Vänner - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 17

Wille

Trådstartare
Jag har laddat ner appen GoFrendly för att hitta lite nya bekantskaper. Men det finns ingen nära mig. En timme bort finns en del men palla att åka så långt. Blir svårt att få till något vettigt umgänge med det avståndet.
 
Har nästan aldrig haft vänner som bott mycket närmare än så i vuxen ålder!
Hur klarar man det? För mig känns det jättejobbigt. Jag åker förvisso in till stan vissa skoldagar men när jag är klar med skolan så vill jag bara hem. Jag tycker resan till och från är dryg.
 
Hur klarar man det? För mig känns det jättejobbigt. Jag åker förvisso in till stan vissa skoldagar men när jag är klar med skolan så vill jag bara hem. Jag tycker resan till och från är dryg.
Jag bor 7 respektive 28 mil från mina bästa vänner, och de jag nästan umgås mest med.
 
Antar att ni inte byggde den vänskapen med de avstånden?
En av mina närmsta vänner förut bor i Luleå medan jag bodde i Sundsvall, alltså åtta timmar bussfärd bort. Sågs ett par gånger om året och hade däremellan en massa kontakt via internet och telefonsamtal. Nu ses vi väldigt sällan då jag bor i Göteborg, men han är fortfarande en god vän som ger mig trygghet.
Så vänskap kan byggas på avstånd.
 
En av mina närmsta vänner förut bor i Luleå medan jag bodde i Sundsvall, alltså åtta timmar bussfärd bort. Sågs ett par gånger om året och hade däremellan en massa kontakt via internet och telefonsamtal. Nu ses vi väldigt sällan då jag bor i Göteborg, men han är fortfarande en god vän som ger mig trygghet.
Så vänskap kan byggas på avstånd.
Jag saknar att ha vänner i närheten. Att nästan bara ha kontakt online kan inte ersätta fysiska träffar. Jag har dessutom svårigheter med relationer och vet inte om jag någonsin kommer att få någon nära vän. Tror tyvärr det mesta kommer stanna vid att jag försöker fejka att jag är glad och så pratar man bara om ytliga saker.
 
Hur klarar man det? För mig känns det jättejobbigt. Jag åker förvisso in till stan vissa skoldagar men när jag är klar med skolan så vill jag bara hem. Jag tycker resan till och från är dryg.
Måste nog säga att i stort sett alla relationer jag har/haft till stor del fördjupats via chatt eller telefonsamtal. Tiden man ses blir inte just djup, tycker jag. Trevlig såklart, men själva fördjupandet av vänskapen har mest skett när man hörts.
 
Jag saknar att ha vänner i närheten. Att nästan bara ha kontakt online kan inte ersätta fysiska träffar. Jag har dessutom svårigheter med relationer och vet inte om jag någonsin kommer att få någon nära vän. Tror tyvärr det mesta kommer stanna vid att jag försöker fejka att jag är glad och så pratar man bara om ytliga saker.
Fast man kan ju ha vänner både nära och långt bort?
Det ena utesluter ju inte det andra. Har man ingen vän är det väl bättre med någon långt bort än ingen alls, tänker jag iaf.
 
Måste nog säga att i stort sett alla relationer jag har/haft till stor del fördjupats via chatt eller telefonsamtal. Tiden man ses blir inte just djup, tycker jag. Trevlig såklart, men själva fördjupandet av vänskapen har mest skett när man hörts.
Ok. Jag har aldrig känt att något fördjupats genom att chatta. Kanske är det omöjligt för mig att bli nära vän med någon.
 
Fast man kan ju ha vänner både nära och långt bort?
Det ena utesluter ju inte det andra. Har man ingen vän är det väl bättre med någon långt bort än ingen alls, tänker jag iaf.
Klart att det ena inte utesluter det andra. Men jag har på min höjd några ytliga bekantskaper på håll. Och det fyller inte mitt sociala behov. Jag känner mig väldigt ensam.
 
Men har du inte känt att du lärt känna någon mer? Det är ju på något vis det handlar om. Klart du kan bli nära vän med någon!
Nej, tycker inte det funkar.

Jag tror att jag har alltför störd anknytningsproblematik för att kunna utveckla nära relationer.
 
Men vad vill du ha ut av en kontakt för att det ska kännas som att man kommer närmare? Kan du identifiera vad som saknas?
Att kunna lita på en person, att denne inte kommer att lämna en i sticket bara för att. Att man kan anförtro någon alla sina tankar. Att denne står ut med en även när man har en dålig dag och inte orkar vara positiv. Att man får socialt stöd av denne vid behov. Att man kan vara sig själv till 100% och inte känna att man behöver fejka något.
 
Att kunna lita på en person, att denne inte kommer att lämna en i sticket bara för att. Att man kan anförtro någon alla sina tankar. Att denne står ut med en även när man har en dålig dag och inte orkar vara positiv. Att man får socialt stöd av denne vid behov. Att man kan vara sig själv till 100% och inte känna att man behöver fejka något.
Men det är väl just den biten som jag menar kommer av sig själv enklare via internet eller i telefon. Träffar jag någon ny bekantskap genom någon aktivitet, så är chansen ganska liten att vi skulle fördjupa relationen via att bara ses. Det är kontakten när man inte ses, som jag tycker visar lite vart landet ligger.
 
Men det är väl just den biten som jag menar kommer av sig själv enklare via internet eller i telefon. Träffar jag någon ny bekantskap genom någon aktivitet, så är chansen ganska liten att vi skulle fördjupa relationen via att bara ses. Det är kontakten när man inte ses, som jag tycker visar lite vart landet ligger.
Jag behöver den fysiska närheten, att ha någon i samma rum som jag.

Egentligen skulle jag vilja ha en partner som alltid står vid min sida i vått och torrt. Men orkar inte dejta.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 024
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp