Värdet av hobbies/intressen

Sleepy

Trådstartare
Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)
 
1. Hästar
2. Betyder att jag har något som distraherar när livet är jobbigt. Något där jag kan uppleva fullkomlig "flow" där jag blir ett med just nu och inte tänker på något annat.
Det är oxå motion- både i stall jobbet och ridningen. Träffar mycket folk med gemensamt intresse i alla åldrar. Just nu.är det ett intresse att dela med min dotter dessutom.
Stallet gör mycket för min välmående tycker jag. Även om det ibland känns tvärtom när det blir motgångar.
3. Omgivningen aningen delar mitt intresse- rätt normalt intresse i min umgängeskrets. Gör de inte det tycker de att det är väldigt dyrt och väldigt tidskrävande. Särskilt med skadade hästar...
 
Hästar.
Min vardag. Jag vet inget annat då jag är uppväxt i stallet, ser stallets sysslor som likvärdigt med att dammsuga eller diska Del av hushållet liksom. :D
Hästarna är endel av mej och jag blir rastlös, irriterad och orolig i själen när jag av olika skäl inte kan rida ordentligt.
Omgivningen säger ingenting och har inga åsikter.
Nya personer förstår ganska omgående att hästarna inte är jobbigt för mej och att de ingår både i budget och min tid och är endel av mitt liv. take it or leave it.
Tycker de att det är dyrt tidskrävande och jobbigt så uttrycker de inte det mer än nån gång eftersom de antagligen fort förstår att jag inte ser det så.:angel:
 
Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)


Hästarna är mitt största intresse o mitt sätt att leva. Det fodras 4-5 ggr per dygn. Tränas hemma o för tränare i ridhus. Mockas, foder, strö hämtas mm. Ses inte med blida ögon av alla. Tar tid o jag lägger mycket tid och jag reser inget,inget av något direkt utsvävande direkt på något, men jag mår bra hemma med mina hästar.
Sen får de andra negativa tycka vad de vill. O passar det inte behöver jag inte umgås med de/den personen.
 
Hästar. Dom ger mej ett bättre mående psykiskt samt en tunn plånbok. Men plånboken skiter jag i så länge jag mår bra och löser allt. Det finns säkert nån som tycker att jag ska göra mej av med hästarna men då har jag inget kvar som är meningsfullt sen. Hästarna har räddat livet på mej så dom är det sista jag gör mej av med.

Sen har jag fått möjlighet att börja sy. Kompisens mamma är sömmerska och lär upp mej. Har alltid tyckt om att sy och tydligen är jag bra på det åxå ( Fast jag skulle snarare säga petig än bra).
 
Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)

Hundar och hundträning. För mig är det mer än en hobby/intresse, det är en livsstil. Jag planerar mitt liv runt mina hundar, köper hus med läge och byggnader (hundhus) som ska passa hundarna, lägger otaliga timmar, kronor och mil för att träna/tävla och se till att de mår så bra de bara kan både fysiskt och mentalt. Mitt sociala liv består till 99% av andra hundfolk.

Hundarna ger tillbaka ovillkorlig kärlek, de ger mig energi, de ser till att jag rör på mig, de har gett mig kontakter med helt underbara människor som förgyller mitt liv. De två jag räknar som mina allra bästa vänner har kommit in i mitt liv tack vare mitt hundintresse :) .

Sen så har jag en liten sidohobby till som är väldigt nyupptäckt; bakning :D ! Love it, det är askul att testa nya recept och - som igår - kunna ställa sig på kvällen och smälla i hop 3 olika bakverk för helgens hundträning :up: !
 
Djur är en livsstil för mig. Räcker inte med att ha husdjur hemma, utan jobbar med djur också. Utan djur mår jag inte bra, så enkelt är det. De ger mig ett lugn och välbefinnande i kropp och själ, ger mig sällskap och, de senaste åren, håller mig flytande.

Bakning är ett annat stort intresse. Inga svåra saker, men lite bröd och mjuka kakor och bullar tex. Och att safta och sylta. Har märkt att när jag mår bra bakar jag :D.
 
Huvudområdena för mina intressen är väl hästarna/djuren, trädgården/gården/odlingar av blommor, bär och grönsaker samt processande av dessa till något ätligt och träning/i huvudsak löpning. Sedan sticker jag väldigt gärna in olika kulturupplevelser där det går, såsom teater/bio/konserter/utställningar etc. Och någon resa ibland.

Tiden, orken och pengarna räcker dock inte till annat än ren hobbyridning med hästarna dvs skogsmullestuk och i de bästa perioderna egen enklare träning på hemmaplan. Därför går den också någorlunda bra att "skala ner" i perioder när de helt enkelt får vila och vara dyra (men vackra) hagprydnader. Det är alltså INTE statiskt så att jag hinner eller orkar både rida och sköta två hästar, sköta en trädgård, laga delikata måltider, förbättra hus och andra byggnader OCH träna löpning 3-4 ggr i veckan. Och jobba gott och väl heltid.

Men när en av de delarna tar över, så går de andra att sätta lite i bakgrunden eller på paus, givetvis med en miniminivå när det gäller hästarna och djuren så att de sköts och mår bra. Löpningen/träningen har t ex varit på paus ganska länge nu, men då låter jag det vara så utan att känna något dåligt samvete. Vill jag plötsligt börja springa med sikte på längre sträckor igen, ja då får väl kanske några rabatter gro igen och grönsakslanden ligga i träda. Inte värre än så.

Alla intressena fungerar i alla fall som en tydlig motvikt till ett givande och spännande men också påfrestande jobb. Mycket ansvar och tankemässigt koncentrationskrävande och utmanande - något jag tycker om och trivs med på sitt sätt. Men fysiskt stillasittande och inte mycket till synliga resultat som om man snickrade hus eller drejade krukor. Utan mest ett inre tankearbete och analyserande.

Och alla intressena liksom balanserar den delen och "jordar" mig mentalt. Får mig att varva ner intellektuellt och gå in i en andra andning för hjärnan, med en helt annan typ av fokusering än på jobbet. Samtidigt som kroppen får ta i på något sätt som den mår bra av.

Jag tänker väldigt sällan på vad omgivningen tycker om mina intressen, antagligen för att de inte går ut över någon annan utan när jag kommer hem så gör jag vad jag vill. Samtidigt är de en sådan viktig del av mig, så jag skulle ha otroligt svårt att kompromissa bort dem i stora delar utan att bli olycklig. Om någon annan skulle bli berörd av eller protestera mot att jag t ex lägger mycket tid i stallet eller i grönsakslanden. Men personer som känner mig vet ju också att detta ÄR jag, så det sållar nog automatiskt bort andra som möjligen inte uppskattar det.
 
Senast ändrad:
Djur är en livsstil för mig. Räcker inte med att ha husdjur hemma, utan jobbar med djur också. Utan djur mår jag inte bra, så enkelt är det. De ger mig ett lugn och välbefinnande i kropp och själ, ger mig sällskap och, de senaste åren, håller mig flytande.

Bakning är ett annat stort intresse. Inga svåra saker, men lite bröd och mjuka kakor och bullar tex. Och att safta och sylta. Har märkt att när jag mår bra bakar jag :D.

Hallå tvilling :D !
 
Jag är lite som @Lillgrådis jag har flera hobbys som varierar i att vara "aktiva". Hunden och jakten är alltid närvarade men jag känner att jag skulle vilja göra mer med hunden som han fysikt inte klarar. Men jag hoppas på en valp till nästa sommar. :angel:
Hästarna ligger helt i vila, jag fixade inte att rida lite sporadiskt utan blev irriterad över att jag inte kom vidare. Men nu börjar suget komma, så jag får se vilken lösning jag hittar.
Sen håller jag på med massor av olika "pyssel" stickar, virkar, målar och försöker lära mig bygga i trä. Jag skulle vilja sätta upp vävstolen men det går nog vänta tills barnen flyttar hemifrån. :angel:
Jag försöker hitta tiden för att åka och skjuta, jag tycker om att skjuta hagel på bana och träna inför jakten.
Utöver det så är jag mycket engagerad i barns sporter, den ena är jag ledare och sekreterare /vice ordförande och ansvarig för flera arbetsgrupper. Sonens sport har jag dragit ner på arbetet och har egentligen bara en endagars cup som jag är tävlingsledare för. Sen ställer jag upp när det behövs förstås.:D
Trädgården har fått stå tillbaka ett tag nu, jag vill mer än vad jag gör.:angel:

Vad folk säger, ingen aning och kunde inte bry mig mindre! :)
 
De primära är:
  • Hästen
  • Köra motorcykel
  • Fotografera
  • Spela musik
  • Flyga
  • Skytte

Hästintresset ger mig både avslappning och koncentration samtidigt, glädje, sällskap, utveckling mm. Foto och musik bidrar med avslappning, kreativitet och estetik, och stimulerar höger hjärnhalva. På kontorstid behöver vänster vara dominerande, det är skönt med omväxling och jag kan absolut identifiera mig med @Lillgrådis där. Motorcykel och flygning ger mig en känsla av liv, närhet, här-och-nu fokus, och en positiv känsla av kontroll över situationen. Lyckligtvis är mc tokbilligt, helt försumbart jämfört med både flyg och häst. Skytte (sportskytte), även om det blir alldeles för sällan, ger koncentration och självkontroll.

Min ex och jag delade både häst- och mc-intresset och ägnade oss ofta åt det tillsammans. Mitt nuvarande sällskap delar inget av mina intressen (utom möjligen skyttet), och det kan jag sakna litet grann.
 
Det är fantastiskt vilken positiv påverkan det kan ha på kropp och själ. :love:

I perioder när jag har varit som värst stressad, ledsen, irriterad, trött, splittrad och allmänt eländig så är det så kännbart som att pysa ut luften ur en ballong i samma stund jag sitter upp och skrittar upp för grusvägen. Efter kanske 100 meter skritt så har axlarna sjunkit en decimeter, andningen kommit ner i magen och jag är rätt säker på att ett antal stresshormoner skulle ha en klart mätbar positiv förändring efter en enda simpel skogsmulletur. :love:

Så även om de stundtals är dyra hagprydnader, så brukar jag säga att jag har två oöverträffade terapeuter i standbyläge 24/7 på hemmaplan. Och det är fasen värt sitt pris.
 
Jag kan ungeför göra en copy+pastepå @Miao s inlägg.

Hundsporten är allt. Jag lägger flera timmar om dagen och ungefär alla mina pengar på hundarna, tävlingar, träningar, fysbehandlingar, foder och tillskott o.s.v.

Jag skiter fullständigt i vad andra tycker.

Utöver den egna hundträningen är jag aktiv inom två vinthundsklubben och är sekreterare i en av dem. Har också utbildat mig inom grenen och jobbar alltid som funtkionär på egna och andras tävlingar.
 
Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)

Jag har häst och hund som hobby.
Jag målar och tränar också annat i perioder. Och seglar.

Häst är ju också mitt yrke. Men min egen häst är främst hobby och för min skull. Dels kan jag med honom se till att utvecklas på högre nivå för jobbets skull. Men det är också rent kul, avkoppling, träning fysiskt och kärlek. För mig är hästarna en livsstil och är något jag mår väldigt bra av.

Hunden är min lilla kompis som är med mig snudd på dygnet runt. Hon betyder väldigt mycket för mig. Ibland är jsg så trött att jag inte orkar människo-sällskap. Men IOM hunden är jsg inte ensam. Hon är också en knäpp och härlig glädjespridare som ger villkorslös kärlek.

Målningen är ett sätt för mig att få vara kreativ estetiskt. Det är något som ger mig ro i själen.

Seglingen är jag uppväxt med och har i blodet. Jag får abstinens utan segling. Det är ett behov för mig.

Folk är väl även de som är anti häst förstående till varför jag som jobbar med det har egen.
De som känner mig väl vet vad det ger mig och stöttar mig i mitt val av hobby.
Precis som de gör i mina övriga livsval jag mår bra av.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 051
Senast: Lazy Lady
·
IT & mobiler Någon som är bra på Access och SQL? Jag föesöker räkna ord i ett fält i en rad och ska jämföra antalet ord/tecken i alla rader med...
Svar
5
· Visningar
428
Senast: ascha
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 017
Senast: bettysmatte
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
439
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp