Värsta bilisterna?

Sv: Värsta bilisterna?

Det var inte direkt rakt ut så de fick tvärnita, de skulle svänga in på min väg och innan de påbörjade svängen red jag ut i vägen och viftade åt dem att stänga av sirenerna - Allt för att undvika en till olycka som sagt.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Tycker du? Vad hade hänt om de åkt förbi mig med sirenerna på, kört över mig och hästen? Då hade de plötsligt haft två olyckor att reda ut istället för en.
Om de inte lärt sig hur man beter sig i trafiken där det finns hästar på sin brandmansutbildning så var det god tid att de lärde sig.

Jag kan vara smått allergisk när det gäller att bete sig, men här måste jag säga att det är omgivningen som måste visa hänsyn och inte uttryckningsfordon för de har förkörsrätt. Att de kan komma med sirener påslagna borde ju inte vara en hemlighet, varför de slog ppå sirenen nu kan handla om många olika orsaker. Det kan vara en främmande väg för chauffören, man vet ej om den är kurvig och av den orsaken slår man på sirenen. Det kan vara så att de börjar närma sig platsen där behovet finns, att slå på sirenen talar om att de snart är framme. Ja det finns många fler orsaker.

Hur skulle du själv tycka om någon red fram för att stoppa eller få en ambulans att sakta ner, som är på väg till dig för att du har skadat dig eller någon nära anhörig?
 
Sv: Värsta bilisterna?

Ja, det tycker jag. Jag har fått lära mig att om det kommer ett utryckningsfordon, så ska man göra allt för att ge fri väg, eftersom det kan handla om liv.

Om jag hade suttit på en häst som jag inte trodde skulle hantera situationen skulle jag bums hoppat av och störtat rakt in i skogen om det hade behövts. Visst, de kan riskera mitt liv när de sätter på sirenerna, men gjort är gjort, och det är onödigt att förvärra situationen. Bevisligen hade de väldigt bråttom.

Men alla tänker vi olika och det ena kanske inte är mer rätt än det andra, men jag reagerar eftersom det sitter i benmärgen på mig att utryckningsfordor = ur vägen! Absolut inte försvåra arbetet även om de gör fel. :)
 
Sv: Värsta bilisterna?

Om de inte lärt sig hur man beter sig i trafiken där det finns hästar på sin brandmansutbildning så var det god tid att de lärde sig.

Och medan du höll lektion för brandkåren mitt i utryckning satt nån stackare fast under en bjälke i ett brinnande hus eller vad som helst...
Mig veterligen går det alldeles utmärkt att ringa och framföra sina klagomål efteråt istället för att hindra en utryckning som lika gärna kan vara skillnaden mellan liv och död! :mad:
 
Sv: Värsta bilisterna?

Du skrev att din häst inte brydde sig om sirenerna. Då kan man hoppa av och ställa sig och häst ur vägen. Min häst hade med största sannolikhet fått panik av sirenerna. Då drar jag ner honom i diket och kämpar för att hålla honom där tills det passerat.
Jag vidhåller ändå att man inte ställer sig i vägen för ett så stort fordon, speciellt inte ett utryckningsfordon som bevisligen har bråttom. Jag vill inte riskera att det smäller, eftersom det är jag och hästen som ryker isf.

Nåväl, jag har sagt mitt. Over and out.
 
Sv: Värsta bilisterna?

KL

Jag har precis sänt iväg en insändare till ett par tidningar här i närheten. Jag själv har klarat mig ganska bra från riktigt otrevliga situationer men känner folk som varit med om otrevliga saker. Exempelvis hon som var ute med släden i vintras, hon var mitt inne på en smal grusväg -raksträcka utan mötesplatser (men man ser hela sträckan) och ser en bil komma i änden av raksträckan. Bilen stannar inte utan kör mot henne, närmare och närmare. Hon stannar hästen och bilen kör upp precis under näsan på hästen och ur bilen hoppar en kille (inte föraren) och börjar tokskälla på henne i stil med "ni med era jävla hästar har inte på vägen att göra". Eftersom han står vid hästens huvud blir den nervösare och nervösare, men han slutar inte utan skäller ner henne totalt. Sen hoppar han in i bilen och de kör ännu lite närmare och preeeeessar mot hästen som tjejen får krångla och trixa med för att försöka få vänt med släde och allt på denna vägen för att hitta en ficka att köra in på och släppa förbi bilen. Hemskt hur folk kan bete sig...

INSÄNDAREN
Jag har en önskan, och den önskan rör en ökad ömsesidig respekt i trafiken vid möte med häst. Många gånger uppstår det situationer som skulle kunna leda till en ordentlig olycka på grund av att bilförare, mc-förare eller liknande inte har kunskap eller förståelse för vad som kan hända. Eller ja, jag HOPPAS att det beror på okunskap och inte att man utsätter ekipaget man möter för risker "för skojs skull".
En "standardhäst" väger runt 500-600kg och de har ett synfält som sträcker sig nästan helt runt kroppen. De är dessutom bytesdjur som reagerar med att fly om det händer något, de står sällan kvar och funderar över det oväntade som dykt upp utan de reagerar snabbt och inte särskilt eftertänksamt -det är alltså inte säkert att hästen kastar sig från fordonet utan kan lika gärna vända ut i vägbanan (värt att tänka på vid passering av häst är att det kanske inte är fordonet den reagerar för utan något vid sidan av vägen).
Jag har full förståelse för att alla människor inte tycker om hästar, eller tycker att de har på vägar att göra -men det ger en inte rätten att med uppsåt försöka skrämma hästen. En direkt krock med en häst är som att krocka med en älg -med skillnaden att det sitter en människa på ryggen på den. Sannolikheten att någon inblandad i krocken (häst, ryttare eller du själv) kommer oskadd från platsen är inte stor.
Som ryttare eller kusk har man ett ansvar att följa trafikreglerna -och eftersom hästen räknas som ett fordon så är det till exempel högerregeln som gäller. Så trafiksäkra hästar som möjligt i trafiken, men en häst blir inte trafiksäker genom att gömma sig i skogen utan man måste möta trafik för att öva. Tänk på det fordonsförare, hästen ni möter kan vara en ung häst som trafiktränas för att bli trafiksäker, och en bil som stryker sig förbi så nära att den nästan skrapar av ryttaren från ryggen, kör upp i baken och varvar, tutar när den passerar eller liknande -det hjälper inte till!
Nu kanske ni tänker att "hon måste ju överdriva??", men tyvärr så ser det många gånger ut såhär, att folk knappt går ut något i sidled vid passering, de gasar på för fullt istället, tutar på hästen, och skulle det vara så smalt att man inte kan passera ligger de i rumpan på hästen och hetsar -trots att det kanske är en ficka 50m fram som man är på väg till. Går man ut i ett stall och pratar med personerna där så finns det otroligt många exempel på händelser som får en att tappa andan.

Min önskan är att bilförare sänker hastigheten vid passering, lämnar lite utrymme i sidled och att man någorlunda försöker se vad som sker -för de som är helt hästovana, här kommer ett par tydliga tecken på att det inte är läge att passera:
* Hästen står på två ben.
* Hästen kastar sig omkring, t ex upp och ner ur diket, svänger ut rumpan mot vägbanan osv.
* Hästen går baklänges.
* Hästen skenar (springer i panik framåt).
* Ryttaren tecknar att ni måste sakta ner alt. stanna medan ryttaren försöker komma av vägen.

Och ryttare och kuskar, visa tydligt om ni är på väg att svänga in någonstans, håll högerregeln, visa respekt och som alltid -visa tacksamhet mot de underbara personer, både unga och gamla som saktar in för oss och håller avstånd!

XX
 
Sv: Värsta bilisterna?

De hade inte bråttom, de körde väldigt lugnt en bra bit efter de passerat mig. ( och även innan då jag såg dem med blåljusen) Det var ren idioti. Jag hoppas innerligt att han bara "kom åt sirenknappen".

Hade jagvarit i ett brinnande hus hade jag inte mått så bra om jag fick veta att brandbilen kört ihjäl en häst och en människa för att de satte på sirenerna när de hade fri sikt och fri väg. Så nej.

Däremot är folk överlag dåliga på att ge fri väg när man ska. Sitter jag i bil/buss kör jag upp på trottoaren eller ut i kanten ordentligt så de verkligen kommer förbi. Jag ser ofta folk som är så inne i sitt att dom spärrar vägen för uttryckningsfordon.
 
Sv: Värsta bilisterna?

Aha, okej. Eftersom ingen av oss andra var på platsen, så kan vi ju inte uttala oss om de hade bråttom eller inte. Det kan ju bara du, och då agerade du antagligen rätt efter situationen. :)

Som jag sa innan, tur att ingen kom till skada iallafall!
 
Sv: Värsta bilisterna?

Hade jagvarit i ett brinnande hus hade jag inte mått så bra om jag fick veta att brandbilen kört ihjäl en häst och en människa för att de satte på sirenerna när de hade fri sikt och fri väg. Så nej.

Är det något jag är tvärsäker på så hade du blivit fly förbannad om det utryckningsfordon som är på väg till dig i en allvarlig situation, hade tvingats till en diskussion av något slag pga att en medmänniska hade retat upp sig.

I övrigt räknas häst som motorfordon, vilket innebär att även du om du sitter på häst ska hålla dig undan om blåljusen är påslagna.

Sitter du i ett brinnande hus, så kan just den minuten eller minuterna vara avgörande för om du ska komma därifrån eller inte.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 496
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 957
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp