vänskap mellan olika kön, sexualiteter och identiteter.

Mja det sägs att kvinnor oftare ville ha flickor, men män oftare ville ha pojke. Dock är det ju kvinnan som i större omfattning tar hand om barnet än idag.

Forskarna såg att föräldrar med två pojkar oftare skaffade ett tredje barn än familjer med två flickor tydligen.

Kommentarerna under den här artikeln är riktigt hemska egentligen.
Tydligen ville kvinnor ha flickor för att klä dem i rosa klänningar, gå på spa och pyssla. Fenomenet har varit sedan 80-talet (samtidigt som de rosa volangklänningarna kom?). Och inte ha pojkar för att de är så ouppfostrade och kanske inte klarar sig lika väl i samhället.
https://petramanstrom.se/jag-var-besviken-over-att-vanta-en-pojke/

Det blir ju nästan självuppfyllande? (om jag inte tror det går att prata med eller uppfostra en pojke, varför försöka, eller lära honom läsa. Och statistiskt i USA pratar man tex mindre med pojkbebisar.)

Eller jag skulle säga att pojkar räknas som mer värda, på många vis men absolut och definitivt inte lika söta och söt är mycket bra att vara.

Det gör att man föredrar att åtgärda problem på flickor. Dvs det är lättare att problematisera flickors tillvaro och beteenden än pojkars just nu och att göra insatser där. Åtgärda flickan.
Det resonemanget leder in på skolans värld som i mycket stor utsträckning domineras av kvinnor. En direkt följd blir då att flickor gynnas i skolan och det är något man faktiskt också kan mäta, givet samma kunskaper får en pojke i genomsnitt sämre betyg än en flicka. Den allmänna (politiskt färgade) förklaringen brukar vara skadliga mansroller, att pojkar fostras i att inte läsa läxor o.s.v. men allt talar för att det sker en systematisk nedvärdering av pojkar i skolan och ditt resonemang skulle i så fall kunna ge en del av svaret på varför: kvinnor inom skolan har en negativ bias gentemot pojkar som ses som mindre värda.

Betygen som jag nämnde är den sannolikt viktigaste faktorn att komma tillrätta med och vägen att gå är att utforma ett betygssystem som enbart och objektivt mäter kunskaper och inte grundar sig på saker som kön och annat. Det vi ser idag är en utveckling rakt motsatt, där betyg uttryckligen inte längre skall ges utifrån kunskaper och det är helt förödande både på kort sikt men i synnerhet om man ser framåt i tiden vad det kommer att få för konsekvenser för vårt samhälle. Jag kan säga att jag är allvarligt oroad för följderna.
 
Det resonemanget leder in på skolans värld som i mycket stor utsträckning domineras av kvinnor. En direkt följd blir då att flickor gynnas i skolan och det är något man faktiskt också kan mäta, givet samma kunskaper får en pojke i genomsnitt sämre betyg än en flicka. Den allmänna (politiskt färgade) förklaringen brukar vara skadliga mansroller, att pojkar fostras i att inte läsa läxor o.s.v. men allt talar för att det sker en systematisk nedvärdering av pojkar i skolan och ditt resonemang skulle i så fall kunna ge en del av svaret på varför: kvinnor inom skolan har en negativ bias gentemot pojkar som ses som mindre värda.

Betygen som jag nämnde är den sannolikt viktigaste faktorn att komma tillrätta med och vägen att gå är att utforma ett betygssystem som enbart och objektivt mäter kunskaper och inte grundar sig på saker som kön och annat. Det vi ser idag är en utveckling rakt motsatt, där betyg uttryckligen inte längre skall ges utifrån kunskaper och det är helt förödande både på kort sikt men i synnerhet om man ser framåt i tiden vad det kommer att få för konsekvenser för vårt samhälle. Jag kan säga att jag är allvarligt oroad för följderna.
På vilket sätt grundar sig betygssystemet nu på kön och annat (vad?)?
 
Aha, är det här jag som man inte kan uttala mig om män, det ska man överlåta åt kvinnor? Hur var det nu när dessa roller är omvända? Just ja.

Det finns mycket att läsa, indeed. Problemet är att många (verkar som du är en av dem) bara vill läsa det som passar in i deras egna bias.

Har du nånsin tänkt dig att bara för att nån inte håller med dig, så betyder det inte att de alltid har fel, alltid? Alla tycker inte som du, jag är en av dem, uppenbarligen.
Vad läser du för forskning som säger annorlunda? Jag har inte sett dig länka till en enda källa.
Diskussionen i tråden är väl knappast neutral, men personligen ser jag seriösare på sidan som grundar sig på forskning och visar källor.
 
Det resonemanget leder in på skolans värld som i mycket stor utsträckning domineras av kvinnor. En direkt följd blir då att flickor gynnas i skolan och det är något man faktiskt också kan mäta, givet samma kunskaper får en pojke i genomsnitt sämre betyg än en flicka. Den allmänna (politiskt färgade) förklaringen brukar vara skadliga mansroller, att pojkar fostras i att inte läsa läxor o.s.v. men allt talar för att det sker en systematisk nedvärdering av pojkar i skolan och ditt resonemang skulle i så fall kunna ge en del av svaret på varför: kvinnor inom skolan har en negativ bias gentemot pojkar som ses som mindre värda.

Betygen som jag nämnde är den sannolikt viktigaste faktorn att komma tillrätta med och vägen att gå är att utforma ett betygssystem som enbart och objektivt mäter kunskaper och inte grundar sig på saker som kön och annat. Det vi ser idag är en utveckling rakt motsatt, där betyg uttryckligen inte längre skall ges utifrån kunskaper och det är helt förödande både på kort sikt men i synnerhet om man ser framåt i tiden vad det kommer att få för konsekvenser för vårt samhälle. Jag kan säga att jag är allvarligt oroad för följderna.
På gymnasiet är könsfördelningen i princip 50/50 bland lärarna. Så där borde då med ditt resonemang inte killarna missgynnas.
Jag har inte koll på hur betygsskillnader map kön ev förändras genom årskurserna, men generellt är det väl så att tjejer har högre betyg i allt utom idrott och engelska? (rätta mig om jag har fel)
 
Det resonemanget leder in på skolans värld som i mycket stor utsträckning domineras av kvinnor. En direkt följd blir då att flickor gynnas i skolan och det är något man faktiskt också kan mäta, givet samma kunskaper får en pojke i genomsnitt sämre betyg än en flicka. Den allmänna (politiskt färgade) förklaringen brukar vara skadliga mansroller, att pojkar fostras i att inte läsa läxor o.s.v. men allt talar för att det sker en systematisk nedvärdering av pojkar i skolan och ditt resonemang skulle i så fall kunna ge en del av svaret på varför: kvinnor inom skolan har en negativ bias gentemot pojkar som ses som mindre värda.

Betygen som jag nämnde är den sannolikt viktigaste faktorn att komma tillrätta med och vägen att gå är att utforma ett betygssystem som enbart och objektivt mäter kunskaper och inte grundar sig på saker som kön och annat. Det vi ser idag är en utveckling rakt motsatt, där betyg uttryckligen inte längre skall ges utifrån kunskaper och det är helt förödande både på kort sikt men i synnerhet om man ser framåt i tiden vad det kommer att få för konsekvenser för vårt samhälle. Jag kan säga att jag är allvarligt oroad för följderna.
Jag är lite skeptisk till ditt resonemang. Samma kvinnor var fullt kapabla att diskriminera mot flickor under 70- och 80-talen och det med råge dessutom.

Sedan verkar onekligen pojkar inte fostras till att varken läsa böcker eller konversera av föräldrarna, vilket lär ge ett handikapp i skolan. Jag vet inte hur man skulle kunna bortse från den biten.

Det är inte heller som att man slutat diskriminera flickor, samhället verkar utan problem kunna diskriminera flickor och pojkar samtidigt. Däremot tycker jag personligen samhället verkar ha ändrat pojkens, inte mannens, könsroll till att vara en mindre akademisk, teknisk, filosofisk, rent av mindre söt (mors lilla Olle) och mer av en spela dataspel könsroll. Medan mycket av det akademiska flyttat till flickans könsroll, men byggt på duktighet istället för pojkens tidigare intelligens. Vilket är visat i USA i undersökningar, pojkar anses ännu intelligenta om de klarar studierna, flickorna duktiga. Flickor gör än så länge sämre på mattetest om de uppmärksammas på sitt kön före testet.

Däremot håller jag med om att mycket forskning pekar på att pojkar missgynnas i skolans värld. Det verkar vara osäkert om de missgynnas i undervisningen eller betygssättningen eller båda. Men lite lägre betyg i förhållande till prestation på standardproven verkar fastlagt om jag minns rätt. Dock säger många att det beror på att uppförande går in lite i betygen för ämnena eller att flickorna gör något bättre på lektionerna.

Men jag tror dock inte alls det här beror på just personalen i skolans värld utan jag tror det är samhällets syn på pojken som lite mindre söt och lite mer besvärlig. Tydligen går pojkars resultat ned över hela världen och till och med i skolor i Saudi Arabien med manliga lärare underpresteras det.

Skolan reflekterar samhället. Hur presenteras pojkar i film, TV för barn eller vuxna?

Eller min lilla käpphäst. När den manliga Expressenjournalisten får en dotter då blir han feminist och blir en flickpappa allt han kan. Men när han får en son? Vad gör han då? ingenting, läser ingen godnattsaga för honom i alla fall, hjälper med läxan? Läser en bok själv där sonen ser och säger att han älskar att läsa?

Jag skulle säga att det känns inte som att männen gör någonting för sina söner.
 
Senast ändrad:
Det resonemanget leder in på skolans värld som i mycket stor utsträckning domineras av kvinnor. En direkt följd blir då att flickor gynnas i skolan och det är något man faktiskt också kan mäta, givet samma kunskaper får en pojke i genomsnitt sämre betyg än en flicka. Den allmänna (politiskt färgade) förklaringen brukar vara skadliga mansroller, att pojkar fostras i att inte läsa läxor o.s.v. men allt talar för att det sker en systematisk nedvärdering av pojkar i skolan och ditt resonemang skulle i så fall kunna ge en del av svaret på varför: kvinnor inom skolan har en negativ bias gentemot pojkar som ses som mindre värda.

Betygen som jag nämnde är den sannolikt viktigaste faktorn att komma tillrätta med och vägen att gå är att utforma ett betygssystem som enbart och objektivt mäter kunskaper och inte grundar sig på saker som kön och annat. Det vi ser idag är en utveckling rakt motsatt, där betyg uttryckligen inte längre skall ges utifrån kunskaper och det är helt förödande både på kort sikt men i synnerhet om man ser framåt i tiden vad det kommer att få för konsekvenser för vårt samhälle. Jag kan säga att jag är allvarligt oroad för följderna.
Och btw, ursäkta glömde en sak. Jag håller verkligen med om att ett betygssystem som förhindrar betygsinflation och gynnande/missgynnande av elever på grund av kön, ursprung, klass osv borde försökas fås fram.
 
På vilket sätt grundar sig betygssystemet nu på kön och annat (vad?)?
Det är ju ingenting konstigt och har debatterats i flera år. Betygssystemet grundar sig självklart på en lärares enskilda bedömning och just nu pågår både betygsinflation, samtidigt med de senaste 15 åren lägre nivå av inhämtad kunskap jämfört med tidigare, och att pojkar tydligen får lägre betyg jämfört med deras resultat på standardprovet än flickor. Det är inget som diskuteras att det definitivt är så. Enda diskussionen som pågår såvitt jag förstått gällande det är om det är så att flickorna kanske ändå förtjänar sina högre betyg genom att de har något extra på tex själva matematiklektionerna.

http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1205359/FULLTEXT01.pdf

Nationella och internationella kunskapsm¨atningar i matematik visar likartade resultat f¨or flickor och pojkar. Trots det visar statistiken att flickor erh˚aller systematiskt h¨ogre slutbetyg. Denna studie unders¨oker huruvida betyg tj¨anar som likv¨ardigt m˚att p˚a kunskap hos flickor och pojkar i gymnasiets matematik¨amne. Detta g¨ors dels utifr˚an en kvantitativ ansats och dels utifr˚an en enk¨atstudie. Med utg˚angspunkt i nationell registerdata (SCB) f¨or slutbetyg och resultat p˚a nationella provet unders¨oks, medelst fyra olika analysmetoder, k¨onsskillnader med avseende p˚a kurs, skolform och l¨an. Studien visar att flickor generellt erh˚aller h¨ogre slutbetyg ¨an pojkar i relation till resultatet p˚a nationella provet, vilket bekr¨aftar tidigare forskning. Vidare p˚avisar analysen s¨arskilt stora diskrepanser p˚a betygsniv˚a C och h¨ogre; i matematikkurser p˚a yrkesf¨orberedande program; i senare kurser inom samtliga program; i V¨asternorrlands, V¨astmanlands, Gotlands och Kalmar l¨an; liksom i frist˚aende skolor. Korrelationsanalys tydligg¨or hur nationella provet utg¨or en mindre del av betygsunderlaget f¨or flickor j¨amf¨ort med pojkar. Dessutom avsl¨ojar analysen ett omv¨ant samband mellan k¨onsbetingad relativ prestation p˚a nationella provet och avvikelse i slutbetyget. Enk¨atstudien unders¨oker bed¨omningspraktiken hos matematikl¨arare. Filtrering p˚a l¨ararens k¨on, ˚alder, program och skolform, har till¨ampats. Resultatet tyder p˚a systematiska skillnader i bed¨omningspraktik mellan olika l¨ararkategorier, vilket inneb¨ar att betygss¨attningen kan brista i likv¨ardighet. Skillnader har p˚avisats mellan, i f¨orsta hand, l¨arare p˚a yrkesprogram och naturvetenskapliga program, s˚av¨al som mellan l¨arare i kommunala och frist˚aende skolor. Ocks˚a l¨ararens k¨on och ˚alder tycks ha viss betydelse. Studien avslutas med en diskussion kring m¨ojliga l¨osningar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjejer-far-fler-snallbetyg-an-killar SVTs


På gymnasiet är snällbetygen ännu vanligare. Av tjejerna fick nästan hälften – 47 procent – högre betyg i Kurs 2a i matte, än de presterade på nationella prov. För killarna var siffran 33 procent.

Det är också fler killar än tjejer som får lägre slutbetyg än sina provresultat. Det syns tydligast i engelska.
SVT:s granskning visar att i vissa kommuner får 20-30 procent fler tjejer än killar högre betyg än provresultaten, Gnosjö, Upplands-Bro och Mellerud. Och det finns skolor där det blir så mycket som 50-70 procent.

Utöver det så gör även killar sämre ifrån sig i skolan och missgynnas i skolsystemet. (vilket jag då trodde berodde på allmänna kulturen i samhället i världen och @Anders på att kvinnor undervisar i högre grad)

https://skolvarlden.se/artiklar/sa-kan-fler-pojkar-lyckas-i-skolan

– Det är ett demokratiskt problem att det finns en grupp som klarar sig så mycket sämre i skolan och det leder också till en rad sociala problem. Det är alltså väldigt centralt att få till en förändring, men för att vi ska lyckas måste vi förstå varför pojkar agerar som de gör, säger Fredrik Zimmerman som är doktor i barn- och ungdomsvetenskap och på lärarutbildningen vid Högskolan Borås.

Så det är en dubbel whammy. Sämre möjlighet att plugga i skolan och sämre utdelning för det plugg som görs helt enkelt.

Skillnaderna mellan pojkars och flickors studieprestationer i främst läsförståelse har ökat ytterligare och Sverige tillhör nu de länder i OECD där skillnaderna mellan könen är störst. Det konstateras också att Sverige har störst spridning i Norden vad gäller läsförståelse mellan de svagpresterande och högpresterande eleverna. Sverige har sjunkit från en topplacering i mätningen som gäller likvärdighet sedan mätningen 2006, till en nivå runt genomsnittet för OECD 2009. I naturkunskap hamnar Sverige för första gången under snittet för OECD. I matematik sjunker vi marginellt och ligger runt genomsnittet för OECD men den svagaste gruppen ökar oroande till 22% som inte klarar den elementäraste nivån i provet (PISA 2009).

I läsförståelse, som varit ett starkt svenskt område där vi bara sex år tidigare låg i topp, hade Sverige halkat ner till botten. Av 44 länder placerade sig Sverige på 39:e plats av de elever som inte klarar nivå två i läsning (den lägst acceptabla nivån). 23% klarar inte denna nivå. När alla elever inräknas, även de bästa, hamnar vi högre men fortfarande klart under OECD-snittet. Könsskillnaderna är stora, ca var tredje pojke klarar inte den basala nivån för läsförståelse (31,3%). Flickornas andel är betydligt mindre, 13,9% klarar inte denna nivå. På de högsta nivåerna är också skillnaderna stora, flickor 33,4% och pojkar 15,8%. Rapporten konstaterar att: I Sverige finns en mer än dubbelt så hög andel av pojkarna som av flickorna på de lägsta nivåerna av lässkalan. Det finns en ökning av andelen elever på de lägsta nivåerna sedan 2000 och pojkarna står, i jämförelse med flickorna, för en mer än dubbelt så stor ökning. På de högsta nivåerna på lässkalan finns en mer än dubbelt så hög andel av flickorna som av pojkarna.” (PISA 2012).

De svenska skolprestationerna nådde en bottennivå 2012. Enligt PISA 2015 har de flesta resultat vänt uppåt. 2000–2012 hade Sverige den största resultatförsämringen av alla länder som deltog i undersökningen. Sverige är nu åter kring genomsnittet i matematik och naturkunskap och strax över snittet i läsförståelse. Sveriges förbättring är framförallt relativ, eftersom flera andra länder har försämrat sina resultat.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1187080/FULLTEXT01.pdf

(Det är såvitt jag förstått alltså inte något man kan säga att ena eleven kommer från ett ställe och andra eleven från ett annat och det kan vara en förklaringsgrund, utan pojkar hade tydligen lägre betyg än flickor, oavsett ursprung.)

En sådan sak är ju inte ok för någon grupp i ett samhälle utan måste ju försöka motverkas.
 
Senast ändrad:
Utöver det så gör även killar sämre ifrån sig i skolan och missgynnas i skolsystemet. (vilket jag då trodde berodde på allmänna kulturen i samhället i världen och @Anders på att kvinnor undervisar i högre grad)
Då läste du inte så noga för det var inte vad jag skrev utan det jag förde fram var att om flickor allmänt anses som mera värda och i synnerhet av kvinnor (ditt påstående) kan det vara en förklaring till den diskriminering av pojkar som sker i skolan.
 
Då läste du inte så noga för det var inte vad jag skrev utan det jag förde fram var att om flickor allmänt anses som mera värda och i synnerhet av kvinnor (ditt påstående) kan det vara en förklaring till den diskriminering av pojkar som sker i skolan.
Ah! Tack.

(Nej jag slarvade, erkänner, det är stressande och oroande att det är såhär med betygen, kunskapen och skolan för en som har ett barn i skolan (som vittnar i realtid om likars läsförmåga.). Inte lovande för samhället om tio år, diskuterats i 10 år, men försök till åtgärder verkar oengagerade. Den som inte kan läsa på Aftonbladetnivå kan inte heller Googla om man säger så, så det hjälps inte att Googla ska ske istället för inlärning, hur ska man kunna rösta informerat, vad händer med demokratin. För varje år som går, ett nytt gäng 18 åringar klara.)
 
Senast ändrad:
Ah! Tack.

(Nej jag slarvade, erkänner, det är stressande och oroande att det är såhär med betygen, kunskapen och skolan för en som har ett barn i skolan (som vittnar i realtid om likars läsförmåga.). Inte lovande för samhället om tio år, diskuterats i 10 år, men försök till åtgärder verkar oengagerade. Den som inte kan läsa på Aftonbladetnivå kan inte heller Googla om man säger så, så det hjälps inte att Googla ska ske istället för inlärning, hur ska man kunna rösta informerat, vad händer med demokratin. För varje år som går, ett nytt gäng 18 åringar klara.)
Det finns en del seniora professorer som engagerat sig men som du skriver får de inget riktigt genomslag. Jag vet inte, kanske det blivit en ond cirkel och förändringen i samhället gått för långt.
 
Det finns en del seniora professorer som engagerat sig men som du skriver får de inget riktigt genomslag. Jag vet inte, kanske det blivit en ond cirkel och förändringen i samhället gått för långt.
Jo jag tycker det blir väldigt märkligt när barn till akademiker i övre medelklassområden inte lär sig läsa och inte har böcker hemma (i alla fall inte där de syns) och aldrig ser pappa läsa och sällan mamma. Ingendera läser godnattsaga och fotbollen trumfar läxorna i föräldrarnas ögon. Men antar att det är rättvist i all ära.

Dock tycker jag nog det var ännu lite bättre när det var rättvist på det sättet nästan alla barn i landet fick höra godnattsaga. Vad var det 80-90% varje kväll på 70-80 talet. Nu vad var det? 30? ibland.

Bah, ok nu överdriver jag väl igen.

Men kan du ha rätt, har det gått för långt? Dvs det händer för att de vuxna faktiskt inte är intresserade.
 
Senast ändrad:
Och trots all denna diskriminering av pojkar i skolan så tjänar män fortfarande mer än kvinnor!
Jo absolut, varför tror du akademiker tjänar allt mindre och hantverksyrken mer? Om en tjej kan göra det krävs ju onekligen ingen kompotens (som någon 80-talsfeminist sa).

Sedan som sagt får ju killar höga betyg om de får det för att de är intelligenta, kvinnor får det för att de är duktiga, kolla Flashback för den :arghh: (det är bara det att det bara är där det sägs högt).

(Eller som en yngre korridorares pojkvän från Dalarna sa när jag pluggade, universitetet och sånt tjafs är för flickor! Det var första gången jag hörde det men det väckte oro för framtiden. Hoppas hon dumpade honom, han tyckte tydligen inte flickor var så speciellt värda.)

Ryska läkare var ju kända för kombinationen, flest kvinnor och lägst lön i hela skrået.

Så det är lite känsligt men det verkar som att när männen dryper ur ett yrke gör lönen det med. (eller när de dryper ur en utbildning så faller respekten för hela grejen, typ vetenskapen.)

(ok nu lät jag lite överdriven igen, för mycket kaffe)
 
Senast ändrad:
Christian Eidevald har gjort endel sånt bla.
Så viktigt att belysa.
Den var ju väldigt bra (sparade och såg den först nu) får se om han har fler videos eller skrivit någon bok. Härligt, jag var lite efter och trodde att ingen tittat på det här sedan Tittmyran.
 
Den var ju väldigt bra (sparade och såg den först nu) får se om han har fler videos eller skrivit någon bok. Härligt, jag var lite efter och trodde att ingen tittat på det här sedan Tittmyran.
Hans avhandling handlade om det och han har skrivit ett gäng publikationer, debattartiklar osv.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 496
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 432
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Takire
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp