vänskap mellan olika kön, sexualiteter och identiteter.

Sel

Trådstartare
Med tanke på sidospåret i dejtingtråden tänkte jag att det vore lite intressant med en sådan här tråd. Jag har egentligen ingen genomtänkt frågeställning att inleda med, men har aldrig tänkt på någon slags könsdynamik bland mina egna vänner.
 
Fast min fråga egentligen var inte om huruvida man kan ha killkompisar som tjej alls. Frågan var om nån varit med om att de skaffat en kompis via en dejt arrangerad online, där båda parter då alltså inser att de har noll romantiska känslor eller attraktion för varann, men ändå gillar varann, och bestämmer sig för att bli vänner?

Det andra är en fundering/sidospår.

Nope, men det är av samma skäl som @the_connemara jag har fler vänner än vad jag hinner med 😁

Men det var din fundering jag reagerade på.
 
Jag tänker att sånt där tugg om att män och kvinnor inte kan vara "bara vänner" säger mer om personen som gör uttalandet än det gör om könen i sig. Dessutom hatar jag hela konceptet med bara vänner, ungefär som att det är någon slags tröstpris och sämre än en kärleksrelation. Man kan älska sina vänner djupt och innerligt, men är det inte på ett romantiskt vis så är det enligt många inte lika mycket värt. :(

Men så är jag ickebinär och asexuell så jag är väl helt enkelt inte cis-hetero-normativ nog för att begripa vad som är grejen. :cool: Jag blir mest trött på att många människor år 2020 tydligen inte kommit längre än samma gamla inrutade tankesätt som när det var 1800-kallt...
 
Angående detta blir jag nyfiken. Har nån här nånsin gått på dejt(er) med nån som de träffat via dejtingapp, för att sen inte klicka och därefter bli vänner i fortsättningen? Låter för mig som nått som absolut inte kan hända för mig själv.

Det skulle alltså innebära att jag gillar dem mycket (som jag måste göra om jag ska vilja vara vän med nån) men inte är attraherad av dem alls känslomässigt/sexuellt. Och de exakt samma sak om mig. Och detta ska vi lista ut på en eller några dejter. Nej, låter mega-otroligt.

Å andra sidan så tror jag inte riktigt på detta med tjej-kille-vänskaper i allmänhet, som en generell regel.
Nja jag har inte varit med om det. Men senaste killen jag dejtade hade jag kunnat vara vän med, men vi träffades ju inte genom någon dejtingapp.

Jag är uppvuxen med att ha haft killkompisar, så jag tycker inte att det är konstigt att umgås med killar som vänner. Men sen jag blivit äldre så verkar det helt omöjligt att umgås med en kille på det viset. De senaste åren har alla killar som tagit kontakt med mig velat något annat än vänner. Vilket jag väl inte alltid fattat från början.

Fast varför skulle det inte gå, bisexuella skulle ju ha det väldigt jobbigt om man inte kunde vara vän med någon man potentiellt skulle kunna vara attraherad av?
 
Nope, men det är av samma skäl som @the_connemara jag har fler vänner än vad jag hinner med 😁

Men det var din fundering jag reagerade på.

Ah, fattar. Men min fundering sa inte att det inte går för en tjej att vara vän med en kille. Funderingen rör fenomenet som en generell regel.

En fråga bara som nyfiken då: dina manliga kompisar/kompis, tror du att de skulle göra nått sexuellt med dig alls om du seriöst bara föreslog det?
 
Nja jag har inte varit med om det. Men senaste killen jag dejtade hade jag kunnat vara vän med, men vi träffades ju inte genom någon dejtingapp.

Jag är uppvuxen med att ha haft killkompisar, så jag tycker inte att det är konstigt att umgås med killar som vänner. Men sen jag blivit äldre så verkar det helt omöjligt att umgås med en kille på det viset. De senaste åren har alla killar som tagit kontakt med mig velat något annat än vänner. Vilket jag väl inte alltid fattat från början.

Fast varför skulle det inte gå, bisexuella skulle ju ha det väldigt jobbigt om man inte kunde vara vän med någon man potentiellt skulle kunna vara attraherad av?

Menar du då vara vän med honom efter erat förhållande liksom avslutat/runnit ut i sanden? Tex som att vara vän med ett ex?

Umgås med killar som tjej tänker jag på som en separat grej från det här jag pratar om nu. Tex i vängrupper mm.

Frågan om bisexuella blir mer lik den här dynamiken om man enbart då pratar om hur bisexuella kan vara vän med andra bisexuella eller homosexuella av samma kön. Men ändå inte samma sak alls, anser jag.
 
Fast alltså jag är inte orolig alls för att bli sårad och känner inte att jag är särskilt nära henne, men däremot är jag lite orolig för att hon skall känna att vi på något sätt redan känner varandra, och ha förväntningar på mig/relationen bara för att vi chattar mycket. Som exemplet lite längre bak i tråden där en jag gick på första dejt med började snacka om var vi skulle bo och så vidare. Sånt gör att jag drar öronen åt mig ganska fort. Men, jag tror nog det är lugnt denna gången. Mest förra dejten där som spökar.
Nej okej, då misstolkade jag dig. Men ja man vet ju aldrig vad den andre tänker i det läget. Blir lätt jobbigt om man har kommit olika långt i en relation.

Oj det låter jobbigt. Jag hade blivit väldigt nervös om någon hade börjat prata om vart vi ska bo!
 
Aha, såg inte att du skapat tråden @Sel, nice!

Blir dock lite tveksam till om det går att diskutera / prata om på det här forumet alls när jag ser det första svaret som går helt från ämnet till att istället döma den som ens får för sig att ställa frågan. Känns som det blir helt upplagt för misslyckande och urspårat direkt detta.
 
Med tanke på sidospåret i dejtingtråden tänkte jag att det vore lite intressant med en sådan här tråd. Jag har egentligen ingen genomtänkt frågeställning att inleda med, men har aldrig tänkt på någon slags könsdynamik bland mina egna vänner.

Jag upplever att många killar förväntar sig mer eftersom när man umgås. När jag var yngre var jag hela tiden med om killkompisar som uttryckte romantiska intentioner efter man umgåtts ett tag - speciellt om det var alkohol inblandat, då var det nästan mer regel än undantag tycker jag.

Nu för tiden har jag inga nära vänner av manligt kön, många bekanta dock. Även där har det ibland uttryckts intresse för mer så fort man kommer bra överens. Som att det är något slags klartecken för att man vill dejta killen?
 
Menar du då vara vän med honom efter erat förhållande liksom avslutat/runnit ut i sanden? Tex som att vara vän med ett ex?

Umgås med killar som tjej tänker jag på som en separat grej från det här jag pratar om nu. Tex i vängrupper mm.

Frågan om bisexuella blir mer lik den här dynamiken om man enbart då pratar om hur bisexuella kan vara vän med andra bisexuella eller homosexuella av samma kön. Men ändå inte samma sak alls, anser jag.
Det här är ju en kille jag dansar med, så vi ses oavsett. Nu tor jag inte vi skulle bli vänner på det viset för han vill nog inte det. Men jag hade kunnat umgås med honom.

Fast jag förstår inte alls hur du menar. Vad är det som gör att man inte kan vara vänner? att det finns potential att man skulle kunna bli attraherade av varandra ?
 
Ah, fattar. Men min fundering sa inte att det inte går för en tjej att vara vän med en kille. Funderingen rör fenomenet som en generell regel.

En fråga bara som nyfiken då: dina manliga kompisar/kompis, tror du att de skulle göra nått sexuellt med dig alls om du seriöst bara föreslog det?

Haha, nej 😅
De skulle tro att jag slagit i huvudet.
 
Vet inte hur man svarar på inlägg som inte finns i tråden men som ändå diskuteras.. men jag har en mycket god vän som började som en dejt/ONS när jag var tonåring. Så jag tycker inte det är konstigt om det går på det hållet liksom. :) Var iofs inte online-dejt men ändå.
På ett sätt är det ju bra att börja med att testa attraktionen, för då vet man liksom att det inte var nåt. Jag tycker att personen i exemplet är väldigt snygg, men är inte attraherad av honom ALLS.
Jag är pansexuell och blir uppfattad som kvinna (om det har någon betydelse för diskussionen)
 
Vet inte hur man svarar på inlägg som inte finns i tråden men som ändå diskuteras.. men jag har en mycket god vän som började som en dejt/ONS när jag var tonåring. Så jag tycker inte det är konstigt om det går på det hållet liksom. :) Var iofs inte online-dejt men ändå.
På ett sätt är det ju bra att börja med att testa attraktionen, för då vet man liksom att det inte var nåt. Jag tycker att personen i exemplet är väldigt snygg, men är inte attraherad av honom ALLS.
Jag är pansexuell och blir uppfattad som kvinna (om det har någon betydelse för diskussionen)
Men jag antar att ni båda kände lika då?
Attraktion sitter iaf för mig i mycket annat än utseendet. Det är något jag börjat inse mer och mer desto äldre jag blir :).
 
Den här tråden får mig osökt att tänka på mina manliga kollegor, i deras värld verkade det som bara för att jag hade väldigt bra kontakt med en manlig kollega, så höll vi på med både det ena och andra (som inte ens stämde, vi var bara goda kollegor). Vet jag tröttnade vid ett tillfälle och sa rätt ut: "men tänk om jag är lesbisk". Var så trött på att bara för att jag var hade bra relation med en manliga kollega så betydde det att vi var kära....
Det var helt sjukt när det var som värst. Dock inte stött på fenomenet utanför jobbet.
 
Det här är ju en kille jag dansar med, så vi ses oavsett. Nu tor jag inte vi skulle bli vänner på det viset för han vill nog inte det. Men jag hade kunnat umgås med honom.

Fast jag förstår inte alls hur du menar. Vad är det som gör att man inte kan vara vänner? att det finns potential att man skulle kunna bli attraherade av varandra ?

Jag kan bara ställa frågan såhär då. Okej, om jag förstår det rätt så har du / har du haft killar som vänner? Då menar jag inte att man är en vän-grupp där det finns både killar och tjejer, utan alltså du+en kille som vänner som umgås tillsammans, bara ni, som kompisar.

Om detta nu är fallet, får jag fråga dig om vad du tror om detta: Skulle den killen göra nått sexuellt med dig om du var med på det/"föreslog" det? Nu menar jag alltså att ni båda är singel i scenariot.
 
Vet inte hur man svarar på inlägg som inte finns i tråden men som ändå diskuteras.. men jag har en mycket god vän som började som en dejt/ONS när jag var tonåring. Så jag tycker inte det är konstigt om det går på det hållet liksom. :) Var iofs inte online-dejt men ändå.
På ett sätt är det ju bra att börja med att testa attraktionen, för då vet man liksom att det inte var nåt. Jag tycker att personen i exemplet är väldigt snygg, men är inte attraherad av honom ALLS.
Jag är pansexuell och blir uppfattad som kvinna (om det har någon betydelse för diskussionen)

Okej,förstår.Såhär var egentligen starten på diskussionen:

Det rörde egentligen inte vänskaper tex med ex / med personer man dejtat/legat med. Utan huruvida nån varit med om att träffa nån online, gå på dejt, men på dejten båda inser att de inte är romantiskt intresserade eller attraherade avvarann, men däremot gillar varandra som vänner och därefter blir vänner.

förutsätter att båda gillar varann och vill spendera tid med varann, men inte är attraherade av varann eller har nån annan romantisk känsla för varann.


Nu blir det lite OT. Men det låter för mig ändå lite logiskt att en sak kan hända som det som hände dig. När man är tonåring är det trots allt lite hit och dit detta med dejting, sex och dylikt.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 186
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 920
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp