Värde på häst!

Sv: Värde på häst!

Vad är DU beredd att betala? 30.000 är ju ganska lite pengar för en häst. (allt är relativt)

Om du ska pruta något för att få "lite effekt" bör man ju komma ner 8-10.000 och 20.000 kr är ju löjligt. Personligen anser jag nämligen inte att det är lönt att pruta 5.000. Då kan man lika bra strunta i det, betala och se glad ut.

Eftersom det står i kontraktet (som du själv har skrivit på) att priset är 30.000 kr och du vill ha hästen är det väl bara att hosta upp pengarna?

Ursäkta om tonen känns lite hård men jag har själv häst utlånad och kan lätt sätta mig in i ägarens situation.
 
Sv: Värde på häst!

Fast hästarna du hittat är ju äldre än din foderhäst.

Jag gav 40000+moms för ett halvblod utb LA/MB 13 år, svårlastad, och man har sagt mig att det var billigt!
 
Sv: Värde på häst!

Jag tar hand om 11 st halvblod nu. 7 st mellan 2-4 år. En 3-åring är grundriden och resten nästan ohanterad. Visserligen kanon hoppstammar men dom kostar mellan 40000-1000000:- Så jag tror att din häst är ett kap. Förstår faktiskt inte vad du gnäller om. En prestige sak? Och oftast så är det väl så att man får köpa egna saker till sin foder häst?? Jag har inte en aning. Skulle inte utsätta mig för att ta en häst på foder.
 
Sv: Värde på häst!

Nej det är ingen prestige sak alls att jag vill ha ner honom i pris det är ju fortfarande så att hon sa att vi skulle disskutera priset. Jag skulle kunna betala 1000000 miljoner för den här hästen om det vore så att detvar jag som betalade den men nu är det inte så. Utan det är mina föräldrar som ska betala den. Och vi är endast intresserade av hur mycker det är rimligt att gå ner i pris nu när ägaren själv vill ha disskution angående priset.
 
Sv: Värde på häst!

Om du tycker att hästen är för dyr är det ju bara att ta ngn annan häst.När jag letar en häst LA/LA räknar jag med minst 60 000 för den, resten beror på stam osv.
När du ändå tycker att den är lite komplicerad at rida ut på kanske det är bättre att ta en häst som inte är det?
Men annonserna du skriver upp är ju bara 2 stycken av alla hästar i Sverige, man kan ju fynda men långtifrån på alla hästar.När jag säljer en häst vill jag ju ha ut vad den är värd å 30 000 betalar många för en häst som inte ens är inriden så det är himla billigt.På 80 talet var det lättare att få tag i så billiga hästar men precis som med allt annat har priserna stigit.Vem skulle betalt 500 000 för en volvo för några år sedan? :smirk:
 
Sv: Värde på häst!

TurboDevil skrev:
Gloria och gloria när jag fick honom tog det en tim att få in honom och få fick man vara snabb med bommen. Nu tar det 10 min utan bråk eller nått. Jag har inte tävlart honom under den här tiden pga hans psyke. Hna har mått dåligt givetvis därför har han bettet sig som han gjort. varför skulle han lita på den 4:e i raden som äger honom på kort tid. Då ville jag bara ha honom hemma och bygga upp honom igen. Vi ska nu ut och tävla till våren så det ska ju bli kul=) QUOTE]

Jag tvivlar inte på att du lagt ner mkt tid, men hästen bör ju vara mkt tryggare nu än för två år sedan...eftersom det är nedlagt så mycket på honom ;)

Och en timma är inte lång tid att lasta en "livrädd" häst, jag har varit med om att vänta ut hästar 3-4 timmar...tålamod ger resultat...

Och eftersom du tydligen skall tävla med honom så tycker jagverkligen att 30.000:- är ett högst skäligt pris!!!

Tiden då man köpte bra tävlingshästar för 15.000:- den är långt borta...

En fullt normal häst utan "krångligt beteende" i samma utbildningsgrad och ålder ligger på ca 50.60.000:-...

En en gång...du har ju haft gratis häst i två år - hur många har så lång prövotid??? :angel:
 
Sv: Värde på häst!

Ingen har sagt att det har varit ett överpris, utan det är ungefär där som priserna ligger. Om en häst är så "billig" som i annonserna du ger exempel på så skulle jag nog fundera över haken...
Vår boxgranne är ett hetsigt halvblod som knappt är utbildad Lb, men som hoppar ok och är snäll att rida ut på (bara reser sig och vänder ibland...). Den hästen kostade 30 000 ganska precis. Så jag vidhåller fortfarande att jag tycker det är ett bra pris för hästen du ger exempel på.

Men på ditt inlägg verkar det som ägaren vill vara lite schyst och ge dig ett bättre pris. Fråga henne vad hon tycker jobbet du lagt ner på hästen är värt, och föreslå sedan att det dras av från köpesumman. Därifrån kan ni sedan förhandla. För i det här fallet låter det inte som att frågan är vad hästen är värd (för det har alla svarat på och du är inte nöjd med svaren...), utan frågan är vad ditt arbete är värt och om hästägaren vill premiera det på något sätt genom att sälja hästen billigare till dig.
 
Sv: Värde på häst!

Lånar:

Till trådskrivaren. Eftersom det står i kontaktet att hon vill ha 30 000 för honom så anser jag du får honom billigt. Hon ville alltså ha 30 för honom när han var i det skicket som du tog honom, och nu när du gjort lite jobb så är han mer värd. Du får alltså hästen för det han var värd när du tog honom. Det tycker jag är helt ok.

Jag har själv min ute på foder. Och jag har sagt från början, att ska hon köpa honom så får hon betala "värdet" på honom när hon fick hem honom. Jag tycker inte hon ska betala för arbetet hon gjort under tiden, för där har hon lagt ut pengar ur egen ficka. Till tränare mm.

Jag tycker 30 är ett bra pris.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp