Värdet av hobbies/intressen

Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)

Ja det måste vara hästar. Är väl mer än en hobby och intresse. Mer ett val och livstil. Är dessutom mitt jobb så de flyter in i varandra. Men jag trivs oerhört med det valet och mitt liv skulle se helt annorlunda ut utan hästar. Skulle troligtvis inte vara samma person ens då de varit sån stor del av livet.

Har under senare tid börjat intressera mig för odling. Grönsaker och växter. Och ätbara saker. Roligt att se när det växer och känslan av att äta något man varit med om från start. Lägger inte jättemycket tid på det men litegrann.
 
Jag har två passioner i livet, hästar och musik. Jag kan inte leva utan någon sv dem..

En tuff dag på jobbet glöms bort så fort jag kör förbi hagen där mina hästar går. Jag måste fortfarande stanna till och titta på dem och min gammeltant gör mig fortfarande alldeles varm i hjärtat.

Musikintresset ger jag främst utlopp genom att springa på spelningar. Jag föredrar småband i mindre lokaler. En riktigt bra spelning kan ge en kick som håller i sig i flera dagar.
 
Jag dansar pole dance. Det enda jag fastnat för sen jag slutat med hästar. Det ger mig nöje, styrka och är socialt iom att jag går kurs. Jag känner mig säkrare i mig själv och bekväm i min kropp tack vare pole dance. Det enda negativa som folk brukar kommentera är väl alla "höhö"- skämt som killar ska lägga om att de vill ha en privat show typ. Jag är inte särskilt dansig av mig och verkligen inte sexig dans, jag kör mest trick ich kombos som ger styrka.
 
Hästar är min stora passion och jag skulle inte vilja vara utan dom i mitt liv. Det är en livsstil eftersom jag inte varit utan häst sen jag var 5 år och nu är jag 28 år. Har dom hemma på gården vilket gör dom ännu mer som familjemedlemmar och en stor del av livet för både mig och min familj.

Sen har jag hittat tjusningen i träning. Började med att min kiropraktor sa till mig att jag måste börja styrketräna. Löpning höll jag redan på med. Just nu är styrketräningen något som är viktigt för mig och ger mig energi och en stark värkfri kropp.
 
Hästar, har ingen egen längre tack och lov utan kan lägga lagom mycket energi på det 3 dagar/vecka. Just nu känns det dock skönt att vara hästledig. Hästarna betydde betydligt mer för mig innan, jag tränade, tävlade och hade mål, testade nya grenar och lade upp planer. På gott och ont har jag inte samma möjligheter till det längre utan egen häst. Hur som helst är stallet ett andningshål där jag kan få dopaminkickar, ibland känns det jättejobbigt att åka ut men jag mår nästan alltid bättre efteråt.

Annars löser jag korsord, lägger pussel och läser. Perfekt förströelse som jag kan börja med när som helst och lägga ifrån mig efter 5 min eller flera timmar. Det är mycket viktigt för min avkoppling utan att ta energi.

Min omgivning har varit mestadels positiva till hästeriet, även om jag tyckt mig ana en viss bitterhet från några över att min "stackars" man står med middagen redo när jag kommer hem. :grin:
 
Träning är det jag lägger ner mest tid på utanför jobb/hem/familj.
Styrketränar och kör Body Combat.
Jag mår som bäst efter ett svettigt tungt pass :)
Styrketränar ihop m sambon, gemensamt intresse. Så i familjen har vi full förståelse för våra hobbys ;)

Omgivningen reagerar inte så mkt på det, men många runt oss tränar. De som ej tränar tycker vi är såååå duktiga :) haha

Ser mkt på fotboll också,där kan andra bli förvånade över mitt intresse/kunnande!
Sen finns de som tror att jag inte kan sporten typ "du ser väl bara på landslaget" :rage:
 
Hunden och hundträning. Det har givit mig ett socialt liv som jag är bekväm med, det ger mig frisk luft och motion men framför allt så ger det mig glädje som inget annat gör. Ovillkorlig kärlek, glädje och det är så himla roligt att jag kan tycka det är jobbigt att veckorna inte har fler dagar så man hade kunnat få in fler olika grenar och mer träning.

Sambon tycker väl att det är lite mycket. Är borta nån timme nästan varje dag och även rätt mycket helger när tävlingssäsongen startar men jag gör inte mer hemma så ser ingen anledning till att vara prydnad i soffan. Dock är vi inte överens om fler hundar men det kommer bli en hund till. Så var det med den saken :D

I övrigt är djur ett stort intresse men som inte kan levas ut än. Men egen gård och självhushåll är en livstil jag väntar på ska komma så småningom.
 
Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)

Mitt största intresse är också mitt levebröd, så utöver självuppfyllan, egen utveckling, hjärngympa och flow får jag ut en del pengar och bekräftelse från min omgivning. Det går nog inte kalla för hobby längre ;)

En annan hobby jag har är TV-spelande. En skön verklighetsflykt som laddar mina mentala batterier, låter mig ta del av berättartekniker och historier som annars inte vore tillgängliga och slipar upp min reaktions-och koncentrationsförmåga. Jag älskar känslan av flow när man dras in i en engagerande story, tiden bara försvinner och spelvärlden öppnar sig med allt det innebär av möjligheter och förmågor.

Jag hade absolut inte haft ett så tillfredsställande liv utan möjligheten att försjunka i ett bra spel då och då.

Just TV-spel omgärdas ju av en hel del tråkiga förutfattade meningar och dumheter. Att det skulle handla om glorifiering av våld, vara till för omogna pojkar och handla om enformigt poängsamlande.
 
Vad det är härligt att läsa om den passion som finns, all glädje och tillfredsställelse. Så viktigt det är att få ge sig hän med det som intresserar en, få hämta kraft både för kropp och själ. :love:
 
Mitt stora intresse här i livet är hästar och ridning.
Började rida på ridskola när jag var 11 år (hade tjatat typ hela livet men pappa är hästallergisk egentligen), blev medryttare första gången som *nästan* 16 åring, fick H.H på foder som *nästan* 18 åring och köpte honom sedan julen som 19 åring.

Dels tycker jag att ridning som sådant är roligt - särskilt dressyr och tömkörning där man får slipa på de små detaljerna. Dels tycker jag att hästar är så otroligt härliga, personliga och sociala varelser. Det är därför jag håller på.
Och helt ärligt, för mig är hästar en livsstil - och en livsstil som faktiskt räddat livet på mig. När jag var 13-14-15 år och mådde som allra, allra sämst, var det hästarna och stallet som fick mig att inte ge upp utan fortsätta kämpa istället.

Min Herr Häst som jag har nu betyder också minst lika mycket för mig som mina föräldrar gör.
 
Hästarna är mitt stora fritidsintresse, kostar en massa tid och pengar. Det är dock alltid värt det när jag ser hästarna i hagen, de gör mig till den jag är. Hästarna är en förutsättning för att jag ska orka med resten av livet, de är mitt andningshål.
Ska dock lämna tillbaka foderponnyn så att jag bara har en kvar, sjukt jobbigt, men behövligt för att jag ska orka med.

I övrigt gillar jag styrelsearbete och har suttit på en mängd olika positioner, men har numera bara ett uppdrag kvar. Strävar dock efter att få andra uppdrag också, men lite mer på sikt. Detta är dock arvoderat, men ser det inte som mitt vanliga arbete.

Är konstnär även om jag inte arbetar heltid med det, men strävar efter att kunna göra det. Så även om det till stor del ännu är obetalt arbete (nyexaminerad..) så ser jag det inte som min hobby, utan snarare som en identitet. Jag skapar, alltså är jag.
Gränserna är väl dock vaga där, jag strävar inte efter att måleri eller tecknande ska vara mitt yrke såklart, men håller ändå på med det. Inte heller broderi, men jag broderar. Skulptur, ljudkonst, video vill jag arbeta med som yrke, men allt annat konstnärligt arbete bidrar till det.

Jag umgås mest med konstfolk, vilka reagerar på att hästarna tar tid och de förstår inte intresset. De har dock lärt sig acceptera det. Övriga vänner och familj förstår hästintresset till fullo dock, det är skönt.
Mitt styrelsearbete är det dock ingen av mina vänner eller familj som förstår eller stöttar.. Får snarare höra att jag kommer bränna ut mig på det.
 
Vilka hobbies/intressen har du och vad betyder de för dig? Vad får du ut av att hålla på med det? Hur ser din omgivning på det?

:)
Mitt allra största intresse är fotograferandet, även om det går i vågor och om kameran ligger nere i en månad eller två så återkommer jag alltid. Fotandet ger mig energi, får mig att komma ut i naturen och har gjort att jag har träffat fantastiska människor. Jag vågar äntligen resa själv, för jag vet att om jag åker på fotoresa så hittar jag alltid likasinnade att umgås med.

Jag har även tagit upp karateträningen som jag höll på med i tonåren och det är fantastiskt roligt! Jag är i grunden väldigt lat och ganska så bekväm av mig, men med den träningen så satsar jag allt vid varje träning och jag märker hur både kondition, styrka och smidigheten blir bättre. Även om mina knän trilskas ibland så tas det hänsyn till det å man utgår ifrån mina egna förutsättningar vid varje träningspass.

Mina vänner tycker jag är otroligt modig som vågat börja om med karaten som 40+, överviktig och allmänt stel med dålig rygg och knän och tycker det är urhäftigt. Har även lyckats motivera en av mina gamla arbetskamrater att börja :)

När det gäller fotandet så förstår vissa inte hur jag kan lägga ner så mycket pengar och energin på hobbyn, men när jag börjar jämföra mot ridningen och hur mycket det skulle ha kostat om jag satsat fullt ut så håller de tyst ;) :p

Slutligen så gillar jag att laga mat och läser en hel del böcker när jag hinner.
 
Naturen och hunden. Älskar att vara ute i naturen med hunden. Vill skaffa en hund till. Naturintresserad. Fågelskådar med vänner på olika platser i Sverige. Intresserad av växter, fjärilar svampplockning, vandring mm.
Tidigare var hästar min ventil och mitt favoritintresse det var motion och terapi och gemenskap men har tyvärr fått lägga ner hästintresset pga försämrad fysisk hälsa.
 
Hobby och hobby... Jag vill inte andas utan att ha mina salukis hos mig. Personer som inte är helt ok med det har jag ingen som helst kontakt med.

Jag anpassar allt kring hundarna. Dygnsrytm, boende, inredning, val av bil, val av jobb, val av semesterveckor, val av övriga hobbys...

Förutom att jag älskar mina dårar mer än allt annat här i världen så ger de mig rutiner som jag behöver för att må bra, de ser till att jag rör på mig, hjälper mig att hitta vänner och ger mig mental utmaning. Det sistnämnda går att få i massor, det går alltid att lära sig mer om träning, stamtavlor, raser, kost och hälsa m.m. Och justja, de är fantastiskt sängsällskap också och jag sover inte bra ensam :p

Jag vill inte heller leva utan musik eller fotograferandet.
Musiken ger mig möjlighet att uttrycka mig på ett sätt som inte känns möjligt annars och fotograferandet låter mig bevara minnen och skapa fina bilder som jag rent allmänt gillar att titta på. Jag gillar allt som är vackert, oavsett om det är musik, text/ord eller något att titta på.
Andra har inte så mycket åsikter om sådant, men en del personer gillar ju att titta på mina foton.

Sedan är jag mycket förtjust i ett mobilspel som heter turf. När man "spelar" det så går/cyklar/springer man runt utomhus för att ta sig till olika små platser (zoner). Man får poäng för att man tar zonen och en liten poäng per timme för att behålla zonen (de som spelar tar alltså zonerna från varandra hela tiden).

Turf är jättekul för mig som gillar att tävla och att röra på mig. Jag får ännu mer motion, jag träffar supertrevliga(!) personer som också håller på med turf, det arrangeras roliga event ibland, jag får se ställen som jag definitivt inte hade sett annars i min jakt på nya zoner osv. Det går nämligen att få medaljer för allt möjligt med turf, tex för att man tar ett visst antal unika zoner, eller för att man har många samtidigt, tar vissa speciella typer av zoner osv. Självklart finns det även topplistor m.m.

De som inte håller på med turf tycker ofta att man är galen. De som fattar grejen brukar snabbt nörda in sig på allt kring spelet och så har man nya, roliga samtalsämnen och större bekantskapskrets :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har ni tid med några hobbies, och i så fall, hur hittar ni den? Mellan barn, hus och hund hinner jag med lite träning men efter det är...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 996
Senast: Lazy Lady
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 991
Senast: Karro-Lina
·
Tjatter Uppsalagänget och andra intresserade. Funns det något intresse för Uppsalaträff numera? Det var ju evigheter sedan vi sågs. Tänkte jag...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 669
Senast: Kamomilla
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp