Värsta bilisterna?

VanillaCoke

Trådstartare
Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför och lite nerför och väldigt lite trafik. Det kommer 1-2 bilar i timmen, max, och folk håller inga höga hastigheter. De allra flesta bilister visar superbra hänsyn och vi ryttare visar hänsyn tillbaka. Döm därför om min förvåning när jag idag möter en gubbe i en traktor och situationen blir som följer:

Hästen blir nervös och börjar takta. Gubben i traktorn ser detta, men stannar inte utan krypkör framåt, dessutom i mitten av vägen och inte på högersidan som han borde. Eftersom hästen är stressad så gör jag tecken åt gubben att sakta in och försöker få honom att stänga av motorn, men icke. Han försöker inte ens köra åt sidan, så enda stället för mig att ta vägen är ner i diket.

På hemvägen blir hästen rädd för något, kastar sig åt sidan och jag åker av. Gubben står då vid sin lada och SER att jag åkt av, plus att han sen innan VET att hästen är lättskrämd. Han står och TITTAR när jag hoppar upp och jag ser att han går och sätter sig i sin traktor. Jag tar för givet att han tänker vänta med att köra iväg tills jag ridit förbi (en sträcka som tar ungefär 30 sekunder), men istället startar han motorn och kör RAKT UT bakom hästen...

Suck... De värsta trafikdårarna här är inte de vanliga bilisterna, utan bönderna med sina traktorer :devil:

Vilka är de värsta trafikdårar ni mött när ni ridit/kört? Dela med er!
 
Sv: Värsta bilisterna?

Vi hade en rolig bonde vid förra stallet. Hans största nöje var att preja ner oss i diket med bilen eller traktorn..
 
Sv: Värsta bilisterna?

För det mesta går det bra men det är ytterst obehagligt när folk kör för nära eller för fort. Det vanligaste är att bilister man möter på större vägar inte saktar in. Men de som visar hänsyn tackar man :)
 
Sv: Värsta bilisterna?

Förut red vi mycket på tungt trafikerad 90 väg utan vägren. Man fick vara glad om de höll ut lite, saktade in var det nästan ingen som gjorde. Likabra det, hästarna blev bars misstänksamma av det.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Red över den här bron på en distansritt i Sydafrika förra året. Den är ca 200 m lång, lågt räcke och lååångt ner till vattnet.
Tävlingsplatsen låg precis bredvid och bron var i stort sett det första man skulle ta sig över. Min häst, ung och oerfaren arab med nerverna överallt än på insidan, min kompis 14 år på en lite lugnare arab och så en 10 årig tjej, som jag hade ansvar över på sin stissiga ponny som stegrade och helst ville dra då vi la oss sist i start.

Poliser på båda sidor som skulle stanna trafiken men när vi är mitt på bron tar sig en långtradare förbi och gasar upp och kommer närmare, jag gör tecken åt föraren att sakta ner men han gasar bara på. Jag ber då mina kompisar att rida på så att de kommer av bron medans jag stannar upp min häst, vänder och gör tecken för honom att stanna. Han kör bara på och jag fortsätter försöka få honom att stanna så att mina kompisar, spec. den 10-åriga tjejen vars häst jobbar upp sig mer och mer kan hinna komma av bron.

FANSKAPET pekar då på sin klocka och gasar upp ännu mer. Han är alltså nu 20 m ifrån mig och jag står vänd mot honom, min häst bara steppar och håller på att explodera (inte så farligt rädd för lastbilen, men vill till kompisarna) och det hjälper inte att jag sitter på ryggen och skriker för allt vad jag är värd att han måste stanna och det övergår väldigt snart till f*ck you och massa skenska könsord som jag inte tänker skriva.
Jag inser att fy fan, nu måste jag kuta för att inte bli överkörd. Vänder om, och galopperar av bron. Jag var så förbannat rädd att vi skulle halka på asfalten och är så hemskt tacksam att vi inte gjorde det för att då hade vi varit mos eller åkt ner i vattnet (antagligen ganska mos där nere också).

Jag har inte blivit så arg innan och inte efter. Jag blir fortfarande arg nu när jag skriver det och det följde med mig hela dagen, hela tävlingen.
Den 10-åriga tjejen, som förövrigt klarade resten av ritten galant när ponnyn hade lugnat ner sig lite, sa efter tävlingen: "Ellen, jag har aldrig hört någon säga dom orden du sa innan. Man får inte säga sånt egentligen va?"

Skulle antagligen hanterat det lite bättre om jag inte blivit så arg och kanske försökt ta mig av bron med kompisarna. Men jag ville inte utsätta min kompis ponny för att komma närmre lastbilen. Min häst överlevde dock detta också och vi kom godkända i mål.

Här är bild på bron från helvetet:


Hela den ritten var iofs ganska skum... Vi fick också rida över en bro för fotgängare som gick över en väg med 120 km/h som gräns som var ca 3 m smal med räcken på 50 cm som var jättelång, asfalterad och vägen under, väldigt trafikerad. Man fick liksom försöka pricka in så att man missade lastbilarna. Som gärna tutade när dom såg hästar uppe på bron... Det fick vi surt erfara...
 
Sv: Värsta bilisterna?

Blev i vintras jagad uppför en brant uppförsbacke av en plogbil som låg 3-4 meter bakom röven på hästen och körde med skopan nere i asfalten. Det fanns fler plana fickor där han kunnat köra in och stanna för att ge oss ett litet försprång, och jag signalerade som en galning medan hästen stod på bakbenen, men icke. Efter att den livrädda hästen rest sig, varit nere i diket, kastat sig över hela vägen och gjort lite av varje kunde vi till sist vika in på vår ridstig, varpå gubben tryckte gasen i botten och ännu med plogen i asfalten svepte förbi precis bakom hästen, som drog. Fick stopp på henne efter en bit, men jag har aldrig varit så gråtfärdig och rädd.

En annan tjej i stallet mötte ett par killar på moped som stannade och körde åt sidan, som för att släppa förbi henne, men precis när hon passerade dem drog de gasen i botten, vevade med armarna åt hästen och skrek och tjoade för att få honom att sticka. Som tur var var det stallets äldsta och snällaste häst som bara hoppade till lite...
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag tycker jag möter idioter varje dag på vägen, är det inte bilister eller lastbilsförare så är det kuskar med sina hästar och vagnar som inte kan vara skyssta.

Min lösning på det hela när de inte kan visa respekt är att rida mitt i vägen, så dem måste stanna/sakta ned.
Skulle någon köra på mig och min häst ja då skulle jag inte tveka på att hoppa av och slå ihjäl idioten, tur för mig att alla haft vett och stanna!
 
Sv: Värsta bilisterna?

Delvis knapplån..

Den metoden körde jag med för några år sedan..
Mitt sto hatade när föremål kom för nära men inte ett dugg trafikrädd, så idiotbilister som inte visade hänsyn fick alltid stanna när jag tyckte de gick för fort eller tutade o grejade, hon gick mitt i vägen o tutade de eller kom för nära så kickade hon åt dem. Väldigt lättirriterad.. :)
Men hon träffade aldrig som tur var.

Kan tillägga att cyklar va hon alltid trevlig mot. Mopeder har hon kickat mot när några körde om mig på insidan i ett samhälle där de va en liten smal bro, de kom inte i under 50... O de tutade o hade sig o skulle förbi på den sidan de va smalast..
 
Sv: Värsta bilisterna?

Lastbilschaufförer är absolut värst där jag bor. Exempelvis var jag en lördag för inte så längesedan ute och red en häst som vanligtvis är coollugn och i princip lyssnar i alla lägen. De fick bli en liten sträcka på landsvägen som är rätt krokig, vi går genom den lilla byn och ca 20 m innan vi passerar 50/70 skylten kommer en lastbil dånande ur en kurvan framför oss, mitt i vägen kör den och det är inga 50 inte! Hästen blir så rädd att hon börjar backa lite snett ut på vägen, helst hade hon sprungit hem. Jag lyckas hålla henne någorlunda på kanten och lastbilen kör förbi som om inget hänt. Lastbilschauffören lättar inte ens på gasen :mad:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Och som jag brukar säga: Även om hästen inte blir rädd för fordonet så kan det hända en väldans massa saker runt om kring som hästen tycker är läskiga. Exempelvis: plast i diket som börjar fladdra då fordonet drar förbi eller en väl dold fågel plötsligt flaxar upp ur diket/kanten.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag rider alltid en bit på en 70 väg, för att komma till ridvägar.
Värst är kvinnor 50+. De har ingen kontroll på hur bred deras bil är, utan kör alltid nära hästen, eftersom de tror att de far ner i diket med andra hjulparet annars.

Näst värst är unga tjejer. Minst hälften av dom tittar mer på mobil, och kör med en hand, än att titta på vägen och på medtrafikanterna.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Usch, det värsta var för några år sen, på vintern. Jag och en tjej till red på bilvägen, tog det lugnt och höll fint åt sidan. Det var mycket snö och höga snövallar på sidorna om vägen. En timmerbil kör in på samma väg och vi ser att han håller en jävligt hög fart, för att vara så tung och med underlaget som är på vägen. Plötsligt får han syn på oss, några hundra meter ifrån och trampar på bromsen. Bromsen tar såklart inte eftersom det är halt och timmerbilen kanar mot oss i hög hastighet. Släpet bakom viker sig så det sneddar över hela vägen och tar i båda snövallarna, det går så jävla fort och jag sparkar in hästen i snövallen ner mot diket och tur nog så lyder hon och hoppar ner i diket. Den andra tjejens häst däremot vägrar att hoppa ner i diket, en lite nervig arab, och i sista stund får hon vända på en femöring och i full galopp dra åt andra hållet.

Tur nog så gick det bra. Men fy fan. Hade han sett oss lite senare, hade hästarna börjat bråka istället, så hade vi varit mos under en flera ton tung timmerbil. Han verkade inte speciellt skärrad men jag hoppas att han drog ner på hastigheten. Tänk om vi istället hade varit en gammal tant, eller en förälder med barnvagn. Uscha.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Traktorföraren förra sommaren som försökte preja syrrans häst och mig på cykel ner i diket. Ligger två meter backom och varvar kan inte vänta tills vi kommer fram till fickan så att han kan köra om. Cirka 20 meter längre fram. Skriker åt oss att han faktiskt jobbar. Att vi därför ska försvinna från väggen. Avslutar med att tuta när han kör förbi. Väldigt nära att hästen stack under hela deta.

Sedan dessa söndagsåkare som måste tränga sig före där vägen är so smalast. För att de känner någon som rider och därför ska det gå.

Men annars brukar de skötta sig.
Ska tillägga att vi ringde till grannen, som nämda förare jobbade för och talade om att det upprepas. Ser vi väldigt bra när de har mest att göra och kan då börja krypköra framför dem, antagligen med våra traktorer eller bil.
Sedan att vi får vänta när han har körningar, flera gånger får vi köra undan då vi ser att de kommer. Så bara att hoppas att han pratade med dem.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Busschaufförer som kör på landet( alltså folk som i vanliga fall kör i stan som inte har en aning om hur bred bussen är i förhållande till vägen, eller som inte kan köra på vinterväglag så länge det inte är saltat), polska karlar som kör traktor och unga människor i epa traktorer. MEN finns himla trevliga förare av denna sorten med, så alla är verkligen inte det! :)

Men äldre människor som är livrädda för hästen trots att de sitter i en bil, men "diket" på andra sidan vägen är nog ändå farligare så de måste ligga 1 dm från hästen. Stressade bilförare i rusningstid är inte heller roliga. :grin:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Tyvärr har folk ingen respekt för hästar runt där vi bor, de sitter dessutom hästskyltar uppe men tror ni dom bryr sig?:devil: Min häst är trafiksäker men otroligt rädd för traktorer, och var på väg hem en gång när en traktor med snökedjor kom körandes i full fart bakom oss! Viftade med armen för att få honom att stanna men icke :crazy: Hästen skenade hem med mig på ryggen, som tur var vi bara 500 meter hemifrån men hade godlust att jaga ikapp gubben och tala om ett och annat för honom :devil:
 
Sv: Värsta bilisterna?

En gång blev jag o syrran "jagade" av sandbilen när vi var ute på ponnyerna.
Vägen var smal och båda våra ponnyer är inte helt säkra med stora bullriga fordon, vilket inte normalt är ett problem eftersom det bara är att rida åt sidan på någon mindre väg, som det finns gott om.
Vi hade ca 50 m till närmaste avtagsväg som vi kunde rida in på men trots att det inte ens fanns en meter på sidan av sandbilen till plats att köra om oss så vägrade han vänta tills vi kommit dit och körde istället på. trots att våra ponnyer var uppenbart stressade och vi inte hade någon stans att ta vägen. Lägg till att vi faktiskt dessutom var barn, ca 17 och 13 år gamla. Vi får till slut hoppa över ettt djupt meter brett dike till ett fält för att inte riskera attponnyerna skulle skena hemmåt...
 
Sv: Värsta bilisterna?

Red över den här bron på en distansritt i Sydafrika förra året. Den är ca 200 m lång, lågt räcke och lååångt ner till vattnet.
Tävlingsplatsen låg precis bredvid och bron var i stort sett det första man skulle ta sig över. Min häst, ung och oerfaren arab med nerverna överallt än på insidan, min kompis 14 år på en lite lugnare arab och så en 10 årig tjej, som jag hade ansvar över på sin stissiga ponny som stegrade och helst ville dra då vi la oss sist i start.

Poliser på båda sidor som skulle stanna trafiken men när vi är mitt på bron tar sig en långtradare förbi och gasar upp och kommer närmare, jag gör tecken åt föraren att sakta ner men han gasar bara på. Jag ber då mina kompisar att rida på så att de kommer av bron medans jag stannar upp min häst, vänder och gör tecken för honom att stanna. Han kör bara på och jag fortsätter försöka få honom att stanna så att mina kompisar, spec. den 10-åriga tjejen vars häst jobbar upp sig mer och mer kan hinna komma av bron.

FANSKAPET pekar då på sin klocka och gasar upp ännu mer. Han är alltså nu 20 m ifrån mig och jag står vänd mot honom, min häst bara steppar och håller på att explodera (inte så farligt rädd för lastbilen, men vill till kompisarna) och det hjälper inte att jag sitter på ryggen och skriker för allt vad jag är värd att han måste stanna och det övergår väldigt snart till f*ck you och massa skenska könsord som jag inte tänker skriva.
Jag inser att fy fan, nu måste jag kuta för att inte bli överkörd. Vänder om, och galopperar av bron. Jag var så förbannat rädd att vi skulle halka på asfalten och är så hemskt tacksam att vi inte gjorde det för att då hade vi varit mos eller åkt ner i vattnet (antagligen ganska mos där nere också).

Jag har inte blivit så arg innan och inte efter. Jag blir fortfarande arg nu när jag skriver det och det följde med mig hela dagen, hela tävlingen.
Den 10-åriga tjejen, som förövrigt klarade resten av ritten galant när ponnyn hade lugnat ner sig lite, sa efter tävlingen: "Ellen, jag har aldrig hört någon säga dom orden du sa innan. Man får inte säga sånt egentligen va?"

Skulle antagligen hanterat det lite bättre om jag inte blivit så arg och kanske försökt ta mig av bron med kompisarna. Men jag ville inte utsätta min kompis ponny för att komma närmre lastbilen. Min häst överlevde dock detta också och vi kom godkända i mål.

Här är bild på bron från helvetet:


Hela den ritten var iofs ganska skum... Vi fick också rida över en bro för fotgängare som gick över en väg med 120 km/h som gräns som var ca 3 m smal med räcken på 50 cm som var jättelång, asfalterad och vägen under, väldigt trafikerad. Man fick liksom försöka pricka in så att man missade lastbilarna. Som gärna tutade när dom såg hästar uppe på bron... Det fick vi surt erfara...

Hjälp :eek::eek: Fyyyy, vad obehagligt!! Guldstjärna till er som klarade upp den situationen!
 
Sv: Värsta bilisterna?

Min lösning på det hela när de inte kan visa respekt är att rida mitt i vägen, så dem måste stanna/sakta ned.
Skulle någon köra på mig och min häst ja då skulle jag inte tveka på att hoppa av och slå ihjäl idioten, tur för mig att alla haft vett och stanna!

Smart! Undantaget är förstås om bilisten ändå inte fattar vinken utan börjar tuta...

I somras försökte min stallkompis få en bil med släpkärra att sakta in genom att slå med sitt dressyrspö i backen. Bilisten, en kvinna i 40-årsåldern, struntade i detta och svarade genom att peka finger åt oss. Detta var precis utanför vår paddock som ligger på andra sidan vägen från stallet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 491
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 950
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp