Värme i kota som kommer och går

grimman

Trådstartare
Har ett problem som vet. ska få bita i på måndag men jag vill veta om någon annan haft liknande.

Min 4.5-åring busar som tusan i hagen och vi har lerjordar med berg i dagen så ibland slinter hon ju. Hon kom in en dag och var varm över kotan, inte svullen någonstans och kändes inte helt ren men absolut inte halt.

Lindade med BoT och lät henne vila från ridning en vecka innan jag började skritta för att därefter rida rakt ut ett par v. Har sedan jobbat henne i ridhus på lina och under ryttare men ser inget konstigt i något varv eller gångart. Vid ridning på volt och i galopp vill hon skjuta ut vä bogen i höger varv och kasta in den i vänstervarv. Hon går inte heller fram som hon brukar. (har haft problem med sadel så jag vet inte när detta dök upp)

Nu till problemets kärna: efter ridning är hon varmare över vä kota och en bit upp över, inget svullet eller galligt. Efter ett par timmar är hon lika kall som i övriga ben. När jag böjer den kotan där hon är varm reagerar hon lite med att rycka lätt i benet vilket hon inte gör på andra sidan. Har ju antagligen någon reaktion av ngt slag men jag förstår inte symptomen :confused:
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

jag gissar på en kotledsinflammation som följd av en vrickning...
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

jag gissar på en kotledsinflammation som följd av en vrickning...

Skulle precis skriva det.

TS
Har själv just fått min friskförklarad efter behandling efter förmodad vrickning. Det var ungefär samma symtom som din visar
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

Det är väl det jag befarar oxå men då det har hänt med andra hästar har det varit så mkt tydligare.

Hur lång tid tog det för din innan hästen var ok igen och hur behandlar de kotledsinflammationer nu. Det var 5 år sedan jag senast hade någon häst som behandlades för detta och det kan ju ha hänt lite på det området under tiden...
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

De gör först böjprov sen bedövar de om hästen är halt. röntgar för att se vart inflammationen finns och sen sprutar de leden med tuppkam oftast...min blev friskförklarad efter 2 veckor. Hon hade en lite känning bara...
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

Det gamla vanliga då när det gäller behandling.

En granne till mig hade annars en fundering på senvarning då hennes kuse hade haft likartade symptom som min. Det märktes inget om man inte kollade med UL. Har själv aldrig haft senskada innan så jag vet inte riktigt vad det innebär men säkert mer än kotledsinflammation...
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

Min var väldigt diffust halt ibland bara.
Det började med att han inte hade någon bjudning i ridningen utan så fort han fick chansen, stannade han och vände på halsen och tittade upp på mig :cry:
Något han aldrig har gjort förut sedan kom den diffusa hältan.
Jag trodde det var pga knaggligt underlag och tog ut hovis och slog på sulor. När inte detta heller hjälpte åkte vi till klinik. Böjprov och halt. Behandlad i kotan och skritt för hand och sjukhage i 4 veckor. På ÅB var han helt ren så vet var ganska säker på att det var en vrickning eftersom han svarade så bra på behandlingen.
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

Problemet med min är att hon inte är halt alls. Tränaren kan se ett lite förkortat steg på den sidan men oavsett vad vi gör så förändras inte rörelsemönstret till något man kan kalla en hälta.
Vi löshoppar åt olika håll och det enda som skiljer från tidigare är att hon inte är fullt så het som då. Men hon hoppar lika glatt i båda varven :confused:

Fortsätter rida som vanligt så att vet. får något att utreda i alla fall. I går efter lite löshoppning var hon inte alls varm vilket man kan tycka att hon definitivt borde vara men det kanske bara är vid ridning på hårt underlag hon reagerar med värme...
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

Men brukar inte kotledsinflammationer i tidigt skede visa sig bla. som kortare steg?
 
Sv: Värme i kota som kommer och går

Problemet med min är att hon inte är halt alls. Tränaren kan se ett lite förkortat steg på den sidan men oavsett vad vi gör så förändras inte rörelsemönstret till något man kan kalla en hälta.

Sånt har jag aldrig riktigt förstått, kortar hästen steget så gör den ju det av en anledning, den ändrar rörelsemönstret av en anledning. En rörelsestörning är ju en form av hälta också. Hästen ändrar de pga av smärtan.

Vi löshoppar åt olika håll och det enda som skiljer från tidigare är att hon inte är fullt så het som då. Men hon hoppar lika glatt i båda varven

Det är väl också ett tecken på att något stör hästen, är det inte bättre då att ta det lugnt istället för att rida fram än värre hälta, det kanske går att stoppa det i tid nu.

Jag hade nog iallafall tagit det lugnt ett tag och inte ridit på mera.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 397
Senast: bellala
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 799
Senast: Elo
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 691
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp