Värsta chocken!

Mia_R

Trådstartare
Upptäckte i morse att ena kissen tappat en massa päls lokalt vid öronbasen och ner mot halsen, ser ut som om han skulle fått pälsen bortsliten! :eek: Han har ont, det har vätskat lite men är nu torrt även om jag inte får peta där. Det värsta är att det gått så fort, :crazy: igår hade han ingenting utom något som såg ut som små "klisår" vid öronbasen där pälsen är tunnast.

Vi hade ringorm i stallet för ett par år sedan och vi misstänkte då att han fått en släng, så vi tvättade med fungoral och allt var bra sen. Nu har han ibland haft något som sett ut som början på ringorm igen, men varje gång jag tvättat med fungoralen har det försvunnit. Antagligen är det någon sorts svamp eftersom det går bort varje gång? :confused: Den andra katten har inga besvär och inte hundarna heller. Min första misstanke var att nån hund varit framme, men min sambo har inte märkt att det skulle varit ngt bråk medan jag var på jobbet i inatt och kisse är lika orädd som vanligt för dem. De bråkar inget i vanliga fall så skulle något hänt borde han blivit rädd. :(

Han äter, sov med mig under täcket efter nattskiftet och är som vanligt bara man inte kommer åt där han har ont. Tyvärr är det ju helg och jag bedömmer att det inte är varesig akut eller livshotande, men jag ska ta kontakta veterinärern direkt måndag morgon.

Någon som har några teorier om vad det kan vara? Någon som sett något liknande? Skulle de blivit värre under natten så åker jag naturligtvis in med honom akut i morgon bitti när jag kommit hem. Stackar liten! :cry:
 
Jag är inte superbra på det här direkt, men min ena katt fick något liknande för ett tag sedan och det visade sig vara en slags öronskabb :crazy:

Vi behandlade med ett medel (kommer ej ihåg namnet) men det var väldigt effektivt mot denne slags öronskabb.

Kanske någon annan vet vad jag menar?
 
Fast han är innekatt och om det vore skabb skulle väl den andra katten + hundarna fått det? :confused:
 
Det tog ett tag för det att smitta mellan mina innedjur, men jag säger inte att det är just det som har smittat din katt.
Vi vet fortfarande inte riktigt hur vi kunde få in det till djuren.

Men det kan mycket väl vara ringorm din kisse har.
 
Men blir de inte imuna om de haft det innan? När det var snack om hästarna så sas det att det bara var ungdjur och/eller gamla som inte haft det tidigare som kunde bli smittade. Kan det gå så snabbt med ett ringormsanfall att de tappar all päls på ett större område över natten? :eek: Området är stort som halva min handflata! :crazy:

Hm, undrar om jag ska utsätta lilleman för plågan att få allt tvättat med fungoral igen i morgon. :p
 
Ringorm?
Den som är smittbäraren är oftast den som det inte märks några symtom på.
Smittan kan tydligen gå olika fort vad jag har sett av det.
Får en häst det i stallet så måste alla behandlas osv.

Men ditt fall låter onekligen speciellt :crazy:
Jag skulle kuta till vet. direkt nät dom öppnade på måndag jag.
 
Inte alltid direkt synligt.
Ena kissen min kunde man knappt ana det svarta i en örat på,men nog hade hon skabb alltid.
:crazy:
 
Rensar dagligen katter med skabb så jag vet hur det ser ut. Vi fick in en kattunge från Herrljunga för någon dag sedan. Det var nog det värsta jag sett i skabbväg! Helt igenkorkad så vi knappt fick ner tops för att rensa! Skabb är äkligt!
Det finns även de som det är svårt att upptäcka på, t ex som din katt då det ju lika gärna kan vara lite smuts bara.
 
Jadå, vi hade storröj i hela stallet och alla hästar, prylar och boxar skrubbades varesig de visade symtom eller inte. Smittan försvann men det kan vad jag förstår ligga och lura iaf och bryta ut senare. De enda som visade symptom var unghästarna.

Jag ska be vet. ta en odling på lilleman så får vi se vad de kan komma fram till. Så här har han aldrig sett ut och jag har aldrig sett något liknande heller. Allt är iaf lugnt hemma efter telkoll med sambon. Liten är som vanligt, spinner och äter och det låter som det inte hänt ngt sen jag åkte till jobbet. Får se hur han ser ut nu när jag kommer hem, är det värre så åker vi akut! :eek: :crazy:
 
Lilleman åkte akut till veterinären idag eftersom han såg ännu värre ut när jag kom hem från jobbet. Tungt att sitta och vänta ända fram till 10 på dan när jag suttit uppe hala natten. *zzzzzzzzzz* Typiskt att det händer när det är en helg! :smirk:

Han har iaf en allergisk reaktion och vi fick tänka till lite innan vi kom på att det kunde varit burkmaten vi köpt till den andra katten som han inte tål! Min äldre katt är en omplacering från uppfödare. Hur man nu är funtad som utställare och uppfödare och kan missköta en katt som den här varit. :mad: Veterinären fick dra 13 tänder på henne! :eek: Det har gjort att hon inte kan äta torrfoder utan vi måste ge henne burkmat istället. Jag hade provat och köpt ICAs eget märke och gett henne i veckan, men lilleman hade oxå varit och ätit av den maten. Antagligen var det av den som han blev så förfärligt dålig! :cry: Nu fick han en kortisonspruta, recept på salva och åka hem igen med mig 1500:- fattigare. Jag köpte även en burk Hills åt den andra kissen för 20:-! Otroligt snuskigt dyrt, måste försöka hitta någon vettig mat till henne som även han kan äta.

*gäspa* Har väl kanske hunnit sova fem timmar idag och ska jobbar till 07.... *zzzzzzzzzzz* Fast huvudsaken att han blir bra igen! :love:
 
Vilken tur att allt gick bra och att du fick reda på vad det var för fel!
 
Ja, fy fagerlund vad det är otrevligt när de är dåliga och man inte vet vad det kan vara. Skrämmande vilken reaktion han fick, jag har aldrig sett något liknande! :eek:
 
Min kisse är oxå foderallergisk, och hon tappade all sin päls på magen och på bakbenen, men hon hade inte ont.
Pälsen bara ramlade av.
Men vi har hittat ett foder som hon kan äta, men det är ju torrisar. Hills z/d. Som jag köper hos vet.
Hoppas att det går bra med dina katter.
 
Vi har en katt som åker och får kortisonspruta ca varannan månad för hon får sår och håravfall i ansiktet, mest vid öronen. Det blev bättre när vi bytte Whiskas/Friskies mot Specific (numera Hills). Men hon får fortfarande åka varannan månad...

M.
 
Usch vad jobbigt! :eek: Vet ni vad hon är allergisk mot? :confused:

Veterinären varnade mig för att de här sprutorna kan ge dem diabetes om de måste upprepa behandlingen flera gånger. Nu har vi fått en salva utskriven som jag ska smörja honom med till att börja med 2 ggr/dag mot klådan. Det är redan stor skillnad på honom sedan han fick sprutan, nu vätskar det inte längre men han ser fortfarande för hemskt ut. :crazy:

Veterinären nämde även det här specialfodret, Hills z/d, men de hade inget hemma för tillfället. Får hålla ögonen öppna efter det. Har du provat det?
 
Kissen har ätit Z/d ett par månader nu och jag tycker att det funkar. Det ända jag tycker är lite jobbigt är att matkulorna är så små så hon tappar hälften när hon äter, ska ju tugga på allt och när hon öppnar munnen så hör man dong dong i golvet, man hör ju när hon äter :crazy:
Vi ger henne även allergisprutor för hon är även allergisk mot pollen, gräs och damm.
Men foderallergin kunde man inte ge allergi sprutor mot sa vår vet utan dom hjälper bara på dom andra allergierna.
Hon har inte tappat mer päls sen vi började med z/d och sprutorna. Den har till och med växt ut igen :bump:
 
Ok, då är det antagligen olika sprutor för lilleman fick en korticonspruta och de kunde tydligen ge diabetes i längden. :crazy: Han är snart 4 år och har inte haft det här tidigare, så jag hoppas det ska ordna sig med att byta mat. *suck*

Varför ska katter vara så petiga med maten? Han har varit hopplös att få upp i hull och nu när det verkade släppa och han är rund och fin kommer det här istället. :p Gillar din katt z/d? :d

Kom på en annan otäck sak! :eek: Min pappa hade en katt som fick sprutor mot nån allergi och den slog istället ut hennes njurar! Hon var pigg och glad men brukade hosta och tålde inte gräs, så näst sista gången de var till veterinären och hon fick sin spruta så var hon döende ett par dagar senare. :cry: Pappa var helt förtvivlad när han ringde om katten och fick sätta sig i bilen och köra 14 mil till veterinären med henne. De kunde inget göra utan han fick ta bort henne där. :cry: Han hade aldrig blivit informerad om att sprutorna hon fick var farliga. :( :mad: Kolla upp om ev. biverkningar så är ni iaf förberedda om det skulle finnas några risker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
8 846
Senast: Javan
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 167
Senast: ako
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp