Värmekänsliga hundar

Värmekänslighet är ganska individuellt också har jag märkt. Jag har haft tre vuxna Schäfrar (den jag har nu är bara valp än så länge så honom vet jag inte så mycket om). Hur som helst var vår första helt okänslig i värme. Det skulle vara mycket aktivitet i mycket varmt väder innan han blev påverkad. Hund nummer två var lika dan. Hund nummer tre var väldigt känslig och mådde tydligt dåligt när det var över 20 grader. Så honom fick man vara noga med att kyla ofta och mycket. Alla tre Schäfrar var normalpälsade med den klassiska underullen.
Ja!
Min förra, korsning schäferl/irländsk setter, låg gärna med tassarna under kaminen och nära, nära. Det blev lite jobbigt - för oss - när det luktade bränt hår.

Pappisen ligger helst på betongplattan framför vedspisen där det inte är någon golvvärme och kylan strömmar upp från marken under. Alternativt tryckt mot den lite otäta altandörren. Jag frös under morgonpromenaden idag. Han kastade sig in i skuggan och det daggvåta gräset när vi kom hem.

Jag klipper magen kort nu. Samlar mod för att klippa mer.
 
Hade klippt ner hela hunden iom att den är så känslig.
Min klipps året runt och har inga problem att hänga med på promenader när det är varmt trots kortbent och trubbnos.
 
Skrället snaggas inför sommaren, det kommer ske nu i veckan. Han blir generellt loj och trött från att temperaturerna kryper över +17-18 grader, och över 24-25 något går han lååångsamt hela koppellängden bakom mig med hängande tunga och dreglar. Jag var nervös över att klippa, men det var sån skillnad! Klipper vi nu räknar jag med att han är utväxt i november, första gången panikklippte vi i mitten av juli och han var bra utväxt till vintern (bor i Norrbotten).
Jag vet att det finns mycket åsikter om att klippa, men för oss var valet mellan att ha en hund med en fungerande vardag mellan maj och augusti eller att inte ha det.

På bilden är han klippt för en knapp månad sedan.
Screenshot_20210601-220139~2.png
 
Skrället snaggas inför sommaren, det kommer ske nu i veckan. Han blir generellt loj och trött från att temperaturerna kryper över +17-18 grader, och över 24-25 något går han lååångsamt hela koppellängden bakom mig med hängande tunga och dreglar. Jag var nervös över att klippa, men det var sån skillnad! Klipper vi nu räknar jag med att han är utväxt i november, första gången panikklippte vi i mitten av juli och han var bra utväxt till vintern (bor i Norrbotten).
Jag vet att det finns mycket åsikter om att klippa, men för oss var vaken mellan att ha en hund med en fungerande vardag mellan maj och augusti.

På bilden är han klippt för en knapp månad sedan.
Visa bifogad fil 70726
Drygt fyra månader senare såg han ut så här
Screenshot_20210601-220226~2.png
 
Jag håller med alla som säger klipp. Min dvärgschnauzer (svart) blir väldigt påverkad när temperaturen går upp. Hade vi inte klippt honom hade han inte ens pallat att gå till brevlådan i juli när det är 35 grader. Han är fortfarande obekväm med temperaturen så han får en långpromenad innan soluppgång och en till promenad innan läggdags när det är mörkt. Men vi tar helt enkelt inga promenader dagtid under sommaren om det inte är en regnig/kall dag. Ut och kissa, så klart, men inga promenader.

Vi har sådana där kylhalsdukar/scarves som maratonlöpare använder och de funkar faktiskt. I sommar tror jag att jag skall sy ihop ett par till en sorts tröja till honom. Han har en egen fläkt på golvet: han gärna lägger sig framför den.

Så jobbigt för dem när de blir så påverkade!
 
Min pudel får otroligt varm päls när solen ligger på, man verkligen känner hur all värme stannar i pälsen och man förstår att hon blir påverkad av värmen. Jag brukar klippa ner henne varje sommar vilket inte känns så dramatiskt med en pudel som ändå klipps regelbundet. Eftersom jag får för mig att hennes hjärna ska koka när huvudet är kortsnaggat så brukar jag lämna lite längre päls där men i övrigt så rakar jag med skär 10 som lämnar 1,6 mm. Jag har inte upplevt några problem med exempelvis solbränna eller hudcancer som jag har sett att det skrivs om ibland när diskussionen dyker upp.

Om man har en hund med rosa hud kan jag tänka mig att man kanske måste skydda den första tiden, någon av er andra som brukar göra det?

Jag vill tipsa om en artikel, den är skriven av en svensk kvinna som bla jobbat som hundfrisör, och handlar främst om just klippning av s.k. dubbla pälsar, bla hur det funkar när pälsen växer ut igen och hur behovet av päls skiljer sig beroende på hur hunden används. Den är rätt lång och på engelska men man kan läsa sista delen för att få en sammanfattning

https://theeducatedgroomer.com/2018...Fc3T6JrM44k5qTm2gce8R_ElBFSW1cIxpoEqqRm7tJo6s
 
Senast ändrad:
Min pudel får otroligt varm päls när solen ligger på, man verkligen känner hur all värme stannar i pälsen och man förstår att hon blir påverkad av värmen. Jag brukar klippa ner henne varje sommar vilket inte känns så dramatiskt med en pudel som ändå klipps regelbundet. Eftersom jag får för mig att hennes hjärna ska koka när huvudet är kortsnaggat så brukar jag lämna lite längre päls där men i övrigt så rakar jag med skär 10 som lämnar 1,6 mm. Jag har inte upplevt några problem med exempelvis solbränna eller hudcancer som jag har sett att det skrivs om ibland när diskussionen dyker upp.

Om man har en hund med rosa hud kan jag tänka mig att man kanske måste skydda den första tiden, någon av er andra som brukar göra det?

Jag vill tipsa om en artikel, den är skriven av en svensk kvinna som bla jobbat som hundfrisör, och handlar främst om just klippning av s.k. dubbla pälsar, bla hur det funkar när pälsen växer ut igen och hur behovet av päls skiljer sig beroende på hur hunden används. Den är rätt lång och på engelska men man kan läsa sista delen för att få en sammanfattning

https://theeducatedgroomer.com/2018...Fc3T6JrM44k5qTm2gce8R_ElBFSW1cIxpoEqqRm7tJo6s
Milou är nakenhund som är ljus på vinterhalvåret och kopparbrun på sommaren/tidig höst. Han hinner aldrig bli rosa/röd/irriterad på våren utan det går smidigt att få färg igen, först smyger det sig lite på med mörkare färg för att snart vara jätte mörk, går på ett par veckor från noll till hundra procent. Antar att det är som med människor, att vissa har lättare för att bli röda och bränna sig och andra inte. Finns dom som har solkräm eller t-shirt på ljusa och känsliga nakenhundar på våren men det har jag aldrig behövt och Milou har ju brunt pigment i grunden.
 
Alvin min puff är ovanligt känslig i år, han har under alla åren varierat mellan typ ingen päls alls och 10 cm lång päls, just nu är den på kanske 1,5 cm och så otroligt fin men jag vet inte om det påverkar något eller om det är åldern som spökar men jag ska prova att inte ta bort allt men kanske halvera den. Mycket är nog åldern för han blir 11 snart men vill hjälpa honom med det jag kan.

Sen så växer hans päls som ogräs så det oroar jag mig inte för, går för snabbt istället så man får trimma/klippa hela tiden eftersom jag inte vill ha honom fullpälsad.
 
Största nackdelen än så länge är att hunden inte blir lika varm i sängen, så hon sover där hela natten i stället för att ibland ligga på golvet. Vilket gör att matte blir väldigt varm...
 
Nu är pälsen borta, kvar är bara 3 mm. Brukar ta 1,5 mm men ville ha liiiite längre päls kvar. Nu behöver jag inte borsta på ett tag förutom på huvudet och svansen, vilket är skönt att slippa till större delen för oftast är jag osugen på pälsvård men det var också mysigt ibland att sitta och borsta honom, saknar hans långa fina päls men får se om det hjälper. Hans päls växer som ogräs så den kommer växa ut snabbare än jag vill så att jag måste trimma snart igen så det oroar jag mig inte för.
 
Nu har Doris också fått sommarfrilla
45AF4CEE-D168-4D2D-8ADA-1B7F71164D62.jpeg
Har varit så himla varmt ett tag så passade på när jag hade kortdag i fredags 😃
Brukar klippa lite senare på sommaren men va tusan, jag får täcka henne om det kommer en kallknäpp.

Och ja, hon är tjock. Var visst inte bara päls :o
 
Nu har Doris också fått sommarfrillaVisa bifogad fil 71101Har varit så himla varmt ett tag så passade på när jag hade kortdag i fredags 😃
Brukar klippa lite senare på sommaren men va tusan, jag får täcka henne om det kommer en kallknäpp.

Och ja, hon är tjock. Var visst inte bara päls :o

Tog en närbild för att visa hur kort pälsen är men det var svårt eftersom huden är ganska exakt samma färg som pälsen. Men ni får se den ändå eftersom jag tycker att hon har så mysig päls 😁
0BA8C549-316B-408D-ABF8-F104E48F395B.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp