Värmebeständig färg i guld - existerar det inte??

bettysmatte

Trådstartare
I somras målade jag om den murade delen till vår kamin (Keddy-insats). Den var vit och jag målade den mörkgrå. Jättesnyggt och jag är väldigt nöjd :up: ! Men sedan har jag börjat tänka att själva insatsen och en inmurad "sol" ovanför, nog skulle kunna bli snygga i mässingsfärg. I stället för den gjutjärnsgrå som de är nu. MEN hur jag än söker på värmebeständig färg så hittar jag bara svart, vit och silver/aluminium. Finns den verkligen inte i guld/mässing :confused:?
 
Ja sen vet jag inte till vilka tempraturer direkt. Har det till bromsoken på bilen t.ex
Hammarlack är inte särskilt värmebeständig, tål bara 80 grader kontinuerligt och 150 grader intermittent. Vilket är ofta fullt tillräckligt för bromsok, som inte blir särskilt varma.

Man bör även tänka på att hammarlack innehåller silikon, vilket dels ger färgen en särskild glans som kan upplevas främmande bredvid andra målade ytor. Hammarlack går inte att måla över med annan färg, samma princip som att behandla med tjära. "En gång hammarlack, alltid hammarlack". Jag tror att motorfärg är ett betydligt bättre val här.
 
Senast ändrad:
Sök på motorfärg, guld så hittar du vad du söker 🙂

Hammarlack är inte särskilt värmebeständig, tål bara 80 grader kontinuerligt och 150 grader intermittent. Vilket är ofta fullt tillräckligt för bromsok, som inte blir särskilt varma.

Man bör även tänka på att hammarlack innehåller silikon, vilket dels ger färgen en särskild glans som kan upplevas främmande bredvid andra målade ytor. Hammarlack går inte att måla över med annan färg, samma princip som att behandla med tjära. "En gång hammarlack, alltid hammarlack". Jag tror att motorfärg är ett betydligt bättre val här.
Då kommer en följdfråga. Finns motorfärg på burk, att måla med pensel alltså, eller finns den bara som sprejfärg? Tycker att sprejburkar kan vara lite knepiga att hantera inomhus...... :nailbiting:
 
Det finns men det är inte det vanliga. Kan nog vara svårt att hitta i guld. Dock finns det 2 komponents bromsoksfärg i guld som klarar runt 300 grader och målas med pensel.
 
Nu har jag beställt bromsoksfärg i guld..... :nailbiting: :D Tyvärr sprejfärg, men det verkar inte vara mycket att göra något åt. Ska bli SÅ spännande att se hur resultatet blir!

(Om det inte blir bra så vet jag inte riktigt hur jag ska fixa det..... :nailbiting: )
 
Nu är färgen här :) ! Men när jag googlar på att använda sprejfärg blir jag lite nervös:
"Måla aldrig inomhus."
"Färgångorna är jättestarka."
"Du måste tömma hela rummet, OM du målar inomhus, för annars kommer du att ha ett lager färgdamm över allting."

Nej, jag KAN inte ta ut kamininsatsen utomhus, och jag VILL inte tömma hela rummet på möbler och saker. Hur ska jag tänka???
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet att det är lite galet att måla med sprejfärg inomhus, men nu ska jag måla om min kamin (insats) och kan helt enkelt inte bara ta...
2
Svar
32
· Visningar
2 193
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp