Vänner vs. romantik (utbruten från Dejtingtråden 32)

Kanske olika definitioner i vad som är en bästa vän?

För mig låter de helt bakvänt att min partner inte skulle vara min bästa vän, en partner som inte kvalar in på det skulle skulle jag inte vilja ha som partner.

Håller med. Jag skulle inte ens kunna falla för någon som inte var min bästa vän, och i mina ögon så är en av grundstenarna i ett hållbart förhållande att man är riktigt bra vänner genom livets upp- och nedgångar, även om man inte känner sig sprakande kära i varandra hela tiden. Jag förstår inte alls resonemanget att vän och partner måste vara väsenskilda på något sätt?
 
Kanske olika definitioner i vad som är en bästa vän?

För mig låter de helt bakvänt att min partner inte skulle vara min bästa vän, en partner som inte kvalar in på det skulle skulle jag inte vilja ha som partner.

Håller med. Jag skulle inte ens kunna falla för någon som inte var min bästa vän, och i mina ögon så är en av grundstenarna i ett hållbart förhållande att man är riktigt bra vänner genom livets upp- och nedgångar, även om man inte känner sig sprakande kära i varandra hela tiden. Jag förstår inte alls resonemanget att vän och partner måste vara väsenskilda på något sätt?
Väsenskilda menar jag absolut inte. Bara att definitionen av bästa vän för mig är "den närmsta människan i mitt liv som inte är min partner". För min partner är min partner, liksom.
 
Sen för mig personligen så kommer min partner aldrig komma mig närmare/bli lika viktig som min bästa vän. Men det har ju mer att göra med hur nära jag och min bästa vän är, det är nog en nivå av vänskap som är ganska ovanlig, när en varit med om så mycket svåra saker tillsammans, känt varandra sen barnsben, och delar saker/perspektiv/känslor med varandra som inte direkt kommer av en vanlig vänskap. Min bästa vän betyder mer för mig än min familj. Så på det sättet blir det ju lite väsenskilt (för mig) åtminstone i början, för min partner kommer ju inte ha möjlighet att "komma ikapp" förrän om 20 år och genom massa traumatiska gemensamma händelser. Vilket blir konstigt om jag ska vänta på bara för att "ens partner ska vara ens bästa vän".
 
Fast det var ju inte det du svarade på ursprungligen. Jag skrev att vänskap är bättre än romantik och du skrev att din partner var din bästa vän. Det är det jag inte riktigt förstår relevansen av, resten blir irrelevant på grund av det. Förstår liksom inte vad du vill säga till mig med det.

Sen tycker jag ändå att ens partner inte kan vara ens bästa vän. Bästa vän är för mig per definition någon du inte har en romantisk/sexuell relation med. Det är olika känslor, olika dynamik etc. Oavsett hur nära en är. Men jag förstår som sagt fortfarande inte vad du ville säga med ditt första svar.

För att märka ord så skrev jag att jag tycker det bästa är att ha en partner som är ens bästa vän, dvs allt i ett.
Men vi tycker olika 😊
 
Och jag som inte har några speciellt nära vänner kan absolut förstå hur en partner kan bli ens bästa vän, det är ju helt klart en person du tillbringar mycket tid med. Jag har en vän som jag nog skulle kalla min närmsta och framför allt äldsta vän, vi har känt varandra hela livet och delat en barndom tillsammans, men vi tappade kontakten lite i gymnasiet när hon flyttade ihop med sin pojkvän. Träffas vi är det som att vi aldrig varit ifrån varandra, ingen känner mig som hon gör, men vi lever väldigt olika liv och träffas tyvärr väldigt sällan även om vi bor bara några kilometer ifrån varandra. Hon är min närmsta vän, men hon har flera andra som står henne närmare än vad jag gör.

Förutom familjemedlemmar har jag inga speciellt nära människor i livet. Mina kollegor är väldigt olika mig på olika sätt och vi har egentligen ingenting gemensamt förutom samma arbetsgivare. Det är inte någon av dem jag är intresserad av att umgås med privat eller ens mer än vad vi gör idag på jobbet, och det är nog väldigt ömsesidigt. Det finns liksom ingen konkurrens för en potentiell partner att bli en bästa vän.
 
Man är olika, det är tydligt. Min hela sociala krets irl består av föräldrar plus syskon med sina familjer, och mina enda nära vänner är onlinekontakter som bor på annan kontinent, så att... eh. Det är väl också en bidragande faktor i att jag känner som jag gör; det finns inget etablerat järngäng som en potentiell partner skulle stå utanför pga brist på gemensam historik.

Jag bör tillägga att jag definierar mig som demi-/greyromantisk. Alltså kan jag inte bli förälskad i någon som jag inte redan har ett starkt känslomässigt band till. Därför måste utgångspunkten vara vänskap för att det ska funka för min del. Och ja, det är en av huvudanledningarna till att jag inte dejtar själv utan bara (mestadels tyst) läser hur det går för andra. :cautious:
 
Man är olika, det är tydligt. Min hela sociala krets irl består av föräldrar plus syskon med sina familjer, och mina enda nära vänner är onlinekontakter som bor på annan kontinent, så att... eh. Det är väl också en bidragande faktor i att jag känner som jag gör; det finns inget etablerat järngäng som en potentiell partner skulle stå utanför pga brist på gemensam historik.

Jag bör tillägga att jag definierar mig som demi-/greyromantisk. Alltså kan jag inte bli förälskad i någon som jag inte redan har ett starkt känslomässigt band till. Därför måste utgångspunkten vara vänskap för att det ska funka för min del. Och ja, det är en av huvudanledningarna till att jag inte dejtar själv utan bara (mestadels tyst) läser hur det går för andra. :cautious:
Jag är också demi, så jag tror nog det handlar om det där att jag har en sån ovanligt tight vänskap med min bästa vän. Måste absolut lära känna/bli vän med någon innan jag faller för dem, men jag kommer inte bli bättre vän med dem än med min bästa vän. Om inte något väldigt oväntat/stort händer - men även då skulle jag vända mig till min bästa vän i första hand. Men det är liksom inte som att jag inte vill eller kan vara vän med min partner. Det är en förutsättning.
 
För att märka ord så skrev jag att jag tycker det bästa är att ha en partner som är ens bästa vän, dvs allt i ett.
Men vi tycker olika 😊
Jo, jag förstod det, men jag förstår fortfarande inte vad du menade med att säga det som svar på min kommentar. Känns som att vi går rundgång. Jag försöker liksom se vad poängen var med att skriva det, om det inte bara var att du skulle gotta dig i hur bra du har det eller på något sätt trycka till mig som har en bästa vän som inte är min partner/är viktigare än potentiell partner?
 
Jo, jag förstod det, men jag förstår fortfarande inte vad du menade med att säga det som svar på min kommentar. Känns som att vi går rundgång. Jag försöker liksom se vad poängen var med att skriva det, om det inte bara var att du skulle gotta dig i hur bra du har det eller på något sätt trycka till mig som har en bästa vän som inte är min partner/är viktigare än potentiell partner?

Va?
Gotta mig 😅
Nej, men detta är ett diskussionsforum och jag har en annan åsikt än dig 😊
Du tycker vänskap är mer värt än romantik, jag tycker en kombo är bäst och detta oavsett om jag har en partner eller inte. Det är det jag letar efter och det som är min målbild i en relation, att vi ska vara bästa vänner 😊
 
Va?
Gotta mig 😅
Nej, men detta är ett diskussionsforum och jag har en annan åsikt än dig 😊
Du tycker vänskap är mer värt än romantik, jag tycker en kombo är bäst och detta oavsett om jag har en partner eller inte. Det är det jag letar efter och det som är min målbild i en relation, att vi ska vara bästa vänner 😊
Ja, men det är ju det som förvirrar mig, jag kunde inte tolka in något relevant i det du skrev, för 1, vår definition av vad en bästa vän är är olika och 2, du lägger ihop romantik med partnerskap på ett sätt som jag inte gör. Så jag är lika förvirrad nu som då, för om du bara skrev vad du tycker är bäst utan att du ville diskutera det så kan jag liksom inte se någon anledning till att skriva det om du inte bara vill gotta dig i hur bra du nu har det, enligt dina egna definitioner, eftersom du varken vill diskutera definitionen eller min åsikt i frågan. Jag förstår liksom inte var du vill komma, vad din poäng är. För jag skiter ju i vad som är din målbild, den är inte relevant för mig om du inte vill diskutera något i förhållande till min.

Vad sur jag låter. Menar inte det, jag är bara väldigt förvirrad kring vart du vill komma.
 
Ja, men det är ju det som förvirrar mig, jag kunde inte tolka in något relevant i det du skrev, för 1, vår definition av vad en bästa vän är är olika och 2, du lägger ihop romantik med partnerskap på ett sätt som jag inte gör. Så jag är lika förvirrad nu som då, för om du bara skrev vad du tycker är bäst utan att du ville diskutera det så kan jag liksom inte se någon anledning till att skriva det om du inte bara vill gotta dig i hur bra du nu har det, enligt dina egna definitioner, eftersom du varken vill diskutera definitionen eller min åsikt i frågan. Jag förstår liksom inte var du vill komma, vad din poäng är. För jag skiter ju i vad som är din målbild, den är inte relevant för mig om du inte vill diskutera något i förhållande till min.

Vad sur jag låter. Menar inte det, jag är bara väldigt förvirrad kring vart du vill komma.

Det var min reflektion på ditt inlägg.
Jag har ju ingen aning vad din definition av vänskap är.
Jag håller helt med om att du låter sur 😅
Vi tycker olika, gott så.
Jag för min del släpper detta och låter tråden återgå till dejting :)
 
Man är olika, det är tydligt. Min hela sociala krets irl består av föräldrar plus syskon med sina familjer, och mina enda nära vänner är onlinekontakter som bor på annan kontinent, så att... eh. Det är väl också en bidragande faktor i att jag känner som jag gör; det finns inget etablerat järngäng som en potentiell partner skulle stå utanför pga brist på gemensam historik.

Jag bör tillägga att jag definierar mig som demi-/greyromantisk. Alltså kan jag inte bli förälskad i någon som jag inte redan har ett starkt känslomässigt band till. Därför måste utgångspunkten vara vänskap för att det ska funka för min del. Och ja, det är en av huvudanledningarna till att jag inte dejtar själv utan bara (mestadels tyst) läser hur det går för andra. :cautious:
Jag kunde skrivit detta. Jag har också föräldrar, syskon och på grund av stora åldersskillnader i den tidigare generationen, mina mostrar och deras familjer (mina kusiner är fortfarande barn). Thats it liksom.

Och dessutom är det över fyra år sen jag ens träffade en annan person som jag kände att den här människan vill jag faktiskt lära känna mer än bara kollega/nån i stallet/annan vardaglig situation där man träffas. De allra flesta andra människor är helt okej, det är absolut inget fel på dem, det är bara att det inte är den typen av personer jag klickar med på ett djupare plan. Med tanke på hur sällan det händer är jag fullt inställd på att leva resten av mitt liv som singel, och smyger också här i kulisserna för att läsa om andras äventyr. ;)
 
Jag kunde skrivit detta. Jag har också föräldrar, syskon och på grund av stora åldersskillnader i den tidigare generationen, mina mostrar och deras familjer (mina kusiner är fortfarande barn). Thats it liksom.

Och dessutom är det över fyra år sen jag ens träffade en annan person som jag kände att den här människan vill jag faktiskt lära känna mer än bara kollega/nån i stallet/annan vardaglig situation där man träffas. De allra flesta andra människor är helt okej, det är absolut inget fel på dem, det är bara att det inte är den typen av personer jag klickar med på ett djupare plan. Med tanke på hur sällan det händer är jag fullt inställd på att leva resten av mitt liv som singel, och smyger också här i kulisserna för att läsa om andras äventyr. ;)
Samma här, men jag har inte ens kontakt med mina syskon. Fullständigt ointresserad av att vara social och ha folk nära, och totalt oromantisk. Var singel i 8-9 år innan jag började prata med R, och vi pratade många hundra timmar innan det övergick i ett "romantiskt" intresse från min sida.

Vi definierar förövrigt inte alls vår relation baserat på att vi har sex ibland, det råkar bara vara en av grejerna vi gör tillsamman och har kul med. Vi är gifta för att vår livskvalitet är högre tillsammans än var för sig, oavsett om vi spelar sällskapsspel, odlar, föder upp hundar eller ger varandra orgasm :D
 
Ang vännerdiskussionen så är jag också en person som är kass på att ha nära relationer, även med familj och släkt 😅 Främst för att jag aldrig känner att jag kan vara öppen nog i relationer med andra människor, lite likt @parellikusken nämnde att man hanterar problem som uppstår själv istället.

För mig så blir kärleksrelationer mer öppna eftersom min lösning alltid annars är att dra mig undan. Det funkar ju inte då eftersom en stor del av syftet för mig med en kärleksrelation är att ha nära och kontinuerlig kontakt. Jag vill träffa någon jag vill dela en stor del av mina tankar och min vardag med och som känner liknande tillbaka.

Däremot känner jag aldrig något behov av att ha kontakt med ex. Ingen blir en vän på det viset. Men det kan ju också bero just på att jag inte vill ha fler vänner eller allmänt bara ha en vän typ. Jag pratar mest häst med alla mina vänner, känner liksom aldrig något behov av att prata med eller träffa någon annars?
 
Låter vettigt ändå.
Jag beklagar mig åt mina andra vänner (som håller med mig) men vettefan om jag orkar finnas kvar om hon ska fortsätta såhär, tyvärr.
Jag sade faktiskt upp bekantskapen med en sån vän (bästa vän)
Nu på lite äldre dar hade jag accepterat att det är så hon är och fortsatt vara hennes vän :)
 
Ja, men det är ju det som förvirrar mig, jag kunde inte tolka in något relevant i det du skrev, för 1, vår definition av vad en bästa vän är är olika och 2, du lägger ihop romantik med partnerskap på ett sätt som jag inte gör. Så jag är lika förvirrad nu som då, för om du bara skrev vad du tycker är bäst utan att du ville diskutera det så kan jag liksom inte se någon anledning till att skriva det om du inte bara vill gotta dig i hur bra du nu har det, enligt dina egna definitioner, eftersom du varken vill diskutera definitionen eller min åsikt i frågan. Jag förstår liksom inte var du vill komma, vad din poäng är. För jag skiter ju i vad som är din målbild, den är inte relevant för mig om du inte vill diskutera något i förhållande till min.

Vad sur jag låter. Menar inte det, jag är bara väldigt förvirrad kring vart du vill komma.
Hon låter väl för sjutton allt annat än sur😆
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp