Värmesystem i fritidshus

svea

Trådstartare
Vi ska bygga ett fritidshus med året runt-standard i Roslagen. Huset kommer att vara 45 kvadratmeter med loft. Det är öppet i nock över allrummet i mitten av huset, och så är det loftutrymmen på kortsidorna med räcke som avgränsning, så det är lätt för varmluft nerifrån att värma loftet. Allrummet kommer att ha en täljstenskamin på 5-7 kW. Markentreprenören rekommenderade att bygga på platta och att lägga vattenburen golvvärme oavsett om vi tänker använda det eller inte, eftersom det höjer värdet på huset att rören finns där om någon skulle vilja bo där permanent. Vi tycker också att det är behagligt med golvvärme. Vi kommer dock att lägga ett lite rejälare trägolv trots att det gör uppvärmningen trögare, dels för att det är snyggt och dels för att det är behagligt att gå barfota på under den delen av året som värmen inte är på. Och så känns det mysigare, förstås.

Tanken är att huset ska användas på helgerna under vinterhalvåret och stå på underhållsvärme. Jag funderar också på att lägga elektrisk golvvärme i badrummet för att kunna värma det lite snabbare och även ha den på vid behov på under sommarhalvåret.

Nu är jag intresserad av att höra era kloka tankar om uppvärmning!
 
Luft-vattenpump kopplat till golvvärme skulle jag köra på! Vi har precis fått in golvvärme i kök/hall och det är magiskt. Vi funderar på att installera luft-vattenpump under nästa år, just nu har vi direktverkande/luftvärmepump och eldar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp