Värk i framtänder

_FiA_

Trådstartare
Jag har den senaste tiden haft en tryckande värk i mina framtänder i nedre käken, ospecifikt precis var. Det är som bäst på morgonen och blir jobbigare ju längre dagen går. Så pass att jag får ta värktabletter och tycker det är jobbigt att tungan ligger mot tänderna, och jag tycker det är jobbigt att prata för då lägger man ju fram tungan mot tänderna, så jag typ läspar nu seriöst lite. Lider av den här skiten..

Lite backstory:
1.har sedan ett par år fått diagnos på käkledssmärta genom förmodad tandpressning. Har gjort käkövningar tidigare vilket hjälpte efter ett par veckor. Har dessvärre kommit av mig med dessa..

2. Har fibromyalgi
3. Har haft otroligt många hål i tänderna under livet och många lagningar.
4. Har för fem dagar sedan dragit ut en kindtand som var rotfylld men som aldrig blev symptomfri vid belastning och fick efter månader av helvete, dra ut den.
5. Har en liten hård knuta (kula) på insidan av gommen nedanför nedre framtänderna, men som tandläkaren inte var så orolig över
6. Jag har haft tungpiercing i 15 år som jag tog ut i och med knölen då jag trodde staven och kulan orsakat knölen, plus att jag tyckte den skavde mot den
7. Lever under stor stress vilket såklart kan påverka käkspänningar

Nu är frågan, vad faen beror min värk i framtänderna på? Först kopplade jag det till rotfyllningen och att nerverna väl kan sprida smärtan till andra tänder? Men nu är ju den uttagen.. visserligen har jag ju ont av utdragningen, men det börjar försvinna nu efter 5 dagar.

Gå till tandläkaren tänker ni nu.. ja tro mig jag har klippkort där.
Jag ska dit imorgon för koll av framtänderna men förvöntar mig absolut noll.. röntgen är tagna för inte så länge sedan och inga nya hål vid det tillfället.
Det här har sabbat hela min tillvaro. Hela det här året känns som ett stort jäkla tandläkarbesök...

Någon som har någon teori? Är det käken som ger värk i framtänder?
 
Jag fick ont i mina framtänder när jag pressade som värst. Då flyttades liksom alla tänder framåt och det blev jäkla trångt.
 
Har du bettskena på natten?

Det har varit min räddning. Jag har också problem med käken, pga tandpressning nattetid. Har också haft rätt ont i framtänderna just, och får det fortfarande då och då beroende på vad jag äter/dricker.
 
Tänkte också precis fråga om du har bettskena, för mig är det vad som räddar mig från att ha sönder mina tänder totalt. Ont i käkarna får jag emellanåt ändå, men smärtan i tänderna har försvunnit sen jag fick den. Innan det hade jag emellanåt vidrigt ont med både smärta och ilningar. Så om du inte har det råder jag dig att ta upp det med tandläkaren.
 
Jag har haft flera bettskenor, utprovade av tandläkare men de ramlar bara ut under natten, och jag har dessutom svårt att sova med de (grava sömnproblem). Frågan kvarstår ju dock varför har jag mer ont på kvällarna, det är ju inte så farligt när jag vaknar.
 
Jag har haft flera bettskenor, utprovade av tandläkare men de ramlar bara ut under natten, och jag har dessutom svårt att sova med de (grava sömnproblem). Frågan kvarstår ju dock varför har jag mer ont på kvällarna, det är ju inte så farligt när jag vaknar.

Men har du fått bettskenor som är gjutna efter dina tänder? Min sitter där den sitter. Känns omöjlig att rucka på om jag inte tar ut den med handen sas.

Har också haft problem med att jag pressat mina tänder vilket orsakat inflammation i käkleden. Bettskena och verkligen tänka på att slappna av i käken. Tänderna ska aldrig nudda varandra om man inte äter sa tandläkaren till mig.
Det hjälpte massor och nu behöver jag aldrig använda bettskenan.
 
Men har du fått bettskenor som är gjutna efter dina tänder? Min sitter där den sitter. Känns omöjlig att rucka på om jag inte tar ut den med handen sas.

Har också haft problem med att jag pressat mina tänder vilket orsakat inflammation i käkleden. Bettskena och verkligen tänka på att slappna av i käken. Tänderna ska aldrig nudda varandra om man inte äter sa tandläkaren till mig.
Det hjälpte massor och nu behöver jag aldrig använda bettskenan.
Men eller hur, en bra gjuten bettskena bör ju sitta kvar? De första dagarna hade jag till och med lite svårt att ta ut min, för det kändes som att tänderna skulle följa med. Fick ju liksom hitta tekniken för att få in luft mellan tänder och bettskena för att det skulle gå smidigt.
 
Ja gjuten efter tänderna i hårt material. Ingen aning varför den åkte ut hela tiden. Men det jag tänker på är ju hur det kommer sig att smärtan inte är så farlig på morgonen, om jag pressade under natten borde det ju göra som ondast när jag vaknar eller hur? På dagarna försöker jag tänka på att aldrig tänderna ska nudda varandra jag har dock svårt att slappna av helt i käken. Jag har börjat med käkövningarna nu sedan någon dag tillbaka 4 ggr per dag. Men jag är seriöst livrädd att det inte är käken, jag känner liksom inte igen symptomen i framtänderna från tidigare käkproblem och misstänker att det är något annat. Kan det vara tandhalsar som smärtar? emaljen är tunn på framtänderna också vet jag att dom sagt.. vad gör man åt detta? Snälla säg att jag inte måste leva med detta..
 
Tänkte också precis fråga om du har bettskena, för mig är det vad som räddar mig från att ha sönder mina tänder totalt. Ont i käkarna får jag emellanåt ändå, men smärtan i tänderna har försvunnit sen jag fick den. Innan det hade jag emellanåt vidrigt ont med både smärta och ilningar. Så om du inte har det råder jag dig att ta upp det med tandläkaren.
Hade du verkligen smärta direkt i tänderna, kunde du utskilja vilken/vilka tänder som värkte eller var det diffust? Kändes det som vanlig tandvärk vid tex karies om du haft det förut.
 
Hade du verkligen smärta direkt i tänderna, kunde du utskilja vilken/vilka tänder som värkte eller var det diffust? Kändes det som vanlig tandvärk vid tex karies om du haft det förut.
Ja, alltså jag skadade mina tänder såpass att jag fick sprickor och slipade ned dem, så det yttersta skyddet försvann, så att säga. Så det var extremt tydligt vilka tänder jag hade ont i, dock har jag aldrig haft tandvärk av andra orsaker så har ingenting att jämföra med. Om du är orolig är väl dock det bästa att fråga din tandläkare om det. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 016
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har haft ett himla strul med tänderna senaste året (17 tandläkarbesök). Som om inte det vore tillräckligt har jag här i veckan åkt på en...
2
Svar
27
· Visningar
16 746
Kropp & Själ Lite bakgrundsinfo: Under 2007 började jag få en fruktansvärd smärta i käken, mest koncentrerad till vänster sida. Efter mycket om och...
2
Svar
32
· Visningar
6 224
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp