Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

roslagen skrev:
Eftersom jag haft en 03;a och inte kunde ha olika höjd på de två olika sidorna i min VV så undrar jag följande, har de sänkt standarden på en senare årsmodell jämfört med din 01;a eller har du urlastning fram och det därmed skiljer på vagnarna och bömhöjden???


Nä där är inte front utlastning i min..
Jag vet ej men det finns i min ifl..
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Man kan som EXTRAUTRUSTNING köpa till säkerhetsbommar fram med mittstolpe. Så, är frambommen det enda man inte gillar på VV, och att det inte är panikbommar, så är det bara att hosta upp lite (eller..mycket) mer pengar och få delad bom med mittstolpe, och panikutlösning på bommarna. Fronturlastning eller ej.
Kostar 5000 kr att få det.

/Alexandra - som surfade in på sidan med tillbehör =)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Aha, ännu mera ljusning i frågan :-)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W skrev:
Man kan som EXTRAUTRUSTNING köpa till säkerhetsbommar fram med mittstolpe. Så, är frambommen det enda man inte gillar på VV, och att det inte är panikbommar, så är det bara att hosta upp lite (eller..mycket) mer pengar och få delad bom med mittstolpe, och panikutlösning på bommarna. Fronturlastning eller ej.
Kostar 5000 kr att få det.

/Alexandra - som surfade in på sidan med tillbehör =)


Aha vad bra :idea:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

roslagen skrev:
Aha, ännu mera ljusning i frågan :-)

Japp, nu väntar jag bara på att kunna få den hellånga bommen med panikutlösning :devil:

/Alexandra soms om sagt AVSKYR delad bom med jävla mittstolpe ;)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Alexandra_W skrev:
Japp, nu väntar jag bara på att kunna få den hellånga bommen med panikutlösning :devil:

/Alexandra soms om sagt AVSKYR delad bom med jävla mittstolpe ;)

Man fär väl inte köra utan mitelväg?
Har för mig en av minna kompisar blev stoppad och fick bötter för det :confused: :angel:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Har en VV-02
Den är himla bra, och jag tycker inte bomlösningen bak är dålig? Snabbt och bra att sätta fast..
Inget att klaga på faktiskt.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Fladde skrev:
Man fär väl inte köra utan mitelväg?
Har för mig en av minna kompisar blev stoppad och fick bötter för det :confused: :angel:

Du har för dig fel. Man får köra utan mellanvägg bäst man vill så länge man kör en häst åt gången.

/Alexandra - som fick LETA för att hitta mellanväggen till sitt gamla släp som hon sålde vid lucia. Och som plockade ut mellanväggen på nya släpet det första hon gjorde =)
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Ziemona skrev:
Har en VV-02
Den är himla bra, och jag tycker inte bomlösningen bak är dålig? Snabbt och bra att sätta fast..
Inget att klaga på faktiskt.

TANKEN är suverän ang bomlösningen bak, men än har jag inte hittat en enda VV, ens de fabriksnya 05:orna, där det fungerar utan att man får trassla och 'rucka' på mellanväggen etc för att få fast det hela. Och med en häst med tendenser att kasta sig ut vill man inte börja ruska på mellanväggen :angel:

Om de gjorde skåran på bomänden lite bredare skulle det blir mycket bättre dock. För TANKEN är otroligt god och enkel men jag har aldrig sett det fungera IRL - oavsett årsmodell. Tyvärr.

Men långa bommen är suverän, bara man vred fästringarna ett halvt varv :devil:
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag skulle aldrig få för mig att köpa en VV har kört med det ett flertalet ggr när jag varit tvungen att hyra släp och enda släputhyraren här i närheten har sådana.

Dom ligger inte bra efter någon av bilarna jag kört med.
Vilket är flertalet modeller och tillverkare.
Dom är skrangliga, tung lucka, mörka invändigt.

Hästarna vill inte gå in i dom.

Kör mest med en Star Trailer och båda hästarna går snällt upp i den.
Den ligger fint på vägen och känns säker på flera sätt.

Däremot skulle jag inte köpa en själv enbart beroende på priset ska jag tillägga.

När jag köper släp blir det en Cheval Liberte 2003.
Har allt jag vill ha till vettigt pris.
>Frontutlastning, kombi lucka, snabbutlösningbara bommar, den är ljus, boggie, går att lyfta ena hjulparet så att man kan flytta den trots att man är själv, bra vikter, går att få med lucka bak. :D

Har en bekant som har en Cheval 2002 och hon är jätte nöjd med den.
Själv har jag inspekterat den noga och gillar den.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Vala skrev:
Jag skulle aldrig få för mig att köpa en VV har kört med det ett flertalet ggr när jag varit tvungen att hyra släp och enda släputhyraren här i närheten har sådana.

Dom ligger inte bra efter någon av bilarna jag kört med.
Vilket är flertalet modeller och tillverkare.
Dom är skrangliga, tung lucka, mörka invändigt.

Hästarna vill inte gå in i dom.

Kör mest med en Star Trailer och båda hästarna går snällt upp i den.
Den ligger fint på vägen och känns säker på flera sätt.

Däremot skulle jag inte köpa en själv enbart beroende på priset ska jag tillägga.

När jag köper släp blir det en Cheval Liberte 2003.
Har allt jag vill ha till vettigt pris.
>Frontutlastning, kombi lucka, snabbutlösningbara bommar, den är ljus, boggie, går att lyfta ena hjulparet så att man kan flytta den trots att man är själv, bra vikter, går att få med lucka bak. :D

Har en bekant som har en Cheval 2002 och hon är jätte nöjd med den.
Själv har jag inspekterat den noga och gillar den.

Som sagt dne här har legat finfin tom efter tyngre dragbilen iaf och ingen av hästarna hade något speciellt mot att gå in (valacken är som han är, men hade soms agt mindre kastningsbenägenhet). Och tung lucka undrar jag fortfarande hur det går ihop, min är ultralätt. Däremot är de TRIST att de är bruna invändigt, fast det finns ju färgburkar =)

Cheval gillar jag dock med och jag tittade på en av deras 1½-hästaras som jag gillade. MEN... det finns åt helsike för många nya släpmärken på marknaden nu, det påstås det är nya regler på gång, och alldeles oavsett så KAN INTE alla de nya märkena överleva. Och jag vill gärna att om 15 år när mitt släp behöver service så finns det delar att få tag på, en ÅF som inte kånkat för tio år sen elelr inte är respresenterad i Sverige längre etc. Därför strök jag Cheval m.fl släp.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jo såna problem behöver inte jag tänka på, jobbar extra på en bilverkstad, så om jag köper släp och bolaget sen kursar så hjälper dom till med lite problemlösningar.

Jo du har rätt det finns färgburkar. :D

Kul att höra att du hittat ett bra exemplar...för jag har verkligen inte gillat någon av dom jag kört med och det är 10-talet olika VV släpar.
Både boggie och enkel.
Hoppas du förblir nöjd...
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

cia81 skrev:
Det jag tycker är det värsta med VV, är att det inte går att lösa ut frambommen utifrån. Har haft VV tills för ett år sedan då vi bytte till Boj, som tur var när min 3åring fick för sig att hoppa över bommen i lördags på boj släpet går frambommen att lösa ut vad hade jag gjort om jag haft kvar VV? En häst som hänger på bommen med en stor skada på frambenet är ingen röolig syn!

Det är skit snack
Man kan beställa till all utrusning i vagnarna även bom utlösning.

Jag har en w vagn 03 boggi sadelskåp
Jag har det och baklemmen är gasdämpad . EJ TUNG. Har olika bomm val bak. Lång kort. Även bom så mellanväggen kan stå åt sidan. man kan även köpa en lättare vägg. Man kan beställa till allt. Men det kostar extra.
jag gillar min vagn. Saknar takfönste bara.
Fläkt finns att köpa för väntilationen.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Vala skrev:
Jo såna problem behöver inte jag tänka på, jobbar extra på en bilverkstad, så om jag köper släp och bolaget sen kursar så hjälper dom till med lite problemlösningar.

Jo du har rätt det finns färgburkar. :D

Kul att höra att du hittat ett bra exemplar...för jag har verkligen inte gillat någon av dom jag kört med och det är 10-talet olika VV släpar.
Både boggie och enkel.
Hoppas du förblir nöjd...

Jo, den mest kritiska delen av testet är ju kvar - vad tycker HÄSTARNA om att ÅKA i det. Men tycker de om det, då lär det bli köp. Och soms agt, alla mina fördomar har hitills hamnat på skam.. *lite förvånad själv*
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag hämtade hem min häst när jag köpte han i en vit VV boogie. Jag gillade den verkligen. Låg bra på vägen tom och med häst upp och ned för hallandsåsen. Körde från Tomelilla till Laholm T/R
Men den har dåligt rykte. Kompisen hade en innan och hon hatade den pga den var sladdrig med två hästar.

Jag överväger att köpa en ny cheval libertè eller en Ifo williams.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Jag lånar en VV när jag kör min häst.
Jag gillar den och har inte märkt nåt annat än ventilationen är dålig. Men eftersom jag endast vintertid kör med stängd lucka (har öppen överlucka annars)så öppnar jag upp så mycket det går och än så länge har det funkat skapligt att göra så.
Kör utan mellanvägg men har dessvärre ingen lång bom så jag kör utan nåt i bak... :angel:
Luckan är VÄLDIGT lätt, till skillnad från (ngt)äldre modeller VV och även andra medelgamla hästtransporter. Det är ett STOORT plus!

Annat än ventilationen har jag inte att anmärka på !
Vägegenskapera är också bra tycker jag.
Det är många här omkring (bor Värmland-Närke)som har och köper VV och eftersom den är så poppis här måste ju folk vara nöjda? Har inte hört nån klaga iaf! Många byter dessutom från en äldre modell till en nyare eller från enaxlat till boggie tex.
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

*lånar en knapp*

Ni som har VV kolla så att mattan sitter fast ordentligt inne i transporten..Har varit med om en ny vv där mattan släppte under transport.. det blev inte trevligt.....:S
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

qodrofenia skrev:
*lånar en knapp*

Ni som har VV kolla så att mattan sitter fast ordentligt inne i transporten..Har varit med om en ny vv där mattan släppte under transport.. det blev inte trevligt.....:S

Vad sysslade hästen med då egentligen?

/Alexandra - som alltid bara har sina mattor fästa i bakkant, för att lätta kunna lyfta ur mattan och lufta
 
Sv: Värmlandsvagnen - mina erfarenheter so far

Hästarna..det var två.. två ponnyer...Och mig veterligen hände inget konsigt i transporten innan.. men det hela slutade med att i en höger sväng gled mattan undan när ena hästen trampade om.. och mattan gled då undan..vilket resulterade i att hästen föll omkull och fick mellanväggen över sig och den andra hästen blev stående ovanpå...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp