Värsta höbristen på 30 år

Finns att köpa från tyskland o h polen
Kanske inte vår sort av hö men köper man av rätt personer är det kvalitetsmässigt bra
Tyvärr var det rätt många år sen jag gjorde det så kommer inte ihåg vem i Sverige som skötte det
 
Tack och lov har min ena leverantör kvar till mig så jag kommer klara mig den här säsongen. :bow::bow::bow:

Inte samma kvalité näringsmässigt som andra år men det finns ju kraftfoder att köpa. :up:
 
Jag har också en jävla tur. Min leverantör har hö till oss, men det kostar!!! 6,20 kg för skulltorkat, inplastat hö, ca 8 månader framåt. Jag kommer inte byta leverantör i första taget, kvalitetsmässigt, förtroendemässig leverans och bara vetskapen om att det kommer finnas.

Det är en 100%-ig ökning från förra året. Känns lite svettigt kan jag säga.
 
Jag har överskott på foder i år,( men som kommer sparas) till samma pris som förra året. Jag har extrem tur och dessutom från nya leverantörer.
 
Det är väl så att många som skaffar sig häst inte har eller inte heller skaffar sig det lagerutrymme som behövs. Utan lever ur hand i mun sas. Ungefär som vi gör med livsmedel till oss själva. Det brukar ju gå bra, men vid en bristsituation är det just den här gruppen som får betala extra dyrt om ens för bekvämligheten. PS kollade nyss.minst två säljare av skulltorkat hö i småbal...på blocket...priset ujujuj....
 
Det är väl så att många som skaffar sig häst inte har eller inte heller skaffar sig det lagerutrymme som behövs. Utan lever ur hand i mun sas. Ungefär som vi gör med livsmedel till oss själva. Det brukar ju gå bra, men vid en bristsituation är det just den här gruppen som får betala extra dyrt om ens för bekvämligheten. PS kollade nyss.minst två säljare av skulltorkat hö i småbal...på blocket...priset ujujuj....

Det kan ju vara så också att man har utrymme men inte FÅR lagra hö där trots att det gjort i många decennier förut. Vi har ett enormt loft där vi inte kan lagra hö eftersom det inte är brandsäkrat. Nu lever vi ändå inte ur hand i mun, men har gjort tills vi hittade detta inplastade hö som kan stå ute som hösilage. Då får man också betala för det.

Hur många tror vi håller hö, ovanför stall, där loftet inte är brandsäkrat ner till stallet? En herrans massa stall. Många är väldigt okunniga i frågan.
 
Jag är jätteglad att jag bokade upp vinterns foder i höstas så allt finns redan på plats . Ska bara hämta 1- 2 balar till, bra att ha-balar.

Men det märks på hästssidorna på fb att det är ont om foder
 
Allt handlar ju inte om hur mkt man har beställt eller planerat.

Jag beställde 1500 småbalar förra året, jag kunde få 500 av min bonde. Tack o lov så gjorde han hösilage av hela andraskörden, och det är bara jag av hans kunde som vill ha hösilage! Så vi klarar oss nog hela vägen fram, om inte våren blir för sen.

Men betäckningsston.... Där lär det bli knepigt. Jag lär få fodra dem med halm + lusern gissar jag.
 
Vi har haft tur, gården tar eget foder och trots skitvädret i somras blev det så att det räckte. Om jag inte minns fel var det ett nytt fält (som var omsått) så det blev liksom ett extra fält mot året innan och då täckte det upp. Så vi klarar oss utan problem.
 
Jag klarar mig också utan problem och har foder från samma ställe och till samma pris som året innan men värdena är väldigt mycket sämre så det blir betydligt dyrare ändå eftersom jag måste ge massor med lusern och tillskott istället för att nästan bara kunna fodra med silage.
 
Jag bokade för hela året i höstas, har inte plats att ta hem allt på en gång men bonden har det kvar åt mig. Betalar en mycket blygsam summa för det dessutom! Nu är värdena rätt dåliga, men när jag letade runt hittade jag inget med så pass mycket bättre värden att det var värt ett högre pris.

Jättesvårt att få tag på hö häromkring, inte minst BRA hö :nailbiting: Så jag är glad ändå för det jag har. Vet flera som desperat får ta vad de kan få tag på, dvs oftast inget vidare foder till extremt högt pris. De bra/okej fodren och de med "normal" kostnad är slut (eller uppbokat) sedan länge.
 
Vår leverantör fick bara hälften av vad han brukar skörda. Jag som bara har ett par hobbyhästar fick levererat vad jag beställde, men de som behöver större mängd kunde inte få allt de beställt.

Jag kommer att klara mig till nästa skörd, om inget är mögligt...
 
Det kan ju vara så också att man har utrymme men inte FÅR lagra hö där trots att det gjort i många decennier förut. Vi har ett enormt loft där vi inte kan lagra hö eftersom det inte är brandsäkrat. Nu lever vi ändå inte ur hand i mun, men har gjort tills vi hittade detta inplastade hö som kan stå ute som hösilage. Då får man också betala för det.

Hur många tror vi håller hö, ovanför stall, där loftet inte är brandsäkrat ner till stallet? En herrans massa stall. Många är väldigt okunniga i frågan.
Jag är fullt på det klara vad det handlar om. Dels om man har plats och dels av bekvämlighet + att för många så har man helt enkelt inte de ekonomiska resurserna , att på ett bräde köpa upp ett helt års foderbehov.
 
I min del av Sverige verkar de fortfarande finnas. Köpte för någon helg sedan några ton hösilage och han hade en drös till. Tur var det eftersom jag bestämde mig för at köpa en ny häst, och det hade jag inte räknat med i somras när jag köpte foder då. Den här bondes foder var dock inte utannonserat utan jag hörde av mig och frågade om han ville sälja lite. 1kr/kg känns helt okej! Visserligen inte analyserat men det får jag ordna!
 
Allt handlar ju inte om hur mkt man har beställt eller planerat.

Jag beställde 1500 småbalar förra året, jag kunde få 500 av min bonde. Tack o lov så gjorde han hösilage av hela andraskörden, och det är bara jag av hans kunde som vill ha hösilage! Så vi klarar oss nog hela vägen fram, om inte våren blir för sen.

Men betäckningsston.... Där lär det bli knepigt. Jag lär få fodra dem med halm + lusern gissar jag.
Fast många varken beställer eller planerar, utan väntar och ställer leverantörer mot varandra för att köpa så billigt som möjligt. För det ska vara superkvalité, bra näringsinnehåll och inte kosta någonting.... :meh:
 
Fast många varken beställer eller planerar, utan väntar och ställer leverantörer mot varandra för att köpa så billigt som möjligt. För det ska vara superkvalité, bra näringsinnehåll och inte kosta någonting.... :meh:
En del år är det köparens marknad, andra år, säljarens. Det är bara att gilla läget.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast många varken beställer eller planerar, utan väntar och ställer leverantörer mot varandra för att köpa så billigt som möjligt. För det ska vara superkvalité, bra näringsinnehåll och inte kosta någonting.... :meh:
Jo jo, men det är ju knappast sant för alla!
Min bonde sa idag att ena kunden som hade tagit hösilage inte ville ha mer! Så nu vet jag att jag garanterat klarar mig med grovfoder till våren! Sååååå Skönt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Idag för 25 år sedan lades dessa sidor som numera heter Bukefalos.se för första gången ut på internet. Det har för det mesta varit...
Svar
5
· Visningar
21 945
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Höbristen är större än på många år, i hela Sverige och framför allt i Jämtland. Hela fodermarknaden drabbas, säger en handlare. – Det...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Beskedet att det blir fritt fram att använda friskvårdspengen till ridning välkomnas av Gabriella Pernler, ridskolechef på Uppsala...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå ryttarförening, en av Sveriges största, tvingas nu köpa in delar av sitt hösilage från Sörmland. Orsaken är att foderleverantören i...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp