Värden nu på bete?

J

javill

Ja, vad är det för värden på betet så här års? Vi har inte haft frost här ännu (+6 som kallast) och gräset växer och frodas. Hästarna, speciellt två av dem är lite väl tjocka (suger upp näring genom huden...), och då är det fett. Men, är också fint musklade. Hade inte tänkt börja ge hösilage förrän det blir kallare och/eller efter första frosten. Då brukar tillväxten på betet avta.

Vill ju inte att de ska tappa muskelmassa men, inte heller ge onödigt tillskott ifall de inte behöver det. Undrar också lite över mineraler och vitaminer behöver de extra av det? Ena hästen är ett dräktigt sto i femte månaden. Hon är inte fullt så tjock som de andra två, men, betesrund och henne är jag lite extra rädd om. De rids men, inte speciellt hårt, behöver de extra kraft efter ridning?

De går ute dygnet runt.

Ja, hur är det med betet nu egentligen?
 
Just nu är det fortfarande ganskqa BRA krut i bete, även när det gäller proteinet. :)
Och mina "julgrisar" tillgodogör sig det också bara genom att titta på det, tror jag... :crazy:
(kan tala om att för 2 år sen köpte jag ensilage skördat i oktobber, där proteinet låg på 150 g/kg ts!!! :eek: fast en relativt stor del av det var sk NPN = kväveföreningar som inte är proteiner (kan tydligen vara så på sent skördad vall), men det var ändå massor av protein i det. :crazy:)

Än så länge tror jag alltså inte du behöver vara orolig för näringsbrist, det finns protein kvar så länge det växer..
 
Är det verkligen det fortfarande? Det kan man väl inte säga generellt? Hos oss i härjedalen har det varit frost många nätter, gräset i de flesta hagar ser visset ut, även om det finns en del nedbetat grönt också. (snöat har det gjort också :crazy:)

Jag skulle tro att det slutat växa nu. Vad kan man då räkna med att det kan tänkas innehålla? (Högt gräs i obetade hagar tex)

Svårt att säga, men på ett ungefär kanske det går?
 
Vårt land är långt, självklart skiljer det mellan olika landsändar.
Så länge gräset växer brukar det dock vara näring i det.. Det brukar väl sluta växa när det blir för kallt ute, tror jag??
Mycket möjligt att det inte är så mkt kvar i gräset hos Dig, du bor cirkus 80 mil norr om mig...
Javill bor bara några mil söder om mig så klimatet är ungefär detsamma hos henne som här... :)
 
Ja, det är klart det gör :-). "Nere hos er" är det väl fortfarande hyfsat varmt?

Jag och en kompis har diskuterat det där nyligen, jag tycker att det absolut är dags att stödutfodra nu, eller rättare sagt räkna en riktig foderstat och inte räkna med att de får i sig så mycket från gräset, och hon var lite orolig att gräset skulle ta ny fart nu och kanske orsaka fång mm. Men det borde väl vara lugnt nu uppe i fjällen, ÄVEN om det skulle spurta och bli varmt igen en sväng?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 822
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp