vänskap mellan olika kön, sexualiteter och identiteter.

Och jag känner inte igen mig i din analys ovan, jag tycker det i allmänhet tas upp när självmord diskuteras.

Men det kanske inte är så i din filterbubbla.

Jag vet redan att vad jag än säger, så har du ett svar som säger exakt det motsatta. Så det är rätt väntat.

Vilken är min filterbubbla, menar du? Nu är jag verkligen nyfiken. Berätta mer!
 
I sammanhanget så blir det väl isf intressant att även fråga sig varför så många kvinnor här "mest har manliga vänner" och tycker att "män är enklare", om nu män är så dåliga på att vara vänner.

Jag tvivlar inte på att kvinnor i allmänhet har större sociala kretsar och fler vänner såväl manliga som kvinnliga. Jag kan dock fråga mig hur det kommer sig att det finns så många kvinnor som nästan bara har manliga vänner men jag vet väldigt få män som nästan bara har kvinnliga vänner.
 
I sammanhanget så blir det väl isf intressant att även fråga sig varför så många kvinnor här "mest har manliga vänner" och tycker att "män är enklare", om nu män är så dåliga på att vara vänner.

Jag tvivlar inte på att kvinnor i allmänhet har större sociala kretsar och fler vänner såväl manliga som kvinnliga. Jag kan dock fråga mig hur det kommer sig att det finns så många kvinnor som nästan bara har manliga vänner men jag vet väldigt få män som nästan bara har kvinnliga vänner.

Jag är kvinna och har bara kvinnliga vänner. Har alltid varit så. Varför vet jag inte.
 
Jag tror att mycket är inlärt. Många förskolegrupper delar fortfarande in barn i smågrupper enligt kön (flickorna får gå till hemlenel och pojkarna får bygga lego). Många mammor blir oroliga om en grupp inte har tillräckligt med flickor om de har en dotter i gruppen.
 
Jag tror att mycket är inlärt. Många förskolegrupper delar fortfarande in barn i smågrupper enligt kön (flickorna får gå till hemlenel och pojkarna får bygga lego). Många mammor blir oroliga om en grupp inte har tillräckligt med flickor om de har en dotter i gruppen.

Jag har extremt svårt att tro att något sådant förekommer i Sverige. I varje fall i vanliga kommunala förskolor som inte är särskilt inrättade för att barnen ska undanhållas sina rättigheter enligt läroplanen.
 
Nja, jag tycker ju du får ha den åsikten om du vill och ser ingen poäng att diskutera vad du får tycka i den frågan. Eftersom du la till brasklappen om "inte alla män" efter en sån generalisering så frånskriver du också dig möjligheter att argumentera om ämnet.

Tyckte mest det var lite spännande att se reaktionerna.

Håller dock med om att det är hemskt att män begår självmord i större utsträckning. Det uppmärksammas oftast inte, så bra att du gör det!
Du får gärna svara på mina frågor också.
 
Jag har extremt svårt att tro att något sådant förekommer i Sverige. I varje fall i vanliga kommunala förskolor som inte är särskilt inrättade för att barnen ska undanhållas sina rättigheter enligt läroplanen.
Jag tror inte alls att det är ovanligt. Folk tänker inte på det. Ska en grupp gå ut och en annan vara kvar inne så är det ovanligt att en grupp har sju pojkar och bara en flicka. Så sju pojkar och två flickor är mer vanligt... Folk tror att flickan behöver en flickkompis också.
 
Jag tror inte alls att det är ovanligt. Folk tänker inte på det. Ska en grupp gå ut och en annan vara kvar inne så är det ovanligt att en grupp har sju pojkar och bara en flicka. Så sju pojkar och två flickor är mer vanligt... Folk tror att flickan behöver en flickkompis också.
Låter som du argumenterar mot jämn könsfördelning nu?
 
Vad jag menar att vår generation är från start lärda att flickor leker med flickor och pojkar med pojkar. Lekte flickor med pojkar var de "pojkflickor".
Men skolan i ditt exempel gjorde alltså fel som försökte fördela pojkarna och flickorna lite mer jämnt, istället för att låta dem bilda de grupper de själva ville bilda, oavsett könsfördelning?

Håller med dig, låt barnen leka med vilka de vill, när de vill, oavsett könsfördelning.
 
Jag tror inte alls att det är ovanligt. Folk tänker inte på det. Ska en grupp gå ut och en annan vara kvar inne så är det ovanligt att en grupp har sju pojkar och bara en flicka. Så sju pojkar och två flickor är mer vanligt... Folk tror att flickan behöver en flickkompis också.
Jag hoppas verkligen inte det, man jobbar väldigt mycket med genus i svenska förskolor.
 
Vad svamlar du om? Det är ytterst väl belagt att män begår självmord i större omfattning än kvinnor och det absolut något som uppmärksammas.

Tex är jordbrukare är överrepresenterade gällande självmord och många av dem är ju män. De "lyckas" oftare med självmordet också eftersom de ofta har tillgång till jaktvapen. Generellt ser man också en ökad frekvens av genomförda självmord bland de som har tillgång till medel för att ta livet av sig och även har kunskap om hur man gör, tex läkare och blåljuspersonal.

...Det är även så att män i regel använder aggresivare metoder än kvinnor och därmed oftare dör av sina självmordsförsök. Jag skrev ett specialarbete om detta redan 2001, och enligt källorna jag hade då drogs den slutsatsen. Det är så många år sedan så jag kan dock inte rada upp dem, minnet sviker. Men jag fick ett nationellt pris för arbetet, så faktat var knappast taget ur luften. Min poäng är att redan då fanns det forskning och att mäns psykiska ohälsa i det här fallet uppmärksammades.
 
Men skolan i ditt exempel gjorde alltså fel som försökte fördela pojkarna och flickorna lite mer jämnt, istället för att låta dem bilda de grupper de själva ville bilda, oavsett könsfördelning?

Håller med dig, låt barnen leka med vilka de vill, när de vill, oavsett könsfördelning.
Du verkar inte förstå vad jag pratar om. Alls.
 
...Det är även så att män i regel använder aggresivare metoder än kvinnor och därmed oftare dör av sina självmordsförsök. Jag skrev ett specialarbete om detta redan 2001, och enligt källorna jag hade då drogs den slutsatsen. Det är så många år sedan så jag kan dock inte rada upp dem, minnet sviker. Men jag fick ett nationellt pris för arbetet, så faktat var knappast taget ur luften. Min poäng är att redan då fanns det forskning och att mäns psykiska ohälsa i det här fallet uppmärksammades.
Det man kan diskutera blir väl då anledningen till varför metoderna man använder är aggressivare men vad jag vet så brukar det ta slut där med att man konstaterar att metoderna skiljer sig men man går inte direkt in på varför och om man gör det så brukar man nöja sig med att göra någon koppling med att män är aggressivare eller liknande.

Mycket av det hela tolkas som någon sorts strukturell jeopardy där svaret är männens dåliga sidor eller patriarkatet och sedan ska man hitta en fråga som leder fram till det svaret.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 943
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 428
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp