Värden på linfrö?

mirage

Trådstartare
Jag ger 1 dl linfrö till min häst (har ingen aning om vad det kan väga) och nu undrar jag om det är viktigt att räkna med det i foderstaten? Vad innehåller det eg? Kanske man kan försumma en sån lite mängd?
 
Linfrö innehåller 12,7 Mj och 230 smrp, Ca 3,3.
Så jag skulle nog ta med det i foderstaten om jag vore du.
:)
 
Allt man ger på rutinmässig basis bör räkans in i foderstaten. Det råder skilda meningar om hästen kan tillgodogöra sig det protin som finns i linfröt men i dom flesta fall är man inte ute efter protinet utan den smörjande effekten samt omegafetterna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp