Värmeslag

MJLee

Trådstartare
Nu under värmeböljan gör ni något speciellt för att förhindra att era katter riskerar värmeslag? Det är en reell risk känns det som. Jag försökte ju svalka Megara med en kall fuktig handduk idag vilket inte gick strålande. Hon ligger utfläkt på golvet och idag bl.a i sängen under överkastet och täcket där jag antar att det var svalare.

Känns definitivt som hon rör sig mindre och långsammare. I går på landet orkade hon och min systers katt inte ens mucka särskilt mycket utan de låg båda och glodde på varandra, lät lite, och sedan somnade Megara. Hennes tassar var lite fuktiga tidigare idag (därav handduken).

Har någon märkt att era katt(er) är påverkade?
 
Det enda jag märker av värmen på katterna är att Kakan lägger sig på golvet framför fläkten ibland. Låter den vara igång hela dagarna på låg effekt av den anledningen.
Ger dom bara blötmat sånna här dagar så jag vet att dom får i sig extra vätska. Och så det vanliga med att ha persiennerna nere, vädra när det är svalare ute och hålla stängt resten av dagen.
 
Våra båda är rätt påverkade av värmen, det ligger mest i sovrummet där vi aldrig drar upp rullgardinen nu, låter fönstret vara öppet dygnet runt plus på dagtid har det fläkt där inne. Kajsa sover ute på balkongen på nätterna nu temperaturen går ned och hankatten som är utekatt vill gå ut på nätterna istället. Han har vänt på dygnet kan man säga.
 
Är det väldigt varmt inne, eller katten är märkbart påverkad, så slår jag in henne i en blöt handduk. Hon brukar gilla det när det är så pass varmt - gillar hon det inte är hon inte så illa däran än.
 
A1E7128B-B5EB-4741-A68A-89C21009F73B.jpeg

Vätskeersättning och kylvästar.
Bor i kass lya med panoramafönster och ACn räcket inte riktigt till för två soldyrkande gammeltanter som en gång efter annan får fiska fram från bakom gardiner och isolering i jakt på sol.
Vid temp över 30° råder utegångsförbud både i koppel och på balkong.
 
Alice är ingen solkatt, hon har vett nog (kan man ifrågasätta dock :angel:) att förstå att hennes päls räcker gott och väl. Hon snarare skyr solen och vill hellre ligga i skuggan.
Ser henne lapa vatten i detta nu :love:
När hon lägger sig i knäet så känns hon inte alltför varm, utan som vanligt. Hon har inget emot fläkten heller så det känns skönt.

Det var en sommar som jag fick ta med henne till veterinären då hon bara låg under en säng, men då var vi i sommarstugan. Vi ska iväg dit om någon vecka men ska bara vara där i drygt två veckor så det blir nog okej.

Hon är fortfarande lika hungrig som vanligt :D
 
Jag har lyckligtvis (såhär års) ett ganska svalt hus med framförallt kallt golv, och både katt och hund utnyttjar det till max! Märker ju på båda att de söker sig till så svala liggplatser som möjligt och att de ligger mer "utfläkta" snarare än ihoprullade när de sover. Kattens sovtid (från tidig eftermiddag fram till kvällen) sammanfaller ju också rätt bra med dygnets varmaste timmar, så då ligger hon inne och så svalt som möjligt!
 
Är det väldigt varmt inne, eller katten är märkbart påverkad, så slår jag in henne i en blöt handduk. Hon brukar gilla det när det är så pass varmt - gillar hon det inte är hon inte så illa däran än.

Jag tänker att när det blir nya märken på slaven när jag försöker slå in Megara i en kall, fuktig handduk och en ettersur katt under soffan som stirrade argt på mig är det inte någon större fara. Kollar att hon inte flämtar eller slemhinnorna är bleka. Plus som jag skrev om i en annan tråd så får hon extra mycket vätska.
 
Jag tänker att när det blir nya märken på slaven när jag försöker slå in Megara i en kall, fuktig handduk och en ettersur katt under soffan som stirrade argt på mig är det inte någon större fara. Kollar att hon inte flämtar eller slemhinnorna är bleka. Plus som jag skrev om i en annan tråd så får hon extra mycket vätska.
Min katt går gladeligen runt med blöt handduk på sig även om hon inte är halvdöd än. Brukar välja de med lite roligt mönster så ser hon ut som en medeltida tornerspelshäst. Fast i kattform :D
 
När det närmar sig 30°C flyttar de sig från solfläckarna istället för att följa dem, det är väl det. 😅

(De tycker även att matte är rätt knäpp som kör fläkten på kvällen, då kommer det ju inte sval luft i onödan. 🤣)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp