Värsta bilisterna?

Sv: Värsta bilisterna?

Busschaufförer som kör på landet( alltså folk som i vanliga fall kör i stan som inte har en aning om hur bred bussen är i förhållande till vägen, eller som inte kan köra på vinterväglag så länge det inte är saltat),

Åh, busschaufförerna härute är så himla underbara!! De flesta bussarna kör nere på stora vägen så det kommer bara ca 2-4 bussar per dag på asfaltsvägen utanför stallet, men chaufförerna saktar ALLTID in, kör åt sidan och slår av motorn om de möter en häst :)

Dock märker man direkt om det någon gång är en chaufför som i vanliga fall kör i stan. Som du nämner så har de inte riktigt koll på bussen i förhållande till vägen, och de blir för det mesta väldigt förvånade om det plötsligt kommer en häst.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Värst hos oss är POSTBILEN!
Hel.. vad han kör.. har varit nära att krocka med honom själv i bilen flera gånger när jag bodde på landet. Det var ett krön och lagom när jag skulle till eftermiddagspasset hos korna kom han i 140 över kröken, mitt i vägen.
Det är samma gubbe som kör via stallet. Håller lätt 80-90 på vägen, trots att just den sträckan där jag mött honom består av en jätteskymd kruva, sen s-kurva och sedan ett backkrön där du inte ser vad som kommer på andra sidan.
Sen blir det tvärnit vid postlådorna och sen sladdar han iväg igen.. SUCK.
Han har väl antagligen lite tidspress på jobbet..

Sen är det en gubbe som bor längre bort på vägen, "surgubben" kallar vi honom för han HATAR hästar. Han är en sån som vägrar flytta på sig så man kommer förbi, så då får du gå ner i diket. Eller så lägger han sig två cm bakom och varvar..
 
Sv: Värsta bilisterna?

KL.
Här ute på grusvägarna är nog den värsta jag mött ( förutom Hillbillygrabbarna från byn ) en hemsamarit .. en yngre tjej som förmodligen blev så jäkla snopen när hon kom ur en kurva i 790 och såg att det rör sej fler levande väsen ute i skogen .. så hon gasade upp i .. ja typ 990 då i rena förskräckelsen !

För att väga upp det lite så har jag mött en timmerbilschafför med en ängels tålamod som stannade i ett kors och väntade tills jag hade kommit fram och gått åt det håll jag skulle.
Likaså en kille i en tom grusbil ( det låter väldigt illa om den tomma "containern" ) , även han stannade och väntade tålmodigt tills jag hade listat ut hur jag skulle lösa det hela med en skräckslagen häst på en smal grusväg !
 
Sv: Värsta bilisterna?

Sen är det en gubbe som bor längre bort på vägen, "surgubben" kallar vi honom för han HATAR hästar. Han är en sån som vägrar flytta på sig så man kommer förbi, så då får du gå ner i diket. Eller så lägger han sig två cm bakom och varvar..

Vi har en sån också och tanten sitter och eggar honom, 80 år båda två och minns inte vad dom sagt för 10 min sen när man konfronterar dom. :devil:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag har många gånger mött olika fordon som gasat förbi trots att jag visat stopptecknet, man blir ju galen!
En gång kom en kille med moped bakifrån, jag gick bredvid min häst som var rädd för mopeder (efter att en gång blivit jagad under en ridtur av ett gäng mopedist-idioter ända hem) och annars också var uppjagad den dagen. Jag visade tydligt stopptecknet med handen medan hästen snurrade runt mig då mopeden kom närmare och närmare, men inget händer. Dock saktar killen ner och verkar förstå något iaf. Till sist var han så nära att jag ropar åt honom att stanna. Han rycker på axlarna och gasar förbi. Hästen valde som tur att hoppa ner i diket.
Mötte även en gång en bil med släpkärra, min häst blev rädd, vände 180 grader och stack iväg, och bilen följer efter! Jag försöker t.o.m i galoppen visa och ropa åt bilisten att stanna, men nej, ingen reaktion.
Har även mött bilar som tutat när de kört förbi (hästen var som tur lugn) och långtradare som i full fart gasat förbi på smal väg.
Här som jag har mina hästar nu är människor väldigt förstående (hälften av dem hästmänniskor), men det finns en som kör jättehårt förbi, och det värsta är att hon själv är en hästmänniska och rider aktivt! Fast man visar stopptecknet och blockerar vägen, bromsar hon inte! Vi mötte henne idag igen, våra hästar är lugna så det gick bra men kommer nog att ta ett snack med henne nästa gång jag ser henne.
Kan dock berätta om en gång när ett äldre par som vi bor grannar med och som är lite förtjusta i våra hästar kom emot med bil då vi var och rida, de inte bara stannade bilen, utan stängde även av motorn helt och hållet och startade inte bilen igen förrän vi var säkert 50 meter därifrån! Man får ju nästan lust att föra en flaska vin åt dem som tack, sådana människor är sällsynta! :)
Det borde ju inte vara så, att man blir supertacksam om någon för en gångs skull stannar. Det borde vara tvärtom, att hänsynslösa bilister är sällsynta. Har funderat på att skicka in i tidningen en insändare om att köra sakta vid möte med häst, människor fattar inte att det är som att få en älg i famnen om man krockar med en häst...
 
Sv: Värsta bilisterna?

Kom på en till grej, en ridskola jag red på låg bredvid en stor landsväg, för att komma nån annan stans måste man gå över denna väg. Där som stallet ligger och man ska rida över, är en raksträcka vars hastighetsbegränsning blir från 40 till 80, och folk gasar på som galningar där. Bussarna kör ikapp sina tidtabeller på den sträckan, ungdomar kör race bredvid varandra och de flesta andra gasar på och/eller kör om varandra som galningar där. Så ridskolan bad av kommunen om att få sätta upp en skylt vid sträckan som varnar för barn och hästar. Kommunens svar är att ridskolan får skylten när en olycka skett. :eek: nu kan inte jag så mycket om lagstiftning, men på riktigt, måste det hända en olycka förrän en varningsskylt sätts upp?? Helt galet.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Så var det på våran stads ridskola. Först efter en dödsolycka sänktes hastigheten på vägen utanför. Det är fruktansvärt att någon ska behöva dö innan de kan göra så enkla saker :(
 
Sv: Värsta bilisterna?

Tänk, här är det de som kör på landet som skrapar i alla nya avsmalningar i stan.

Man vill inte gärna ligga precis vid kanten med ett så tungt fordon om man inte måste, inte roligt när det släpper...
 
Sv: Värsta bilisterna?

Hjälp :eek::eek: Fyyyy, vad obehagligt!! Guldstjärna till er som klarade upp den situationen!

Ja, det var inte den bästa stunden i tävlingshistorien, men man lär sig ju av varje incident. Om inte annat, att en del människor faktiskt inte bryr sig om andras välmående, eller ens mående...
 
Sv: Värsta bilisterna?

kl.

Appropå äldre bönder som inte stannar traktorn så kan det kanske vara för att de inte förstår? För den som själv haft hästar men aldrig någon som varit rädd för traktorer är nog inte sambandet lika uppenbart.

Det ju heller inte alltid så lätt som bilist heller att veta vad ryttaren vill med olika tecken. Om jag möter eller behöver köra om en häst jag märker blir orolig men ryttaren/föraren ser ut att klara hästen saktar jag ned till väldigt sakta, så att jag kan stanna på fläcken om hästen skulle svänga ut, men det uppskattas inte alltid heller. En ryttare som red på grusvägen här där hästen backade ut i sädstycket när jag körde förbi vinkade frenetiskt för att jag skulle köra fortare istället och han var inte alls glad för att jag krypkörde.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Nej, det är inte lätt för chaufförerna heller.

Det värsta jag stött på var i januari när min häst blev skrämd av en timmerlastbil där chauffören inte saktade ner, och inte lämnade just någon marginal på min sida vägen.
Fick tag på honom efteråt och berättade vad som hänt. Han påstod att han inte sett att det hänt någon olycka, han fick också ett samtal från polisen och när jag mött honom senare, har han saktat in ordentligt och varit hänsynsfull.

Igår träffade jag på några typiska chaufförer här i trakten.
Först timmerlastbilen vars förare krypkörde så att jag hann komma till en avtagsväg där jag ställde minn (orädda) häst och vi möttes i god ordning.
Sedan en mindre lastbil vars chaufför stannade helt. Nästa gång jag mötte samma chaufför i samma lastbil, saktade han ner men stannade inte (han hade sett att hästen var helt obekymrad).
Sedan mötte jag en kille i en utrangerad militärlastbil. Den hästen blev skrämd av den bluddrande motorn, och killen stängde omedelbart av motorn och väntade. Vevade ner rutan för en liten pratstund när jag hoppat av hästen för att lyckas leda förbi. Mycket trevlig och vänlig kille, ingen irritation över att jag inte hade full koll på hästen.

den som visar minst hänsyn här, är hovslagaren som bor ett par kilometer bort:p
 
Sv: Värsta bilisterna?

KL
Jag måste rida en bit på en vältrafikerad väg innan jag når lugnare områden. De värsta trafikanter jag träffar på när jag är ute och rider har hittills faktiskt varit - cyklister. Cyklister av den typ som ser ut som om de deltar i Tour de France och dessutom har vinstchans. Saktar ned gör de inte, tunnelseende har de och de kommer i full fart i tysthet bakifrån. Min häst är bakskygg och uppskattar inte det här alls.

I övrigt har vi väldigt hänsynsfulla förare av motorfordon här, nästan alla saktar ned och håller avstånd. Jag kan räkna på ena handens fingrar de som inte tagit hänsyn. Nu senast skulle jag vilja ge en stooor eloge till de crossåkare jag träffade på ute i skogen och som efter min signal stannade på rad och stängde av motorerna så att jag kunde rida förbi med min ytterst fundersamma häst. De lät dessutom motorerna vara avstängda så att vi hann undan i lugn och ro. Hurra! (självklart tackade jag när vi passerade dem)
 
Sv: Värsta bilisterna?

kl

Jag tycker de flesta här brukar visa hänsyn, men för säkerhets skull brukar jag hålla uppsikt i god tid och gå in på någon sidoväg eller ut på ett fält om det är möjligt och vänta där tills de passerat, och förväntar mig att även billisterna försöker unvika direkta möten om det finns andra bra alternativ, speciellt ute på mindre vägar.

Det värsta jag varit med om var nog när jag var ute med min 4-åring på grusvägarna runt stallet. Kom till en korsning där jag skulle rakt fram och en traktor med skopa/lastare kom från vägen till höger och skulle svänga vänster till den vägen jag red på. De flesta häromkring som är vettiga i huvudet hade då väntat på sin väg, antingen tills jag passerat eller även om jag kanske skulle ha svängt höger, då är där i alla fall dubbelt så mycket plats att mötas precis i korsningen.

Men gubben i denna traktorn stannar till, tittar sig om, får ögonkontakt med mig som är kanske 15 m från korsningen och svängar rakt ut mot oss. Ganska onödigt tyckte jag först eftersom vägen är smal och det är elstaket på ena sidan och en jättebrant vall på andra sidan, men visst, min häst brukar inte reagera när vi möter bilar och är inte allmänt rädd för traktorer heller.
Märker sedan dock att han tycker det är lite läskigt när den stora skopan kommer rakt emot honom, han stannar och vill vända. Signalerar då till traktorföraren att stanna så att jag kan rida förbi honom, vilket han ignorerar totalt och bara gasar på fram mot oss. Jag får hästen frammåt och han gör egentligen inget konstigt mer än steppar lite på sidan och tittar på traktorn, jag är dock lite nervös för att han ska börja trycka för mycket ut till kanten och hamna i eltråden.
Så det hände inte så mycket egentligen, allt gick bra, men droppen är att när vi passerat varandra öppnar gubben dörren på traktorn och ropar argt efter oss att "TRAFIKSÄKRA hästar ger vi oss ut med på vägen!"

Jotack, min häst är trafiksäker men kanske inte så länge till om alla vi hade mött på vägen hade varit såna stolpskott :banghead:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Men gubben i denna traktorn stannar till, tittar sig om, får ögonkontakt med mig som är kanske 15 m från korsningen och svängar rakt ut mot oss. Ganska onödigt tyckte jag först eftersom vägen är smal och det är elstaket på ena sidan och en jättebrant vall på andra sidan, men visst, min häst brukar inte
Så det hände inte så mycket egentligen, allt gick bra, men droppen är att när vi passerat varandra öppnar gubben dörren på traktorn och ropar argt efter oss att "TRAFIKSÄKRA hästar ger vi oss ut med på vägen!"

Jotack, min häst är trafiksäker men kanske inte så länge till om alla vi hade mött på vägen hade varit såna stolpskott :banghead:

Det där är så typiskt... Folk som förutsätter att alla hästar som rör sig på vägarna är trafiksäkra. Undrar om de har funderat på hur man får en häst trafiksäker?? Om vi hästmänniskor kunde anmäla pållarna till en teoretisk kurs i trafiksäkerhet så skulle vi naturligtvis göra det. :mad:
 
Sv: Värsta bilisterna?

kl.

Appropå äldre bönder som inte stannar traktorn så kan det kanske vara för att de inte förstår? För den som själv haft hästar men aldrig någon som varit rädd för traktorer är nog inte sambandet lika uppenbart.

Det ju heller inte alltid så lätt som bilist heller att veta vad ryttaren vill med olika tecken. Om jag möter eller behöver köra om en häst jag märker blir orolig men ryttaren/föraren ser ut att klara hästen saktar jag ned till väldigt sakta, så att jag kan stanna på fläcken om hästen skulle svänga ut, men det uppskattas inte alltid heller. En ryttare som red på grusvägen här där hästen backade ut i sädstycket när jag körde förbi vinkade frenetiskt för att jag skulle köra fortare istället och han var inte alls glad för att jag krypkörde.

Så är det säkert. Ibland använder vi ryttare säkert samma tecken för olika saker och då förstår jag att det blir förvirrande för bilisterna, eller för bönderna i sina traktorer.
 
Sv: Värsta bilisterna?

KL
Jag måste rida en bit på en vältrafikerad väg innan jag når lugnare områden. De värsta trafikanter jag träffar på när jag är ute och rider har hittills faktiskt varit - cyklister. Cyklister av den typ som ser ut som om de deltar i Tour de France och dessutom har vinstchans. Saktar ned gör de inte, tunnelseende har de och de kommer i full fart i tysthet bakifrån. Min häst är bakskygg och uppskattar inte det här alls.

Haha! Underbar beskrivning av den sortens cyklist som var vanligt förekommande i trakterna kring mitt förra stall :laugh:
 
Sv: Värsta bilisterna?

KL
Jag måste rida en bit på en vältrafikerad väg innan jag når lugnare områden. De värsta trafikanter jag träffar på när jag är ute och rider har hittills faktiskt varit - cyklister. Cyklister av den typ som ser ut som om de deltar i Tour de France och dessutom har vinstchans. Saktar ned gör de inte, tunnelseende har de och de kommer i full fart i tysthet bakifrån. Min häst är bakskygg och uppskattar inte det här alls.

Sådana är som tur är sällsynta på grusvägarna kring de flesta stall jag ridit i, men jag känner igen fenomenet. Krävs absolut inte att man ska sitta på en bakskygg häst för att tycka att de är hemska, en smula läskiga även om man går/sitter på helt trafiksäker och ickelättskrämd cykel, och vedervärdiga :mad:

Annars blir jag mest förbannad på folk som inte visar någon förståelse och hänsyn oavsett vilken fordonstyp de kör. Sopbilen som backade rakt mot oss häromveckan till exempel. Och det var inte som att de inte sett oss heller. Har förarna där någon aning om hur deras stinkande bil låter?! :banghead: Som tur var satt jag för dagen på stencool vallack som knappt rörde på öronen åt fanskapet :love:

Dock hoppade han till när vi under samma ridtur mötte en bil som jättehänsynsfullt stannade, slog av motorn och sedan startade den igen när vi var fem meter bakom bilen, haha. Uppskattar förarens tanke dock :bow: Där ser man vad lite okunskap kan göra. Hade jag suttit på annan häst hade det mycket väl kunnat sluta illa trots god tanke. Självklart bör hästar tränas för att bli någorlunda trafiksäkra, men jag hade gärna velat att det i alla fall nämndes i körkortsutbildningen hur man hanterar möte med djur.

Ännu senare samma ridtur mötte vi plogen på smal grusväg, med skrapan i marken. Där var måttet rågat för herr häst och dessutom fick vi inte plats att mötas, så vi hoppade in i skogen (till hästs stora förtjusning, offroad är det mest spännande som finns... :P). Där var jag glad att det inte går att köra en plogande plog hur fort som helst...

Eller idioterna som gärna tutade när man red över smala bron, med räcken som varit betryggande om man suttit på A-ponny, över motorvägen för att komma från förra stallet till alla fina ridvägar.
 
Sv: Värsta bilisterna?

*knapp*

Vi har haft turen med snälla grannar och har egentligen inte varit med om något direkt som skapats utav bilister.
Här om dagen när vi mötte frun som precis flyttat in i grannhuset så stannade hon försiktigt bilen och drog ner rutan när vi red förbi. Nästan skamset så frågade hon hur vi ville att han skulle betee sig när hon passerade.
Vi skrattade lite och sa att hon gärna får gasa på, lägga sig på tutan och vinka. :D Hon såg nästan förskräckt ut men vi sa att skulle det hända något så reder vi ut det alternativt kastar oss ut på åkern. Sådana människor är guld värda! :love:

Jag och stallkamraten har talat om just detta ämne ganska länge och kom i stort sett fram till att trafikskolan borde ägna ett teoritillfälle åt just hästar - speciellt i mindre städer där det faktiskt rör sig hästar innåt city. Vi är lite sugna på att lägga fram det som förslag på trafikskolan här, i alla fall berätta vad som generellt är säkrast eller inte och hoppas dom använder det i sin teori.
Vi har många hästar härikring och många rör sig inne i stan, i alla fall vi två är flitiga besökare (vad är bättre miljöträning än det?). Nästan allt för ofta märker vi osäkerheten hos bilisterna och de tecken vi ger dom vilket kan skapa ett riktigt kaos om det vill sig illa.
Dessutom är det knappt någon som är medveten om att vi är ett fordon och ska sådeles hålla oss på vägbanan och följa trafikreglerna som alla andra fordon. Cykelväg är egentligen förbjudet att rida på men ack så mycket säkrare!
 
Sv: Värsta bilisterna?

Jag har mött en del människor till häst som bara blänger trots att jag saktat ner i god tid och även stannat. Jag stänger ofta av motorn om jag tycker hästen bråkar för mycket med ryttaren.

Här finns det många som inte saktar in, många som saktar in gasar när de är precis vid hästens huvud eller bakben, en körde om mig och hästen för att sedan stanna mitt i vägen (smal grusväg) när jag kom i galopp bakom...

Kl
När jag kör ponny med vagn går jag ofta ut mitt i filen när jag märker att fordonet bakifrån inte sänker farten. Då måste dom i alla fall byta fil även om de inte saktar ner... Har även viftat med spöt ibland om det är väldigt kurvigt eller om fordonet kommit väldigt fort.
 
Sv: Värsta bilisterna?

kl

På tal om cykel. Cyklar typ överallt själv, har hittills aldrig mött något ekipage, men den dagen kan ju komma då det ibland rör sig hästar här - det är ett rent sammanträffande att jag bara stött på de när jag promenerat. Inte heller har jag mött någon cyklist när jag ridit, så tanken har inte ens dykt upp kring hur man ska bete sig vid möte på cykel. Så till frågan, hur ska en cyklist egentligen bete sig vid ett möte? :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 496
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 957
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp