Värdesaker på resa

Catsu

Trådstartare
Hur förvarar ni era värdesaker som pass, kreditkort, biljetter mm när ni är ute och reser?

Skulle vilja ha någon form av liten väska för detta men vet inte riktigt vad jag är ute efter. Handväska, midjebälte, handledsväska osv.

Vad använder ni?
 
Beror helt på var och hur stor snatteririsken är.

För utsatta områden så har jag t ex midjebälte under kläderna. Mindre pengar tillgängligt. Brukar också ha nödpengar på mig i typ skor eller behå.
 
Hur förvarar ni era värdesaker som pass, kreditkort, biljetter mm när ni är ute och reser?

Skulle vilja ha någon form av liten väska för detta men vet inte riktigt vad jag är ute efter. Handväska, midjebälte, handledsväska osv.

Vad använder ni?
Två kreditkort är med jämt med olika banker,förvaras på olika ställen - tex en i låst byxficka och en låst jackficka. Pass antingen i jack/byxfickan eller i handväskan (enda gången någonsin jag använder hand/axelväska är på flyget, eftersom jag maxar handbagaget och fyller den till bristningsgränsen med allt tungt eftersom man får ha med sig en liten väska utöver den större ryggan som "tillbehör" )
Vet inte hur många gånger jag sett folk fumla med "säkerhetsväskor" fullt synliga runt halsen. Dels så skriker det "här har jag saker jag är rädd om" och dels så skulle jag mot all förmodan bli rånad så vill jag definitivt inte ha en stressad rånare viftandes runt halsen med en kniv, då har jag hellre ett lätttillgängligt kort och/eller kontanter att hiva fram så att hen kan försvinna från platsen så fort som möjligt.
 
Det var främst på flyg/tåg jag tänkte. Borde varit tydligare med det.
Använder normalt sett sällan handväska men just på flygplatsen känns det som att jag skulle vilja ha någon form av väska utöver ryggsäck.
 
Beror på var man är som flera skriver. Har ibland haft byxor med ficka på benet som sitter på insidan. Annars som flera skriver lite nödpengar i skor eller bh , två kreditkort förvarade på olika ställen o.s.v är ett bra tänk och passet i innerficka på jacka eller i byxfika helat med dragkedja.

Enda gången jag blivit utsatt för rånförsök var på Teneriffa en gång. Tre engelsmän som försökte råna mig och sambon men jag skrek och sparkade och sen kom några ur serveringspersonal från en närliggande restaurang och hjälpte oss också. Så de engelsmännen fick dra utan att ha lyckats ta något 😀 De hade inte haft mycket för det den gången bodde vi på bättre hotell med säkerhetsskåp så där förvarade vi det mesta av värde hade bara lite kontanter med oss.
 
Det var främst på flyg/tåg jag tänkte. Borde varit tydligare med det.
Använder normalt sett sällan handväska men just på flygplatsen känns det som att jag skulle vilja ha någon form av väska utöver ryggsäck.
Har en midjeväska från fjällräven. Brukar oftast ha den snett runt kroppen dock, men fungerar runt midjan också då den är ställbar. Skönt att ha händer och armar fria men ändå ha allt nära kroppen och lättillgängligt.

5637696695_a_kanken_hip_pack_fjaellraeven_24.jpg
 
Jag har en liten midjeväska under kläderna, som jag bara tar fram saker ur på toa. Den går bra att ligga på i nattåg, känns inte alls, så jag har den alltid mellan kroppen och bädden. En annan plånbok med de pengar etc jag behöver för resan. En kedja och hänglås för att låsa fast större väska under slafen finns ofta på ställen med stöldrisk (tex tågstationer i Indien) men jag brukar bara ha ryggsäcken som vääldigt stor huvudkudde och vända toppfacket in mot väggen. På det sättet har jag rest utan förluster också i rätt rånutsatta områden, men jag har heller aldrig varit utsatt (kanske pga att jag oftast reser munkklädd o det ger respekt + indikerar dåligt med tillgångar vilket stämmer bra).
 
Nu har jag inte rest någonstans med superstor stöldrisk (tror jag, kanske är naiv:angel:) men jag brukar bara ha en vanlig handväska med dragkedja och någon typ av "lock". Brukar ha på mig väskan tvärs över kroppen och bakochfram så "locket" är vänt mot kroppen :)

Min mor är himla nojig så hon har typ alla säkerhetsåtgärder som går att tänkas. Helst skulle hon väl ha hänglås på väskorna och typ pepparspray i bägge händerna :grin:
 
Jag har en liten midjeväska under kläderna, som jag bara tar fram saker ur på toa. Den går bra att ligga på i nattåg, känns inte alls, så jag har den alltid mellan kroppen och bädden. En annan plånbok med de pengar etc jag behöver för resan. En kedja och hänglås för att låsa fast större väska under slafen finns ofta på ställen med stöldrisk (tex tågstationer i Indien) men jag brukar bara ha ryggsäcken som vääldigt stor huvudkudde och vända toppfacket in mot väggen. På det sättet har jag rest utan förluster också i rätt rånutsatta områden, men jag har heller aldrig varit utsatt (kanske pga att jag oftast reser munkklädd o det ger respekt + indikerar dåligt med tillgångar vilket stämmer bra).
Munkklädd?
 
Flipbelt med pass, större bunten kontanter och nycklar samt extrakarta p-piller. Sitter tight kring kroppen syns inte under kläder och är helt suverän. Har ett kort i en innerficka, samt lite kontanter. En telefon extra för emergency om andra blir snodd. Så kör jag vid tex tågluff, har då även datorväskan med mig i sängen mot väggen och den stora väskan låst med kombinationslås, Det är för att skydda mot Grab and go stölder inte mer.
 

Liknande trådar

Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
638
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 460
Senast: Avalbane
·
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 702
Senast: Motacilla
·
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 078
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp