Värmebalja eller elvattenkopp med flottör

domesticus

Trådstartare
Vi ska gräva in det kommunala avloppet nu och tänkte då slå två flugor i en smäll och gräva ner vattnet ut till hästarna. Jag vill att hästarna ska dricka från en "vattenyta" dvs det måste vara någon slags flottör och inte vanligt vattenkoppssprut och jag vill att det ska funka även på vintern.

Så hit me - vilka lösningar/vilka märken/modeller tycker ni funkar bra? Elvattenkopp på på en sådan där stubbliknande grej? Thermobar? Annat? Finns det något som funkar utan el ända ute vid vattenkärlet? (Dum fråga kanske, men jag tänker att man kanske kan sticka i en värmekabel från andra hållet, dvs inifrån källaren där vattnet kommer och där det även finns eluttag? Iofs kan man ju även dra elen därifrån när vi ändå gräver, så det kanske är en ickefråga :D)
 
I stallet/lösdriften där jag har min häst har vi elvattenkoppar på grön "stubbe" i våra ligghallar, modellen heter Suevia och de har funkat jättebra i många år. Det är två olika el-ledningar, en för värmekabeln längs vattenledningen och en annan för värme i själva vattenskålen (så man behöver två uttag, vilka hos oss sitter i förrådsrummet bredvid ligghallen). Är det runt nollan så räcker det med värmen i ledningen, sätter man i även den för skålen så blir vattnet onödigt varmt, men är det kallare än -5 så måste man sätta i båda.
De enda gångerna det har frusit i dem är när vi har glömt att sätta i kontakterna när det blivit kallare. För det mesta räcker det med att sätta i båda kontakterna så tinar isen i koppen och vattnet i ledningen fungerar igen inom någon timme. Båda vattenkopparna står ju dock inne i ligghallarna, så det är ju lite väderskyddat (inte isolerat dock). Det är i Värmland, så det brukar inte bli kallare än max -20º.

Sedan har vi även en "gammaldags" vattenkopp utan flottör i sommarhagen, långt ifrån ligghallen, men ganska nära huset, där är ledningarna dragna in till pannrummet, så inget el-uttag ute vid koppen, det funkar också bra. Den koppen står dock väldigt utsatt för väder och vind och den frös ibland när hästarna gick där vintertid för många år sedan, där fick vi stå med värmepistol/hårblås/hälla varmvatten över för att få den att tina. Vi pratade om att försöka sätta mer isolering runt den eller sätta upp ett plank så den åtminstone blev vindskyddad, men sedan köptes det mer mark och blev ny vinterhage och då satte vi in vattenkopp i den ligghallen istället och hade den andra koppen avstängd under vintern, eftersom den hagen då endast användes sommartid. Verkar ju ändå vara bra kvalité på den också eftersom den är avstängd (utan att ledningen eller koppen töms på vatten) och fryser varje vinter och sedan tinar på våren och fungerar utmärkt under hela vår/sommar/höst (rengörs förstås innan vi släpper dit hästarna).
 
Jag har vattenkopp "på stubbe" (suevia) och är väldigt nöjd. Jag har inte kopplat in elen än men trots det har det inte frusit eftersom vattenslangen är skyddad i stubben. Till nästa vinter ska vi koppla in elen också.

Jag tycker att fördelen med vattenkopp är att de håller sig mycket fräschare än thermobar och andra kar. Det blir mindre smuts som lera i dem, lättare att göra rent och jag har aldrig hittat en död fågel i en vattenkopp.
 
@Fideli och @Bregen - Tack för era svar! Det står mellan suevia med flottör på 60 cm "stubbe" (eller vad det nu heter ;)), Thermobar 140 ECO med flottör och att göra någon slags hemmalösning med värmeslinga i slangen hela vägen och sedan en lös flottör som man kan flytta mellan vanliga vintervärmebaljan och de vanliga sommarbaljorna. Vet dock inte om det sistnämna är praktiskt genomförbart, dvs om det går att hitta någon flottör som går att fästa på en rund värmebalja?

Fråga angående suevia vattenkopp; Om ni har med flottör - blir det tillräckligt med vatten i den så att de kan dricka utan "sprut på nosen"?
 
o en fråga till! Behövs värmeslinga i slangen även med stubbvattenkoppen? Dvs utöver det som ingår?
 
Hur högt vattentryck har ni?

Problemet med vattenkopp, oavsett flottör eller tunga, är ju att det ofta kommer mindre vatten än vad hästarna hinner dricka upp. Då tröttnar de och dricker sig inte otörstiga och går därifrån.
 
@Fideli och @Bregen - Tack för era svar! Det står mellan suevia med flottör på 60 cm "stubbe" (eller vad det nu heter ;)), Thermobar 140 ECO med flottör och att göra någon slags hemmalösning med värmeslinga i slangen hela vägen och sedan en lös flottör som man kan flytta mellan vanliga vintervärmebaljan och de vanliga sommarbaljorna. Vet dock inte om det sistnämna är praktiskt genomförbart, dvs om det går att hitta någon flottör som går att fästa på en rund värmebalja?

Fråga angående suevia vattenkopp; Om ni har med flottör - blir det tillräckligt med vatten i den så att de kan dricka utan "sprut på nosen"?
Svarar mig själv :D Den här kanske går att fästa på en rund balja? https://www.granngarden.se/flottor-lagee-langa-byglar
 
@Fideli och @Bregen - Tack för era svar! Det står mellan suevia med flottör på 60 cm "stubbe" (eller vad det nu heter ;)), Thermobar 140 ECO med flottör och att göra någon slags hemmalösning med värmeslinga i slangen hela vägen och sedan en lös flottör som man kan flytta mellan vanliga vintervärmebaljan och de vanliga sommarbaljorna. Vet dock inte om det sistnämna är praktiskt genomförbart, dvs om det går att hitta någon flottör som går att fästa på en rund värmebalja?

Fråga angående suevia vattenkopp; Om ni har med flottör - blir det tillräckligt med vatten i den så att de kan dricka utan "sprut på nosen"?
Man kan justera vattenflödet så det rinner fortare eller långsammare och även hur högt vattnet står i koppen. Har man så vattnet är ända upp till kanten så kommer det svämma över varje gång en häst sätter ner mulen, så även om man tror att det är bra med så mycket vatten i som möjligt så är det inte riktigt så. Vattnet rinner ut i koppen "nedtill", under vattenytan, så det blir aldrig sånt sprut som på vattenkoppar där hästen trycker på metallplattan (där kan det ju spruta ut åt sidorna), det låter heller inte lika mycket när vattnet fylls på.

Har man en häst som dricker sällan och väldigt mycket åt gången så är det ju alltid risk att den inte får i sig tillräckligt med vatten med vattenkopp, men jag har aldrig upplevt att våra hästar varit uttorkade eller frustrerade på vattenkoppen. Hänger man en vattenhink bredvid vattenkoppen så brukar de dricka lite ur hinken och lite ur koppen, min häst väljer alltid vattenkoppen vintertid, han gillar uppenbarligen att vattnet är lite ljummet och inte iskallt.
 
Hur högt vattentryck har ni?

Problemet med vattenkopp, oavsett flottör eller tunga, är ju att det ofta kommer mindre vatten än vad hästarna hinner dricka upp. Då tröttnar de och dricker sig inte otörstiga och går därifrån.
Precis, det är därför jag vill ha något med vattenyta som "inte tar slut direkt". Är lite fundersam om en vattenkopp med flottör kan erbjuda detta?

(Tror vår hydrofor är inställd på ca 2-4 bar, dvs när pumpen slår på och av. Vi kommer att behålla vårt gamla vatten till hästarna.)
 
Precis, det är därför jag vill ha något med vattenyta som "inte tar slut direkt". Är lite fundersam om en vattenkopp med flottör kan erbjuda detta?

(Tror vår hydrofor är inställd på ca 2-4 bar, dvs när pumpen slår på och av. Vi kommer att behålla vårt gamla vatten till hästarna.)

Jag har La Buvette flottör och vattnet fylls på medan dom dricker så det tar aldrig slut. Mina är oxå eluppvärmda och det är kanon.
 
Om du läser det jag svarade på så kanske det klarnar.
Jo, det var mest att det lät som om det bara var just La Buvette som fyller på medan hästen dricker. Så jag tänkte att om trådstartaren inte vet att det alltid är så, så är det bra om hen får veta det.
 
Jo, det var mest att det lät som om det bara var just La Buvette som fyller på medan hästen dricker. Så jag tänkte att om trådstartaren inte vet att det alltid är så, så är det bra om hen får veta det.

Hon frågade om en flottörvattenkopp kan erbjuda detta. Jag svarade ja och vilken jag hade. Du får ju svara till TS istället för mig vad du vill ha fram. Jag svarade bara på frågan.
 
Där jag står har vi både thermobarer med flottör och eluppvärmda koppar. Skulle jag välja hade jag nog ändå satsat på thermobar. Kopparna håller sig oftast ofrusna hela vintern (vet dock inte modell) men det känns som hästarna som har thernobar dricker mer. Skulle jag ha kopp så hade jag satsat på en med flottör som rymmer mycket vatten.
 
Jag hittade nu att det fanns även mindre Thermobar (65 liter) med hål förberett för flottör. Det känns nog mer aktuellt än den jättestora, eftersom vattnet byts ut fortare. Värmekabel lär ju dock behövas ända fram till baljan (ca 15 meter från huset).
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har erfarenhet av värmebalja med flottör? Jag har i mitt vindskydd en elvattenkopp som har funkat perfekt under...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Honey07
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 511
Senast: nickan1
·
Hästmänniskan Tänkte bygga en egen värmebalja till vattnet i vinter med hjälp av dubbla tunnor och en värmekabel. Någon som gjort liknande? Förra...
Svar
9
· Visningar
3 139
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp