Vänstersidigt skänkelblock?

Alexandra_W

Trådstartare
Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus på juldagskvällen. För att han hade ont i ryggen. Om man känner min pappa inser man att han måste haft överdjävligt ont i ryggen för att övht söka vård, och att åka in akut på juldagen så måste det varit olidligt. Senare har han berättat att han hade haft ont i ryggen i 3-4 dagar men det bara blivit värre och värre. Således även på julafton när "allt bara var bra". När han åkte in så ringde han och beställde en sjukresetaxi. Min bror bor 300 meter bort... Jag bor 6 mil bort... Gubben tar en sjukresa.

Han ringde mig 06.15 på morgonen på annandagen. Det egentligen enbart för de då sagt att han inte fick åka hem, och han har hund som var kvar hemma. Dvs han var tvungen att tala om att han var på sjukhus för att någon behövde ta hand om hunden. Hade han fått komma hem där på morgonen hade varken jag eller min bror vetat ett dugg. Det visade sig när han kom in att hur det än var med ryggen så var det inte det relevanta, för han hade ett blodtryck som var skyhögt. Trots 4 h vila. Så högt att det inte var tal om att få åka hem. Han har länge haft problem med högt blodtryck och har tre olika mediciner för det, men de har fungerat sådär. Han har okej tryck (högt men okej högt) när han vaknar, men så fort han reser sig sticker det och ligger sen där resten av dagen, även om han lägger sig och vilar några h. Detta har han sagt till VC men de har inte bekymrats. Nu när han kom in för sitt ryggont var trycket alltså åt helvete på tok för högt (övertryck på över 200).

De gav tillslut nån medicin ("två rosa tabletter") som fick ner trycket, gjorde en akut datortomografi(?) på natten för att kolla kroppspulsådern, och satte honom på EKG-övervakning. Jag var och hälsade på igår och pappa är vid gott mod och mår fint, men det hade "känts som någon tryckte in en kniv i bröstet tre gånger imorse" :S Då igår hade han EKG-övervakning och skulle idag göra ett arbetsbelastat EKG.

Idag pratade jag med sköterskan, då min pappa har en tendens att om möjligt inte berätta alls, och när han berättar köra minsta möjliga information och mildast möjliga version utan att ljuga. Så ville säkerställa att han inte mörkade en massa. Och de hade gjort arbetsprovet idag och det var inga konstigheter. Däremot hade de under EKG-registreringen upptäckt ett vänstersidigt skänkelblock och när jag talade med dem på lunch var han på hjärt-EKO, ultraljud av hjärtat. Om det inte visade något skulle han få gå hem. Han får medicin för hjärtat sa de också. De hade tagit prover för att kolla hjärtmuskelskada som var u.a. Mer ville/kunde sköterskan inte säga men läkaren ska ringa mig sen. Har inte hört något från varken pappa eller någon annan, men vet inte om det kan ta tid att få svar av ultraljudet, eller om pappa tagit en sjukresa hem utan att säga något (jag erbjöd igår att hämta honom när han blev utskriven men nej nej det behövdes inte, han kunde åka sjuktaxi...suck)

Jag ska prata med läkaren såklart, men är också lite nyfiken och det finns ju både kompetens och erfarenhet här. Jag har koll på vad blocket innebär rent vad det gör (eller inte gör) med hjärtat. Men är det där något som sas är som det är, eller kan det försämras? Hur märks i så fall en försämring? Innebär det i sig en ökad risk för hjärtdöd t ex? Ja lite allmänt sådär.

Är baske mig inte lätt ha gamla, inte helt krya, och envisa föräldrar. Har länge försökt få pappa att alltid ha med sig mobilen och att BERÄTTA när han ger sig ut på tvåtimmarspromenader med hunden. Med noll framgång... Det är ingen fara med honom, inte händer det nåt. När jag fick reda på att han gått två h längs en skogsväg vi aldrig skulle letat efter honom på och ingen åker på och tyckte "men för sjutton pappa, du måste berätta - vi hade inte hittat dig förrän till påsk!" så tyckte han "de jagar väl på trettondagen?" och flinade. (Jag drog då i målande beskrivningar om att okej, vi skulle hittat dig på trettondagen. Och hunden ihjälfrusen bredvid dig, ska hunden verkligen behöva frysa och svälta ihjäl liggandes bredvid sin döda husse för att han är envis om sin odödlighet?". Det kanske tog skruv, han började iaf tänka.. För är det en sak som är säker så är det att det skulle sluta så, hunden skulle aldrig lämna hans sida om han föll ihop.)
Brorsan berättade att han fått veta - efteråt - att pappa för några veckor sen hade varit extremt trött en dag och bara sovit och sovit och "haft ett tryck över bröstet". Brorsan tyckte ju att "men varför ringde du inte, ringde du sjukhuset?" varvid pappa "nä men det gick ju över efter nån dag" *suckar djupt*
 
Vänstersidigt skänkelblock i sig är inte farligt och påverkar inte hjärtats funktion, ingen ökad risk för plötsligt hjärtdöd. Ibland kan dock anledningen till att man fått det vara en hjärtinfarkt och därför har din pappa blivit ordentligt undersökt. Speciellt som han haft en del andra symtom också.
Skriv ner dina frågor till läkaren så du inte glömmer något så får du förhoppningsvis bra svar hur det är med din pappa.
Tyvärr inga bra tips hur man handskas med envisa föräldrar. Har en sådan mormor...
 
Senast ändrad:
Är det möjligt att ni kan kolla journalerna på internet? För att se vem som gjort vad, vad som sagts och vad man kommit fram till?
Tänkte att det kanske kan ge en del svar + namn på personer/läkare ni kan vända er till vid frågor?
Fråga honom om det kan vara ett alternativ, att försöka göra det "bakom ryggen" på honom är kanske inte ett alternativ dock, men tillsammans?
Eller om det går med hans tillåtelse, då.
 
Vänstersidigt skänkelblock i sig är inte farligt och påverkar inte hjärtats funktion, ingen ökad risk för plötsligt hjärtdöd. Ibland kan dock anledningen till att man fått det vara en hjärtinfarkt och därför har din pappa blivit ordentligt undersökt. Speciellt som han haft en del andra symtom också.
Skriv ner dina frågor till läkaren så du inte glömmer något så får du förhoppningsvis bra svar hur det är med din pappa.
Tyvärr inga bra tips hur man handskas med envisa föräldrar. Har en sådan mormor...

Läkaren var noll hjälp. Det enda av värde han hade att säga var att pappa skrivs ut idag, och att ultraljudet visat förtjockad vänster kammare men i övrigt u.a. I övrigt så inget. Jag började med att tycka att "han har ju ett vänstersidigt skänkelblock och jag skulle vilja veta mer om det, är det något som kan försämras, är det mer eller mindre vad man på grund av åldern förväntar sig att finna, och hur behandlas det - är det medicin eller något annat?" och får svaret "ja jag vet inte hur jag ska förklara vad blocket betyder...". Jag tyckte att jag vet vad det rent fysiskt gör med hjärtat, det är "resten" jag undrar över så att säga. Och sen fick jag bara svaret att "ja jag vet inte riktigt, jag fick nyss svaret här från ultraljudet och det här får vi ju lämna över till kardiologerna, men han kommer hem idag och det är inget som kan förvärras idag, men sen om man vill göra mer får han ju en kallelse hem".

Så absolut inga svar tyvärr, förutom att pappa var lite muttrig när jag ringde honom sen, att jag hade pratat med läkaren (läkaren hade sagt det till pappa...)
 
Är det möjligt att ni kan kolla journalerna på internet? För att se vem som gjort vad, vad som sagts och vad man kommit fram till?
Tänkte att det kanske kan ge en del svar + namn på personer/läkare ni kan vända er till vid frågor?
Fråga honom om det kan vara ett alternativ, att försöka göra det "bakom ryggen" på honom är kanske inte ett alternativ dock, men tillsammans?
Eller om det går med hans tillåtelse, då.

Det är inte särskilt utbyggt ännu i pappas landsting tyvärr. Kolla utan hans vetskap går ju inte och det skulle jag ändå aldrig göra. Om han går med på det är nog tveksamt, men det finns som sagt inte så mycket man kan se den vägen än. (De har i princip för bara nån månad sen börjat starta igång det och visar än inte så mycket info enligt sin egen hemsida. Känns antikt för en som bor i ett av de landsting som var först ut med journal på nätet ;))

Han tog förresten sjuktaxi hem, skrälle. Trots att både jag och bror erbjöd oss att hämta, men nej det går så bra med taxin inte ska ni behöva. Och så "men jag hämtar hunden imorgon, det blir så sent annars". Jag sa å det bestämdaste att jag kör hem hans hund åt honom...

Får man sätta koppel på sina föräldrar när det är för deras bästa? ;)

(Något jag tänker göra, så skjut mig då, är faktiskt ladda ner en gps tracking-app i hans telefon så jag kan kolla var sjutton han är någonstans den dan han lallar ut med hunden och inte kommer hem igen eller nåt. Det har varit oroande nog hitills när man ringer och inte får svar på tre timmar och när man startat bilen för att åka dit och kolla om han blivit liggande på köksgolvet blir uppringd och "nej jag var ute och sågade lite med motorsågen, telefonen var inne, den behövde laddas" :S)

Farmor fick flera tysta hjärtinfarkter/attacker (jag lär mig aldrig skillnaden), samt flera stroke. Hade också problem med blodtrycket, men hon la om kosten rent rabiat och fick ner det väldigt fint så. Men det finns ju hjärt-kärlsjukdom i släkten, så jag har aldrig gjort mig några stora illusioner om hur pappas dagar kommer att ta slut, är mer en fråga om när. Menvore fint om han kunde vara lite mer följsam ;) Farmor var fö helt likadant med det där att lägga telefonen inne, klättra på stegar, inte be om hjälp eller ringa trots att pappa då bodde 300 m bort osv. Äpplen faller inte långt från träden... Och ja, pappa och övriga barn slet sitt hår ang farmor. Något pappa mycket behändigt nu endera "glömt" eller så var det "en helt annan sak, det var ju Stina..." ;P
 
Alex "ja vad sa de då om hjärtat?"
Pappa "Det var inget fel på mitt hjärta"
Alex: Nehe, och det där blocket då?
Pappa "äh det där, det är väl bara sånt de säger"

Fantastiskt... JAG kommer få hjärtproblem av det här :S
 
Läkaren var noll hjälp. Det enda av värde han hade att säga var att pappa skrivs ut idag, och att ultraljudet visat förtjockad vänster kammare men i övrigt u.a. I övrigt så inget. Jag började med att tycka att "han har ju ett vänstersidigt skänkelblock och jag skulle vilja veta mer om det, är det något som kan försämras, är det mer eller mindre vad man på grund av åldern förväntar sig att finna, och hur behandlas det - är det medicin eller något annat?" och får svaret "ja jag vet inte hur jag ska förklara vad blocket betyder...". Jag tyckte att jag vet vad det rent fysiskt gör med hjärtat, det är "resten" jag undrar över så att säga. Och sen fick jag bara svaret att "ja jag vet inte riktigt, jag fick nyss svaret här från ultraljudet och det här får vi ju lämna över till kardiologerna, men han kommer hem idag och det är inget som kan förvärras idag, men sen om man vill göra mer får han ju en kallelse hem".

Så absolut inga svar tyvärr, förutom att pappa var lite muttrig när jag ringde honom sen, att jag hade pratat med läkaren (läkaren hade sagt det till pappa...)

Svårt att säga om en förtjockad vänsterkammmare har någon betydelse utan att veta andra detaljer om ultraljudet. Det är ju främst funktionen på hjärtat som spelar roll. Hoppas han snart får komma till en bra kardiolog. Och bry dig inte om just skänkelblocket, det är inte farligt i sig.
Läkaren måste få tillåtelse från din pappa för att diskutera kring hans hälsa med dig (sekretessen) så självklart har han talat om det.
 
Svårt att säga om en förtjockad vänsterkammmare har någon betydelse utan att veta andra detaljer om ultraljudet. Det är ju främst funktionen på hjärtat som spelar roll. Hoppas han snart får komma till en bra kardiolog. Och bry dig inte om just skänkelblocket, det är inte farligt i sig.
Läkaren måste få tillåtelse från din pappa för att diskutera kring hans hälsa med dig (sekretessen) så självklart har han talat om det.

Ja, jag menade inte att läkaren inte skulle sagt det, blev otydlig där. Och jag antar att pappa gett generell tillåtelse, eftersom jag pratade med läkaren innan läkaren sa till pappa att han pratat med mig. Och självklart ska de tala om att de pratat med/berättat för den och den anhöriga - och jag hade inte förväntat mig annat heller. Var mer menat att det iom inga svar inte blev någon annan effekt än...

Som det lät på läkaren var det inte givet med kardiolog utan de skulle diskutera och lämna över till kardiologerna så fick de avgöra om de ville göra mer. Men alldeles oavsett så oavsett om det sköts via kardiolog eller VC så lär de ju inte släppa det utan någon form av uppföljning görs ju garanterat. Så är jag inte orolig, men skulle vara bra att veta t ex symptom på försämring - så man vet vad man ska reagera på när pappa säger saker i förbigående tre veckor efter de hänt typ...
 
Ja, jag menade inte att läkaren inte skulle sagt det, blev otydlig där. Och jag antar att pappa gett generell tillåtelse, eftersom jag pratade med läkaren innan läkaren sa till pappa att han pratat med mig. Och självklart ska de tala om att de pratat med/berättat för den och den anhöriga - och jag hade inte förväntat mig annat heller. Var mer menat att det iom inga svar inte blev någon annan effekt än...

Som det lät på läkaren var det inte givet med kardiolog utan de skulle diskutera och lämna över till kardiologerna så fick de avgöra om de ville göra mer. Men alldeles oavsett så oavsett om det sköts via kardiolog eller VC så lär de ju inte släppa det utan någon form av uppföljning görs ju garanterat. Så är jag inte orolig, men skulle vara bra att veta t ex symptom på försämring - så man vet vad man ska reagera på när pappa säger saker i förbigående tre veckor efter de hänt typ...

Om hjärtat inte pumpar fullt ut kan det bli hjärtsvikt. Första symtom är andfåddhet vid ansträngning (men ej smärta) och svullnad över anklar och underben.
 
Vänstersidigt skänkelblock innebär egentligen inte mer än att signalerna som får kamrarna att dra ihop sej måste gå en annan väg än de är designade för, dvs signalen sprids genom vanliga hjärnceller och inte genom retledningssystemet som det "ska" och det gör att det tar något längre tid vilket ger ett väldigt speciellt utseende på EKG. Nu jobbar jag mest med hjärtinfarkter och för oss är vänstergrenblock främst intressant eftersom det kan dölja en hjärtinfarkt på EKG och att ett nytillkommet vänstergrenblock kan bero på en hjärtinfarkt.

Vänstergrenblock i sig är inget våra läkare bryr sej något särskilt om, om det gäller en patient där man uteslutit hjärtinfarkt. Det som brukar vara mest intressant på ultraljud av hjärtat är vänsterkammarens funktion, dvs hur mycket blod kammaren tömmer ut vid varje hjärtslag. Ju mindre den tömmer, desto mer symtom. Vanliga symtom på hjärtsvikt är ökad trötthet, svullna ben, ökat behov att kissa nattetid, svårare att andas när man ligger ner mm.

När det gäller din pappa skulle jag vara mer bekymrad över blodtrycket än blocket :)

Vet inte om jag lyckades få fram något vettigt nu när jag läser igenom, får skylla på att jag just nu ligger hemma i feber och kanske inte är helt vid mina sinnens fulla bruk:D
 
Vänstersidigt skänkelblock innebär egentligen inte mer än att signalerna som får kamrarna att dra ihop sej måste gå en annan väg än de är designade för, dvs signalen sprids genom vanliga hjärnceller och inte genom retledningssystemet som det "ska" och det gör att det tar något längre tid vilket ger ett väldigt speciellt utseende på EKG. Nu jobbar jag mest med hjärtinfarkter och för oss är vänstergrenblock främst intressant eftersom det kan dölja en hjärtinfarkt på EKG och att ett nytillkommet vänstergrenblock kan bero på en hjärtinfarkt.

Vänstergrenblock i sig är inget våra läkare bryr sej något särskilt om, om det gäller en patient där man uteslutit hjärtinfarkt. Det som brukar vara mest intressant på ultraljud av hjärtat är vänsterkammarens funktion, dvs hur mycket blod kammaren tömmer ut vid varje hjärtslag. Ju mindre den tömmer, desto mer symtom. Vanliga symtom på hjärtsvikt är ökad trötthet, svullna ben, ökat behov att kissa nattetid, svårare att andas när man ligger ner mm.

När det gäller din pappa skulle jag vara mer bekymrad över blodtrycket än blocket :)

Vet inte om jag lyckades få fram något vettigt nu när jag läser igenom, får skylla på att jag just nu ligger hemma i feber och kanske inte är helt vid mina sinnens fulla bruk:D

Tack. Det var ju blocket (eller iaf hjärtat) som gav det än mer ökade blodtrycket så känns som de hör ihop rent orosmässigt. Dvs om hjärtat blir sämre och blodtrycket högre igen utan att pappa söker så är ju risken för stroke osv ännu högre. Känns som det går runt i nån slags loop. Men förhoppningsvis gör andra mediciner nu att risken ändå är mindre än innan men det sådär behandlade blodtrycket (som han haft många år)
 
Jag lyckades med en enträgen övertalningskampanj få honom att gå med på att ha ett gps-baserat trygghetslarm runt halsen. Känns väldigt mycket tryggare. Nu kan jag se var han är - och händer något behöver han bara trycka på larmknappen så ringer den upp mig följt av min bror och fortsätter tills någon av oss svarar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 108
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 261
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp