Värdera smycken

Bapelsin

Trådstartare
Jag har en del guld- och diamantsmycken som jag skulle vilja få värderade. Var gör man det? Går man till pantbanken? Någon juvelerare? Det är både äldre ärvda smycken och nyare.

Sen har jag också en del silversmycken som jag har ärvt av min farmor som var av samiskt ursprung. Det känns som att man vill få dem värderade av någon med kunskap kring sådana smycken, men var hittar man en sådan person? Har försökt googla utan framgång.
 
Jag har en del guld- och diamantsmycken som jag skulle vilja få värderade. Var gör man det? Går man till pantbanken? Någon juvelerare? Det är både äldre ärvda smycken och nyare.

Sen har jag också en del silversmycken som jag har ärvt av min farmor som var av samiskt ursprung. Det känns som att man vill få dem värderade av någon med kunskap kring sådana smycken, men var hittar man en sådan person? Har försökt googla utan framgång.
Gäller det värdering av försäkringsskäl? I så fall kan det vara bra att stämma av med försäkringsbolaget vad de kräver. Så gjorde jag när jag ville lägga till min förlovningsring (som är en släktklenod och därför finns inget kvitto) och det slutade med att jag gick till en diamanthandlare i stan.

Nu bor jag inte i Sverige dock, så det är mycket möjligt att det funkar annorlunda där!
 
Min sambo jobbar på pantbank och dom gör gratis värderingar. Dom samiska smyckena är lite osäker på, kan eventuellt finnas spetskompetens på något specifikt kontor men man kan ju alltid ringa och höra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 776
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 202
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp