Värmlandsvagnen XL?

Fibusen

Trådstartare
Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o

Drömmen är en boj,men den ekonomin finns inte nu!

Vi har hus som vi håller på att renoverar,och behöver släp flera gånger i veckan,och det är svårt att hinna fylla släpet och hinna till tippen innan dom stänger,att hyra ett släp i flera dagar gör vi INTE,då det blir svindyrt!

Och ni som har häst vet hur ofta man behöver åka och hämta spån/hö/halm m.m. Så vi har ju verkligen användning för ett släp,men hästen kommer nog inte åka såååå mycket än,men några vändor blir det så klart,ev så kommer hans hovar fixas på klinik ett bra tag frammöver,så då blir det ju några svängar,om ett,två år så kommer jag åka betydligt mer,minst en gång i veckan. Har iallafall bestämt oss för att köpa en hästransport nu på en gång iallafall.

Har nu kikat på lite olika hästransporter, en Christ Cortez,-10,uttagen -11,använd mindre än 10 ggr. Får betala mellan 55-60.000:- Då får vi med vinterdäck och kamera.

En cheval liberte 2002,ca 35-40.000:-

Har även funderat på att långtidshyra en VV XL,för att se hur pass mycket vi verkligen använder den,om det är värt att ha en transport,den kommer kosta mig ca 1400:-/månaden.

Hur mina tankar går:

Christen; verkar helt suverän (vet att många inte gillar den,varför?),men det är myyycket pengar för mig! OM jag köper en transport så kommer jag få lov att ta finansiering på den och betala varje månad,vilket blir några år om jag ska betala så pass mycket pengar. MEN,jag gillar verkligen transporten,och då har jag en transport bra många år!

Chevalen XL; bra pris, (även där många som inte gillar,varför?)men även där blir det ju som sagt avbetalning,inte lika länge som christen,men blir ju endå ett tag,dock är det helt fel färg! :o Alltså färgen är snygg,men passar inte alls min bil! (Vinrött+klarblått) Ska man verkligen lägga ut pengar på en transport som jag bara gillar till 90%? (pga färgen)

Värmlandsvagnen XL; jag får betala ungefär samma månadskostnad,det possitiva är att jag kan lämna tillbaka den när jag vill i princip (efter 6 månader) och blir helt av med utgiften om vi inte använder den så pass mycket som vi trodde. Det negativa är för det första att jag tycker att VV är tråkiga,dock tycker jag att dom är helt ok att köra, och efter -09 så satte dom i öppningsbara fönster,och det förbättrade ventelationen avsevärt,vet att många avskyr VV,men jag tycker att dom är helt OK som sagt.

Det andra är att tänk så använder vi vagnen så mycket som jag tror att vi gör,då har jag stått och betalat ett antal tusen för en vagn som jag kanske inte ens VILL äga! När jag istället kan betala pengar till mig själv!

Som sagt,VV är helt OK,men tråkiga!

Problem nr två är att min häst kommer bli stoooooor,runt 170 cm,då skulle XL-en passa oss som handen i handsken i storlek. Chevalen är också en XL,men en återförsäljare uppfattade dom endå som små i storleken,han rekomendera en VV XL till en så pass stor häst,ELLER Christen.

Hur ska jag tänka? Betala mer pengar än vad jag tänkte för en vagn som passar hästen,och som jag gillar,och betala TILL MIG SJÄLV,och om vi inte anväder den så mycket som vi tror så kan jag förhoppningsvis sälja den för en ganska bra slant endå.

Eller,ta en som jag inte riktigt känner 100% för (pga färgen till bilen),men som ligger bra i pris,och känns fräsch! Och som jag betalar till mig själv,och äger om ett par år.

ELLER, ta en på hyra,kunna ha tryggheten att lämna tillbaka den om den inte används,och slippa stå med en annons som ingen ringer på,och ev ha ett lån kvar på vagnen på x antal 1000:- efter att jag sålt den pga att den ej användes. Dock blir månadskostnaden lite högre än om jag ska betala en vagn på finansiering.

Om jag vore rik (haft iallafall liiiite mer pengar) så hade jag inte funderat ens,då hade jag tagit christen. Men nu är det ju inte så,vi håller på att renovera huset för fullt,mycket av pengarna går dit. Om ett/två år hade det inte varit några problem heller,men samtidigt så hyr vi ju släp på macken mer än ofta nu,så det är ju NU vi behöver ett släp!

Om jag tar chevalen så tänkte jag sälja/byta in när huset är klart (5 års plan),och lägga som handpeng på en boj,om jag tar VV så lämnar vi bara tillbaka den,och tar och köper ett boj,vid Christen så kan jag tänka mig att behålla den LÄÄÄÄNGE!

Faaan,HJÄÄÄÄLP! ;)
 
Sv: Värmlandsvagnen XL?

Hej!
Jag hade inte långtidshyrt ett släp först och främst. Bättre att betala för ett som man faktiskt sen äger.

Ser att du kollat på relativt nya släp. Jag hade nog hellre köpt ett äldre kvalitetssläp än ett nyare budget. Ofta så kan ett 7-8 år gammalt kvalitetssläp vara i bättre skick än ett ca 2 år gammalt budgetsläp.

Christ och Cheval är väl inte kända för den bästa kvalitén direkt. Jag säger inte att de inte fungerar som hästsläp för det, men de håller inte lika bra och länge helt enkelt. Dessutom har de ett relativt dåligt andrahandsvärde gentemot t.ex. Ume, Thule och Boj.

Är du beroende av en viss totalvikt för att få köra eller har du BE-kort?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp