Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ju varit en inbiten VV-hatare i 10 år. Det jag inte gillat är de för VV 'klassiska' grejerna. Rangliga och skramliga, hästar som inte gillar dem, KORKADE bomlösningar bak samt för mycket dumma detaljer att skada sig på.

Genom en rad omständigheter så började jag på allvar inse att VV nog var det som skulle passa mina faktiska omständigheter bäst som de är just nu (läs: Få släp med rätt totalvikt för min bil utan att tappa hysteriskt mkt lastvikt, och rätt i pris iom det låga andrahandsvärdet).

Så, jag surfade lite, och bokade sen tid för besök hos en VV-återförsäljare med digert begagnatlager. Hade tre vagnar jag var mest intresserad av innan jag åkte dit, en 90:a, en 92:a och en 96:a.

90:an strök jag omedelbart, den var verkligen ranglig och skranglig och t ex stänkskärmarna såg ut som jag skulle kunnat gjort dem i trä- och metallslöjden under mins koltid (dvs fruktansvärda). 92:an var betydligt mer gedigen och där hade jag väl eg inget att klaga på så, förutom att jag inte gillade skicket på den hjulaxeln. 96:an studerade jag noga, och gillade vad jag såg, med vissa undantag. Det är ju ett enkelt släp utan direkta finesser, men jag behöver å andra sidan inte en massa finesser. Det jag inte gillade, och som jag inte ens gillar på nya 05:or är den korkade bomlösningen bak, korkad detalj för fastsättning av mellanvägg att göra sig illa på samt kass ventilation (men det där sista har mååånga märken problem med).

Men lösningen för hellång bom var bättre, och jag använder ju inte mellanvägg. Dessutom hade det takfönster, luckan lätt att lyfta, bred skötardörr etc. Så jag beslöt mig för att prova iaf.

Och så här långt så har mina fördomar/erfarenheter från tidigare årsmodeller faktiskt kommit på skam. Det låg utmärkt efter bilen när jag körde hem det tomt, iofs efter tyngre dragbilen, återstår att se hur det blir med lätta dragbilen. Men inga problem varken vid aggresiv kurvtagning i högre fart än lämpligt, snabbare och kraftigare acceleration än lämpligt etc (ja jag testade det medvetet rätt hårt). Skramlade ingenting så det hördes in i bilen iaf.

Efter att ha plockat ur mellanväggen, och med några enkla manövrar med en skiftnyckel ändrat om fästena för hellånga bommen så den läggs i uppifrån så var jag riktigt nöjd. Dock kärvade det att flytta främre bommen, mer än lovligt mycket.. (Jag ser hellång frambom och utan jävla mittstolpe som ett STORT plus).

Unghästen har lastats i det (men inte åkt, skulle åka imorgon men tyvärr är vet sjuk så det blev flyttat) utan att tycka annat än att dte var heeeelt okej. Kräsna valacken ska jag lasta imorgon. Och sen återstår att köra det lastat med tunga dragbilen och olastat och lastat med lilla dragbilen. Och se vad jag tycker då, och ffa vad hästarna tycker.

Men än måste jag säga att mina fördomar från tidigare erfarenheter och årsmodeller INTE fått något stöd, tvärtom så elimineras de än så länge en efter en..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag har bara kört häst med VV. För uthyraren är ÅF av den :smirk:

Tycker de är helt ok, men så har jag ju inget att jämföra med. Har inte upplevt de som skramliga eller vingliga. Tar lätt vind tomma däremot. Flyttade hästen i snöoväder igår och det gick utmärkt trots snömodd och blåst! :) Det enda jag har att anmärka på är den usla ventilationen!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

domino skrev:
Jag har bara kört häst med VV. För uthyraren är ÅF av den :smirk:

Tycker de är helt ok, men så har jag ju inget att jämföra med. Har inte upplevt de som skramliga eller vingliga. Tar lätt vind tomma däremot. Flyttade hästen i snöoväder igår och det gick utmärkt trots snömodd och blåst! :) Det enda jag har att anmärka på är den usla ventilationen!

Jag var ner och hämtade mitt utanför V-ås, månne samma ställe? =)

Jag tyckte inte det tog så mkt vind tom, nu blåste det inte SÅ hårt men var ganska frisk vind ändå när jag hämtade. Den tog lite vid när jag mötte lastbilar tätt då, vilket jag var ovan med, har ju haft ett Trane från 73 som legat KLISTRAT efter vägen innan och aldrig tagit vind, men det var ju betydligt lägre. Och som sagt, det var inte alls obehagligt mycket vind det tog och helt i stil med andra högre (än mitt lilla) släp jag kört.

Kul att du är nöjd. Soms agt får väl se om jag och hästarna är det efter att ha kört med, men som sagt, än har fördomarna fått på skam!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Då är det nog samma ställe, O*a T******sson? ;)

Kände bara att det tog vind då vi åkte därifrån och till gamla stallet för att hämta pållen på ett ställe där det är väldigt öppet och blåser kraftigt ofta.

Är ditt ett enaxlat eller boogie? De jag brukar hyra är enaxlade..

Hoppas att både du och hästarna blir nöjda med det iaf! :)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

domino skrev:
Då är det nog samma ställe, O*a T******sson? ;)

Kände bara att det tog vind då vi åkte därifrån och till gamla stallet för att hämta pållen på ett ställe där det är väldigt öppet och blåser kraftigt ofta.

Är ditt ett enaxlat eller boogie? De jag brukar hyra är enaxlade..

Hoppas att både du och hästarna blir nöjda med det iaf! :)

Japps, samma ställe =) Ett enkelaxklat härmed. Jag långtidshyr det först, sen ska jag köpa det om jag är nöjd. Vågade helt enkelt inte köpa ett rakt av iom mina tidigare erf och att det ÄR ett släpt med dåligt rykte.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W skrev:
Det jag inte gillat är de för VV 'klassiska' grejerna. Rangliga och skramliga, hästar som inte gillar dem, KORKADE bomlösningar bak samt för mycket dumma detaljer att skada sig på.

Jag tycker att ovanstående beskriver VV ganska bra, och då har jag nästan bara erfarenhet av de lite nyare VV släpen. Det som jag använder nu (har dessvärre inte tillgång till något annat) är en 02:a, och har korkade bomlösningar (främst fram iofs, men också bak) osv.

Så jag är inget fan av VV övht. :crazy:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Huntress skrev:
Jag tycker att ovanstående beskriver VV ganska bra, och då har jag nästan bara erfarenhet av de lite nyare VV släpen. Det som jag använder nu (har dessvärre inte tillgång till något annat) är en 02:a, och har korkade bomlösningar (främst fram iofs, men också bak) osv.

Så jag är inget fan av VV övht. :crazy:

Fast bommen fram har jag inga synpunkter på. Och det enda jag kan tänka mig man kan klaga på den om man är lagd åt det hållet är att man inte kan ha olika bomhöjd på resp sida när man kör med mellanvägg, och att det inte är panikutlösning riktigt.

Men för mig som kör utan mellanvägg så VILL jag ha hellång frambom, jag HATAR att få en jävla mittstolpe som förstör allting (vilket du alltid får med delad bom).

Och som sagt, den långa lösningen, var efter modifiering helt okej och en av de BÄTTRE hellånga lösningar jag sett (det är svårt att få en perfekt lösning för hellång tyvärr).

Men korta bommar bak är de helt idiotiskt löst ja, men det har jag beslutat mig att inte bry mig om, jag kör som sagt aldrig med mellanvägg. Då slipper jag den skaderiskframkallande fästgrejen för mellanväggen med =)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Okej! =)
Men det var ju kanon att man kan långtidshyra och sedan bestämma sig om man vill köpa! är det dyrt att långtidshyra förresten?
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

En dum fråga kanske, men vad är det med bommen fram som är så dåligt?
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag har en Värmlandsvagn -01 boggi.
Jag kan säga ALDRIG mer:mad:

Den skramlar kåter melannvägen är tung att flytta baklämen väger massor ja kan fortsätta lääääänge......

Ska få en ny av Pappa när min häst är igång och jag börjat träna och tävla igen.
Den får dugga nu när resorna bara är till och ifrån Djursjukhuset:(
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

domino skrev:
Okej! =)
Men det var ju kanon att man kan långtidshyra och sedan bestämma sig om man vill köpa! är det dyrt att långtidshyra förresten?

Dyrt eller ej, det är en kuggfråga och beror ju på vad man jmf med. Ett begsläp kan du hyra för 800 kr/månad. (Hyrestid minst 6 månader, 1 mån uppsägningstid), ett nytt kostar från 1000 kr/månad.

Och 800 kr som jag då betalar eftersom det är ett begsläp är ju dyrt såtillvida att det är dyrare än vad avbetalningen skulle bli per månad om jag köpt det direkt, samtidigt, skulle jag hyra släp på macken tre ggr på en månad t ex skulle det bli 900 kr, så åker man lite så blir det ju billigare/billigt.

Jag tycker nog det är rätt dyrt egentligen. Men om man sen köper släpet får man räkna av 50% av inbetald hyra från släpets pris.

När man långtidshyr så betalar uthyraren försäkring, skatt, besiktning och kostnader för reparation i samband med besiktning. Dessutom står de för vinterdäck t ex.
Man kan 'extrautrusta' ett man hyr med, jag t ex valde ju till hellång bakbom, och fick släpet nedvägt. För varje 1000 kr tillbehör man har betalar man 25 kr till per månad i hyra (jag slapp dock det, skulle betalat 75 kr till/mån för bommen och nedvägningen men slapp det).
Hyr man nytt släp får man efter 2 år utan kostnad byta ut det mot ett sprillans nytt (och fortsätta hyra då)

Så, dyrt eller billigt beror nog på vad man jämför med, hur mkt man åker etc. För mig är det DYRARE att långtidshyra än köpa på avbetalning (samma släp vi talar om), men BILLIGARE än att hyra släp på macken 3 ggr per månad (eller mer). Om man betänker att jag vintertid bara åker till vet i princip blir det svindyrt med 800 kr/månad, men det finns andra fördelar som gör det till dne vettigaste lösningen för mig, även om jag inte tänkt köpa det i slutändan ( t ex att det finns ingen vet på fältet här, macken är inte öppen så länge på kvällarna, min lilla bil får inte dra mackens släp och mina små armar kan inte stänga den aptunga luckan på mackens släp, man behöver vara två. Och jag lastar i princip *alltid* själv!)

Men som sagt - dyrt eller billigt beror helt på vad man jmf med. Om jag ska köpa det kommer jag göra det så fort som möjligt, dvs efter de sex månaderna, just för det är billigare för mig att avbetala det än hyra (om man tar avbetalningen på längre tid)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Fladde skrev:
Jag har en Värmlandsvagn -01 boggi.
Jag kan säga ALDRIG mer:mad:

Den skramlar kåter melannvägen är tung att flytta baklämen väger massor ja kan fortsätta lääääänge......

Ska få en ny av Pappa när min häst är igång och jag börjat träna och tävla igen.
Den får dugga nu när resorna bara är till och ifrån Djursjukhuset:(

Eh, vad jämför du egentligen med? *nyfiken*

Jag är 160 lång om jag sträcker på mig lite :angel: och väger 45 kg. Jag brukar ha problem både med tyngden på luckan och höjden på luckan, men VV:s lucka stänger jag utan problem själv. Lucka som jag kan stänga själv var ett KRAV, för jag lastar 99.9% av tiden helt själv.

Mellanväggen var inga problem att flytta åt sidorna, men krävde två pers för att ta ur, men vilken vägg gör inte det?

Skrammel och låtande har jag soms agt inte märkt än, men det återstår en del testning.

Men som sagt, vad jämför du luckan med?? Den är en av de lättaste jag träffat på!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag har en Gaupen -04 boggi, vilket jag tror är norska motsvarigheten till VV. Tycker den är helt okej om man bara ska köra kortare sträckor, som till träning/tävling etc. Om jag skulle åka mkt och långt så skulle jag nog investera i en dyrare och mer påkostad transport.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Har bara kört star triler innan den var mycket lättare..
Sen den översta lukan får jvärken jag eller min mamma upp utan pall men kan också bero på att vi har en extra bred o hög modell
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Fladde skrev:
Har bara kört star triler innan den var mycket lättare..
Sen den översta lukan får jvärken jag eller min mamma upp utan pall men kan också bero på att vi har en extra bred o hög modell

Lilla luckan kan jag förstå, jag får också ha pall, men det får jag banne mig på ALLA släp som inte är extralåga :devil: Nackdelen med att vara kort i rocken. Om jag köper det här ska jag be pappa svetsa på ett fotsteg åt mig, så slipper jag springa runt med en pall.

Men som sagt, tung ramp förstår jag inte, nu har jag inte provat någon Star Trailer, men väl en jäkla massa andra märken, och då är VV:s lucka LÄTT i jmf.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Det jag tycker är det värsta med VV, är att det inte går att lösa ut frambommen utifrån. Har haft VV tills för ett år sedan då vi bytte till Boj, som tur var när min 3åring fick för sig att hoppa över bommen i lördags på boj släpet går frambommen att lösa ut vad hade jag gjort om jag haft kvar VV? En häst som hänger på bommen med en stor skada på frambenet är ingen röolig syn!
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Nä min är så j*vla tung:(
Jag är med 160 och väger ca 40kg
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

cia81 skrev:
Det jag tycker är det värsta med VV, är att det inte går att lösa ut frambommen utifrån. Har haft VV tills för ett år sedan då vi bytte till Boj, som tur var när min 3åring fick för sig att hoppa över bommen i lördags på boj släpet går frambommen att lösa ut vad hade jag gjort om jag haft kvar VV? En häst som hänger på bommen med en stor skada på frambenet är ingen röolig syn!

Det är tyvärr VÄLDIGT många släp, även nya, dyyyra och påkostade släp det inte går på. Det finns ett fåtal (i jmf med totala antalet släp på marknaden) märken som har det. Men de flesta har det än idag inte. Inte ens om du pyntar 60 000 kr för en sprillans ny Ifor får du panikutlösning (möjligen på bankkontot då *s*)

Jag hade panikutlösning utifrån fram och bak som krav innan, innan jag insåg hur jäkla hårt det begränsade mig till ett fåtal märken och årsmodeller.

Jag resonerar som så att jag har aldrig haft panikutlösning, de flesta har det inte, många hästar har klättrat bommar och oftast går det bra. Jag hoppas slippa ta reda på saken, men som sagt, jag ville inte köpa ett märke jag ansåg hade andra, värre nackdelar, alternativt tyvärr låg alldeles för hiskeligt högt i pris (ingen pappa som betalar här inte..)bara för att få panikutlösningen. Även om det självklart något jag i drömscenariot skulle vilja ha. Och jag kikade läänge på Trane och Kylinge just för att få det. Men det blev liksom inte kompatibelt med alldeles för många andra önskemål och krav då.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Fladde skrev:
Nä min är så j*vla tung:(
Jag är med 160 och väger ca 40kg

Då är det nog för den är extra bred och extra hög, då blir ju luckan större med - och tyngre. Har du sen gummimatta med så blir det ännu tyngre. Mackens släp här har en lucka där det är som förgjort att få upp den för mig ensam. Och det har egentligen inte med luckans tyngd att göra, den är eg inte så tung, men släpet har hög markfrigång och så är det högt med, så det blir väldigt drygt att få upp luckan, man har tyngdkraften, plus X kg lucka, och så är man kort = det funkar inte och det känns som den väger ett ton. Kompisen som är längre, men nog lika stark/svag som mig, kan dock stänga den själv (med visst besvär), helt enkelt för hon är LÄNGRE än mig och får en annan vinkel.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W skrev:
Då är det nog för den är extra bred och extra hög, då blir ju luckan större med - och tyngre. Har du sen gummimatta med så blir det ännu tyngre. Mackens släp här har en lucka där det är som förgjort att få upp den för mig ensam. Och det har egentligen inte med luckans tyngd att göra, den är eg inte så tung, men släpet har hög markfrigång och så är det högt med, så det blir väldigt drygt att få upp luckan, man har tyngdkraften, plus X kg lucka, och så är man kort = det funkar inte och det känns som den väger ett ton. Kompisen som är längre, men nog lika stark/svag som mig, kan dock stänga den själv (med visst besvär), helt enkelt för hon är LÄNGRE än mig och får en annan vinkel.


Vi har inte gummimatta för då skulle den vägga ton :o :eek: :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp