Värdfamilj till ungdom på språkresa?

Björk

Trådstartare
Jag har under något år funderat på om det inte vore en rolig, utvecklande erfarenhet att vara värdfamilj till en student på språkresa. Inte minst för barnen som är 11 och 7 år.

Finns det någon härinne som har sådan erfarenhet?

Har googlat, tänkt och varit i kontakt med en arrangör - främsta anledningen att jag fick tummen ur och anmälde intresse är att en individ som presenteras på deras sida tror jag skulle passa bra i vår familj. Det är en tysk tjej som vill plugga läsåret 19/20 i Sverige, hon är 15 nu så jag antar hon kommer att gå ettan på gymnasiet.

Vi flyttar snart till radhus vilket betyder att hon skulle kunna få eget rum. Skolkontakter osv sköts av organisationen. Min äldsta är vidtalad, med reservation om att det BARA är på tankestadiet ännu, han var väldigt positiv till det! Tjejen som presenterats är hästintresserad - jag har många kontakter med hästfolk (även om mitt hästliv legat på hyllan i många år, men absolut skulle kunna tas upp igen), hon är intresserad av matte o science (min äldsta gillar matte mest), gillar natur o djur (vi har hund), har en yngre bror i samma ålder som min äldsta, gillar barn och bakning.

Jag är intresserad, men funderar... tänk om jag känner att åtagandet är för stort? Tänk om ungdomen inte trivs/ inte fungerar i vår familj? Tänk om mina egna barn känner sig obekväma eller vantrivs med hen? Har jag tid? Tänk om hen springer ute på kvällar o börjar supa o härja? Tänk om hen är tyst som en mus o helt ointresserad av att umgås med någon?

Någon här som varit värdfamilj? Hur var det? Vad var lätt och vad var svårare? Berätta!
 
Har ingen egen erfarenhet men vänner till mina föräldrar var värdfamilj åt en tjej i samma ålder från Österrike. Det var flera år sedan, säkert 10, och jag vet att de fortfarande har kontakt och även har setts några gånger. De var väldigt nöjda och tyckte att det var givande :)
 
När jag var på språkresa minns jag att om det av nån anledning inte fungerade med värdfamiljen så fick man hjälp att byta. Så man inte ska bli fast och inte trivas alls.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 570
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 048
Småbarn I vår familj finns två barn. Den äldsta är nyblivna 7 år och mitt uppe i att lära sig läsa. Hen vill otroligt gärna läsa innan läggdags...
2
Svar
38
· Visningar
3 049
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp