Värmepumpar (utbruten från Vad gör vi? CXXIII)

bettysmatte

Trådstartare
Försöker komma igång och få upp värmen i huset... jag behöver en luftvärmepump! Sedan är min hud är knastertorr... så jag har en ursäkt för att shoppa lite hudvård :angel: :D

Kisse krävde att få gå ut på en gång så hon är ute... hon brukar vara under ena ladan så jag hoppas hon tar många råttor/möss :up:
Så länge du kan ha en bergvämepump eller luft-vattenvärmepump.... Vår luft-luft orkar inte mycket i dessa temperaturer. Jag sitter här insvept i morgonrock och tittar på termometern som säger 16,8 grader 🥶, och ändå har eländet gått HELA natten för ovanlighetens skull..... O_o Men vi hade luft-vatten i förra huset, och DEN var bra :) !
 
Så länge du kan ha en bergvämepump eller luft-vattenvärmepump.... Vår luft-luft orkar inte mycket i dessa temperaturer. Jag sitter här insvept i morgonrock och tittar på termometern som säger 16,8 grader 🥶, och ändå har eländet gått HELA natten för ovanlighetens skull..... O_o Men vi hade luft-vatten i förra huset, och DEN var bra :) !
Min luft luft värmer bra. Äldre ska visst inte vara lika bra så kanske läge att byta??
 
Min luft luft värmer bra. Äldre ska visst inte vara lika bra så kanske läge att byta??
Nä, den är inte alls gammal. Bara 3-4 år... Denna funkar toppen så länge utetemperaturen håller sig som kallast på någon minusgrad, annars inte särskilt effektiv. På sätt och vis var det väl samma med vår luft-vattenvärmepump, med skillnaden att en elpatron kickade in när det blev kallt....

Jag tror däremot att vi ska rengöra dess filter idag. Det var ett tag sedan, och det brukar vara vettigt att göra någon gång/månad eller så.....
 
Så länge du kan ha en bergvämepump eller luft-vattenvärmepump.... Vår luft-luft orkar inte mycket i dessa temperaturer. Jag sitter här insvept i morgonrock och tittar på termometern som säger 16,8 grader 🥶, och ändå har eländet gått HELA natten för ovanlighetens skull..... O_o Men vi hade luft-vatten i förra huset, och DEN var bra :) !
Vi har en äldre, billig luft-luft. Den värmer även hyfsat ner mot -20. Så att det märks skillnad åtminstone!

Den kan absolut inte sköta hela huset, men när vi bytte värmesystem så klarade luft-luften utan problem jobbet själv, då var det dock något varmare.

Om den inte är placerad helt tokigt/för liten för huset låter det mycket konstigt. En luft-luft som är vettig ska lätt klara -10/15 och vara effektiv.
 
Nä, den är inte alls gammal. Bara 3-4 år... Denna funkar toppen så länge utetemperaturen håller sig som kallast på någon minusgrad, annars inte särskilt effektiv. På sätt och vis var det väl samma med vår luft-vattenvärmepump, med skillnaden att en elpatron kickade in när det blev kallt....

Jag tror däremot att vi ska rengöra dess filter idag. Det var ett tag sedan, och det brukar vara vettigt att göra någon gång/månad eller så.....
Tänkte just fråga om filtret.
 
Så länge du kan ha en bergvämepump eller luft-vattenvärmepump.... Vår luft-luft orkar inte mycket i dessa temperaturer. Jag sitter här insvept i morgonrock och tittar på termometern som säger 16,8 grader 🥶, och ändå har eländet gått HELA natten för ovanlighetens skull..... O_o Men vi hade luft-vatten i förra huset, och DEN var bra :) !
Den har inte isat ihop på utedelen?
det gjorde mammas då och då
 
Så länge du kan ha en bergvämepump eller luft-vattenvärmepump.... Vår luft-luft orkar inte mycket i dessa temperaturer. Jag sitter här insvept i morgonrock och tittar på termometern som säger 16,8 grader 🥶, och ändå har eländet gått HELA natten för ovanlighetens skull..... O_o Men vi hade luft-vatten i förra huset, och DEN var bra :) !
Min luft-luft värmer hela huset här och jag har en jämn temperatur på 22-23 grader inomhus även vid kallare grader än -25 ute. Köket är det rum där luften cirkulerar in sämst pga planlösningen, men det blir sällan svalare än 19° där ändå.

Har alltså en luftvärmepump som är byggd för att klara normal vinterkyla här uppe, men har man en som inte är gjord för att klara såna temperaturer, så blir det såklart kyligt inne när tempen sjunker för mycket utomhus.
 
Min luft-luft värmer hela huset här och jag har en jämn temperatur på 22-23 grader inomhus även vid kallare grader än -25 ute. Köket är det rum där luften cirkulerar in sämst pga planlösningen, men det blir sällan svalare än 19° där ändå.

Har alltså en luftvärmepump som är byggd för att klara normal vinterkyla här uppe, men har man en som inte är gjord för att klara såna temperaturer, så blir det såklart kyligt inne när tempen sjunker för mycket utomhus.

Jag har börjat titta lite på luftpumpar (har inte råd just nu) och jag har förstått att det är enormt viktigt att ta en som är anpassad för skandinaviska förhållanden, dvs en som klarar ordentliga minusgrader.
 
Jag har börjat titta lite på luftpumpar (har inte råd just nu) och jag har förstått att det är enormt viktigt att ta en som är anpassad för skandinaviska förhållanden, dvs en som klarar ordentliga minusgrader.
Absolut, i fallet med luftvärmepumpar så får man vad man betalar för. Specen för min är
20210116_102025.jpg

Huset är på ca 95 kvm och det är ju sällan kallare än -35° här, även om kring -30° förekommer.
Jag kan dessutom stödelda i pannan under den strängaste vinterkylan om jag vill det. Mest för att jag är lite snål då och inte för att pumpen inte värmer tillräckligt :D

Kostar såklart en del med pump och montering och jag bodde ju här några år innan det var möjligt, men såå värt det.
 
Min luft-luft värmer hela huset här och jag har en jämn temperatur på 22-23 grader inomhus även vid kallare grader än -25 ute. Köket är det rum där luften cirkulerar in sämst pga planlösningen, men det blir sällan svalare än 19° där ändå.

Har alltså en luftvärmepump som är byggd för att klara normal vinterkyla här uppe, men har man en som inte är gjord för att klara såna temperaturer, så blir det såklart kyligt inne när tempen sjunker för mycket utomhus.
Jo, jag har sett att det finns värmepumpar som heter polarpumpen, och liknande. Det var nog inte en sådan de installerade hos oss här i södra Småland.... :p
 
Den har inte isat ihop på utedelen?
det gjorde mammas då och då
Nä, den är helt okej på utsidan. Jag kollade när jag kom hem från affären :). Den är nog bara inte bättre än så här.... Vi har ju inte vargavintrar särskilt ofta, så vi har väl fått installerat en luftvärmepump som rekommenderas till det lokala klimatet här. Det är lite av en utmaning att veta hur man ska ställa in den också. Jag har höjt temperaturen på den till 28 grader, så nu är det lite varmare här inne. Jag har dock aldrig förstått vad temperaturen man ställer in den på egentligen innebär.... O_o

Vi har INTE en öppen planlösning, och inte heller några element som kan stötta upp (ser att det rekommenderas på sina ställen när man googlar). Förutom i badrummet - där har vi ett el-element. Men snart är vi ute ur köldknäppen, och då lär luftvärmepumpen upplevas lite mer effektiv igen, tänker jag..... :)
 
Vi har en urgammal Daikin (vi satte in den -03 och den tickar och går än!) som har samma spec som @Gnist men under -25 så ger den bara 1:1 förhållande, men den genererar den värme man ställer den på. Över -25 så har den bättre och bättre avkastning och vi tjänade in den på 5-6 år mot de 10 år som företaget garanterade :up:

Så att kolla runt en del @athena_arabians och läsa specar kontra priser är nog det bästa, men det vet jag att du kommer att göra innan du investerar i något :angel: :D
 
Jag hade en Mitsubishi luft-luft från 2009 när jag bodde i mitt radhus 2015-2017. Jag är ju snål så hade 19 grader inne men den klarade utan bekymmer normal rumstemp ner till utetemp -28 enligt grannarna, vid den temperaturen fick man dra igång elementen. Hade öppen planlösning.

Jag har för mig att luft-vatten inte rekommenderas för de nordligare breddgraderna för att verkningsgraden blir låg i kallare klimat?
 
Senast ändrad:
Jag hade en Mitsubishi luft-luft från 2009 när jag bodde i mitt radhus 2015-2017. Jag är ju snål så hade 19 grader inne men den klarade utan bekymmer normal rumstemp ner till utetemp -28 enligt grannarna, vid den temperaturen fick man dra igång elementen. Hade öppen planlösning.

Jag har för mig att luft-vatten inte rekommenderas för de nordligare breddgraderna för att verkningsgraden blir låg i kallare klimat?
Vi har just installerat luft-vatten. Även de pumparna har blivit bättre. (Norra Västerbotten, har hittils haft ca -20 och bra funktion hittills. Den skulle klara ner mot -35 tror jag?)
 
Jag har googlat runt lite, och mer eller mindre överallt står det att en luft-luft-värmepump ska vara ett komplement till annan värmekälla, inte den primära. Kanske vi borde installera ett par nya el-element i köket och lilla rummet? Det fanns gamla skruttiga element där, som vi har fått bortplockade för att de inte var något som vi ville och vågade använda. Som det är nu så har vi ju, som sagt, bara element i badrummet. Sedan har vi ju kaminen också, men den eldar vi bara i del av dygnet. Brukar bli sen eftermiddag och fram till läggdags.
 
Jag har googlat runt lite, och mer eller mindre överallt står det att en luft-luft-värmepump ska vara ett komplement till annan värmekälla, inte den primära. Kanske vi borde installera ett par nya el-element i köket och lilla rummet? Det fanns gamla skruttiga element där, som vi har fått bortplockade för att de inte var något som vi ville och vågade använda. Som det är nu så har vi ju, som sagt, bara element i badrummet. Sedan har vi ju kaminen också, men den eldar vi bara i del av dygnet. Brukar bli sen eftermiddag och fram till läggdags.
Om ni inte har öppen planlösning är nog luft-luft lite svårt att ha, tänker jag? Hur är temperaturen i rummet där enheten sitter? Om tempen där är bra kanske det går att sätta in fläktar som rör runt luften, och såklart hålla dörrar öppna.
Kombinationen kammin + luft-luft borde väl räcka om ni inte har ett hus som läcker som ett såll. Jag hade luft-luft och oljefyllda raditorer (som jag typ aldrig använde men de fanns ju). Det är nog vanskligt att endast ha luft-luft och inget annat.
 
Jag har googlat runt lite, och mer eller mindre överallt står det att en luft-luft-värmepump ska vara ett komplement till annan värmekälla, inte den primära. Kanske vi borde installera ett par nya el-element i köket och lilla rummet?
Både luft/luft och luft/vatten har sämre verkningsgrad ju kallare det är ute, även om luft/vatten påverkas mer eftersom den behöver generera högre temperatur på "varmsidan". Så om man bor där det ofta är kallt är nog inte elradiatorer att förakta som förstärkning; jag skulle föredra att värma upp med direktel än med en värmepump som arbetar 1:1 men dessutom både låter och kostar drifttid/slitage. Elradiatorer är ju dessutom rätt blygsam investering, i sammanhanget.

I mitt förra hus hade jag grundvattenvärme, alltså en vatten/vatten värmepump som tog värme ur genomflödande grundvatten. Svårslagen verkningsgrad på vintern eftersom grundvattnet aldrig var kallare än +7 grader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp