Värmeutslag på fötterna

Milosari

Trådstartare
Varje sommar får jag utslag på fötterna om de blivit varma i skorna. Jag har inte sökt vård för det är inget jättestort bekymmer utan går över av sig självt. Men någon kanske sitter inne med tips om hur man slipper eller lindrar?

Utslagen känns först varma, sedan klåda och till sist svider de. Oftast uppträder de som runda fläckar utom vid hålfoten där det blir en större fläck. De är inte upphöjda, inga blåsor som vid skoskav.

Utslaget på bilden uppstod i måndags så det är inte lika rött som i början. Någon som har erfarenhet?
 

Bifogade filer

  • 20210603_142623.jpg
    20210603_142623.jpg
    113,2 KB · Visningar: 207
Hur mycket svamp har du i kroppen? Tänker tex om kroppen är överväxt med sibo kan det yttra sig på huden som extra värmekänslig. Fötter är då extra utsatta.
 
Luftigare skor? Strumpor som ej är i syntet, tex bomull eller bambu?
Ja absolut så luftigt det går och syntest går bort. Men när det gäller skor så hade jag haft de här väl ingångna skorna i en vecka innan fötterna bestämde sig för att det var för varmt i bilen och då fick jag utslag.
 
Ingen aning? Har aldrig svamp på/i någon annan kroppsdel. Vad är sibo?
Svampöverväxt i tunntarmen, bla, ger lite andra symptom också som gaser i magen. Bara tänkte ifall du har lite magbekymmer tex kan det ge helt andra symptom som detta utan att man sammankopplar det.
 
Varje sommar får jag utslag på fötterna om de blivit varma i skorna. Jag har inte sökt vård för det är inget jättestort bekymmer utan går över av sig självt. Men någon kanske sitter inne med tips om hur man slipper eller lindrar?

Utslagen känns först varma, sedan klåda och till sist svider de. Oftast uppträder de som runda fläckar utom vid hålfoten där det blir en större fläck. De är inte upphöjda, inga blåsor som vid skoskav.

Utslaget på bilden uppstod i måndags så det är inte lika rött som i början. Någon som har erfarenhet?
Jag får likadant. Det jag gör är att gå i luftiga skor och ta av mig skor och sockar å lufta när jag kan.
Går barfota så fort jag kommer hem.

Smörjer med hydrokortison för att minska klådan.
 
Svampöverväxt i tunntarmen, bla, ger lite andra symptom också som gaser i magen. Bara tänkte ifall du har lite magbekymmer tex kan det ge helt andra symptom som detta utan att man sammankopplar det.
Hmm jag tänker att alltid är det något som stämmer när man söker på symptom men jag har inte några besvär med viktnedgång eller annat som tyder på näringsbrist. Men visst jag har tagit omeprazol i flera år ("kurer" vid behov, undviker så gott det går) och visst är jag lite känslig i magen. Men det är ju så vanligt och jag dricker alldeles för mycket kaffe (5-6 koppar/dag).
 
Jag får likadant. Det jag gör är att gå i luftiga skor och ta av mig skor och sockar å lufta när jag kan.
Går barfota så fort jag kommer hem.

Smörjer med hydrokortison för att minska klådan.
Jag hatar känslan av grus och smuts under fötterna men får kanske köpa pudlar istället för fällande hundar nästa gång :D. Sonen har rätt mycket problem med svamputslag så jag får kanske låna lite kortisonsalva av honom nästa gång jag får besvär.
 
Jag hatar känslan av grus och smuts under fötterna men får kanske köpa pudlar istället för fällande hundar nästa gång :D. Sonen har rätt mycket problem med svamputslag så jag får kanske låna lite kortisonsalva av honom nästa gång jag får besvär.
robotdammsugare är allt jag säger ;)
 
Jag hatar känslan av grus och smuts under fötterna men får kanske köpa pudlar istället för fällande hundar nästa gång :D. Sonen har rätt mycket problem med svamputslag så jag får kanske låna lite kortisonsalva av honom nästa gång jag får besvär.
Innetofflor å inga sockar kanske kan funka istället för att gå helt barfota? 🤔

Jag upplever att kortionssalvan mildrat klådan, på mig kan det klia som eld och då kliat jag tills det börjar blöda i princip.
Börjar smörja vid första symtom och inte när det är utbrett. Hoppas det hjälper på dig. ❤️
 
Jag hatar känslan av grus och smuts under fötterna men får kanske köpa pudlar istället för fällande hundar nästa gång :D. Sonen har rätt mycket problem med svamputslag så jag får kanske låna lite kortisonsalva av honom nästa gång jag får besvär.
Om sonen har problem med svamputslag, kan inte du också ha det men besväras inte av det förrän svampen har rätt förutsättningar?
 
Varje sommar får jag utslag på fötterna om de blivit varma i skorna. Jag har inte sökt vård för det är inget jättestort bekymmer utan går över av sig självt. Men någon kanske sitter inne med tips om hur man slipper eller lindrar?

Utslagen känns först varma, sedan klåda och till sist svider de. Oftast uppträder de som runda fläckar utom vid hålfoten där det blir en större fläck. De är inte upphöjda, inga blåsor som vid skoskav.

Utslaget på bilden uppstod i måndags så det är inte lika rött som i början. Någon som har erfarenhet?
Jag skulle råd dig att kontakta vården för att få veta vad det där är. Är det svamp - vilket inte alls är omöjligt att det är - så kan du få råd om (eller kanske utskrivet) vad du ska behandla det med.
 
Skulle ta kontakt med läkare. Har en anhörig med jätte problem med eksem speciellt på sommaren hen får smörja sig med kortison salva då lägger de sig, men innan de kom på vad de var hade hen stora problem i flera år. Men du bör nog ta reda på vad de är innan du börjar smörja på något 😅 Annars om du ogillar att gå utan skor inne så ett par luftiga tofflor, jag har tofflor inne jämt utan strumpor då mina fötter behöver luft för att må bra, de ogillar strumpor och instängda skor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp