Värde på häst!

T

TurboDevil

Jag har nu haft min foderhäst i snart 2 år och igår hörde ägaren av sig och ville sälja hästen eftersom vårat kontrakt gått ut. jag är nu intresserad av att köpa hästen men är otroligt skeptiskt till det begärda priset för honom. Han är ett sv halvblod på i år 11 år. Han är trevlig i tempramentet men är väldigt egen. Han går ca LB dressyr och 120 hopp. Han går EJ att lasta han går EJ att sko knappt verka och han är knepig att rida ut själv på. Hon har sagt att hon vill ha 30000 kr för honom detta tycker jag då är på tok för mycket. Skulle vara glad att få veta vad ni tycker att han är värd så att man får en ram att gå på?
 
Sv: Värde på häst!

Hur kan han gå LB dressyr och 120 i hoppning om han inte går och lasta. Rider du bara hemma med honom? För om du tävlar måste du ju ha kunnat lasta honom någon gång? 30.000:- är ju inte mycket för en häst. Det kostar ju ca 22.000:- per år och hålla en häst och någon har ju tagit hand om honom tills du fick honom när han var 9, och det har ju kostat mer än 30.000:-.
 
Sv: Värde på häst!

Jag tycker att 30.000:- var ett mycket bra pris pa en 11-arig hast som har gjort lite grann.
Sag till henne att ringa till mej om du inte vill behalla hasten!! :idea: :angel:
 
Sv: Värde på häst!

hästig skrev:
Hur kan han gå LB dressyr och 120 i hoppning om han inte går och lasta.
Hon kanske har tavlat pa klubben som ligger inom skrittavstand fran hennes stall.

Det kostar ju ca 22.000:- per år och hålla en häst och någon har ju tagit hand om honom tills du fick honom när han var 9, och det har ju kostat mer än 30.000:-.
Att det ska kosta 22.000:-/aret att ha en hast ar valdrig relativt - till vart man bor och vad man gor med hasten. Vissa av mina hastar kostar betydligt mycket mindre an sa....medans flertalet kostar mycket mer an sa. Vissa tjanar jag aven pengar pa...tex prispengar som betalar for hasten.

Dessutom kan man inte salja en hast for det priset den har kostat nagion hittills....aldre hastar blir ju valdigt dyra i sa fall. Aven flertalet yngre hastar blir betydligt dyrare an vad nagon ar villig att betala for dem!
Tex om det kostar 22.000:-/ar att ha en hast, sa borde alla 10-ariga hastar kosta 220.000:-...och alla 20-aringar kosta 440.000:-. :smirk:
 
Sv: Värde på häst!

Det var ett bra å billigt pris tycker jag, annars får man ju vara beredd att betala runt 45-55 000 för en sån å ännu dyrare oxå.
Går det inte att träna lastningen?Den KAN ju uppenbarligen lastat eftersom den kommit till dig på ngt sätt, eller bodde du nära ägaren?Å har hästen aldrig behövt åka transport i hela sitt liv?
Jag vet hästar för 5 mille som oxå är knepiga att rida ut på så det är inget ovanligt :smirk:
 
Sv: Värde på häst!

en häst som inte går att lasta eller sko brukar man kunna lösa.
tycker 30.000 är ett kanonpris.
Jag tar den om inte du vill ha den ;)
 
Sv: Värde på häst!

Jodå jag kan lasta hästen inga problem men så få fort någon annan ska göra det men en annan metod så tar det tvärstopp. Jag kan ju inte gå ut i en annons och säga hästen är hel skraj för transporter och får panik men det är lugnt för JAG kan lasta honom. Det går inte att få på honom skor överhuvudtaget om man inte är beredd att droga honom varje gång. När jag fick honom sprang han över folk, han stegrade när man red, han vägrade arbeta, kunde inte galoppera mer än ett varv på volten för det VILLE han helt enkelt inte, han ville INTE gå in i stallet för det hade han betsämmt sig för, han kunde inte stå inne själv och höll på att sparka ihjäl ca 3 hovslagare. NU kan jag hantera honom som en vanlig häst 2 år senare men han har åkt från hem till hem i 3 års tid nu när jag fick honom så hade han varit hos 4 ägare på 1 år så det tyder på att han varit lika dan där. Jga tycker verkligen inte att det är värd att betala så otroligt mycket pengar för en häst som JAG fått arbeta med och alla andra har fullkommligt skitit i. Sen att jag dessutom har fått betala precis varenda liten sak till honom gör inte saken bättre. När jag fick honom hade han knappt en grimma. så sadel,träns,täcken mm har jag betalt sj. kan ju även nämna att han är inåttåad detta har jag fått höra från både vet och hovslagare att det ska dra ner priset. Ägaren är helt klart beredd att gå ner i priset för hon är väl MEDVETEN om att han har sina egenheter nu är ju då den stora frågan hur mycket kan man begära att gå ner i pris nu när hon själv vill det?
 
Sv: Värde på häst!

ramonarunds skrev:
Jag tycker att 30.000:- var ett mycket bra pris pa en 11-arig hast som har gjort lite grann.
Sag till henne att ringa till mej om du inte vill behalla hasten!! :idea: :angel:

Dyrt???

Jag tycker också att det låter som en mkt fördelaktigt pris. Vad begär hon ut till kund? Antar att du fått ett något lägre pris som fodervärd...
 
Sv: Värde på häst!

TurboDevil skrev:
Jodå jag kan lasta hästen inga problem men så få fort någon annan ska göra det men en annan metod så tar det tvärstopp. Jag kan ju inte gå ut i en annons och säga hästen är hel skraj för transporter och får panik men det är lugnt för JAG kan lasta honom. Det går inte att få på honom skor överhuvudtaget om man inte är beredd att droga honom varje gång. När jag fick honom sprang han över folk, han stegrade när man red, han vägrade arbeta, kunde inte galoppera mer än ett varv på volten för det VILLE han helt enkelt inte, han ville INTE gå in i stallet för det hade han betsämmt sig för, han kunde inte stå inne själv och höll på att sparka ihjäl ca 3 hovslagare. NU kan jag hantera honom som en vanlig häst 2 år senare men han har åkt från hem till hem i 3 års tid nu när jag fick honom så hade han varit hos 4 ägare på 1 år så det tyder på att han varit lika dan där. Jga tycker verkligen inte att det är värd att betala så otroligt mycket pengar för en häst som JAG fått arbeta med och alla andra har fullkommligt skitit i. Sen att jag dessutom har fått betala precis varenda liten sak till honom gör inte saken bättre. När jag fick honom hade han knappt en grimma. så sadel,träns,täcken mm har jag betalt sj. kan ju även nämna att han är inåttåad detta har jag fått höra från både vet och hovslagare att det ska dra ner priset. Ägaren är helt klart beredd att gå ner i priset för hon är väl MEDVETEN om att han har sina egenheter nu är ju då den stora frågan hur mycket kan man begära att gå ner i pris nu när hon själv vill det?

Tycker det låter som du lagt ner en hel del jobb på hästen i fråga, men du har faktiskt fått låna en häst i två år!!! Då är det lite din skyldighet att utbilda och hålla igång honom. Annars kunde han ju sålts redan då! Man vet när man blir fodervärd att hästen ev. kan bli till salu vad som än sagts... det är därför det är så viktigt att skriva riktiga kontrakt med tex förköpsrätt och ev. pris.
Sedan tycker nog jag personligen att det verkar som du tar på dig lite väl stor gloria. Givetvis finns det andra folk asom kan lasta honom om dom också får tid, och lugn och ro...
OM han nu är så hemsk som du säger, är du verkligen säker på att du vill köpa honom? ;)
 
Sv: Värde på häst!

Det står i kontraktet ett pris på 30000 kr så hon ska sälja honom för det jag får inget fördelaktigt pris för att jag tagit han dom honom i 2 år. Och nej jag räddade henne hon låg i skulder efter en skiljsmässa och kunde ABSOLUT inte ha kvar hästen. Hon lånade då ut den till en annan fodervärd som hade honom i kanske 1 vecka för att sen säga nej vi vill inte ha honom så där stog hon med en häst som hon inte viste vad hon skulle göra av med skulder upp till öronen så jag tog detta hmm ska vi kalla monster. Alla jag frågat har sagt nej jag skulle aldrig köpa hästen han är för knepig. Anledningen till att jag vill ha honom är ju givetvis för att jag blivit förälskad :love: i detta minimonster, kärleken har ju inga gränser sägs det=)
Gloria och gloria när jag fick honom tog det en tim att få in honom och få fick man vara snabb med bommen. Nu tar det 10 min utan bråk eller nått. Jag har inte tävlart honom under den här tiden pga hans psyke. Hna har mått dåligt givetvis därför har han bettet sig som han gjort. varför skulle han lita på den 4:e i raden som äger honom på kort tid. Då ville jag bara ha honom hemma och bygga upp honom igen. Vi ska nu ut och tävla till våren så det ska ju bli kul=) Givetvis får hon sälja hästen det säger jag inget om men som sagt hon är beredd att pruta hur mycket ska JAG då pruta för att få honom till ett så förmångligt pris som möjligt?
 
Sv: Värde på häst!

Utifrån vad du skriver tycker jag priset är rimligt. Om ni var överens när du tog honom för två år sedan (priset var angivet i kontraktet menar jag) finns det väl inget att opponera sig mot? Du visste vad du tog dig ann (utgår jag från) och godkände prissättningen då. Och han går ju att lasta, även om det är få som kan göra det.

Om hon är beredd att sänka priset, be henne om ett lägsta pris och se om du kan godkänna det. Att bli girig på ett par futtiga tusenlappar bara för att det "ska så vara" tycker jag är rätt glyttigt när det gäller en hyfsat bra affär.
 
Sv: Värde på häst!

30 000 ÄR ett fördelsaktigt pris för en trevlig allround häst.

För en 9 årig häst med en del olater är det också ett bra pris. Olater kan arbetas bort för den arbets villige, tror inte att du uppnått mirakel som ingen annan kunde ha uppnått med denna häst.

Börja kolla runt på släljes sidor och kontakt mig när du hittar ett hbl tränad då ca LB/LA enlig dig, med vissa olater som är väldigt möjliga att arbeta bort, det är inte som att det är krubbitning eller luftsnappning vi talar om, även om även dessa i en hel del fall är möjliga att arbeta bort ( dock i mina ögon betydligt svårare )

Utöver hovslagar biten tycker jag inte att han låter mycket knepigare än min häst, som är en otroligt härlig häst som jag tar mer i betalt för vid försäljning.

jag hade inte prutat, så vida du inte vill ha ner priset 10 000tals kronor är det ju bara småpengar i häst ägare sammanhang, kotar ändå många tusan månad/år att ha häst.
 
Sv: Värde på häst!

Jag tycker också att det är ett väligt rimligt pris för ett halvblod med den utbildningen. Tyvärr är det ju så att man inte kan räkna med att få "betalt" för att man utbildat och skött om hästen när man har den på foder, det måste man vara medveten om från början. Du fick ju en 9-årig häst "gratis" att ta hand om i två år, och då menar jag inte att det är gratis att hålla den, men att köpa häst är ju en ganska stor investering annars.
 
Sv: Värde på häst!

Min förra fodervärds häst gick ite heller att lasta om det var ngn annan än jag som gjorde det, eller gick å gick..En gång stod ägaren å försökte lasta den i 10 timmar.Det gick men tog tid, med mej gick hon till slut in på första försöket.

De testar alltid en ny person, det gäller bara att de lär sig att vänja sig vid den människan å bygger upp ett förtroende, som den har för dig tex, då tror jag det blir mindre problem med lastning.

Samma häst jag nämnde hade jag förresten på foder 3 år.Köpte oxå alla täcken å sadel osv å när hon blev dålig så betalde vi avlivningen å jag fick aldrig ngt för henne, men det var inte det jag var ute efter.3 år är en lång tid å hästen lärde mej otroligt mkt uder den tiden, jag är bara glad att det var jag som fick ha henne 3 år av hennes liv.

Hon kunde inte ens gå i form när jag tog henne men efter 3 år gick hon till å med i passage, fast hon hatade ridbanor så vi tränade bara på skogsvägar, så jag tycker ändå jag utbildat den hästen ganska mkt.

Så jag tycker fortfarande 30 000 är ett bra pris :smirk:
 
Sv: Värde på häst!

Har inte läst alla inlägg men tycker inte att 30000 är mycket pengar.
Om du hade för avsikt att ev köpa denna häst så småningom för det han var värd då han kom till dig, borde ni ha gjort upp om ett pris redan då. Om du nu tycker att det är du som höjt värdet på hästen menar jag.
Som det är nu har ju ägaren rätt att sälja hästen till vem h*n vill till vilket pris som helst.
Du är i så fall inte den första fodervärden som ev höjt upp värdet på en foderhäst för att sedan inte ha råd att köpa den sedan när ägaren kommer på vad den blivit värd... fodervärdsvtal är alltid bra.
Och föresten: Du verkar ju kunna lasta honom nu så då är väl inte det ett hinder?
 
Sv: Värde på häst!

TurboDevil skrev:
Sen att jag dessutom har fått betala precis varenda liten sak till honom gör inte saken bättre. När jag fick honom hade han knappt en grimma. så sadel,träns,täcken mm har jag betalt sj.


Även om du köper en häst för flera hundra tusen så lär du få köpa sadel, täcken osv själv. Det kostar helt enkelt mycket pengar att ha häst.
 
Sv: Värde på häst!

Du får väl lägga ett bud som du själv anser rimligt och hoppas på att ingen nappar på säljarens pris.

Tyvärr är det så att när man tar en häst på foder får man räkna med att ägaren en dag kommer vilja sälja hästen. Tyvärr har man inte mycket till "skyddsnät" då, om man inte har reglerat det med avtal. Har man inte avtalat annat får man ingen ersättning för det man lagt ned på hästen i form av tid och pengar.
 
Sv: Värde på häst!

60 000 kostade hästen jag rider när hon köptes för två år sedan som elvaåring. Hon är utbildad LA/LA och hade tävlats lite. Lätt att sko, ta in från hagen, snäll i skogen, att lasta m.m.. Så det priset ägaren begär för hästen är hälften, och bara efter att ha läst dina inlägg känns det som din häst kan "hälften", så priset låter rimligt.
Att utbilda andras hästar gratis är alltid vanskligt. Det man kan glädja sig åt är att man lär sig väldigt mycket under resans gång som man har nytta av vid senare tillfällen. Men det känns lite bittert när någon annan sedan tjänar pengar på ens ansträngningar. Jag finner det rimligt att ägaren begär det priset hästen är värd idag, även om det känns surt för dig.
 
Sv: Värde på häst!

HOPPNING-DRESSYR-FÄLTTÄVLANSTO f-90 e Mowgli-Montal, 173 cm. Fairytale är en mkt trevlig häst med supertemp som är helt okomplicerad att hantera. 100% trafik, barn och hundsäker. Hon hoppar alla typer av hinder och är tävlad 120 hoppning, LB dressyr och deb fälttävlan. Tryggare häst än Flisan finns bara inte. Ni kan hoppa över gärdsgårdar, galoppera över fält och stränder, eller sitta barbacka och plocka plommon från träden. Utrustning ingår
PRIS:25000kr

Halvblodssto f 91, e Lambert Abbot, utb LA dressyr LB hoppning, B-premierad, svettfux med en hög vit strumpa bak och bruten strimbläs. Har gett flertalt klass 1 föl. Har en jättebra gång. Snäll att sko, lasta, hantera mm. En bra läromästare
PRIS:30000kr

detta var två annosner jag hittade, har även läst ett antal på blocket och även där funnit hästar med liknande utbildning men utan olater och dessutom billigare eller lika, vissa med mer kapacitet!Läser annonser dagligen och hittar hyffsat ofta hästar lika dessa. Så det finns ingen rimlighet att min häst är för dyr?
 
Sv: Värde på häst!

Om du känner så starkt att du inte vill ha hästen om den kostar 30 000 kr, lägg det bud du anser vara rimligt. Då får du i o f s ta att hästen kanske säljs till någon annan, men så är det ju i affärer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 690
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp