifall inget annat dök upp, så jag slutade helt enkelt att fråga henne och svarade alltid att hon fick komma hit med barnen när hon ville planera en lekträff. Så det rann sakta ut i sanden eftersom hon inte ville vara på landet.
 
Jag har varit den vännen, jag har lidit av psykisk ohälsa och pga det så har jag ofta avbokat väldigt tätt inpå.
Nu mår jag mkt bättre och har gjort i några år och då är det helt annat.
Jag är för det första väldigt noga med att inte boka in för mkt, och tänka efter innan jag tackar ja. Förr kände jag för att göra allt möjligt när det låg ett tag fram i tiden men när det närmade sig så kom ångesten. Det var så himla tråkigt och jobbigt, avbokade absolut inte för att något annat roligare dök upp.
 
Tråkigt när sådant händer.

Ställer de i ofta så får man börja räkna med det och inte dra på för stora växlar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 996
Senast: manda
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp