Värmepumpen tillåter inte kallare än 18 grader??

bettysmatte

Trådstartare
Kan det vara möjligt, att man inte kan sänka temperaturen under 18 grader på en luftvärmepump? Vår har, mig veterligen, tre olika "mode"; värme, auto och kyla. Vi har den på värme. Så nu tänkte jag ge mig på ett experiment att få låta den gå hela tiden och då ha den satt på 15-16 grader. Men det går inte. Den sänkte glatt från 22 till 18 grader, men efter det piper den bara ilsket och inget händer. Det måste väl finnas folk som vill ha temperaturen lägre än så, till exempel om man har ett fritidshus :confused: ?? Hoppas att det är något jag har missat och att någon här kan upplysa mig om vad det är.... :)
 
Det finns modernare pumpar som har underhållsvärme det är isåfall ett eget "mode" på min står det 8oC (då kan jag välja mellan 8-13 grader. 14,15 och 16 finns inte), detta mode finns inte på fjärrkontrollen utan kan bara nås via appen. Dock är det lite vanskligt att köra dem på så låg temperatur speciellt när det är kallt ute då de använder inomhusluften för att frosta av så är den för kall blir det avfrostningen inte komplett med isbildning och sämre verkningsgrad som följd.
 
Det finns modernare pumpar som har underhållsvärme det är isåfall ett eget "mode" på min står det 8oC (då kan jag välja mellan 8-13 grader. 14,15 och 16 finns inte), detta mode finns inte på fjärrkontrollen utan kan bara nås via appen. Dock är det lite vanskligt att köra dem på så låg temperatur speciellt när det är kallt ute då de använder inomhusluften för att frosta av så är den för kall blir det avfrostningen inte komplett med isbildning och sämre verkningsgrad som följd.
Någon app har min inte, så då kanske jag inte kan ha den på mindre än 18 grader...
 
Någon app har min inte, så då kanske jag inte kan ha den på mindre än 18 grader...
Det enklaste är ju att kolla i manualen vad det står där om du har den kvar eller annars sök på modellbeteckningen.
Jag tror innan de la till det i appen för min pump fick en köpa en annan fjärrkontroll för de hade valt att göra det som "extra utrustning". Jag har en Toshiba av enklare modell i mitt fritidshus, köpt i år.
I vanligt värme mode har jag 17 som lägst. När det är varmare ute har jag den på 17 grader och ECO mode då håller det sig lagom runt 15 där inne. Men vid denna kyla får jag ha den på vanligt för att hålla värmen där inne (2 glas fönster utan isolerglas).
 
Tänker att det kanske har med att längre tid under 18 (17 etc) anses vara ohälsosamt (enligt lite googling). En inbyggd spärr mot det.
 
Tänker att det kanske har med att längre tid under 18 (17 etc) anses vara ohälsosamt (enligt lite googling). En inbyggd spärr mot det.
Ja och pumpen mäter ju oftast temperaturen precis där den är så då blir ju temperaturen i rummet lägre än det värdet man ställer in den på.
 
Jaha, då får vi utvärdera vad som händer - alltså med elförbrukningen - om den står på 18 grader konstant då. Jag hade velat ha den på 15-16 grader bara, så temperaturen i huset inte blir superlåg emellan varven när vi eldar. Men går det inte så går det inte. Och visar det sig att det blir alldeles för dyrt så får vi hålla på och sätta på-stänga av som vi har gjort hittills istället.
 
Min luftvärmepump kan i normalläge gå ner till 16 grader. Sen har den ett 8-15 läge, då fläkten går hela tiden. Detta läge är gömt under en lucka.
 
Jaha, då får vi utvärdera vad som händer - alltså med elförbrukningen - om den står på 18 grader konstant då. Jag hade velat ha den på 15-16 grader bara, så temperaturen i huset inte blir superlåg emellan varven när vi eldar. Men går det inte så går det inte. Och visar det sig att det blir alldeles för dyrt så får vi hålla på och sätta på-stänga av som vi har gjort hittills istället.
Det sliter ju på pumpen att sätta på och av ofta också så det kan du också ha i beaktning.
 
Mammas pump kan inte gå kallare än 18, hon sa något om att den var lite billigare modell, att hade hon valt dyrare hade det gått. Därför får sommarstugan i vinter stå utan värme, blir för dyrt att ha 18 plus i sommarstugan!
 
Min pump vill inte gå ner så långt. Den vill heller inte stängas av o på, den energi den måste ha för att starta upp allt igen är nog mer än om den går hela tiden. En annan nackdel har jag märkt att det blir så mycket snabbare isbeläggning på den om den slås av och på, och effekten blir sämre och den måste än en gång arbeta mer. Så den går dygnet runt hos mig. Får väl ta lån för att kunna betala räkningen.
 
Min pump vill inte gå ner så långt. Den vill heller inte stängas av o på, den energi den måste ha för att starta upp allt igen är nog mer än om den går hela tiden. En annan nackdel har jag märkt att det blir så mycket snabbare isbeläggning på den om den slås av och på, och effekten blir sämre och den måste än en gång arbeta mer. Så den går dygnet runt hos mig. Får väl ta lån för att kunna betala räkningen.
Min har fått gå på 18 grader konstant i några dygn nu, så vi får väl se hur det går med förbrukningen. Pumpen på 18 grader betyder ca 15 grader inomhustemperatur under rådande väderlek.
 
Min har fått gå på 18 grader konstant i några dygn nu, så vi får väl se hur det går med förbrukningen. Pumpen på 18 grader betyder ca 15 grader inomhustemperatur under rådande väderlek.
Ja, hörde idag om värmepumpar att de är sämre effektiva när det är lite plus ute. Det märker jag med. Jag har den på 20 grader och har 18 inne.
 
Ja, hörde idag om värmepumpar att de är sämre effektiva när det är lite plus ute. Det märker jag med. Jag har den på 20 grader och har 18 inne.
En luftluftvärmepump tar värme från utomhusluften för att omvandla till värme inomhus. Ju mindre värme det finns i utomhusluften desto sämre verkningsgrad för pumpen.
 
Mammas pump kan inte gå kallare än 18, hon sa något om att den var lite billigare modell, att hade hon valt dyrare hade det gått. Därför får sommarstugan i vinter stå utan värme, blir för dyrt att ha 18 plus i sommarstugan!
Vill dela med mig av ett tips på detta ämne, vi får göra samma i vår sommarstuga o var rädda ledningarna skulle frysa, men fick tips om att man kan sätta en glödlampa (ej led utan en gammal hedlig eller halogen som blir varm) i en lampa o ha på hela tiden, det räcker för att hålla det över minus inne.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 897
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp