Värmekänsliga hundar

Happimess

Trådstartare
Ja, hur gör ni? Jag upplever min hund som så extremt värmekänslig. Hela förra sommaren tillbringade hon i princip på kyldyna med två fläktar från olika håll. Lade jag fram blöta handdukar omfamnade hon dem gärna. Efter tio minuters promenad i temperaturer över 20 grader upplever jag det som om hon är nära överhettning - nåväl, hon har slips till tunga och släpar sig mot skugga i alla fall. Finns det ingen skugga vill hon helst inte gå. Även efter väldigt korta stunder i solen - säg, att man stannar och pratar med någon en liten stund - nästintill hyperventilerar hon.
Samtidigt har hon sitt behov av aktivering och vi kan liksom inte förlägga alla aktivitet till nattetid.

Hon är dubbelpälsad, men helt utan överdrifter, och jag "tror" inte riktigt på att klippa ner den.

Jag sätter mitt hopp till någon slags acklimatisering? Det känns inte som rätt strategi att skydda henne från värmen i den mån vi gör. Hur hade ni tänkt?
 
Den vita hunden på bilden är dubbelpälsad, inte alls överdrivet mycket päls, men han blir som en annan hund när jag rakar honom på våren.

Att päls isolerar ut värme stämmer bara under vissa extrema omständigheter. Klipp!
 

Bifogade filer

  • 20170127_142908.jpg
    20170127_142908.jpg
    386,9 KB · Visningar: 74
Jag har en dubbelpälsad långhårig hund (collie), dock med måttlig päls, och jag upplever honom inte som särskilt värmepåverkad alls på sommaren. Han är lika pigg på promenader oavsett gradantal (men vi undviker långpromenader mitt på dagen om temperaturerna rör sig upp mot 28-30 grader, då går vi långprommis på morgonen eller på kvällen) - han svettas såklart men är alltid pigg på rörelse och travar på i god fart som vanligt. I träning kan han bli lite flåsig i högsommarvärme och få lite svårt med koncentrationen, men det tycker jag blir mycket bättre med långsam invänjning av värme under våren dvs att träna korta stunder trots värme och att öka de stunderna i längd och intensitet vartefter.

Att bli så negativt påverkad av 10 minuters promenad i 20+ grader tycker jag verkar extremt. Jag tycker alltså det verkar som din hund skulle må bra av att slippa (stora delar av) sin päls, men kanske också att hon behöver vänja sig vid värmen och att det går att röra sig, tänka och göra saker fastän det är varmt. Att helt fly undan värmen därför att hon blir påverkad tror jag kan ge lite motsatt effekt mot vad ni önskar, precis som du själv är inne på.
 
Ja, hur gör ni? Jag upplever min hund som så extremt värmekänslig. Hela förra sommaren tillbringade hon i princip på kyldyna med två fläktar från olika håll. Lade jag fram blöta handdukar omfamnade hon dem gärna. Efter tio minuters promenad i temperaturer över 20 grader upplever jag det som om hon är nära överhettning - nåväl, hon har slips till tunga och släpar sig mot skugga i alla fall. Finns det ingen skugga vill hon helst inte gå. Även efter väldigt korta stunder i solen - säg, att man stannar och pratar med någon en liten stund - nästintill hyperventilerar hon.
Samtidigt har hon sitt behov av aktivering och vi kan liksom inte förlägga alla aktivitet till nattetid.

Hon är dubbelpälsad, men helt utan överdrifter, och jag "tror" inte riktigt på att klippa ner den.

Jag sätter mitt hopp till någon slags acklimatisering? Det känns inte som rätt strategi att skydda henne från värmen i den mån vi gör. Hur hade ni tänkt?
Jag tyckte min hund med massa underull efter kastrering var påverkad, men det här låter värre. Vi kunde i alla fall gå koppelpromenader på 20-30 min bara det var skugga delvis, hon flämtade men blev inte värre än så. Det gick att tävla och träna rally, men hon var långsam (när hon inte snodde frestelsen och sprang...).

Men hon blev understimulerad och gick upp vikt, så i år har jag valt att klippa henne. Idag var första gången det var lite varmare, runt 18 grader i skuggan. Vi kunde gå en timmes promenad utan problem, så just nu känns det som det var en bra idé.
 
Nano är också dubbelpälsad och väldigt påverkad av värmen, klippte henne för två år sen och fick en mycket gladare och piggare hund. I år tänkte jag försöka härda ut och borsta ur så mycket som möjligt då jag skulle vilja visa henne och hon har väl lagt agilityn på hyllan för tillfället iallafall.
 
Det verkar som om jag kommer få ge min Labbe mer av sin aktivering framöver som bollapportering nere vid sjön. Hon tycker inte alls om värmen, och då är det ju inte ens riktigt varmt ännu.
 
Säger också klipp, om det är så extremt. Ett alternativ vore väl annars att ge hunden tillgång till en liten pool och bada, alternativt spola, med kallt vatten innan promenaderna. Vatten kyler ju både bättre och längre än luft.
 
Gråhundarna klipper jag under magen och fram på bröstet när värmen kommer. De uppskattar det grymt mycket! Syns inte särskilt mycket heller, men jag märker stor skillnad.
 
Varför "tror du inte" på att klippa ner? Det är vad jag tveklöst hade gjort om jag hade haft en hund lik din. (Nu är ju mina tvärt om, men ja :p )
Nu menar jag väl egentligen raka ner och anledningen till att jag inte vill göra det är för att jag hela mitt hundliv blivit matad med att raka ner en dubbelpälsad hund, det gör man bara inte. Både för att pälsen tappar sin funktion och riskerar att växa ut i ett sämre format.

Så ni som skrivit klipp får gärna förtydliga om ni menar klipp/trimma ur, för det har jag inga problem med, eller om ni menar att faktiskt raka :D
 
Nu menar jag väl egentligen raka ner och anledningen till att jag inte vill göra det är för att jag hela mitt hundliv blivit matad med att raka ner en dubbelpälsad hund, det gör man bara inte. Både för att pälsen tappar sin funktion och riskerar att växa ut i ett sämre format.

Så ni som skrivit klipp får gärna förtydliga om ni menar klipp/trimma ur, för det har jag inga problem med, eller om ni menar att faktiskt raka :D
Jag kör så hudnära det går med en hästklippmaskin. Bort med luddet! Pälsen är i princip återställd igen ett år senare, några av de längre täckhåren kan ta lite längre tid på sig att växa ut. Här är han helt nyklippt.

FB_IMG_1622534528930.jpg
 
Ja, hur gör ni? Jag upplever min hund som så extremt värmekänslig. Hela förra sommaren tillbringade hon i princip på kyldyna med två fläktar från olika håll. Lade jag fram blöta handdukar omfamnade hon dem gärna. Efter tio minuters promenad i temperaturer över 20 grader upplever jag det som om hon är nära överhettning - nåväl, hon har slips till tunga och släpar sig mot skugga i alla fall. Finns det ingen skugga vill hon helst inte gå. Även efter väldigt korta stunder i solen - säg, att man stannar och pratar med någon en liten stund - nästintill hyperventilerar hon.
Samtidigt har hon sitt behov av aktivering och vi kan liksom inte förlägga alla aktivitet till nattetid.

Hon är dubbelpälsad, men helt utan överdrifter, och jag "tror" inte riktigt på att klippa ner den.

Jag sätter mitt hopp till någon slags acklimatisering? Det känns inte som rätt strategi att skydda henne från värmen i den mån vi gör. Hur hade ni tänkt?

Min hund mår så mycket bättre av att bli klippt med klippmaskin, tror knappast någon tar fram en rakhyvel och rakar hunden. Varför skulle det inte fungera? Låter som djurplågeri att låta hunden "acklimatisera" eller inte klippa bort all päls när den uppenbarligen lider fruktansvärt av värmen.
 
Nu menar jag väl egentligen raka ner och anledningen till att jag inte vill göra det är för att jag hela mitt hundliv blivit matad med att raka ner en dubbelpälsad hund, det gör man bara inte. Både för att pälsen tappar sin funktion och riskerar att växa ut i ett sämre format.

Så ni som skrivit klipp får gärna förtydliga om ni menar klipp/trimma ur, för det har jag inga problem med, eller om ni menar att faktiskt raka :D

Kan den ens växa ut i sämre format om hunden lider så mycket som din hund gör om den måste ligga på kyldynor, ha blöta handdukar, fläktar och inte kan gå i mer än 10 minuter i över 20 grader?
 
Nu menar jag väl egentligen raka ner och anledningen till att jag inte vill göra det är för att jag hela mitt hundliv blivit matad med att raka ner en dubbelpälsad hund, det gör man bara inte. Både för att pälsen tappar sin funktion och riskerar att växa ut i ett sämre format.

Så ni som skrivit klipp får gärna förtydliga om ni menar klipp/trimma ur, för det har jag inga problem med, eller om ni menar att faktiskt raka :D
Pälsen växer inte ut i sämre format. Det växer ut i samma format, men det tar lite tid såklart.
Jag rakar ner min till 9 mm med rakapparat. Hunden ser likadan ut igen till hösten, men tar man i pälsen så känner man att all päls inte har växt ut riktigt. Till vintern/våren så varken syns eller känns det någon skillnad mot året innan.
 
TS, du kan ju börja med att klippa med klippmaskin på magen och bröstet och se om det räcker - annars tar du hela hunden. Oavsett om hundens päls blir sämre rent estetiskt så kan hunden ju knappast må sämre av värmen än den redan gör.
 
Värmekänslighet är ganska individuellt också har jag märkt. Jag har haft tre vuxna Schäfrar (den jag har nu är bara valp än så länge så honom vet jag inte så mycket om). Hur som helst var vår första helt okänslig i värme. Det skulle vara mycket aktivitet i mycket varmt väder innan han blev påverkad. Hund nummer två var lika dan. Hund nummer tre var väldigt känslig och mådde tydligt dåligt när det var över 20 grader. Så honom fick man vara noga med att kyla ofta och mycket. Alla tre Schäfrar var normalpälsade med den klassiska underullen.
 
TS, du kan ju börja med att klippa med klippmaskin på magen och bröstet och se om det räcker - annars tar du hela hunden. Oavsett om hundens päls blir sämre rent estetiskt så kan hunden ju knappast må sämre av värmen än den redan gör.
Hon är redan rakad på magen efter en rad veterinärbesök nyligen, men jag ska absolut prova att raka även bröstet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp