Värsta körupplevelsen?

alazzi

Trådstartare
Jag har tvingats köra inne i centrala London på en semester. Det var minst sagt svettigt. Det gick bra men det var allt mer tur än skicklighet. Engelsmännen såg ju att bilen kom från ett annat land så jag hade väl lite hjälp av det.

En annan skräckupplevelse var Basels innerstad. Det finns livsfarliga spårvagnar där och de är FARLIGA. Ytterst stressande att hålla koll på trafiken plus spårvagnarna.

Som svensk bilist har man ibland lite problem med att högerregeln tillämpas strikt. Det finns inga halvofficiella huvudleder.

Kört bil i Florida och Kalifornien och det var enkelt. Enklaste landet som jag har kört i.

Värsta stan i Sverige har varit Göteborg. Snurrade runt och fick köra flera vändor innan jag hamnade rätt.

Söder i Stockholm är svårt.
 
Senast ändrad:
Paris är roligaste upplevelsen.

London var också intressant, mest för att det var enormt svårt att fatta hur man inte körde på gatstenskanten i rondellen. Hjärnan förstod men det blev ändå fel ofta. Allt annat utom dessa rondellkanter funkade bra med vänstertrafiken.
 
Jag har kört bil i centrala Lissabon, det var en upplevelse.

När jag tog körkort gjorde jag uppkörningen i Vänersborg som har extremt mycket enkelriktade gator vilket också är knepigt, speciellt när testledaren säger åt en att svänga höger och man måste ha koll nog att se att det inte går för det är enkelriktat.
 
Håller med om Göteborg! Körde där i somras för första gången och det var ett litet helsike att komma rätt trots att kompisen läste kartan.

För mig är Stockholms innerstad och särskilt Södermalm enkelt eftersom jag bott där i många år och cyklat över hela stan så jag har bra kunskap om enkelriktningar och andra trafikproblem.
 
Jag tycker också att Göteborg är värre än Stockholm. Har inte bott i någon av dem.

Det slog mig nu att jag bara har kört bil i Norge och Danmark. I alla andra länder har vi bara nyttjat kollektivtrafik/taxi.
 
Göteborg undviker jag om det går. Måste jag så måste Gpsen funka eller så måste jag ha en passagerare som kan Göteborg utan och innan. Är alltid helt utmattad när jag har kört där. Någon annan storstad vägrar jag att köra i. Ibland känns det jobbigt med Borås eller Alingsås bara. Ja, jag är fruktansvärt lättstressad.
 
Jag lärde mig att köra moppe i Bali, vilket verkligen inte var den bästa platsen att lära sig, vänstertrafik, mopeder och bilar överallt blev lite stressande moment att hålla koll på samtidigt som man skulle lära sig gasa, bromsa och blinka :angel: Som tur gick det bra, och jag må säga att jag blev en skicklig mopedförare på de månaderna jag var där. (Tycker jag iallafall):D
 
Göteborg har ju vunnit pris för sämst skyltade europeiska stad. Jag hamnar fel och då har jag kört och åkt i staden hela mitt liv.... Vissa avfarter bygger de ju dessutom om typ varje vecka - livsfarligt.

Själv hade jag problem i Nederländerna; jag har en "stor" bil (så himla stor är den inte - men bra mycket större än de flesta bilar i Nederländerna, tydligen) och jag fick vara på helspänn för att vara säker på att få plats och inte plocka med mig backspeglar, staket osv.
 
Centrala Göteborg är jobbigt, massor av enkelriktade gator och tjockt med trafik och folk. Och spårvagnar dessutom. Jag har inte kört jättemycket i Stockholm men det jag har sett har varit mycket enklare.

Jag råkade hamna i rusningstrafiken i Riga en gång, det var inget vidare. Kaunas var också jobbigt. Där var det visserligen inte rusning och det är en mindre stad, men de hade ju inga vägmarkeringar eller skyltar. Bara stora, breda gator som man fick köra som man ville på.
 
Jag har tvingats köra inne i centrala London på en semester. Det var minst sagt svettigt. Det gick bra men det var allt mer tur än skicklighet. Engelsmännen såg ju att bilen kom från ett annat land så jag hade väl lite hjälp av det.

En annan skräckupplevelse var Basels innerstad. Det finns livsfarliga spårvagnar där och de är FARLIGA. Ytterst stressande att hålla koll på trafiken plus spårvagnarna.

Som svensk bilist har man ibland lite problem med att högerregeln tillämpas strikt. Det finns inga halvofficiella huvudleder.

Kört bil i Florida och Kalifornien och det var enkelt. Enklaste landet som jag har kört i.

Värsta stan i Sverige har varit Göteborg. Snurrade runt och fick köra flera vändor innan jag hamnade rätt.

Söder i Stockholm är svårt.
Jag har problem med folk som inte följer högerregeln och tillämpar det du kallar halvofficiella huvudleder. Hur ska man veta om det är en sån liksom? Men jag har insett att det är ganska vanligt här, folk kan bli irriterade när jag stannar för att ge dem företräde enl högerregeln :D
 
Värsta var kvällen innan jag skulle köra upp. Mörkt (minns det som mörkt men var i juni🤷‍♀️), regn och blåst, hamnar i ett vägarbete och upp bland spåren och till slut var det bara att välja att köra mot enkelriktat eller backa en lång lång bit.

Klarade uppkörningen dagen efter iallafall😃
 
Bott i Göteborg i över sex år nu, men undviker in i det sista att köra i stan. Jag kan köra från där jag bodde förut, till Valand och mot Stockholm. Samma väg tillbaka. Alla andra vägar får jag panik av.
Jag är inte den bästa bilföraren som finns, men jag vet mins begränsningar och undviker svår körning.
 
Jag har tvingats köra inne i centrala London på en semester. Det var minst sagt svettigt. Det gick bra men det var allt mer tur än skicklighet. Engelsmännen såg ju att bilen kom från ett annat land så jag hade väl lite hjälp av det.

En annan skräckupplevelse var Basels innerstad. Det finns livsfarliga spårvagnar där och de är FARLIGA. Ytterst stressande att hålla koll på trafiken plus spårvagnarna.

Som svensk bilist har man ibland lite problem med att högerregeln tillämpas strikt. Det finns inga halvofficiella huvudleder.

Kört bil i Florida och Kalifornien och det var enkelt. Enklaste landet som jag har kört i.

Värsta stan i Sverige har varit Göteborg. Snurrade runt och fick köra flera vändor innan jag hamnade rätt.

Söder i Stockholm är svårt.

Att titta på gps i Göteborg är inte ens lönt då det är som att titta ner i en spagettigryta. Men aldrig är jag så åkrädd som när jag åker bil i Stockholm eller i någon av förorterna. Folk är inte kloka och jag fattar inte hur man klarar av tempot. Kör rätt ut några dm framför en annan utan att stanna vid väjningsplikter osv. Jag såg i alla fall några tillfällen under någon dag som det var bara ogjort att det skulle sluta i en olycka. Även e4 ner under samma resa var spännande då folk höll högt tempo och jag såg vid två tillfällen hur mc-förare nästan blev påkörda. De flesta bilarna höll ett tempo runt 140 km/h den dagen och körde man lagligt hade man bilar som höll bara någon sekunds avstånd bakom.

Men min värsta körupplevelse kommer nog alltid att vara förra sommaren då jag tittade döden i vitögat efter att varit någon dm ifrån att krossas under en släpvagn när jag körde mc. Jag startade faktiskt en tråd om det för att jag var så upprörd. Men tydligen så får man skylla sig själv som mc-förare om någon annan kör ihjäl en. :meh:
 
Är det bara jag som tycker det är roligt att köra i nya trafikmiljöer och liksom bara lära sig flödet och skratta åt alla tokigheter?
Jag är nog lika! Körde genom London med barnet som guide, gick fint bara man tog det lugnt och verkligen följde var man skulle enl skyltningen och barnet var noga med att berätta vad det skulle stå på skylten (då 6 år!). Kört i många länder både höger och vänstertrafik och alla inofficiella regler som man måste lära med att titta. Det är lättare nu med modern GPS, mest udda är när man blir guidad ut på vischan i Filipinerna där det kanske fanns en väg för åsnor 1940....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alldeles i närheten av vårt stall går en ganska lång och smal grusväg som är perfekt att rida på. Bra underlag, lite platt, lite uppför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 438
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp