Världen ÄR liten

För många år sedan när jag fortfarande var inackorderad så lärde jag känna en tjej som också hade sin häst i samma stall. En dag tog hon med sin kille dit (som inte höll på med hästar) och han går förbi min häst, backar och frågar "eh vad heter den hästen?". Jag berättar vad den hette och det visade sig vara hans ex flickväns fd häst. :D
 
När jag åkte till Japan för några år sedan så landade jag i Tokyo. Sov en natt på hotell och nästa dag 1 inrikesflyg samt 1 bussresa för att komma till skidorten och mitt hostel.

På planet var 4 amerikaner, samma buss, klev av vid samma hållplats och visade sig att vi bodde på samma hostel kommande 4 dagar för mig, 5 dagar för dom.

Tillbaka till Tokyo hade jag 3 eller 4 dagar innan resa vidare till USA. En morgon åkte jag till fiskmarknaden och träffade där två av amerikanerna från tidigare.

2 dagar senare så bordade jag planet till Denver och innan vi lyfter kommer en kvinna och frågar om vi kan byta plats så hon kan sitta med sin man. Jag säger Ja och hon visar mig till hennes säte. Som är bredvid de 2 amerikanerna! :jawdrop:
 
Maken, jag och vara tre barn bilade fran norra Florida efter ostkusten mot "the keys" (ovarlden soder om Florida peninsula). Mellan Fort Lauderdale och Miami fick jag fnatt pa tjafs i baksatet och ett typiskt Florida super regn och kravde att vi nu skulle stanna for en kopp kaffe och nagot gott. VI steg in pa ett Hilton hotel i "random" liten ort efter kusten ... och gar rakt in i en Norsk familj vi manga ar tidigare var mycket goda vanner med, men tappat kontakten med, som just star och checkar ut fran hotellet.
 
Min pappa var lokal kändis och hade bla auktioner... jag har träffat folk över praktiskt taget hela landet som tycker auktion i Svärdsjö låter bekant... :cautious: :laugh:

När jag jobbade i Sorsele (jäkligt långt upp i landet för er som inte vet ;)) presenterade en kollega mig för en äldre herre. Det visade sig att denne herre kört taxi åt lokala taxibolaget här i min by på 70-talet! Och ja, han kände till pappa också... :p
 
En klasskompis från gymnasiet i Sala, klev på min buss i utkanten av centrala Stockholm en dag typ 12-13 år efter vi slutade gymnasiet. Vi hade och har ingen kontakt och vi blev nog lika förvånade både hon och jag.

En annan tur jag körde, skulle jag ner till en golfbara/camping och lasta. Sällan nån kliver på där, men denna gång gjorde 2 st damer det. Visade sig att de var från Åre och kände en bekant till min familj där.

Ursäkta bara busshistorier, men så ser mitt liv ut 🙈
 
Jag kommer ihåg när jag blev ihop med mitt ex, ingen av mina föräldrar visste och hade inte berättat.
Kommer hem till pappa och ska berätta nyheten, då visste de redan.
Exet bodde ändå 11 mil ifrån mina föräldrar.
Det visade sig att exets pappa hade en kompis i samma ort som min faster bor i och den här kompisen kände min faster, som sedan berättat för farfar å pappa. Snacka om liten värld. 😅

Nuvarande kille visade det sig att min pappa jobbat ihop med hans morfar (tror jag det var) och även kände någon mer. Världen är minst sagt liten. 🙈
 
Jag bor långt från min uppväxtort. Blev tillsammans med särbon för tre år sen, han är härifrån. Han springer tillsammans med en av sina fd kollegor varje vecka. Kollegan har en fru, som visar sig vara från samma värmländska landsbygd som jag, vi känner varandra inte men klev på samma skolbuss på högstadiet så jag känner henne till utseendet. Hon var på min kusins bröllop, och jag också, strax innan jag träffade särbon.
 
Plötsligt en dag på jobbet så ser jag ett bekant ansikte (förutom de vanliga eleverna då). Det var en tjej som jag pluggade ihop med i Tyskland, som nu nästan 10 år senare bestämt sig för att flytta till Sverige och börja jobba på just min arbetsplats. Utan att hon visste att jag jobbade där.
 
En lite gullig...
Vi födde upp en fin häst. Den var på inridning i skåne och såldes sen och jag tappade kontakten. Senare sålde vi ett sto till stockholmsområdet. En riktig smart drama queen.

Dramahästens ägare messade mig. Det hade kommit en ny häst till deras stall och hon hade ställt upp stoet i gången utanför. Stoet hade noterat valacken och inte brytt sig mer. Ägaren var häpen eftersom stoet brukade pipa rejält mot okända hästar.

Hon kollade närmare på namnskylten och inser att vi fött upp bägge. De gick i samma hage med sina mammor som föl. Trots att de inte sett på väldigt många år kände de igen varann.

Vi hade sålt dem till olika delar av landet och de hamnade i samma lilla stall.
 
Tråden för osannolika sammanträffanden.

Jag sålde en häst till Göteborg - dvs andra sidan landet. När nya ägaren tog hästen till veterinär sa vetten - hälsa tanten. :)

En bekant från Kiruna kom in i mitt stall (i mellansverige) för första gången. Tittade på en namnskylt och frågade -har du det stoet kvar? Hon visade sig vara mamma till en häst på ridskolan där uppe

Min vedklyv blev stulen. Exet erbjöd sig flera år senare köpa en till avkomman för den behövdes. Fann en beg på nätet, ett antal mil bort. Jag åkte dit och inser att jag tittar på min gamla klyv. Köpte den för en billig peng. Kom hem och fyllde hydralolja i den (som jag regelbundet brukat göra när jag hade den. Den läckte) Sen funkade den perfekt. Det gjorde den nog inte hos säljaren :D
Jag lärde känna ej tjej från Stockholm på 90talet på ett ridläger i Småland. Vi höll kontakten ett tag, tappade den men hittade varandra igen för några år sedan och skickade sporadiska mail.
Kvinnan, fortfarande boende i Stockholmsormrådet skulle sälja dotterns urvuxna ponny.
En spekulant kom som varmt intresserad av ponnyn men ville ha henne uppstallad hos sim mamma i Norrbotten.
Säljaren var mkt mån om var ponnyn hamnade och ska att hon skulle vilja ha referensen men också att hon bara kände en person i Norrbotten, Rie.
Spekulanten blev full i skratt och sade att henne känner jag, jag är uppvuxen där och mamma bor strax utanför den orten.
Så en ganska häpen säljare ringde mig och jag kunde intyga att ponnyn skulle få det bra där.
Ponnyn är f ö kvar där, hos säljarens mamma, än.



Det fanns en företagare i grannbyn som knappt hade varit utanför Norrbotten. Som gammal pensionär bestämde han sig för att ta med sig sonen på en utlandsturné.
De reste i flera länder och när de är på Samoaöarna så träffar det på en person de kände väl till.
De var killen som jobbade i charken i ortens livsmedelsaffär - vilken låg på andra sidan gatan från pensionärens hem, Typ 10 meter.....
 
Träffade en gammal bekant på ett tåg förrförra sommaren som jag inte sett på 15 år (vi var 20 när vi reste ihop ett tag). Visade sig att hon hade familj och hus i samma ”by” som vi har landställe på (svärmors gård), och också var sambo med min sambos barndomskompis. Ingen av oss har koppling till orten. Förra sommaren hängde vi en del, kul att ha bekanta med barn i samma ålder där:)
 
I slutet av 80-talet var jag på Roskildefestivalen och hade med mig en kamera. På den tiden var det ju riktigt film som gällde och jag knäpper av sista bilden på rullen på stora scenen. Det var en solig eftermiddag och gräsmattan var täckt med folk som satt ner.
Kanske tio år senare kommer en tjej som då bar min vän sedan flera år tillbaka hem till mig och tittar i gamla fotoalbum. När hon kommer till bilden av stora scenen säger hon att gänget närmast kameran är hon och hennes kompisar!
 
När min familj var i London 2006 så såg vi plötsligt en familj som vi kände (och bodde grannar med i många år innan de flyttade från huset) i kön till London Eye. Det var påsk och sååå mycket folk. Vi åkte London Eye tillsammans och pratade bl.a. om våra hemresor. Visade sig att vi skulle åka samma plan hem. På dagen för hemresan så var deras familj lite försenade så vi träffades aldrig på flygplatsen. Men när jag och min familj satt oss på planet såg vi att raden bakom oss var ledig. Och jo, när den andra familjen väl kom (lagom stressade :laugh:) så var det såklart de som skulle sitta bakom oss!
 
Jag vet inte om detta kan benämnas slump eller sammanträffande. Ska i arbetet skicka brev till 225 föreningar i min kommun som får bidrag för ungdomsverksamhet. Nä men hoppsan, den adressaten är ju mitt kusinbarn- innebandy, och det där är ju min kusin - boule, och nämen ett kusinbarn till - raggarklubben. Kommunen har ju trots allt 50000 invånare så lite märkligt är det allt.
 
I höstas tog jag hand om en ung person jämngammal med mig själv som avlidit och kommit in till oss. Namnet lät så oerhört bekant och det visade sig snart att det var en av mina gamla klasskamrater från grundskolan. Vi hade inte träffats sen vi slutade 9an.
 
Jag var på ridläger på Sportlovet på High Chaparall som 11-åring. När jag är 29 ringer telefonen hemma hos min pappa och en kvinna presenterar sig och berättar att hon håller på och hjälper en amerikan med hans släktforskning. Och nu så har hon hittat pappa som är amerikanens syssling. Hon berättar att amerikanen ska besöka Sverige och hennes familj ska guida dom och dom undrar naturligtvis om dom får komma och hälsa på. Självklart får dom det. När dom väl är här kommer hästar upp som samtalsämne och hon säger att hon jobbat på High Chaparall i princip hela sitt liv. Jag berättar då om mitt ridläger som faktiskt var katastrof. (Vi var bara tre stycken på lägret då det blivit något tokigt med bokningen, "ridläraren" var mer upptagen av sin kille och släpade med oss till sin stuga där dom satt o drack, hästarna vi fick var inte lämpliga för oss, det fanns ingen vuxen som tog hand om oss och vi var ju barn). Då utbrister hon, men jag tyckte du var bekant, jag kommer ihåg dig, vi tyckte så synd om er. Men kunde inget göra. Ganska otippat att vi skulle träffas sådär 18 år senare och att hon kunde se att vi träffats förut.
 
Kom på en händelse till, men i det fallet är det väl nästan mer "världen är liten" för att vi bor på en pytteliten ort, men ändå ett sammanträffande. Jag jobbade för några år sen på ett lokalt företag här på orten där jag bor. Det var ett litet familjeföretag, så förutom mig var det bara två anställda, den ena killen gick i klassen under min bror så honom visste jag mycket väl vem det var. Den andra killen är sju år äldre än jag, och det innebar att när jag började skolan så hade han redan hunnit börja sjuan som var på en helt annan skola, så vi hade aldrig någon kontakt/såg varandra under skoltiden. Jag visste väl typ att han fanns till namnet innan men hade aldrig kunnat koppla ihop rätt namn med rätt ansikte så att säga.

Detta var precis i den vevan som jag höll på att flytta hemifrån. I hans hus där han bor bodde min bästa kompis mormor när vi var små. Eftersom min bästis bodde nära sin mormor, och hennes föräldrar (så klart) jobbade om dagarna var vi väldigt mycket hos mormorn under några år, så jag var väl bevandrad med hans hus. Men då när jag skulle flytta visar det sig att hans kompis växte upp i mitt hus, så han hade varit väldigt mycket där också. Han var ju dessutom äldre när han hängde hos sin kompis så hans minnen var så klart bättre än mina, så han kom ihåg planlösning och sådär.

Rätt otippat ändå att vi båda två hade hängt massor i den andres hus som barn, särskilt eftersom både han och jag var ganska utanför i skolan så det var i princip bara där vi hade hängt också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp