Värma eller kyla benen?

F

FTW

När värmer man benen efter ett ridpass, och när kyler man dem? Är det bara tycke-och-smak vilket man väljer, eller ger metoderna olika resultat?
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Kyla brukar vara bra i det akuta stadiet, dvs direkt efter att ev. skada uppstått. Sedan värmer man för att öka cirkulationen och få igång läkningen.

Kylning först, alltså!
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Många liniment har en kylande effekt som initialskede och sedan slår det om till en värmande effekt under några timmar. Om man själv får liniment på händerna kan man ibland känna att huden är kall, men inuti känns det varmt, nästan stickande.
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Men kyler man bara efter en skada? Folk kyler och värmer ju benen på hästarna efter vilket ridpass som helst :confused: Typ

Och säg nu att jag ridit min häst lite hårt - ska jag då linda om stallbandage eller ska jag kyla benen?
Och förresten - stallbandage kan man väl inte ha när hästen går ute?

Uj uj uj - riktigt okunnig är jag på lindor och sån't ...
Fler och mer uttömmande svar önskas!:bow:
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Jag kyler benen efter ett hårdare pass, sedan efter ca 1 h. sätter jag på ett värmande liniment och lindar, om min häst ska stå inne, annars får det räcka med linimentet.
Vill inte ha min häst lindad i hagen, men det är inte helt ovanligt att folk har det. Det är som man själv tycker, men jag ser det som en risk att lindan ev. går upp och kan orsaka skada...
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Men kyler man bara efter en skada? Folk kyler och värmer ju benen på hästarna efter vilket ridpass som helst Typ

De kanske misstänker att hästarna kan ha skadat eller överansträngt sig? Det är ju inte skadligt att kyla benen, så många gör det för säkerhets skull, även jag ibland.:D
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Saxat från Hööks hemsida, där det finns ett urdrag ur boken "Hästägarens Handbok":

Kylning av hästen ben
Efter hårdare träning som vid t ex hoppning, galoppträning eller ridning på hårt underlag bör man kyla hästen ben. Detta görs förebyggande för att förhindra att små irritationer utvecklas till riktiga skador. Det som händer när man kyler ner hästens ben efter träning, är att blodkärlen – som vidgats vid träning – dras ihop. Därmed minskar risken för bl. a skador på senan. Det finns olika sätt att kyla hästens ben. Att spola med vatten ger ett mycket bra resultat men tar lite tid, ca 15-20 minuter får du räkna med. Man kan även använda sig av kylgelé, lera eller kyldamasker.

Leran är inte kylande i sig själv, utan verkar genom att den drar åt sig värme från hästens ben och avger den till luften utanför. Genom att stryka på lera och låta den torka tills den faller av, får man en mycket effektiv avkylning. Vill man ha en långsammare kylning som övergår till att bli ett våtvärmande omslag, lägger man tidningspapper och fleecebandage utanpå leran. Man får då en kylande effekt först (men inte lika effektiv som enbart lera), sedan verkar leran värmande.

Stallbandage
En enkel och mycket bra skadeförebyggande åtgärd är att lägga stallbandage efter varje hårt ridpass eller över natten. Även äldre hästar med försämrad blodcirkulation blir ofta hjälpa av stallbandage. Stallbandaget består av ett poröst, värmande underlägg och en icke elastisk, tjock fleece- eller yllelinda. Stallbandage värmer vilket bidrar till en ökad blodcirkulation kring skenben och kota, områden som inte är så väl försörjda med blodkärl. Den ökade genomblödningen minskar risken för skador.

Förutom ökad blodcirkulation får även den som lindar hästens ben en mycket bra uppfattning om hur hästen brukar kännas i benen och upptäcker då mycket enklare varningar om överansträngning i ett mycket tidigt skede.

(Slut citat)
 
Sv: Värma eller kyla benen?

owesmatte skrev:
Jag kyler benen efter ett hårdare pass, sedan efter ca 1 h. sätter jag på ett värmande liniment och lindar, om min häst ska stå inne, annars får det räcka med linimentet.
Vill inte ha min häst lindad i hagen, men det är inte helt ovanligt att folk har det. Det är som man själv tycker, men jag ser det som en risk att lindan ev. går upp och kan orsaka skada...

Håller helt med!!!gör precis samma sak!
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Tack allihopa! :bow: :bow: :bow:
Nu har jag täppt igen en kunskapslucka!
 
Sv: Värma eller kyla benen?

Ja, det var faktiskt ett riktigt matnyttigt kapitel, måste jag säga. Man kanske borde köpa den boken... :cool:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
2 849
Hemmet Första vintern i mitt hus :heart Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det...
Svar
16
· Visningar
536
Senast: sjoberga
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 542
Senast: Blyger
·
Fritid Tänkte skaffa en sovsäck för hemmabruk i första hand, ifall värmen försvinner. Har aldrig ägt en sovsäck och vet inte vad man ska tänka...
2
Svar
25
· Visningar
716
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp